Westernsadel.

F

feliand

Hejsan, ska köpa mig en westernsadel efter jul när pengarna räcker till :angel: sadeln ska ligga på en shettis som är normal byggd ( är 96-98cm om det nu skulle hjälpa nått)
Vi som ska rida i sadeln är 13 och 6 år. vad tycker ni, ska jag ta en 12" eller 13", för min del lutar det mest åt 13" då jag tror den passar mig bättre, men iofs rider jag ju inte så jätte ofta min shettis, men samtidgit så vill jag ju ha en som passar. Tror ni en 12" är för litet för min lilla rumpa att sitta i typ en gång i veckan?:angel:
tror ni shettisen orkar bära upp en 13"?

tacksam för svar, önskelistorna ska ju ges ut snart, så man vill ju veta :angel:

Har iallafall blivit helt kääääär i en på börjes :love: den kostar bara 1195:- och det känns lagom eftersom jag bara ska rida i den någon gång i bland, börjes har verkligen billiga sadlar om man inte är ute efter något jätte speciellt.

Vet ni någon annan som säljer (för max 1300:-) så säg till, men sadlarna ska vara nya! Vet att www.hooks.se har bra men de kostar ca. 2000 och det känns lite mycket, plus att de bara har i svart och jag vill ha i brun :angel:

Sv: Westernsadel.

tror inte att sadeln väger så mycket (syftar på om "shettisen orkar bära upp en 13") ;) :rofl:
däremot vore det ju bra att veta hur lång anläggningsyta sadeln får ha.

och 2000kr för en sadel är inte mycket. jag skulle inte göra en för de pengarna, kan jag ju säga (har provat att sy ihop en som jag plockade isär på praktiken..inte lätt..).
om ni sen bestämer er för att inte rida mer är det lättare att sälja en sadel som kostade lite mer från början..

tror inte att sadeln väger så mycket (syftar på om "shettisen orkar bära upp en 13") ;) :rofl:
däremot vore det ju bra att veta hur lång anläggningsyta sadeln får ha.

och 2000kr för en sadel är inte mycket. jag skulle inte göra en för de pengarna, kan jag ju säga (har provat att sy ihop en som jag plockade isär på praktiken..inte lätt..).
om ni sen bestämer er för att inte rida mer är det lättare att sälja en sadel som kostade lite mer från början..

Jo det är ju klart det är lättare att sälja, men jag köper ju trots allt för att kunna tänka på att ha den nu, och inte sälja sen. :D det är ju klart att 2000 kr inte är mycket för en sadel men om man ändå bara ska skritta runt i hagen lite en gång i veckan känns det som enormt med slöseri att lägger några tusen extra på en sadel, det hade ju till exempel kunnat köpa en ny sele för isåfall vilket jag håller på med oftare :angel:

Tänkte mest på just det om en 13" skulle bli för klumpig för honom ;) eller om min rumpa skulle kunna få plats i en 12" ändå? :banana:

jag vet ju inte hur stor bak du har :p

klart att man inte vill sälja sadeln, men den måste vara bra för hästens rygg oavsett hur sällan den används.. annars är det ett helvete att reda upp efter ett tag :crazy:
speciellt westernsadlar är ett helvete att hitta BRA för det priset.. :cool:

ska hästen ridas så.. ;)

men kika in på westernforumet lite, där brukar de ha bra tips!

jag vet ju inte hur stor bak du har :p

klart att man inte vill sälja sadeln, men den måste vara bra för hästens rygg oavsett hur sällan den används.. annars är det ett helvete att reda upp efter ett tag :crazy:
speciellt westernsadlar är ett helvete att hitta BRA för det priset.. :cool:

ska hästen ridas så.. ;)

men kika in på westernforumet lite, där brukar de ha bra tips!

Haha, inte världens största bak får jag hoppas, väger 40-45 kilo är 170 cm lång :angel: Vet många reagerar på min längd, men har bra balans och min lille kille trivs bra med att ha mig på ryggen :)

Haha, det reagerade jag inte alls på först :p Min första tanke var "herregud, männska, du är ju jättelång och pytteliten!" :D Jag är tio cm kortare och nästan 15 kg tyngre, och ser rätt normal ut :p

Ett litet sadeltips från en westeramatör som helst vill lägga så lite pengar som möjligt på en så bra sadel som möjligt:
Begagnad-marknaden.

Inte för jag har så mycket emot typ Börjes, har haft en häst som faktiskt passade en sån sadel, men jag rekommenderar det inte. De är inte bekväma..
Däremot finns många andra lite billigare sorter av bra kvalitet (jag kan tyvärr inga märken..). Kolla runt på olika annonssidor, ibland dyker det upp ett guldkorn!
Ska man sen satsa lite mer pengar på sadlar rekommenderar jag varmt att ta ut en utprovare (jag har en favorit :D). Fick en sadel utprovad till min fjord/island, gnällde över priset (10 tusen, ajaj i plånboken!). Men jag är supernöjd! Och i helgen hade stallägaren lånat hästen när jag var bortrest, och ridit iväg utan sadelgjord :D De trodde inte det behövdes någon, det hängde ju ingen på sadel (sadeln var nyputsad så jag hade lagt gjorden bland mina padar). Sadeln hade legat bra hela rundan, det hade visst varit lite svajigt i galoppen, men den hade legat kvar. Så nu vet jag att den passar haha!

För det första skulle jag aldrig rekommendera att köpa en sadel från Börjes. Det är bara billigt skräp! Köp hellre en begagnad märkessadel.
Och du kan ju inte bara köpa en sadel sådär och tro att den ska passa. Det är väldigt noga med det där! Hästen kan skada sin rygg om den rids i en felinpassad sadel, och då blir det ingen billig veterinärräkning. Anlita en sadelutprovare är mitt tips.
För det andra tycker jag att det är helt sjukt att du rider på den lilla shettisen när du är så lång som du är. Personligen tycker jag det kvittar hur bra balans du än har och hur mycket du väger. Tycker bara det är helt fel.

Och du kan ju inte bara köpa en sadel sådär och tro att den ska passa. Det är väldigt noga med det där! Hästen kan skada sin rygg om den rids i en felinpassad sadel, och då blir det ingen billig veterinärräkning. Anlita en sadelutprovare är mitt tips.
För det andra tycker jag att det är helt sjukt att du rider på den lilla shettisen när du är så lång som du är. Personligen tycker jag det kvittar hur bra balans du än har och hur mycket du väger. Tycker bara det är helt fel.

T.ex. Dakota finns till hyfsade priser begagnat. Vet dock inte om de har nån sån där microsadel :angel:

Sadelmakare inte utprovare (utprovare kan man ju bli på en helg..vet många som fått sadlar som ligger åt ******* och det är dyrt i längden..). En sadelmakare som jobbar med hästutrustning ska kunna hjälpa med detta.

Varför? En ryttare på en shettis ska (rekomenderat) väga max 50kg (om man kan rida ordentligt). Sen att benen lär släpa i backen nästan..
Sen är det ju tydligen en 6åring också, h*n lär ju vara mindre.

Du är ju längre än mig VARFÖR i HELA friden rider du en shettis????
Dessutom rekomenderar man inte vikt över 38kg på en shettis. De kan man hitta i olika tävlingsregler som tex ponnygalopp.
Du borde rida minst D-Ponny.

Sen till sadeln. Vi har två shettisar och tävlar western.
De finns inga seriösa bra sadlar till shettisar förutom i usa kan du kanske hitta en på E-bay men en sadel som ska passa dina ben och rumpa de finns inte till shettis då blir de ungdomsadel och då är den förstor till shettis och passar en stor B el C ponny.
Lycka till och du de är bättre du rider större häst så du inte förstör din sits och de går ju att köra en shettis de brukar dom älska.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar