Westernsadel?

Mampas

Trådstartare
Ngn som vet om en westernsadel hjälper ryttare med dålig balans och ork? D v s om man sitter stadigare?
/Linda

Jo jag tycker man sitter stadigt och säkert i en westernsaddle. :smirk:

Jag har en kompis som är funktionshindrad. När hon rider använder hon westernsadel på sin ponny. Det fungerar jättebra.

En westernsadel har ett större säte som ger ryttaren en rätt naturlig sits i sadeln. Det känns mer som att sitta på en bekväm stol. Den har ju oxå en knapp som du kan greppa tag i när du tappar balansen. I början när man rider i westernsadel kan man nog uppleva den som hårdare och stelare än en allroundsadel men när man vet hur man ska sitta i den så är den ett utmärkt verktyg för den som har dålig balans. Visserligen kan det ju vara värt att fortsätta utveckla din sits i en vanlig sadel oxå!
Lycka till!
Maja

Tack för era svar!
Nu är det bara att försöka hitta en sadel som sitter bra på vår islandshäst.

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Western Hej Jag har en westernsadel som jag fick med när jag köpte förra hästen, för ca 10 år sedan. Jag hade nu tänkt sälja den men jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 423
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar