Westerninridare-vem skulle du valt?

Sv: Westerninridare-vem skulle du valt?

Hej Måste bara få lägga in min åsikt lite.
Tommy A är riktigt duktig på problemhästar osv. Men har du en väldigt känslihäst och smart så vilket många många araber ÄR. Så välj en mjuk tränare ev en tjej
Tommy kan vara rätt HÅRD på hästar i bland och märker han då att hästen gör utfall mot personen ifråga. Ja då ska hästen nog hålla sig på mattan. Inget ont om honom men jag känner igen din beskrivning på din häst så välj nån annan. Wrangler verkar mkt bra och duktig.Lycka till.

Nej, ja menade inte att du måste välja inriktning än, men åtminstonde FUNDERA över vad du vill i framtiden när du väljer tränare, och även prata med olika tränare om dina funderingar, hästar i olika grenar rids trots allt på olika sätt även om grunderna är de samma...

De va inte meningen att ge dej ytterligare bekymmer i ditt val istället för hjälp:crazy: det är bara som ja resonerar själv...

ja håller me ginne.. o sen har du en mindre känd som heter stefan spak som e bra oxå fast de blir ganska långt att skicka i väg hästen:/

men staffan e riktigt bra:)

Inge Överlien är mitt tips. Otroligt bra. Jag förklarar mera i PM.et.

Oj, vad många bra tipps och råd om vilken som är bra och vilka som är mindre bra. Allt beroende varför sorts häst man har och vad man vill upp nå. Nu har jag iaf varit i kontakt via mail med coolquarterhorses och dennes synsett om hantering och all erfarenhet om just araber verkar vara mkt lovande och ska åka dit någon dag och kolla läget. jag har ju några till och fundera på, vissa att stryka från listan men Annas tankesätt stämmer bra med mina egna.

Funderar även på hur det skulle se ut med en 1,80+ man skulle se ut på min lille Phigalle. Kanske vore något sådant att tänka på.

Hur som hellst funderar jag fortfarande men allt är klarare tack vare er.

en mindre känd som heter stefan spak som e bra oxå

Va kul att få höra nåt om Stefan! De måste vara 7-8 år sen iaf! De va han som lärde mej rida och som fick in mej på westernbanan -96! Utan han hade jag nog slutat med hästar!!!:bow:

Känner du han så hälsa så mycket från Johanna i Kristinehamn!

Han är visst mer känd än va man tror!

Jag är i samma sits som du..har ju också en unghäst som är lika gammal som din.

Jag tänkte/tänker sända iväg min kille på inridning och utbildning..helst ett par månader.
Jag känner till många av de som du nämt och skulle kunna tänka mig de flesta men jag har mitt sikte inställt på en speciell person..och det är allas vår "Wranglan"....om hon kan och vill då det är dags.

Jag vill ha förtroende för den person som ska lägga grunden för min häst.

Det viktiga är att hästen är redo både fysiskt och psykiskt, vilken årstid det är spelar nog ingen roll men det är klart att det underlättar säkert om det sker på vårkanten eller sommaren.

Säg till när du bestämt dig...;)

Vi hade våran häst hos en tränare men dom gick inte ihop alls(träningssättet funkade nog inte) hon hade inte talang för nåt.
Nu har vi bytt och hon går som tåget även börjat tävla i större sammanhang o gått bra,dom passar ihop som handsken.
D här med tränare e inte lätt man passar så olika ihop alla tänare grejar inte alla typer av "temprament" hästar.Den hästen vi har har mycke temprament (sto). Ett råd var med o kolla läget under tiden hästen e borta.
Och en sak om tränaren "kasserat" hästen d behöver inte alls vara så, prova med ngn annan....:bow::)
Jag nämner inga namn men d e proffstränare ifall någon undrar.

Senast ändrad:

Staffan L tar inte emot några hästar i år vet jag....men det är väl inte dags än kanske ;)

Cindy-lou!

Det här är svågerpolitikens hemvist! Gör ditt eget val- låt inte andra påverka dig för mycket. Ta kontakt med tränare, gärna fler- jämför. I den här snurriga lilla världen hugger folk varandra med dolkar i ryggen så fort de får en chans. Om någon av personliga och ej hästrelaterade skäl inte gillar en person så passar de snarast på att baktala den personen om någon undrar om en "ärlig" mening... så gör tränarna en tjänst och gör dina egna efterforskningar, försök sålla ( jag vet att det är svårt ) det som bara är privat skitsnack.

*KL*

Cindy, det absolut viktigaste är att du har förtroende för tränaren. De flesta elittränare vi har här i sverige har ett rätt bra hum om hur man rider in en häst ;) dom har nog ensamma ridit in fler än vad vi allihopa här inne har gjort tillsammans. Och dom flesta har mkt mjuka och fina metoder, no horsebreaking here, just breaking in the horses ;)

Chansen/Risken att något skulle hända din älskling så att allt går snett är lika stor hos alla, för även den bäste kan göra fel och olyckor händer alltid förr eller senare.

MEN - jag tänker inte säga här vem jag skulle be rida in min häst (kanske för att jag helst skulle vilja göra det själv) och tänker inte heller uttala mig negativt om någon av dom som nämnts här. Det är bara id*oti. En del av dom har jag jobbat hos/i närheten av/med och jag har sett en hel del bakom kulisserna, det mesta mkt mkt bra och fina saker som gjort mgi glad över att det finns ärligt och talangfullt folk inom hästbranschen här uppe med... Däremot så blev jag INTE glad att läsa dumheterna om Tommy heller. Men det är en annan historia.

Det jag skulle rekommendera dig är att kolla över faciliteterna, ridanläggningen, säkerhetstänkandet i stallet, hur hagarna ser ut osv. Och skicka inte iväg din unghäst på inridning hos någon som tänker träna den på en åker - den kan komma långt bort innan den stannar utan väggarna.... Inge kul att behöva leta efter stressad alt. panikslagen unghäst.

Och du, hur du än väljer - Ta det Lungt ^^ och lita på tränaren och stallpersonalen - dom jobbar faktiskt med det.

Senast ändrad:

Bewwan, jag håller delvis med dig. Men inte helt.

Det är ändå ganska stor skillnad på olika ränare, därmed inte sagt att den ena är bättre eller sämre än den andra. Men precis som man är olika som ryttare så är man ju olika som tränare, och det kan vara stor skillnad på hur hästen är riden i slutänden.

Jag menar tex, en häst kan vara riden med mkt ben och en annan är helt röststyrd....för att överdriva lite då. Men det är ju ganska vikigt om man tex är en viss typ av ryttare, och faktiskt vill ha sin häst riden på ett specifikt sätt, tex enbart med rösten. Då kanske man ska välja någon av de tränare som tränar så.

Nu är det väl ett något överdrivet exempel men jag hoppas poängen går fram.

Till syvende o sist är det dock ägaren som ska besluta vilken tränare h*n tror kommer att göra det bästa jobbet med dennes häst. Man måste nog försöka känna av sin magkänsla.
Att åka runt lite och titta o prata är ju väldigt bra, och som sagt. "ratar" man en tränare för en annan betyder inte det att den tränaren måste vara sämre, men just för ägaren och dennes häst passar den andra bättre, just då.
Sedan vet man ju inte förrän i efterhand om det var bra eller ej, och inte heller om någon annan faktiskt hade gjort ett ännu bättre jobb eller inte. Man vet ju bara om man själv är nöjd med resultatet, utifrån sina egna förväntningar.

Jag tycker ändå det är bra att man försöker utröna så mkt man kan om de tränare man har på "sin lista". Det kan ju också vara så att någon eller några här har riktigt dåliga egna erfarenheter av en viss tränare...(sånt händer ju) och kanske har PM:at Cindy om dessa. Det är givetvis inget som ska skrivas ut i ett internetforum, men jag hade gärna fått till mig allas bra OCH dåliga erfarenheter och det innan jag skickade min häst nånstans om jag var ny i denna världen och skulle skicka min första häst på träning.

Det är ju en djungel..... :smirk:

(kul att se dig förresten :D)

Det var lite det jag menade med att kunna lita på tränare.. Jeez, inte tusan hade jag skickat iväg min bebis till någon "okänd" kändis bara för att h*n är kändis.. Givetvis ska man kolla upp dom - men som du skrev.. skitsnack har INGET på ett internetforum att göra - inte heller ryggdunkande. :D

Det är ju klart man ska hitta en tränare som man känner funkar med sin ideologi, men dom flesta av eliten där ute anpassar sin träning av din häst till hur du rider.. har tex varit med om att få rida en häst i stort sett hjälpdöv och superlat när hästen eg. hade rejält med talang.. för ägaren kunde helt enkelt inte lära sig rida "ordentligt".. synd på en bra häst, men han älskade henne i alla fall och dom funkar helt ok ihop.. hade vi däremot tränat henne som dom "andra" så hade det gått käpprätt åt skogen..

vad jag menar med en "inriden" häst är att den kan följande;
Höger/Vänster
Stanna
Skritt/Trav/Galopp
och där e dom flesta grunderna lika.. :D

menar man däremot att dom ska ta ens prospekt upp till futuritynivå och att man ska kunna plocka fram det själv smidigt och lätt så är det ju lite pilligare.. :D Men dom flesta tränare vi har där ute värda namnet är överlag bra... visst har dom flesta något man inte kan hålla med om/ogillar.. men ibland får man ta det onda med det goda. I slutänden får man ändå den häst man förtjänar.

Hola,

Att sitta in/rida in skulle jag inte lämna bort för. (En bit på vägen har du redan klarat av..)

Däremot så skulle jag kunna tänka mig att lämna min häst för vidareutbildning till en tränare som kan träna hästen i det/de grenar jag har intresse för, tillika sämre möjligheter och tillfällen att träna själv då vi inte har kor nästgårds.

Jag vill inte peka ut någon särskild som sämre eller bättre utan ser för egen del vilken tränare som skulle passa min häst.
Märren tex skulle jag bara våga mig på att lämna till en person. Unghästen är av en annan ull, väldigt lätt, så den kan man nog lämna till vem som helst av tex dem du nämner. Dock är jag lite lat så jag vill inte åka så långt, därför skulle det i praktiken förmodligen bli någon vettig på närmare håll.

Åk och besök tränarna vetja! Kolla hur de har det, vad det kostar, hur de verkar vara, det är ju vikigt att det fungerar mellan dig och tränare oxå.
Jag kan rekomendera att även DU går på inridning. Dvs att tränaren håller kurs för dig på din nyinridna häst.
Då slipper du många problem när du kommer hem.

mvh Eva

Jag skulle välja Tommy Arvidsson (http://www.stalltj.se/) eller Fredrik Nilsson (http://www.znperformance.se/). :d

Det är lite en pris fråga. Båda är bra tycker jag. Sedan bor Fredrik rätt nära så ja kan hälsa på min häst... Sedan så tycker jag Tommy är väldigt bra. Han skall komma och hjälpa mig med lastningen någon dag sedan tränar jag Roping för honom. Men igentligen hade det inte vart något problem att lämna henne till Tommy fast han bor en bit bort men det är ju alltid roligare om man har lätt för att åka och hälsa på.

Om dom har ridhus eller rundcorall spelar ingen roll, alla jobbar olika. Det viktigaste är ju att dom utför jobbet på ett bra sätt som passar hästen. På vintern har dom säkert inte lika många hästar... Då har dom jo förhoppningsvis mer tid med ens egen häst. Men eftersom man betalar har dom inget annat vall än att arbeta med den, med eller utan ridhus!

Ålder - ingen aning... :confused:

Jag och mamma har funderat på att lämna iväg våran 5 åring (inriden sent) för tillridning/vidareutveckling för hon har varit väldigt jobbig men nu kommer vi försöka att få hjälp istället, det är roligare att ha varit med själv än att låta någon annan göra grov jobbet. Man lär sig ju hela tiden. Det kan jag ju ha nytta av i framtiden :)

Kramar Malin A! :D

proffstränarna e duktiga annars skulle dom inte blivit d.. man ska ta den man känner passar o som man har bra dialog me d e jätte viktigt. Jag vill inte klaga på någon utan alla kan väl misslyckas man kan kanske inte grejja alla hästar fast man e tränare. Har väl me kemi o göra där oxå. Finns kanske dom som lämnar sin häst o sen inte bryr sig förrns d ska vara klart.
Man ska vara med o lägga sig i hur d går o så o följa med i träningen o vare sig d e inridning eller annan träning,för o se vart d bär.

*kl*
puttar upp gammal tråd. Någon som vet någon bra westerninridare runt skåne,blekinge & småland. Vill inte skicka bus genom halva landet :p

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 776
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 649
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar