Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

En till på Fröken...

FrkenJuly-2011004.jpg

Fick just veta att Frök haft sadel på sig för första gången..!!!! :bump::banana::love:
Hon var visst mer intresserad av katterna i stallet än läderkepan på ryggen...:banana::D

Sweet! :D
Jag var och skulle titta till min i torsdags, för att se hur långt han har kommit. Blev rätt så besviken. Han kändes nästan helt ohanterad. Gick över mig, jag flög som en vante efter i longering. När jag skulle sitta upp gick han bara runt runt runt. Rent ridmässigt så ville han inte jobba alls, och jag kan knappast påstå att jag märkte nån skillnad nu än när jag Provred honom för 1 månad sen..
Jag vet ju att tränaren X sagt till min tränare att han ibland knappt gått 2 ggr/vecka, och att han är en av del lättlärdaste hästarna han haft. Dålig dag bara förhoppningsvis... :confused:
Just nu väntar jag bara på att kulorna ska tas och att han ska komma hem, så jag kan börja lära känna honom och ta honom på rätt sätt. För i torsdags undrade jag vad jag köpt för något...

Kul!
Min har haft sammanlagt på sig sadel sex gånger nu men det är ett par veckor sedan sist. Han acepterar att bli sadlad men gillar inte att man rör sadelgjorden efter den är spänd. Han spänner sig då och är nära på att explodera. Har även hängt fyra gånger på honom barbacka lite lätt. Jag tar den tid han behöver har ingen bråska. Han är en ängslig liten grabb.

Bild 29/8 med rumpan i nedförslut i spolspilta. I juni var han 142 fram och 148.5 bak:crazy:

IMG_0576.jpg

Vet ej om vi kommer att låta någon sitta på henne i år, nästa år har vi planerat att lämna henne till tränare för att få grunderna ordentligt gjorda och det är även då hon ska börja ridas ordentligt.
Vi hade henne nämligen med på en clinic som åring och den tränaren ansåg att vi borde vänta tills hon var tre med inridningen på grund av att hon är byggd som hon är i bakkärran.

Jag har suttit upp på min några gånger, men inte ens skrittat några steg än, har ingen brådska och ingen ridbana...skulle kännas tryggt att vara bakom staket första gången man ska rida lite mer framåt. Har ni tillgång till ridbana hemikring?

kl

Nästa vecka börjar jag och Pepinic på NH-kurs för Lina Zacha. Den är varannan lördag hela hösten. Ser verkligen fram emot det!

Igår tömkörde jag Pepinic och jag planerar att köra in henne innan jag rider in henne nästa vår.

Nu har jag varit uppe på Magic två gånger. Första gången klängde jag upp på honom i stallgången med hjälpen av en pall. Inte alls smart eftersom han exploderar ibland utan förvarning. Det gick hur som hellst bra. Efter 1 eller är det 2 veckor? så var det dax igen. Då slängde min man upp mig när Magic hade barbacka pad för första gången sedan blev jag ledd på gårdsplanen i skritt :D Värsta ponnyridningen :D Han är superskön att sitta på barbacka,rund och mjuk och ingen vass manke här inte :love:

Härligt! Jag var och hälsade på min skorv i onsdags.. Han har fått bakskor och har börjat tronats ordentligt nu. Och hej vad han exploderar åt alla håll - han börjar se ut som en riktig bulldozer! :d :love:
Kan knappt vänta tills jag får hem honom om en månad!

Så himla roligt! Min växte massa på bredden på bara första månaden efter jag hade köpt honom. Och nu börjar manken sakta men säkert växa i kapp men långt kvar ännu dessvärre.

kl

slängt ihop med film när det duschas för andra gången. han skötte sig riktigt fint. första gången var det en hel del explosioner men nu var det inget. kom på att man kunde lastträna på vägen till hagen då transporten stod framme med lämmen nere. han har varit inne i transport tre gånger förut, när vi köpte honom och två dagars åkande till clinic. filmen visar de två lastningarna hemma i lördags. efter filmningen så fick jag honom knappt därifrån, han skulle bara in och knuffade bort sin väninna :D

http://www.youtube.com/user/phigalle?feature=mhee

Kul med film, ska försöka filma lite på min gosse i helgen! Vi var till ATG och kollade tänderna i förra veckan, det var en hel del vassa kanter i munnen på honom som fick slipas ner. Han äter mycket bättre nu men måste kollas om ett halvår igen.

Nu laddar vi för John Moore clinicen I Rättvik om en månad ska bli så himla roligt!!! Annars jobbar vi på med markarbete och lite uppsittningar, det går bra, eftersom han är en liten bockmaskin i hagen trodde jag att han skulle börja bocka när jag satt däruppe, men det enda han gjort hittills är att bita mig i fötterna. En grej som jag funderar lite över är detta, jag tycker att allt går hyfsat bra när vi är själva, han tycker att det är kul och är otroligt lättlärd, men så fort det är andra med, särskilt andra hästar så tappar han ( jag med kanske...) fokus och han blir lite svår att imponera på i de lägena. Han är ju lite bebis fortfarande och väldigt nyfiken, men ändå tycker jag det är svårt att "få tillbaka" honom. Han är på det viset väldigt olik de andra hästar jag haft som varit mer introverta och känsliga i sin personlighet...hm...lite svamligt men skulle vara kul att höra era tankar.

kl

Lite mätningar hur Magic har växt i sommar.

22/4 Fram 141,5 Bak 145
1/5 Fram 141,5 Bak 146
22/6 Fram 142 Bak 148,5
21/8 Fram 143 Bak 148,5
24/9 Fram 143 Bak 148,5

dvs på fem månader växt 1,5cm fram och 3,5cm bak.

I morse satt jag på Magic för tredje gången. Barbacka ledd av min man. Första gången var stilla inne i stallet. Andra gången blev jag ledd ett varv på gårdsplanen. Tredje gången blev ledd 100meter till hagen :love:

Min har nog mest växt runt magen i sommar :angel: Har faktiskt ingen aning om hur stor han är men ska mäta honom, tycker det är så svårt att mäta med tummstock, har du en sådan där riktig mätgrej?

Ska försöka med konststycket och länka till en film, vet inte om det går är så jäkla oteknisk. Det är första gången jag skrittar lite med honom.

http://www.youtube.com/watch?v=hYBYP45IX9U

Vad långt ni kommit. Och vad lugnt och sansat du hanterar, precis vad jag gillar!
Magic är fortfarande spooky så egentligen borde jag inte sitta på honom överhuvudtaget. Han är inte helt 100 med sadel men han har ifs bara haft den på sig 6 gånger och då utspridda gånger över sommaren. Vi har heller ingen inhängnat eller för den delen plan mark att vara på då min man fick för sig att riva och bygga om min rundkorall och just nu är det upphittade stora stenar där samt lervälling :( Hagarna är alldeles för blöta för att jobba i tyvärr.
Jag har lånat en mätsticka med inbyggt vattenpass,smidigt och bra.

Magic har med biffat på sig,börjar bli köttbulle.
IMG_9863.jpg

Här tillsammans med She`s Got The Look som är quarab efter Cash N Smart-Smartin Off-Smart Little Lena född -10. Det skiljer bara 2,5cm i manken på dom.
IMG_9911.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar