Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Fina bilder, själv har jag svårt att få till det med bilderna då jag har världens sämsta uppkoppling:(
Jo, jag undrar om ni har kollat era 09 ors tänder ännu? Min häst har fått vargtänderna uttagna i samband med kastreringen, men då var det inte läge att kolla något annat. Jag såg häromdagen att han spottade ut en "buss" eller vad det kallas, en liten rund klump med gräs. När brukar det vara läge att göra en muncheck?

Nu är det dags!

Jag brukar kolla mina 2-åringar innan jag börjar använda bett i munnen på dom på allvar. Dom har ju oftast känt på bettet innan men vill inte använda det förrän jag vet att allt är ok i munnen och oftast kan man ta ev vargtänder då också.

Jag kollade tänderna på min i samband med besiktning. En snabb koll dock, tänkte kika igen med riktig tandläkare i vinter. Inga vargtänder i sikte :)

Min blev av med vargtänderna för 5-6 veckor sen, 2-3 veckor innan jag köpte honom. Sen gjordes en till koll i samband med veterinärbesiktningen. Men får nog bli en till koll fram i vinter.

Vad gullig han är när han tar sats!!

Vad bra att ni påpekade det där med tänderna, det har jag inte haft en tanke på. Då blir det en koll i november när hon ska vaccineras och jag åker med henne till kliniken.

Skägg och Fröken....

FrkenJuly-2011023.jpg

Vad är det för häst? Ras?

KL

Vi har börjat nosa på tömkörningen nu. Går relativt bra faktiskt! Hon förstår allt som oftast, men ibland krockar det lite.

img8739p.jpg

img8758.jpg

img8729e.jpg

img8785n.jpg

img8722w.jpg

Behövdes lite bilder för att liva upp tråden :angel::love:

Just Miss Brilliant, e. Docs Brilliant Son u. Just Miss Frekles
Dubbelreggad quarter/paint. :p

Nu ska otekniska jag försöka lägga in en bild eller två:laugh

DSC04107.jpg
[/IMG]

Ett tält med två katter i är jättespännande

DSC04202.jpg
[/IMG]

Min buse har mest fått gå på betet och tagit det lugnt ett tag, lite promenader med sadeln bara.

KL

Min tränare P träffade han (X) som jag köpte min Sunnie av idag.. Och X vet om att jag tränar för P, men ändå hade han mage att säga

"Åååh, jag har gjort en så jäkla bra affär på en häst i sommar! Köpte den för 25' och sålde för 70'!"

Precis vad jag ville veta... I dealen ingick ju 2.5 månaders träning, men med den inställningen känns det ju som att han inte lagt ner minsta sekund på min hingst.. Ska fan ta och ringa och tjata på X närmsta tiden!! Och får jag en helt ohanterad häst om 1.5 månad ska jag fan se till att hela westernsverige vet vem denna X är...!

Förlåt, jag var tvungen att skriva av min butterhet... :mad: Till råga på det, så går min Neha hur fint som helst, så just nu börjar jag undra vad jag ska med Sunnie till... :crazy:

Fy vad tråkigt!:mad: Men hoppas att du får en fint tränad häst när du hämtar honom. Har du betalt för honom redan?

Idag har jag lasttränat Pepinic. Jag vill kunna lasta henne själv och även att hon lastar sig själv. Gick ganska bra men hon backar ut ur transporten när jag går ut men hon gick på fint nu. Ett steg i taget.

Japp, han är betald och klar. Ringde precis och pratade med X, han lät nästan besvärad av att jag ringde till en början.. Han hade fått framskor, i bak fanns inget att fästa dom i än. Han hade rätt dåliga fötter när X köpte honom tydligen. Så han var riden rätt sparsamt med tanke på fötterna, men fick veta att han var en av dom mest lättlärda hästar han ridit in. Så det får vi väl hoppas... :crazy:

Segelflygarinnan: Vet vilka du pratar om. Men tänk så här- är din häst värd 70 för dig så spelar det väl ingen roll vad X köpte den för?

Jag betalar villigt det jag själv tycker är värt i både utrustning och djur medans andra tycker samma vara/djur är värt ett ruttet lingon. Alla har olika tycke och smak och det är väl för väl det.

Förstår inte riktigt vad du menar. Är inte hästen värd 70 000:-? För mig låter det som ett mycket bra pris för en trevlig, inriden unghäst!

Vad spelar det för roll vad tränaren har köpt den för? Om du hade velat köpa en häst för 25 000:- kunde du ju ha gjort det...

Möjligt att du inte har samma kontakter som tränaren eller inte har fått möjligheten att "komma över" en bra häst för mindre än vad det kostar att tillverka den men det ska ju inte den som har gjort det lida för tycker jag.

Varför skulle inte tränaren lägga ner lika mycket arbete på hästen för att han eller hon gjorde en vinst på den? Jag förstår inte vad det är för "inställning" du syftar på, förklara gärna det för mig.

Om man inte gillar att andra gör en vinst på en häst så ska man inte köpa den med några mellanhänder, eller köpa av någon som har det som del av sitt levebröd.

Sedan ska man nog inte dra för stora växlar över vad en tränare säger att en annan har sagt och vice versa...
Du kan ju alltid fråga säljaren vad denne gav för hästen om nu det är viktigt. Men om hästen är värd sina 70 000 så ser jag inte relevansen faktiskt. Det låter dessutom som den har varit i sämre skick tidigare och det kostar att "fixa till" skicket på hästar, föda dom samt hålla dom i träning oavsett om det är en själv som är tränaren. Vinsten är inga 45 000 även om man sällan kan lägga på så mycket när man säljer, nu kunde ju tränaren det eftersom denne enligt uppgift (?) kunnat köpa den billigt som gatan. Men han måste ju ändå kunna sälja den för vad den är värd?

Vill inte trampa någon på tårna men jag förstår inte inställningen :)

Senast ändrad:

Jo, jag var väl lite väl butter igår.. :angel: JA, jag tycker att han är värd sina 70 000:-, iaf efter det jag sett av honom hittills och om man tittar på hans stamtavla.
Men nej, han kommer ju inte hinna bli fullt inriden.

Grejen var väl mest att han köpt hästen för 25 000, i helt okej skick om än lite dåligt verkade hovar. Satt upp på honom två gånger och sen sålde honom för 70. Jag vet att han ringt flera av mina vänner och sagt pris allt från 50 - 75 000. Men som du säger, egentligen spelar det ingen roll.

Att jag var så butter igår beror nog mest på att jag blev osäker om jag gjort ett dåligt köp. Att jag dessutom har svårt att få min oinsatta sambo att förstå hur två uppsittningar har kunnat öka värdet med 45 000 gör inte osäkerheten mindre. Visst var det kompispris när han köpte honom, men det känns ändå "Vet han nåt som inte jag vet?"
Dessutom har han ljugit för mig om hans bakgrund; när jag hörde med de han köpt honom av fick jag en helt annan story. Tilliten ökar ju knappast av en helt onödig lögn om hans bakgrund.

Jag vet inte varför han skulle lägga ner mindre energi på den, men jag tror att det är lätt att "glömma bort" en häst man redan fått betalt för..
Men som sagt, när jag ringde idag så har han ju ömmat lite på fötterna, och då är det ju klart som gatan att han ska ta det lugnt.
Ska försöka lugna ner mig lite över det, och det kommer säkert bli bättre bara han kommer hem.. Jag är mest rädd för att jag förlorat typ 20 000.

Tänk såhär, om du är nöjd med hästen så är det en bra affär. 70 000 är inte dyrt för en trevlig frisk unghäst av bra kvalitét (och då menar jag inte World Show kvalitét utan normal, bra)

Du får ju 2½ månaders träning med i priset förutom dom där två uppsittningarna, så dom är med i värdeökningen. Om det inte är några problem kommer inte hästen att bara vara styrbar i skritt och trav efter den tiden. Om han sagt annat pris till någon annan kan ju beror på andra orsaker, kompispris går ju åt båda hållen :)

Hurvida tränaren lägger ner samma energi som på alla träningshästar eller ej, ja det beror ju på vilken typ av yrkesmänniska det är men dom flesta vill ju ha nöjda kunder. Och två olika kunder kan tycka helt tvärtom om ett resultat, den ena tycker det har forcerats för fort och den andra tycker hästen kan för lite -efter samma tid. Där är det ju kommunikation som gäller! Åk dit ofta och titta och fråga allt du undrar om varför tränaren gör si eller så, eller inte.

Det är ju en annan sak om säljaren har ljugit om hästens bakgrund, det hade jag tagit upp till diskussion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar