Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Veterinärbesiktigat idag, UA. Borde kanske röntgat honom också, men jag är för ivrig... :grin:

Här kommer två bilder på min grabb!

:love::love:

Nu har vi haft en väldig otur. Pebban har åkt på en monstruös hovspricka som går hela vägen in till kötthoven. Så hon går nu gipsad i någon vecka. Men vet tycker hon läker bra och hon kommer inte få några framtida men. Men hon har boxarrest nu tills vi kan slå på en sko med sula som skydd. Hon som nästan bara gått på lösdrift hade det jobbigt de första två dygnen, men nu har hon vant sig och står t.o.m lugnt när hon är ensam i stallet. Så nu är hon boxvan också. :)

kl

Hämtat min nu. Allt gick så bra det bara kunde, duktiga lilla häst :love:

img8341x.jpg

Fy, det är så tråkigt när de skadar sig! Pepinic fick ett sår på framknät och svullnade upp rejält! Nu har hon stått på penicillin och metacam i en vecka och det är något bättre men vi har förlängt kuren.

Kul att det har blivit fart i tråden!:bump:

Hon är min kalaspingla helt klart :d

Men så tråkigt att det härjar åkommor i tråden. Hoppas era hästar kryar på sig fortast möjlgt.

Riktigt superfin!:love:

kl
Magic har gott över en månad och slappat i hagen. Hade lite tid över idag mellan stallrenovering och arbete så jag plockade in honom för lite allmän visitering. Det slutade med att han hamnade i den nybyggda duschspiltan då vi i går kopplade in varmvatten!:love:
Magic är duschad en gång i april i kallvatten och det var otäckt enligt honom! Nu stod han nästan helt stilla. Fick ny behandling av switch och det som tidigare varit riktigt obehagligt var nu inga problem.
Sedan var det dax för flugspray,jag har aldrig kunnat spruta honom förrän han flugit i taket, nu stod han helt stilla! Kunde spruta på båda sidor och över hela kroppen. Jag är jätteglad över att jag gått så lugnt fram med honom och han har börjat landa på riktigt nu. Han har redan varit i min ägo i tre månader.
Sedan gick vi på våran första skogspromenad och hittade kantareller :)

Slänger ut en liten fråga här...
Vad är bra att göra med sin framtida westernhäst? Han är två år. (jag är helt grön på det här området, men ska börja med western nu i och med lillkillen. Har kontaktat en westerntränare och ska träna lite med Wiggo för henne troligtvis.)
Vi hanterar lite i bett, lägger på sadel nån gång då o då, longerar i repgrimma (tycker att han lyssnar bäst på den), kör ledarskapsövningar, leker lite o så vidare.
Något tips på vad man mer kan göra? :)

Tömköra? :) Det hade jag tänkt göra. Eller hänga lite på? Miljöträna med folie, presenning och andra hemskheter?

Longera och träna trail at hand gör vi ibland. Går mycket promenader för tillfället då Pepinic har en knäskada.

KL

Jag har vart och hälsat på min gosse idag och passade på att longera honom. Tränare har tydligen varit bortrest ett par dagar, så Sunnie hade HUR mycket ENERGI som helst!!! :D Longerade honom nån kvart-tjugo minuter, och första 5 minutrarna var det bara bock och lek från hans sida.. :p
Tillslut kunde han slappna av iaf så han kunde få en välförtjänt dusch. Sen var han sitt vanliga lugna jag igen.:love:

Han är så härligt röd :love: Jag hade tänkt släppa min igår och låta henne springa, men se det var hon inte intresserad av. Surade ihop när jag försökte fösa igång henne och följde istället efter mig på jakt efter mys.

Börjar lära känna henne litegrann nu. Fått en spark också, ren otur dock. Vi har promenerat med träns och grimma ( vill inte leda henne i bett än ). OCH - Idag kom min sadel! Så hon ska få prova den för första gången. Tänkte bara lägga på den idag :)

98326580.png

87397894.png

95839614.png

Vad spännande med sadel! Jag velar om jag ska köpa en sadel nu men jag tror jag väntar till våren. Vad har du köpt för någon och hur länge tror du att du kan ha den?

Ja, vi gick tom en promenad med sadel! Inga problem inte, helt cool lilltjejen.
Vet inte riktigt, den har inget märke. Men jag gillar lädret och utformningen på den. Jag tycker den låg kanon och hoppas kunna ha den över vintern åtminstone. Hon ska bara sittas på i år, så förmodligen växer hon ur den till nästa sommar. Hade inte tänkt köpa en än heller, men så fann jag en som var både kortad och rundskuren! Skumma bilder, men håll till godo! Den ligger lite långt fram på bilden där den inte är fastspänd.

sadel4.png

sadel3.png

sadel2.png

Idag fick Pebbe på sig skor bak med sula över den fd skadade hoven. Det var inte roligt, eftersom hon hade ont kvar i minnet. Dessutom har hon aldrig blivit skodd förut. Men som tur är har vi världens bästa hovis som tog det lugnt hela tiden och tillslut kunde hon knata in i boxen med skor bak. Duktig pålla och superb hovis. I morgon släpper vi ut henne på betet igen.
Och på lördag ska jag rida. Inte på Pebbe, utan en treårig arabvalack. Det blir en runda i skogen med äldsta dottern. Lovely.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar