Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Kul med lite liv i tråden. Här är det full fart. Vi är på hästhanteringskurs varannan lördag och lär oss horsemanship/frihetsdressyr/miljöträning för Lina Zacha. Hur kul som helst och Pepinic är verkligen en stjärna! Annars så tränar vi frihetsdressyr i paddocken, tömkör i paddocken och ute i skogen som förberedelse inför inkörning, går med skackel och har haft ryttare två gånger nu. Försöker aktivera henne några dagar i veckan så fort jag har barnvakt.

Fröken har blivit longerad med sadel och träns för första gången, lite tuggande på bettet och försök att bita sadelgjorden annars så skötte hon sig exemplariskt...:D

Tjohoo!

Vad gör ni med era 3-åringar?? :D

Jag och min Sune har tagit det väldigt lugnt under hösten/"vintern" då han har växt utav bara h-vete... Mätte honom nyårsdagen, och då var han 150cm i manken och 155(!!!) i rumpan... :angel: När jag köpte honom i somras låg han fint runt 147cm och var horisontell, men nu har som sagt röven lagt iväg sen oktober.
Hoppas detta rätar ut sig snart!

De få gånger jag ridit har man fått driva, driva, driva utan att något händer, och när min tränare testade honom under julhelgen insåg vi att något inte stod rätt till. Han kändes apatisk att rida; kändes inte glad.. Så annandagen bytte jag foder och tjohooo! Min guldprins är tillbaks med energi!
Var med två kompisar som skulle träna barrel race, och i ett försök att få honom glad, fick han följa med och trava mönstret 3 gånger - vem blir inte glad av barrel race? Och min gosse vart så glad så glad! Dessutom visade han redan första varvet att han vänder bättre än Neha, som tränat barrel senaste året... :angel:

Nu ska min gosse växa klart och jag hoppas oskillnaderna jämnar ut sig under våren. Jag hoppas hoppas hoppas att vi kan ställa i halter på Spring Show, men så som han ser ut nu är det inte tanke på det... I och med att han växer så mycket på höjden går allt åt till det, och inget till bredden. :(

Pepinic har också vuxit och är 148 cm i mkh och väldigt jämn och fin. Tyvärr så blev hon halt nyårsafton och jag var först orolig för fång. Men det var det inte utan det var förmodligen tunna sulor och hon klarade inte det knöliga underlag som blev när det frös på leran. Nu är hon kall om hovarna igen och vi ska fortsätta inridningen. Hon har haft ryttare på sig tre gånger nu och det går jättebra. Bara skrittat något varv i paddocken. Jag har anmält oss till fortsatt utbildning i vår för Lina Zacha då hon ska ha en unghästkurs varannan vecka för folk med unghästar som ska ridas in. Perfekt för oss!

Tjohoo!

Nu ska min gosse växa klart och jag hoppas oskillnaderna jämnar ut sig under våren. Jag hoppas hoppas hoppas att vi kan ställa i halter på Spring Show, men så som han ser ut nu är det inte tanke på det... I och med att han växer så mycket på höjden går allt åt till det, och inget till bredden. :(

Blev så sugen på spring show jag också! Men det är så dyrt! Vilka klasser ska man vara med i? Vad har du tänkt dig? Jag vill absolut ställa henne i halter. Borde vara bättre att ta amateur än open va? Eller ska man ta båda? Fast det blir ju dyrt...

Jag har aldrig tävlat någon AQHA-klass förut, men... Om jag som Amateur - kan jag tävla Open-klasser då??
Finns väl egentligen bara två halterklasser vi kan va med i? Three years and over, geldings - open och amateur, om jag nu får tävla open? För Youth går jag tyvärr inte som längre... :P
Sen finns ju showmanship också!

Jag har bara 7 mil till Axevall, så isf åker jag över dagen, så där sparar jag ju väldigt mycket... men vi får som sagt se - hans första tävling ska inte vara en stor AQHA-show... :angel:

När man väljer vilket medlemskap man vill ha ska man välja amateur och då får man skriva under ett dokument som säger att man är behörig enligt AQHA's regler.

Om du inte har gjort det har du förmodligen tagit ett "general membership" och får då bara tävla open klasser men det går att ändra.

Läs mer här (klicka på purchase Amateur Membership och gå vidare):
http://www.aqha.com/en/About/Content-Pages/About-the-Association/Services/Join-AQHA-Old.aspx

Du är förmodligen också behörig att ansöka som Novice Amateur, läs mer här:
http://www.aqha.com/Showing/Content-Pages/Shows/Divisions/Novice.aspx

Ojoj, TACK!!! Jag kollade på mitt medlemskort och det står bara "member" på det.. Jag har ju noll koll på sånt här... :crazy:

Ska kolla upp detta direkt!

det kommer i ett brev kort efter du fått kortet.

kl

Min 3åring är riden i skritt och trav men stått nu i två månader. Han behöver lite tid på sig att växa. Kommer sätta igång honom lite sakta i februari. Han har så stor potensial så jag kommer gå lugnt och försiktigt med honom för att få en så hållbar häst som möjligt. 142-143 i mkh och 147 bak. Hans mor var mkt överbyggd och det kommer denna säkert med vara som vuxen tyvärr. Har nu växt i 145 i täcken men till nästa vinter kommer det vara för litet.

Sune kommer nog också sluta överbyggd, men jag hoppas det jämnar ut sig något..
Är Magic inte kvar på träning?

Nej, det är han inte, han behöver växa på sig lite :)

Kom på en idè. Kan inte alla ta en bild från sidan,frammifrån och en bakifrån på sina 3-åringar och lägga ut i tråden? så tar vi en ny om 6 månader och jämngör utvecklingen.

Kul idé! Jag tar med mig kameran imorgon till stallet!

Jag måste ansöka om novicekort. Tycker allt med aqha är jobbigt...

Det är väl mycket större konkurrens i openklasserna så det är väl bättre att hålla sig till novice och amateur...

Wranglan fick mig lite i panik igår - inget går ju fort när det gäller AQHA och Spring Show närmar sig fort när det gäller sånt... :P
Men fick veta av en kompis idag att man alltid kan lösa amateurstatus/novice på plats. Phju. Men kan jag lösa det innan så är det ju bara bra.. Fick två ansökningsfiler av AQHA idag som jag ska skriva ut på måndag, så är det förhoppningsvis löst! :)

Får se om jag kan/orkar/hinner/kommer ihåg att fota lillkillen nu.. Det finns visserligen redan såna bilder från olika tillfällen, men ändå.. :P Det händer såååå mycket nu sen vi bytte foder!

Oj förlåt! Det var inte meningen att stressa upp dig :)

Vilket forder har du bytt till o från?

Senast ändrad:

Oj förlåt! Det var inte meningen att stressa upp dig :)

Vilket forder har du bytt till o från?

Hehe, bra att du sa nåt, för som sagt; jag trodde jag var amateur.. :)

Jag gick från kornkross, lucernpellets och mineraler till Söderqvists Country Mix! Helförtjust i det och billigt för att ha allt i ett! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar