Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

har du bestämt dig för att behålla henne nu? Det är så kul att följa Peppers avkommor och jag har kontakt med alla ägare förutom hennes första avkomma.

Han har väl börjat testa gränserna och ledarskapet ;) ibörjan brukar de inte frågaisätta men när dom är ridna ett par månader så kommer dom på att kolla ifall de kan få sin egna vilja igenom. Jag längtar inte efter min sätter igång och testar..har sett tillräckligt vad vårkänslorna gör med honom under longering.

Nej, det är inte det.. Det här är nåt annat.. :( Att han sparkar bakut när jag kräver något av honom kan jag ta, men inte när han sparkar när vi står still och jag inte kräver nånting av honom. Då blir jag förbannad!
Ska ut och brottas med honom igen om ett tag...

hur ofta rids han? Han kanske behöver ta en paus? Kollat vargtänder? kirkopraktor? sadeln? Hur är han i markhantering? Sånar lite bara :)

Dagens pass gick bättre efter att vi bråkat lite.. Lät honom springa av sig ordentligt i longeringen och bråka innan jag hoppa upp. Lyssnade mycket bättre på skänklarna idag och flyttade bogen ganska bra jämfört med igår.
Blev dock en hel del uppåttänk idag med. Ska ta ut en kiropraktor för att va säker på att han inte har ont nånstans. Han har ju trots allt växt en hel del snabbt, så då kanske nåt hamnat snett. :)

Om jag var du skulle jag pausa från paddocken i några veckor och bara kravlöst rida ut i skogen och ha kul ihop. De är ju individer och han tycker kanske att det är lite tråkigt och jobbigt nu när kraven har höjts och då kan det vara bra att hitta glädjen igen. Bara ta långa skrittpromenader bygger upp dem fantastiskt och även ett galopprace är bra för humöret. Det är nog vad jag skulle göra när man läser dina inlägg, fast det är ju svårt att råda utan att ha sett er live:). Hoppas det går över snart i alla fall!

har du bestämt dig för att behålla henne nu? Det är så kul att följa Peppers avkommor och jag har kontakt med alla ägare förutom hennes första avkomma.

Japp, nu har jag ångrat mig. Jag känner mig inte så stor på henne längre nu när hon trampar på bra frammåt.

Idag hade jag ordnat en liten aktivitetsdag i stallet och byggt upp en trailbana. Åtta ekipage var vi så vi fick turas om lite. Men vilken härlig stämning och nyttigt för hästarna. Pepinic skötte sig bra och var lugn när den del andra flamsade runt. Ibland var hon inte helt styrbar utan kunde gå iväg i sidled eller bakåt så jag hade behövt ha en blinkande lampa på oss:D. Men vi red över bron, gick över en presenning och lyckades med en fantastisk ryggning genom ett L (nybörjartur). Sedan märktes det att hon blev trött så vi höll inte på så länge utan tittade lite på alla andra. Nu får hon vila till onsdag då det förhoppningsvis är lektion igen.

Med risk för att jag kommer ångra mig... :P

Här kommer filmen från idag! (Har redigerat den lite i telefonen som tyvärr drar ner kvalitén avskyvärt mycket!)
Idag har han bråkat desto mindre - han kanske börjar ge sig efter två dagars bråkande...? Blev några "bockningar" ändå, men inte alls så många som igår och förrgår! Mer samarbetsvillig och jag är sjukt nöjd med hans galoppfattningar! Är hemma på gårdsplanen och rider, det enda vi har att tillgå om vi inte vill åka till ridhus 2 mil bort. Så det är inte mycket plats för honom, tyvärr. :(

http://www.youtube.com/watch?v=G64S...DvjVQa1PpcFPorYD1sK3pCc9bj4X9CltyuF0iTTcJ5YM=

Jag hade önskat att du vore still med din hand. Nu upplevs det väldigt ryckigt och hoppigt för hans mun och dina hjälper i handen blir obalanserade och hårda istället för stabila och mjuka...
Kanske även överväga litet lättridning tills han har styrka att arbeta i en bra form och lugnt tempo, det borde hjälpa dig att finna en stabilitet i dina hjälper.
Han är fin annars, och vilken praktik gårdsplan ni verkar ha! :)

Håller med ang. handen, tycker också att det låter som lite mycket ridning, särskilt om han börjat " bråka " ( inte tycker det är kul längre ). Januari - Mars är ändå en ganska lång period för ett hästyngel. Vila igen och se om han hittar tillbaka kanske? :)

Delvis kl

I know, I'm not much of a rider..
Vem har sagt att jag bara rider i paddocken? Vem har sagt att han inte får stå helt och hållet vissa veckor? :)

Jag tycker nog att du kan vara ganska nöjd.

Din häst är mycket häst om man bara ser till stammen så du kan nog förvänta dig att han kommer att vara litet stökig av och till innan han är vuxen. Du hanterar den lilla bakutsparken bra genom att bara ignorera och rida vidare.

Sen finns det säkert saker du kan förbättra men det tycker jag isf att du skall fokusera på tillsammans med din tränare.

Galopp på en så pass liten volt i den blåsten är duktigt av både dig och hästen.

mvh Eva

Delvis kl

I know, I'm not much of a rider..
Vem har sagt att jag bara rider i paddocken? Vem har sagt att han inte får stå helt och hållet vissa veckor? :)

Jag har inte sagt att du bara rider i paddocken utan mitt tips om din häst bara bråkade med dig var att bara rida ut i några veckor för att slappna av tillsammans.

Jag tycker det ser trevligt ut på videon! Längtar tills jag och Pepinic blir så duktiga. Att han sparkar bakut ibland skulle jag inte bry mig om (förutom om han gör det när ni står stilla som du skrev). Min förra häst gjorde det när han tyckte det var jobbigt och jag tror Pepinic också kommer göra det när kraven höjs. Jag korrigerar inte i munnen utan driver bara på hästen. Jag upplever att det går över när styrkan kommer.

Någon mer som har en video att lägga ut? Ska försöka bli filmad igen snart:D.

Du har kommit väldigt långt med honom. Så mycket galopp på liten volt är duktigt av honom.

Proppen för WRN:s tävling har kommit:bump:!

Tänkte ha det som avslutning innan Pepinic och jag går på sommarlov (jag ska ha barn i slutet på augusti så hon ska stå juni-september).

Om allt går bra med ridningen tänkte jag vara med i Trail walk and trot och showmanship at halter. Men jag skulle vilja vara med i en klass till och väljer mellan WH D, WR D och Pleasure walk and trot. Det är så kul att planera!

Har ni några planerade tävlingar eller mål i år?

Jag tycker nog att du kan vara ganska nöjd.

Din häst är mycket häst om man bara ser till stammen så du kan nog förvänta dig att han kommer att vara litet stökig av och till innan han är vuxen. Du hanterar den lilla bakutsparken bra genom att bara ignorera och rida vidare.

Sen finns det säkert saker du kan förbättra men det tycker jag isf att du skall fokusera på tillsammans med din tränare.

Galopp på en så pass liten volt i den blåsten är duktigt av både dig och hästen.

mvh Eva

Tack snälla du! :) Tycker volten ser större ut på filmen än den upplevs. Han tycker att det är jäääättejobbigt :p, därav att jag får driva och stötta upp honom så mycket.
Övat mycket på att flytta bogen senaste dagarna, han har fått hänga på innerbogen allt för mycket och länge. (Min kunskap är begränsad, men jag lär mig hela tiden. :) )

Har ni några planerade tävlingar eller mål i år?

Grattis till den planerade tillökningen! :)

Jag och Sune har tänkt att va med i WA Div II. Vår första tävling blir klubbens Träningstävling den 31e - anmält oss till Horsemanship W&T och showmanship at halter... Visst är han en typisk halterhäst? :p hahaha, inte! :D Om han slutar sparka bakut och tar galoppen bättre (som igår) så blir det kanske efteranmälan till Reining Beg också, vi får se hur han utvecklas sista tiden.

Har även anmält oss till Rein in Sweden på påskhelgen. Blir Western Riding W&T Kval 1 och 2. Hade tänkt Amatör först, men såg att finalen (och kval 2 tror jag) hade rätt många byten, så vi skiter i det.. Det är vi inte redo för, och jag tänker inte forcera fram nåt.

Vad kul att ni också har lite planer! Ja, vi får nog hålla oss till walk and trott, det känns säkrast. Först var jag sugen på vanliga D-klassen för att det är cup, men sedan ransakade jag mig och insåg att det kommer bli aldeles för svårt. Vi ska ta det som miljöträning. Jag är nöjd om hon sköter sig med transporten och uppför sig på tävlingsplatsen:). Allt annat är bonus!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar