Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

*kl*

Nån som tänkt sig till Axevalla i maj då?

ÅH, jag hade så GÄRNA velat åka, men jag tycker nog att det är för långt (25 mil) med tanke på vad vi kan prestera då. Vi kan ju vara med i halter vilket vore jättekul, men de andra allbreedklasserna känner jag att jag lika gärna kan rida på en wrastävling. Det är ju så himla dyrt att vara med!!! Så det får bli när vi kan tävla i AQHA:s ridklasser.

Men jag kommer definitivt åka dit som publik för jag kommer från Hjo som inte ligger så långt bort så då kan jag passa på att hälsa på mina föräldrar. Så det vore jättekul om någon från den här tråden är med för då tycker jag vi måste hälsa på varandra!:D

Jodå, blir väl först och främst halterklasser vi får se om Johan tycker det skulle gå med ridklasser också och i så fall vad...;)

Jag och Lill-killen var på nh-kurs i går. Otroligt givande och lärorikt. Han är jätte tuff så vi har en hel del att jobba på, men nu vet jag iaf hur jag ska jobba. :)

Vet faktiskt inte om jag åker dit med häst. Har lite för mkt krav på mig själv tävlingsmässigt och halter med Magic är inget att tänka på.

Dock så har jag och Magic varit ute på vår tredje uteritt. Längsta hitills ca 25 minuter. Travade några gånger och han förstår nu framåtdrivande hjälper och avsaktningar. Dock var han trött på slutet så jag hoppade av och ledde hem honom. Han var helt oberörd av det militära övningsfältet där det sköts för fullt, mötande bilar eller de tre älgarna vi träffade på. Var hur lugn som hellst. Han känns lugn och stabil att sitta på och han är helt fokuserad på mig. Det kan nog bli hur bra som hellst detta.

han har dock lite dåligt tålamod och står man stilla uppsuttet står han och skrapar med framhoven men det är inget mer än så han försöker varken gå iväg eller vela runt utan bara står stilla och skrapar och är ivrig på mina komandon.

Senast ändrad:

KL

Har precis ridit Sune.. I måndags gick det rätt bra, med inte alls så många "spark-uter" som innan! Sen har han fått vila nu två dagar, och idag kändes redan i longeringen att han hade hur mycket energi som helst.

Och nåjo, nog fanns den kvar alltid. Och idag stegrade han sig flera gånger.. Små fjuttsparkar kan jag ta, men inte flertalet stegringar.

Hoppas få ut kiropraktor i veckan som kommer här nu. Ska även beställa ett träckprov för att utesluta det. :confused:

Kanske han har vårkänslor? Det tror jag att min har :)
Det är inte så mycket protester hos honom men mer glädjefnatt...tror jag...:grin: kanske inte så för dig? Min blir en helt annan när han får luffsa av sig i skogen som han älskar först och så rida lite "seriöst" på slutet när han är behagligt lugn i kroppen. Tycker det är läskigt med bockningar :o börjar nog bli lite gammal och rädd för att flyga av och slå mig...

Nu tror jag du har aldeles för höga krav på dig själv!!! Det ser ju superfint ut!!! Man kan verkligen inte tro att han bara är tre år. Han går ju super i galoppen. Nu tyckte jag du hade trevligare händer, inte så höga. Bry dig inte om bakutsparkarna utan driv honom bara frammåt och ur sparken. Jag tror att han sparkar för att han tycker det är jobbigt, inte för att något är fel. Som jag skrev tidigare så betedde sig min arab likadant och det försvinner när de blir starkare. Så var glad åt din fina häst och jobba vidare på samma sätt.

KL

Jag ska också ta ut kiropraktor till Pepinic för hon slog ju runt två gånger i somras när jag lastade henne. Och min tränare tyckte hon var sned.

I förrgår skulle vi ha åkt och tränat men jag fick sms att det var inställt när jag var på väg till stallet. Så jag passade på att lastträna när jag ändå hade transporten med mig. Jag har ju inte klarat att stänga bommen bakom henne själv men nu lyckades jag:). Fast jag måste övertala henne att gå in vilket stör mig. Jag vill ha en häst som bara kliver rakt in i transporten! Men vi kommer väl dit någon dag.

Idag blir det uteritt med sällskap igen, det gillar vi båda. Sedan fick jag en glad nyhet igår att vi fick plats på Staffan Ljunggren-clinicen den 31 mars! Jag stod som tredje reserv så jag blev jätteglad. Vår första clinic, vad spännande det ska bli! Jag har ridit för honom några gånger i slutet på 90-talet, men red desto mer för hans fru Margareta. Men roligast ska bli och åka ut en heldag bara jag och Pepplan och får massa inspiration och titta på andra duktiga ekipage.

Hehe, känner igen det där med energin. Det är lika med min gosse, har han vilat några dagar så är det som att han håller på att hoppa ur skinnet :) Han har också börjat att för sig mer i hagen gentemot ledarhästen, han muckar med honom och utmanar honom och åker på stryk och är trotsig. jag brukar få plåstra om honom var och varannan dag nu :angel:

Vårkänslor, lite trotsålder i kombination med att du kräver lite mer av honom och det blir jobbigt?

Jag tycker att Sune ser jättefin ut och är väldigt duktig för sin ålder. :)

Blev ingen uteritt idag då hon hade ett sår på bakbenet och var varm och svullen. Hon har väldigt lätt för lymfangit:(. Så istället klippte jag av henne manen så nu har hon halter-man. Blev faktiskt skitsnyggt och jag måste ta ett kort så får ni se vad ni tycker. Som tur var fanns en stallkompis med som fick rädda pepinic från mig, då jag är värdelös på att klippa. Hon var desto duktigare.

Men nej vad har du gjort :cry: Hon är ju en reiner dom ska ha långa manar ;)

kl

Galopp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har galopperat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PÅ MAGIC!!!!!

Uppsutten nummer 11. (ink alla gånger jag blivit ledd barbacka), uteritten nr 4!
35 minuter i skogen med en hel del trav. Han tuffar på riktigt bra men tror han skulle behöva vara rundskodd. Testade att trava först och vi fick lite framåtbjudning en stund men travade och tittade lite åt sidorna samtidigt,inte bra men han fortsatte framåt utan att vingla iaf.
Ppå en skogsväg manade jag på honom i galopp och den var så himla skön ville inte sluta galoppera men när jag kramade tyglarna stannade han direkt. Sista biten ledde jag honom hem och han gick med mulen släpandes i backen oj vad trött psykiskt han var. Så nu är han riden i alla gångarter och dom är så jäkla sköna så det inte är sant! Har skaffat mig en medryttare därav så hinns Magic med mycket mer och allt blir roligare när man är två. Hon är underbar denna blockettjej hihi :banana:

Fast jag kommer ju rida alla ridgrenar och även tävla i showmanship och halter och då är kort man snyggast och mest praktiskt. Tycker det är sååå snyggt med en bandad kort man till skillnad mot lång, ojämn och stripig:-) .

Nu tror jag du har aldeles för höga krav på dig själv!!! Det ser ju superfint ut!!! Man kan verkligen inte tro att han bara är tre år. Han går ju super i galoppen.

Tack, men.. Det här var i slutet av ridpasset och efter att jag han longerat honom i galopp ett bra tag. (igen) Så bakutsparken han visade här är det lilla av det passet - innan hade han stegrat sig ett antal gånger.. :(
Igår tog vi det lite lugnare och fokuserade bara på att böja i skritt. Idag gick det bättre igen!
Ska till en kiropraktor på måndag för att utesluta att han har ont i ryggen/nån annanstans..

Jag tror ändå att det kommer gå över. Det är jobbigt med unghäst;). Var han snäll att rida in och protesterna kommer nu kanske? Jag kommer ihåg att min förra häst hade en riktig trotsperiod när han var 5 år.

Här kommer bild på Pepinics nya frissa:

32928482.jpg

Och en bonusbild på en kärleksgåva som min sambo snickrade ihop till mig dag:love:! Nu kan vi träna trail ordentligt.

32928474.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar