Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

kl

Insåg att det var evigheter sen jag skrev något här..
Hos oss har det gått lite upp och ner med skador på mig och, upptäckte vi vid den årliga vet checken, lite skador på Jack.
Han hade busat så i hagen att han gått omkull och fått en rotation i bäckenet på h-sida och lite låsningar i nacken.
Är fixad och ska i början på nästa vecka börja sin inridning.. :bump:

Slänger med några bilder på busen...
32930317.jpg
Jack 3 dagar
31758061.jpg
Jack ca 1 år
32930287.jpg
Jack 2 år

32930310.jpg
Jack 2,5 år
32930280.jpg
Jack 3 år

Ska till en kiropraktor på måndag för att utesluta att han har ont i ryggen/nån annanstans..

Bra!
Samtidigt, du kanske får bakslaget nu? Hur var han i inridningen? Kanske är det protesterna som kommer nu?
Tyckte du såg trevligare ut i handen på denna film. Och kämpa på!
Försök att inte bli stel och rädd när han sparkar så bakut med dig så att du gör dig illa i ryggen!

Bra!
Samtidigt, du kanske får bakslaget nu? Hur var han i inridningen? Kanske är det protesterna som kommer nu?
Tyckte du såg trevligare ut i handen på denna film. Och kämpa på!
Försök att inte bli stel och rädd när han sparkar så bakut med dig så att du gör dig illa i ryggen!

Sista veckorna i träning började han trilskas. Det var ju förra sommarn.
Hon behövde inte knäcka nånting, däremot var han stel i hela högersidan, främst bog och rygg/kors. Så han har nog haft lite anledning till protester. Idag fick han vila, men ska bli intressant och se om det är nån skillnad imorn! :)
Jag har händerna lägre just för att kunna ta tag snabbt i hornet om han skulle bocka. Men spänner mig gör jag inte, är inte så lättskrämd av mig. :P

Sedärja! Lite mjukgörande arbete som ligger framför dig då för att låsa upp honom, så lugnar sig nog protesterna sedan.
Nä, tycker inte du SER spänd ut. Jag menade mest som en puff att du inte skall spänna dig, ryggskottet kommer så lätt då, för det hade jag gjort :o

Ja börjar en häst protestera lär man först undersöka om h*n har fog för det.

Var och köpte foder idag och hon berättade att en kompis till dom hade kommit med en häst som var helt galen att rida. Ägaren hade fått problem, åkt till en westerntränare i området som jag inte kommer nämna vid namn, som hade spöat upp hästen, men hästen hade fortsatt bocka och stegra..
När ägaren kom med hästen till kompisarna, tog de ut kiropraktor... Det var så mycket fel på hästen så ni anar inte! Bogen var UR LED, knäna hade infektioner.. Det var nåt att knäcka över hela hästen. Sedan visade det sig att kraken hade svamp i alla hovar..
Så nu var han satt på magnesium, e- & b-vitamin, fenylbutazon och en jäkla massa andra preparat... Och allt linement då....

Lite off topic, men det är nog nyttigt för alla att höra den skräckhistorien.. Protesterar en häst, KAN den ha fog för det!

Sune och jag har tävlat för första gången idag!! :bump: Träningstävling på E-nivå i WRAS-klubben, men med hela 27 ekipage!

Hade tänkt att bara starta i Horsemanship W&T och Showmanship, men så var min tränare och skodde igår, och så kika vi lite på mönstrena.. Han spann jättefint åt höger, så vi kika lite på galoppbyten... Och nog bytte han galopp fint med något travsteg emellan!! :love:

Så det blev Reining beg, Horsemanship Open och Showmanship at halter för oss idag.
Min första reining nånsin, så man kan nog säga att de ynka 47p vi presterade var mycket mitt fel! Han har inte gått på hela veckan bortsett från igår pga att jag vart med och arrangerat tävlingen och jag hade inte riktigt koll på mina volter... dom var mer ovala och när det var dags för galoppbyten red jag bara snett genom ridhuset ist för ordentliga åttor.... :rofl: Men han var duktig och tog rätta galopper och fina byten! :love: Fina Sune!!

Horsemanshipen var han lite stressad med alla andra hästar på banan, så där borde jag kanske bara ha brutit. Men han bockade inte och skötte sig hyfsat, trots en väldigt snabb trav.

Showmanship at halter... Ja, jag övade lite i onsdags, och då ville han knappt trava med mig.. Det är allt.. Men vi gick in, han skötte sig exemplariskt med lodrät kropp och följde mig fint. Stoppade bra, push-turn gick kalas!!

....och sen glömmer FANSTYGET (alltså jag!!) ATT RYGGA!!! :cry::mad: Jag är så sur på mig själv när jag insåg vad jag gjort!! Annars hade vi kommit tvåa med 13p.. Nu kom vi ju liksom sist ist... igen... :p

Men jag är JÄTTEnöjd med honom idag!! Nästa helg satsar vi på Rein In Sweden!

Find Bilder på Jack! Vad han har skimmlat ur under åren!
Nu räknar vi med regelbundna rapporter från er:D.

Stort grattis till Sune och er första tävling! Modigt gjort! Du verkar ha bra inställning när det gäller tävling och unghäst. Det är viktigt att kunna ta på sig det som blev fel och se helheten - att hästen funkade på en tävlingsplats:). Är säker på att resultaten blir bättre nästa gång när matte rider korrekta mönster:D.

Själva var vi ju iväg på vår första clinic igår. Pepinic skötte sig över förväntan men de undrade hur det stod till med mig som åker iväg själv med en 3-åring... Men det gick ju bra i snöovädret och allt. Nu är det ridning i form som gäller och Staffan Ljunggren konstaterade att det är en dam med attityd jag har (fuxsto...). Men det visste jag ju redan. Så nu är jag taggad att träna vidare!

Ja nu så är vi på G :)

Hade på sadel och skulle ta upp Jack en vända till min gräspaddock...

Kan säga så mycket som att vi kom utanför stalldörren....
Där visade Jack att alla rodeohästar kunde slänga sig i väggen.....
Så många bronco-språng har jag nog aldrig sett på så liten yta innan..:eek:

Han stod på ungefär samma ställe hela tiden och uppvisade en överraskande mängd olika skolor ovan mark.

Kändes fint att veta att den ska man snart sitta på :rofl:.

Segelfl:
Vad roligt att det gick så bra.. Misstag gör vi alla huvudsaken är att man har en bra känsla efteråt oavsett om man vinner el kommer sist..

Duktig kille du har förstår att du är stolt.

lwt:
Friskt vågat hälften vunnet ;)
Vad härligt det är när man känner så efter en clinic. Oftast är de med lite attityd mycket roligare att rida och jobba med när man hittat rätt knappar s.a.s. :)

Själva var vi ju iväg på vår första clinic igår. Pepinic skötte sig över förväntan men de undrade hur det stod till med mig som åker iväg själv med en 3-åring... Men det gick ju bra i snöovädret och allt. Nu är det ridning i form som gäller och Staffan Ljunggren konstaterade att det är en dam med attityd jag har (fuxsto...). Men det visste jag ju redan. Så nu är jag taggad att träna vidare!

Vaddå hur det stod till med dig och åka iväg själv med en 3-åring...? Jag är till 99% alltid själv när jag åker med hästarna, då jag har en helt ointresserad sambo.. Så Sune har jag åkt med sen jag köpte honom som 2-åring.. Varför skulle man inte kunna det? :confused: (Jag har t.o.m börjat sadla i transporten om det är dåligt väder..... :grin:)

Vad trist att ni också hade skitväder! Var ni ute till på köpet? Hos oss la det sig vid lunch och solen kom fram, men hade bara framridningen ute.
Vad har ni lärt er? Bilder!? :bump:

Vi hade ridhus, annars hade jag aldrig åkt!

Vi jobbade på formen och övergångar. Kändes som att jag började rida henne istället för bara åka med.

Här kommer några bilder:

32961065.jpg

32961066.jpg

32961064.jpg

Håller med dig. Tycker varje gång du lägger ut bilder på Pepper att jag kan se likhet i huvudet med Pepinic.

Försöker liva upp tråden som verkar ha dött:(.

Tränade lite trail idag. Bron och cavaletti gick jättebra. Provade den nya grinden och det gick helt ok för att vara första gången. Dock går hon emot skänklarna ibland vid side pass så det tränade vi på en hel del. Funkade ibland och ibland blev hon ett fuxsto...

Vi var ju och tävlade RIS över påskhelgen... Körde både Kval 1, 2 och final i WesternRiding W&T. Med facit i hand hade vi nog placerat oss bättre på Amateur, men men.. ;)

Första dagen var Sune överallt och jättepigg, lyssnade inte allt för mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=lp6XhwbBnAI&feature=related
Hann iaf få mitt träns med posten bara 2 timmar innan avfärd! :love:

Andra kvalet gick bättre, då larvade han sig inte för bommen iaf..

Finalen; ja, han kändes klockren på framridningen och svarade på det mesta jag ville. Arbetade jättefint! Och sen på banan så larvade han ur sig på den randiga bommen, och den känslan sitter ju kvar hela varvet.. :(
http://www.youtube.com/watch?v=gkM9...DvjVQa1PpcFPorYD1sK3pCa-XWIxaej7tG1Dh7ezpEaI=

http://www.youtube.com/watch?v=lfRm...DvjVQa1PpcFPorYD1sK3pCc9bj4X9CltyuF0iTTcJ5YM=

(Kameradamen råkade stänga av några sekunder.. :P)

Sen när vi skulle fram för prisutdelning, 5s efter att vi ridit, joggar han fram i form på lång tygel.... Jäkla häst! :P

Kul att se filmer! Jag antar att du grämer dig över bommen, det skulle jag ha gjort! Förmodar att det inte är första gången du presenterar en bom för honom...:)

Han ser väldigt lugn ut annars i tävlingsmiljön, men är det inte typiskt att de joggar fint när det är dags för prisutdelning. Det är så dags då!

Sjävl red jag en tur i skogen igår. Vi var ensamma och då gick det mycket bättre att passera förbi en lite läskig gård än när vi hade en nervös travare med oss:) Hon är så duktig min lilla Peppla!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar