Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Vi gav Pepper stora hösilagegivor i hagen men då åt hon inte så mycket, max 8kg petade hon i sig men när vi ställde in en hel hösilagebal så står hon och äter hela dagarna nästan fast det är från samma vall. + att med hösilagebalen i hagen är hon kompis med Magic:confused: vilket hon inte är utan den stora rundbalen. Vi kom på att de får gå i samma hage på dagarna och så flyttar vi över Magic i en annan hage på nätterna då blir det fri tillgång för honom halva dygnet. Detta verkar funka och det är inget bråk när vi släpper ihop dom på morgonen heller. Magic är ju extremt lättfödd :grin:

Magic har stått i en månad nu men var iväg på sin första tävling i lördags. Skriver ett inlägg om det senare när jag har tid.

Då förstår jag! Går de redan ute dygnet runt eller har de ligghall? Pepinic får sova inne en månad till. Hur tänker ni andra göra?

Idag red vi ut en sväng i skogen. Hon tog galopp så fint när jag bad om det och vi avslutade passet med att gå igenom grinden två gånger. Hon börjar verkligen fatta side pass vilket glädjer mig så. Jag travade även i solskenet helt avslappnat på en hand, vilken härlig treåring jag har! Blev nästan lite ledsen när jag tänkte på att jag snart inte kommer kunna rida henne på fem månader:cry:.

Mina är uppstallade vintertid. Har nu gått ute dygnet runt sedan en månad tillbaka. Vissa fåtal nätter inne vid nederbörd. Brukar ha dom ute dygnet runt från mars/april till oktober beroende på väder och väta,olika år till år. Ibland har dom fått plockas in i augusti medans andra år i slutet av november/början av december. När dom är installade på vintern är de inne mellan 22-05, tillämpar mkt utevistelse.

Har slutat med vänner på FB :eek: har bara en och det är min make, sedan är jag med i typ fem grupper men det är allt. Konstig känsla,man missar mycket men sinnet är lugnare och man slipper oroa sig för alla och man får mer gjort hemma! Kaske jag återgår till fb så småningom.

Idag tillät Pepper att Magic fick smaka ur hennes krafftfoderhink flertalet gånger, helt otroligt. Dom ligger och vilar tillsammans med nu :love:Känns så skönt att det äntligen funkar att ha dom tillsammans.

Bifogar lite bilder från träningstävlingen i lördags. Magic`s första tävling och Jonas andra tävling i Showmanship at halter. Allt gick lugnt och sansat till och jag är riktigt stolta över dom. Vi har inte lärt in square ännu, vi tar detta med tävlandet bara som träning.

1404.jpg

1354.jpg

1419.jpg

1355.jpg

1416.jpg

1407.jpg

Åh vad fin han är och cool! Jag blir lite avis på era coolingar, Flipp är som ett barn med adhd, han behöver verkligen jobba en jäkla massa både med huvudet och kroppen för att bli lugn...han är väldigt schysst men har myror i brallan om han vilat några dagar. Vi ska flytta till ett annat stall snart och jag bävar lite för hur det ska gå att ha honom på box och om han kommer klättra på väggarna:crazy:, han har gått i lösdrift nu. Men vi får ridbana och två ridhus på ridavstånd:D, jaja vi får väl se hur det går...

Tack! Magic är riktigt lugn och lat :love:
Vad tråkigt att du måste ha Flipp installad :( men ridhus låter toppen! Jag har inte ens en ridbana vilket man blir frustrerad av men skog har jag tillräckligt med iaf.

Hej hur går det för er alla?
För oss går det ganska bra, vi rider mest skritturer i skogen, lite trav i uppförsbackar när han är lugn ;) igår mötte vi två älgar, som tur var hade vi farbror med, han är inte rädd för något så det gick bra. Jag blev mest rädd tror jag. Ska prova få med några bilder, :confused:

Senast ändrad:

Fining!

Min 09 kommer nog få en två månaders vila innan jag sätter igång :)
Han har vilat nu i 6 veckor förutom fyra dagars promenad med lite småträning på gårdsplanen och en avslutande träningstävling.

Stod det inte på er hemsida att han skulle till Johan igen?

Jag börjar ge upp hoppet om min Sune för tillfället. Han har växt igen, mäter nu 155cm. Så han får vila ett tag framöver nu. Han saknar massor med fett och muskler. :( Vet inte vad jag ska göra med honom - helst hade jag tagit in honom för röntgen och en ordentligt koll så han är fullt frisk, men jag har inte råd/lust att lägga ut tio papp bara "ifall att"... Kan ju bara va växtvärk.. :-/ Han får vila och träna från marken, så får vi se senare i sommar..

Han skulle dit, det stämmer bra men min märr lyckades få in en spark samma dag som han skulle åka. Så nu är det samma deal för mina hästar som för dina. Var sin hage och så får det vara. Hade önskat att de kunde ha gått tillsammans då jag har en så stor sommarhage men vågar inte riskera någon skada under brunstperioderna. Får se om jag vågar annonsera ut om sommarbete och få hit någon eller några ungvallacker som han kan gå ihop med. Förra året hade jag fyra hästar och dom hann inte med betet så det känns inte kul att ha en häst i en sådan hage.

Låter som Sune är inne i en växtperiod. Vad får han för foderstat?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar