Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Ja, som tusan! Jag vet att han kan va lite larvig innan och vi har väl inte övat nåt nämnvärt på bom då vi inte har någon hemma. Passade på att rida över bommarna på framridningen säkert 50 gånger innan det var dags för oss.. Men så var den ju blå i första kvalet och RANDIG!!! :eek::eek: i finalen! Suck...

Men men, han har fått vila sen dess. Blev ju två helger på raken med tävling för honom, så nu kan han gott få 1-2 veckors vila.. Och jag har tappat lite lust igen, så det passar väl bra.. :P (Egentligen borde jag passa på att ge den andra ist..)

Mysiga skogsturer låter inte fel det heller!! :love:

KL
Min häst har vuxit ur sin sadel...så nu har jag sadlar på hjärnan, suck...
Vad har ni för sadlar och vilken bom stl?
Jag har tidigare haft en premier, det var enligt numret en semiquarterbom men när man jämfört den med andra semibommar har den varit vidare:confused:
Förstår ju att det är olika för olika märken och att det bara är att prova sig fram men skulle ändå vara lite kul att höra vad ni har på era finingar.

Jag har en Tex Tan i stl full quarter. Den är för vid så jag har en kilpad under vilket funkar bra. Hon kommer ju bredda sig så jag tyckte detta var en bra lösning. Bytte väldigt många sadlar till min förra häst så jag förstår precis hur du känner dig.

Senast ändrad:

Ni är ju superduktiga jue!!!

Ååh, tack!! :p

Sune är fortfarande rätt tunn för att va kvarting, tror inte han kommer få nån "halterkropp" heller. Hade mitt numera bortgångna varmblods gamla Continental i början, men semibom. Den växte han ur på bara några månader, men det var ett bra mellansteg.
Nu köpte "vi" en Crates reiner med quarterbom. Gick upp 2 cm mellan conchos, men har en handduk som lite extra uppbyggnad.

Har hört att just Textan är lite smalare i sina bommar än andra, men vet inte om det ligger något i det. Är så jobbigt detta :p, i helgen ska jag åka 13 mil för att köpa en sadel på öppet köp, prova om det inte passar åka tillbaka med den...och så börja leta igen....det är en fullquarter. Tycker inte att han är jättegrov så jag
Provade en "vanlig" sadel igår, den låg rätt bra, lite vid men hade en padd under, gossen vart inte överförtjust, började småbocka direkt innan jag satt upp och var helt okoncentrerad. Sen red jag lite barbacka och då var han lammungen igen....

Jag har två sadlar till min 09:a. En Bob`s Custom som jag har en SMX Heavy Duty Air Ride Western Show Pad till samt en Crates Reiner FQB tillsammans med en Classic Equine Biofit Correction pad pga att den är ngt bredare än Bob sadeln. Föredrar Bob sadeln,får mycket bättre sits i den men har alltid gillat Crates sadlar,framför allt att rida i skogen med för de är så mjuka i sitsen. Varvar sadelgjordar mellan SMx Ventech Comfort Stretch Gjord och SMx Ventech Western gjord. Har provat en hel del sadlar,paddar och gjordar genom åren på mina tidigare araber. Många,många padar har jag sålt efter ett kort tag då jag inte gillar dom alls.Borde nästan göra en lista på alla och lägga ut på min hemsida så jag kommer ihåg inför framtiden. Borde ha haft ett helt lager med paddar,sadlar och gjordar om jag behållt allt :D

Ja du borde göra en lista och skriva omdömen på både paddar och gjordar(och sadlar)för det är en djungel :confused: jag skulle helst vilja ha en wade sadel, men då blir det att beställa från USA och det har jag inte råd med just nu...
Fick lov att googla på de du nämnde och biofit correction padden såg riktigt nice ut, :d tack för tipsen! Det är frustrerande att inte ha en sadel som passar...jag vill ha en nu!!!!

så nu har Magic hamnat på film, för er som är intresserad av att titta på den så finns den på min hemsida. Andra gången han varit i ett ridhus, första gången var förra sommaren. Han var hur lugn som hellst skrittade sakta lugn omkring innan han slöt upp vid min sida när jag gå igenom ridhuset och sedan ville han inte lämna mig :love:

Galopperat på Pepplan för första gången idag! Nu ska jag surfa vidare och kolla in Magic i ridhuset:).

kl

Igår var Jack och jag iväg på våran första träning på bortaplan.
Gick superbra och han greppade allt jag ville att han skulle göra, var en unghästanpassad rundcorallsträning.

Var mycket nytt för honom på en gång första gången han var iväg hemifrån sen jag fick hem honom för 1,5 år sen och andra+tredje gången han åkte transport i sitt liv.
Insåg att jag har nog en rätt cool kille som köper det mesta. :-)

Härligt!!

Jag är nere i en svacka vad gäller Sune.. Han har vilat sen RIS för tre veckor sen.. Börjat undra för flera veckor sen varför jag köpte honom för.. :cry:
Hoppas att det går över, men jag undrar.. Min tränare tycker jag förtjänar en bättre häst, som inte bara håller på och jävlas med mig.
Jag köpte ju Sune för att jag tyckte att jag och Neha inte kom längre - och nu sitter jag med en sur och tvär unghäst som älskar att sparka bakut och stegra sig...
Det här var ju visserligen innan massagen, och efter den har jag bara ridit någon vecka, så.. Jag borde väl kanske gå ut och sätta igång honom igen för att se om det gjort någon nytta. Men jag tycker ju inte han är något rolig att rida, inte så som jag tycker med Neha...

Som ni märker; jag är inne i en svacka vad gäller Sune - förlåt för mitt gnällinlägg!! :crazy:

Fy vad jobbigt, vet hur det känns. Du funderar inte på att låta honom ha långledig och koncentrera dig på Neha? Eller bara gå ut och gå på promenader och arbeta från marken? (jag vet att du inte tycker om markarbete men det kanske förstärker bandet mellan er). En annan ide är att skicka honom på träning men det är dyrt,dyrt.
Det är väl inget fel på Sune!!:mad: Han är inte bara en bra häst, han kommer bli en fantastisk barrelhäst och jag tycker du rider honom riktigt bra och ni kommer gå långt tillsammans.
Det är synd att vi bor så långt ifrån varandra annars kunde han gått ihop med Magic och de kunde unghästbusa av sig hela dagarna. Jag vet att det är inte lätt att få hästarna att funka ihop alltid och ibland är man tvungen att ha delade hagar och jag tycker abolut inte att det är något fel med det men ibland märker jag att man tar lite av unghästtiden ifrån dom, dom behöver ju leka av sig och bara få vara barn med. Men jag precis som du vill inte riskera skadorna som kan uppstå.
Kram

kl
Jag själv är lite orolig. Mina två hästar har aldrig riktigt funkat ihop. Har provat i omgångar i ett år men min märr gillar inte honom. När vi försökte släppa ihop dom i fredags funkade det inte. Idag när jag släppte ihop dom för att testa en gång till så funkade det fint. Dom kunde slappna av i varandras närvaro men dom är inte nära varandra. De har tom stått och ätit ur balen samtidigt idag utan bråk. Dock är jag lite bekymrad då jag har 450kg hösilgebal hos märren och då blir det fri tillgång till Magic med. Har precis fått ner honom en hel del i vikt men han är extremt lättfödd och jag fasar att han kommer bli som en ballong igen. Vad väljer man. Att låta dom fortsätta gå ihop då dom för första gången verkar funka utan ilsket jagande,sparkande och bitande men med risk för övergödd ponny men då kommer han ändå säkert röra sig lite mer och även stor risk för skador eller fortsätta hålla dom i varsin hage? Det är ju inte heller lång period kvar man behöver ge hösilge innan sommarbetet tar vid.

Om det kan vara till någon tröst är jag också i en svacka...har varit mer eller mindre konstant förkyld sedan i februari och har noll energi. Det har varit för mycket slit och för lite kul med hästarna den här vintern. Nu håller jag på att minska ner från tre till en och bara det är så mycket ångest att jag inte kan sova på nätterna...ska lämna iväg min älskade travare på foder. Det är en stor klump i magen och jag börjar nästan gråta varje gång jag ser honom. Har hittat ett ställe som verkar jättebra, men ändå.:cry:
Han är min bäste vän och allt är så enkelt och okomplicerat med honom...och Flipp är mest busig och jobbig för tillfället...

Ja ja skönt att vi kan gnälla av oss lite här i alla fall. Hoppas det känns bättre med Sune snart. :)

Tråkigt att läsa att flera är inne i en svacka med era hästar, men så är ju livet med häst allmänhet och livet med unghäst i synnerhet. Jag hade ju en svacka med Pepinic i vintras. Allmänt tycker jag att trivs man inte med sin häst så är det ett alternativ att sälja. Det kostar så mycket i tid och pengar och man ska vara rädd om sitt intresse så man inte tappar det. Men man kan ju bestämma sig för att man ger det ett tag, som med Sune t.ex. Om du är tveksam så kan du ju säga att han får 6 månader på sig. Känns det inte bättre då så är det kanske bäst att sälja, både för hans och din skull.

Det jag funderar på i Shooting stars inlägg är om du inte skulle kunna låta bli att ha en hösilagebal i hagen. Räcker det inte med frukost och lunch och sedan ge Pepper en stooor giva hösilage på kvällen. Det är ju inte kul om Magic blir en tjockis när du har fått ner honom i vikt. Han ser ju ut att vara lättfödd;).

Annars är det ju en härlig tid vi går till mötes med våra hästar nu, vi har hela sommaren på oss att mysa med dem! Fast jag kan ju bara rida en månad till... så jag får vara avundsjuk och läsa om era framsteg här istället:). Fast för mig kommer det ske något fantastiskt snart då jag får ta hem Pepinic till vår gård då vi ska börja med stallbygget aldeles snart. Det angenäma problemet jag har är vad jag ska ha för sällskap till henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar