Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Skittråkigt:cry:! Ikväll när jag tog in Pepinic hade hon ett fult bitmärke på ryggen. Och jag som ska iväg och träna imorgon för första gången i år. Får väl bli markträning men jag hade sett fram emot ridning!

I dag blir det en tur i skogen,får passa på när vi fått snö! Kanske till och med kan bli premiär på galopp ute på gamla banvallen. Landar mjukt om det skulle gå överstyr i så fall.

Magic är riden nu 7 gånger i år. Förra veckan fick han framskor för första gången som tidigare nämnt och idag drogs vargtänderna. Blir 2-3 veckors väntan tills vi kan sätta in bett igen.

Träningen igår blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Pepinic hade ju som jag tidigare skrivit ett bett under sadeln. När det var dags att bege sig till stallet kom inte min sambo in i tid och bytte av mig (för att ta hand om sonen) så jag blev jättesen! Stressad hämtade jag hästen i hagen för att konstatera att hon hade tappat en framsko. Tror ni sedan att hon ville gå in i transporten? Nej då, det var ju hela tre månader sedan hon åkte och då glömmer man att man måste gå in. Så en kvart senare kom vi iväg och tränaren hann ringa en gång för att fråga vart vi va. När vi kom fram konstaterade jag att jag hade glömt ridhjälmen och tränaren såg hur himla stressad jag var, så hon sa bara lugnt att det blir nog markträning för er så tar vi ridningen nästa gång. Lika bra det kände jag efter alla motgångar. Pepinic var duktig men hon gillar inte sitt bett.:cry: Så nu ska jag köpa en egen sidepul och några andra bett att prova med. Tandläkaren besökte henne i vintras så jag tycker inte det kan vara det, men hon håller på och gapar och grejar hela tiden med bettet. Svårt att veta vad man ska ha för bett.

Vad tråkigt! Markarbete är dock väldigt nyttigt!!! Jag tycker att det är skittråkigt, men det har hjälpt mycket med Sune.

Vi har vart ute på äventyr idag nästan hela dagen, jag och Fnune.. Åkte till min gamla tränare runt 12. Så mycket som han sparkat bakut idag har han aldrig gjort innan, haha! :p Men vi krävde rätt mycket av honom idag, så det blev en relativt kort lektion (bara nån timma, haha), men oj vad han fick tänka.

Sen åkte vi vidare till Fridberger och hälsade på Sunes pappa (jag iaf, Sune fick stå kvar i transporten. :p) samt ett gäng med ett dygn gamla valpar.. :love:
Var hemma igen först vid 21.30, så nu är vi ordentligt trötta båda två!

Kan meddela att Fröken nu rids i skritt och trav och sköter sig mycket bra...:D

Igår var det dax för Magic att bli stor och börja lämna den trygga gårdsplanen.
5e gången i sitt liv han transporterades. Första gången tillsammans med en annan häst. Ska väl säga att tydligen var lastningen ingen problem. Med en annan häst redan i transport så hade han så brottom in att jag knappt hann öppna bakdörren förrän han var inne och jag fick slänga grimskaftet över ryggen i farten och sedan bara stå där som ett fån med häst som lastat sig själv och sedan bar det bara att stänga därbak :D
Sedan tränades det att stå ensam i transport medans min andra häst tränades. Sedan var det Magics tur. oj oj oj vad svårt det var stilla med vårkänslor i kroppen. Fick hur som hellst på både sadel och longeringslina och Magic som totalvägrat att galoppera hemma (på gärdet) fullkomligt älskade att galoppera på ridbanan och det var det enda han ville göra den dagen. Efter 10 minuter har jag en svettig häst och sedan var det bara bara att åka hem igen.

Spanade efter en viss Fröken men med så många hästar på det stället kunde jag omöjligt veta vilken hon var! Så jag skickade på grabbens pappa som gick i en av hagarna istället.

Vad roligt att så många är igång med sina 3-åringar!

Igår var Pepinics bästa dag i hennes liv enligt mig:) Hon fick beröm av hovslagaren och vi var iväg och tränade. Nu gick lastningen mycket bättre och när vi skulle åka hem gick hon bara på.
Vi tränade en liten stund för hand för att hon skulle slappna av, och min tränare Lina är verkligen superduktig! Hon gjorde öppna, flytta bakdel och framdel, skänkelvikning och side pass för hand. Ser ju väldigt enkelt ut när hon gör det.

Jag hade även köpte ett nytt bett som hon trivdes bättre med vilket var skönt.

Sedan var det dags för ridning, första gången på bortaplan. Hon var lite spänd de första minuterna men slappnade sedan av fint. Hon lyssnade jättefint på ledande och trängande tygeltag och tog skänklarna bra. Kunde flytta henne i sidled och i traven jobbade vi med att ställa lite innåt och med innerskänkeln så hon fick trampa in med inner brak. Funkade kanon men hon tyckte det var jobbigt för hon ville bryta av till skritt:). Jag var så himla nöjd när jag åkte hem igår och längtar till nästa veckas träning.

I helgen ska vi ha en liten aktivitetsdag i stallet och bygga upp en trailbana. Så härligt att våren är här och det börjar hända lite! Kan även meddela att Pepinic har sluppit sin bitande hagkompis och går nu med ett fuxsto, vilket funkar utmärkt! Tänk att två rödhåriga damer kan funka ihop!

9e ridpasset blev en lugn uteritt med sällskap. Bra framåtbjudning. Travade för första gången, han är som en dröm :love: Funkar fint med sidepull men längtar efter att få stoppa in bettet igen.

Jag läste lite slarvigt i ditt förra inlägg och fick för mig att du ridit i galopp när du var hos tränaren sist. Men det fattar jag ju nu när du skrev att det var din första trav att så var det ju inte:D. När du skrev longerlina och sadel borde jag ju ha fattat att då är det longering som gäller! Låter som att du fick samma känsla som jag när Pepinic travade för första gången:love:.

stämmer bra det! Han är en latmask men har tydligen fått lite vårkänslor sedan spelar underlaget rätt stor roll.

Idag blev det att våga sig upp på ryggen på ridbanan. Hur vild han än är under longering är han cool lugn under ryttare. Nu är det starta,stanna och svänga som gäller.

Jag och Sune har vart hos vår favorittränare 2 gånger inom en veckas tid nu... Och hej och hå vad han tänker uppåt!! ...med bakbenen... Har börjat se tendens till en häst jag inte vill ha - ett sjujävla psyke som bara säger "Fuck you!!"...
Han ska fan inte få vinna!

Idag har vi jobbat med att flytta bog och inte hänga på innerbogen.. Skitjobbigt tycker Sune.. Har sparkat bakut ett XX antal gånger. Tur jag inte har vett att vara rädd och att man ser på filmen först efteråt hur högt upp man är... :p

Red på banan och liten sväng ut i skogen. Kan bara konstatera att jag har en häst med underbar frammåtbjudning och en fantastisk känslighet! Svarar otroligt på mina hjälper och skänkelvikning och rollback kunde hon vist:love:. Ser verkligen fram emot fortsättningen! Känns som att jag får kvitto på hur bra NH-kursen var i höstas där jag jobbade henne så mycket från marken.

Har en pojk efter sierras royal show, mamma varmblod. Har problem att ladda upp bilder men det är han på min profil bild. :) Håller på att skola om mej från engelskt till western.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar