Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Bilder på 5e ridturen som nu bjöds lite på protester. Han är nu riden totalt 6 gånger i år varav den sista gången red jag ut tillsammans med en annan tjej. Haha helt otroligt att jag vågade och han testar lite mer för varje gång. dvs stannar och vägrar gå framåt och sedan studdsar lite innan det går framåt igen. Från och med nu kommer jag ha lite mer tid för honom och det känns det underbart.

IMG_9516.jpg

magic2-1.jpg

magic3.jpg

IMG_9500.jpg

Ja visst är han! Tror han ligger på 142-143 i mkh och ca 500-550kg nu. Han är helt perfekt storleksmässigt till mig men han blir bara bredare och bredare att sitta på undrar hur han kommer se ut som fullvuxen, kommer bli intressant!

Sicken trevlig liten figur...:D

Fröken åker till Johan 3 mars för att bli ridhäst..;)

Vad lugn och sansad hon verkar:), jättefin!!! Kul att det går så bra.

Jag har bara en liten film snutt där min sambo står och snorar bakom kameran så han har lagt på en fåning musik till, känns lite sådär att lägga ut det men gör det ändå för att bidra lite i tråden ;). Han hade stunden innan haft rodeo med mig i snön, han har sjukt mycket energi emellanåt, börjar ana att han är en liten arbetsmyra som skulle behöva jobba på en ranch med kor varje dag för att vara lugn och sansad, han har sjukt mycket hyss för sig i största allmänhet. Han har rivit ner hagen ett antal gånger i vinter, gått in i stallet och dragit ner alla grimmor osv....
Vi har ridit ut några gånger med en trygg pappa häst som sällskap och det har gått jättebra.
Annars har vi mest haft en massa krångel i vinter, först började han hosta, det visade sig att höet dragit åt sig fukt på skullen och blivit dåligt, började ge hösilage och han blev bättre, Men blev då dålig i magen istället...så nu har vi försökt få ordning på detta...peppar peppar men nu verkar det bättre, men fokus på ridningen har det inte varit.

Som sagt skruva ner ljudet...:o

http://www.youtube.com/watch?v=56pY-rgNiQY&context=C3e5e024ADOEgsToPDskJY1uPuieFOxsmRHNPtowvd

Kul att äntligen få en kommentar! Hon är lugn, men inte helt bekväm med bettet än, vilket syns på filmen. Hon skulle nog hellre vilja bli riden i repgrimma som din sötnos. Ser också oförskämt lugn ut!

Hon ser litet ömfotad ut, kanske dags att sko henne? Det är inte så bra om hon tappar bjudningen pga ömmande fötter.

Annars ser det väl ut som det brukar i den åldern.. Typ normalt:)

mvh Eva

Hon är skodd i fram med sulor men som jag skrev så var underlaget hårt och knöligt.

Hon ser litet ömfotad ut, kanske dags att sko henne? Det är inte så bra om hon tappar bjudningen pga ömmande fötter.

Annars ser det väl ut som det brukar i den åldern.. Typ normalt:)

mvh Eva

Hej. Ny på forumet och vill gärna följa denna tråden.
Jag har en quarter/varmblods korsning född 09. Tanken är att vi ska börja med western,jag har bara ridit engelskt innan. Letar sadelprovare,nån som har nått tipps på någon i västsverige. Vill ha en begagnad.

Hör inte till westernforumet men kommenterar ändå ;)

Tycker hon ser väldigt lugn och säker ut, härlig individ!
Ser att du jobbat bra med henne från marken så hon förstår både framåt och sidvärtes finfint :)

Bra jobbat!

Igår skoddes min 3åring för första gången, framskor till en början med och han skötte sig exemplariskt! Har faktiskt inte ridit honom mer än sju gånger nu.

Vad duktig du är!
Ditt arbetssätt ser mycket lugnt och behagligt ut! :bow:

Jag har också en film som jag vill lägga upp, men vill lägga till musik i bakgrunden... Men hittar inget bra program... :angel: hjälp!!

Idag har vi skrittat ut en sväng i skogen! Det blev även lite trav. Hon var så fantastiskt lugn och kändes riktigt stadig. Helt annan frammåtbjudning idag när underlaget var mjukare:). Har ju lagt ute henne på annons men idag kan jag säga att hon inte var till salu! Annars tycker jag ju att hon känns lite liten för mig, eller rättare sagt, jag känner mig som en häffaklump på henne:D.

För liten? Är det för att det känns som att hon inte bär upp dig? Det är juh en utbildningsfråga. För du ser definitivt INTE för stor ut på henne. Ni ser ut att passa bra.

För liten? Är det för att det känns som att hon inte bär upp dig? Det är juh en utbildningsfråga. För du ser definitivt INTE för stor ut på henne. Ni ser ut att passa bra.

Åh, vad snäll du är som puchar mig:bump:! Jag är ju van vid engelsk ridning och då är ju hästarna lite större. Jag tycker väl att jag ser lång ut i överkroppen på henne för att hon är en ganska kompakt modell. Men hon är ju inte ens 3 år än så hon borde ju bli grövre? Tänk om man kunde få se hur stor hon kommer att bli när hon är färdigvuxen... Har suttit och googlat runt i över en timma nu och kollat på olika ekipage för att se proportioner.

Du är inte för lång. När du och hästen klättrat i utbildningstrappan så kommer också hennes stryka och bärighet komma och hon orkar således bära upp sig själv och dig korrekt utan att det blir vingligt eller att du skall känna dig lång i överkroppen. Sträcker du litet mer på dig, rullar bak axlarna och låter bli att huka, släpper ner fötterna lite och slappnar av (givetvis kan du vara lätt i sadeln ändå under unghästtiden men ändå våga (!) sträcka på dig) så kommer det inte kännas så vingligt och "litet".
Du kan juh få något att skratta åt sen när jag med mina 177cm skall upp på min (i dagsläget ca 146cm) 150cms klutt... :rofl:

Tusen, tusen tack!!!! Idag när hon kändes så positiv och trampade på med bra frammåtbjudning kände jag att jag sträckte mer på mig och jag hade även längt stiglädren och satt helt plötsligt riktigt bra på henne. Och det är väl det som gjorde att jag känner att jag kanske inte vill sälja henne nu. Det kändes helt enkelt bra att sitta på henne!

Du anar inte hur skönt det är att höra att du som är längre än jag (jag är 172) ska upp på en häst som är lika stor (liten...) som min:). Känns som att jag inte är ensam i världen om att vara häffaklump på liten söt häst.

Nu har jag i alla fall ringt tränaren som jag NH-tränade för i höstas så på torsdag kväll åker vi dit för lite mark- och RIDträning:D. Ska bli jättekul. Dessutom kan jag köra dit sjävl för jag tog BE-körkort i veckan så nu slipper sambon skjutsa mig överallt eller att jag behöver låna svärföräldrarnas bil. Snacka om att jag kommer vara mallig när jag åker själv till träningen för att RIDA på min fina 3-åring!:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar