Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Du fick ju provrida hennes mamma i sommras. Hur kändes det storleksmässigt?

Det kändes bra men på ett kort som min kompis tog när jag sitter på henne kan jag tycka att jag ser lite lång ut i överkroppen. Men Pepper är också längre i kroppen än vad Pepinic är, men pepinic kanske växer till sig lite.

Grattis till kortet! :bump:
Klart du inte ska sälja henne, ge henne och framför allt DIG lite tid. Desto mer ni utvecklas desto mer matchat kommer det kännas!! :)
Ser fram emot att höra hur det gått på träningen!

KL

Nu har jag struntat i att göra nåt åt ljudet, ni får stå ut med fniss och prat... :P

Var på träningsträff med SWR 25e feb, och efter lite tjat fick jag upp Cissi i sadeln, som har aningens fler år i sadeln än mig. Och hon blev bara mer förtjust i min Sune... :D

http://youtu.be/a31Bm1R27TQ

Tycker det ser ut som att ryttaren tar väldigt mycket i munnen bitvis. Nästan "sågar". Finns det någon särskild tanke med det? Ser väldigt lugn ut trots sin ringa ålder måste jag säga!

Sune ser jättefin ut och trygg för sin ålder:). Han verkar vara en pärla!

Men jag måste nog hålla med de andra som har kommenterat, jag tycker att hon är lite tuff mot honom med tanke på hans ålder. Fast jag vet ju inte hur länge han är riden. Han kanske reds in när han var 2 år, eller har varit riden i flera månader. Men det är svårt att kommentera utifrån en video och inte ha hela bakgrunden, ni kanske var där för att jobba ner tempot etc.

Jättefin häst är det i alla fall och nästa gång vill vi se dig i sadeln:D!

Idag blev det en härligt ridtur i skogen med Pepinic. Vi travade även lite på hennes initiativ, och herre gud vilken jog hon hade! Jag har aldrig ridit en quarter som kan jogga förut och det här var något magiskt! Vi mötte några bilar och en traktor och det gick superbra. Hon skrittade på med fantastisk frammåtbjudning och kändes hur cool som helst. Tryggare än min förra arab som såg spöken både här och där!

Sågar gör hon inte, däremot är han inne i lite trotsålder och suger åt sig bettet ibland och då lär man va lite tuffare. Just nu rider jag på ett mjukt tredelat.

Ni får tänka på att Sune var i träning 2.5 månad redan förra sommaren, och han har kommit lite längre än era hästar. (Det är inget jag säger med spydighet i rösten, utan det är för att han började ridas tidigare.)
Sen har han stått och växt i vinter, men har vart igång ca 2 mån nu. :)

Men hon liksom rycker ju in näsan på honom såfort han försöker ta fram huvudet. Varför gör hon så? Är det vanligt inom western? :confused:

Precis, när han försöker dra fram huvudet och därmed komma undan bettets inverkan. Först frågar man snällt, och när inte det hjälper så knackar man lätt. "Hallå, jag vill nåt här uppe!"
Fortsätter man bara dra så blir det dragkamp, och den vinner han.

Jag la upp filmen för att ni skulle se hur min häst går, inte för att ni ska kunna kritisera ryttaren, som inte bett om det.

Jag tycker det ser bra ut. Han har kommit en bit i utvecklingen. Fortsätt jobba på honom i samlad form med mkt hjälp av benen och så lite hand som möjligt men självklart så får man ta hjälp av handen och gå på om han kör upp huvudet för att komma undan! Han är jäkligt fin IRL även om jag föredrar köttebullar :D

Sågar gör hon inte, däremot är han inne i lite trotsålder och suger åt sig bettet ibland och då lär man va lite tuffare. Just nu rider jag på ett mjukt tredelat.

Ni får tänka på att Sune var i träning 2.5 månad redan förra sommaren, och han har kommit lite längre än era hästar. (Det är inget jag säger med spydighet i rösten, utan det är för att han började ridas tidigare.)
Sen har han stått och växt i vinter, men har vart igång ca 2 mån nu. :)

Det var det jag misstänkte, att han var riden ett tag och kommit längre än våra som fortfarande går på dagis. Därför går det också ställa större krav på Sune än på våra bebisar. Ryttaren har rätt i det hon säger om tempot, det går inte jobba en häst som bara springer. Det är mycket jobb med unghästar och ibland undrar man varför man utsätter sig för det och istället inte köpte en färdigskolad häst. Men det är en enorm lycka när man lyckats och kan säga: -Ja, jag har ridit in och utbildat henne/honom själv!:D

Fina ord!!!
Jag undrar också ibland varför jag inte köpte en färdig häst och tycker allt som oftast att jag tagit mig vatten över huvudet. Särskilt när det varit en massa krångel både med honom och mig själv, har varit sjuk i mer eller mindre två månader och har två små tjejer som varit sjuka till och från...
Nu är jag så fäst vid honom och hans personlighet att jag inte klarar av att sälja honom heller, men funderar på att skicka honom på träning en tid, när jag har sparat ihop lite pengar till ett proffs!!! Sen ska vi byta stall till hösten, där det finns ridbana och ridkompisar, det ser jag fram emot.
Vi har börjat jobba lite mer med parelli nu och är "klara" med level 1 online. Det ÄR kul!!!

Jag tycker det ser bra ut. Han har kommit en bit i utvecklingen. Fortsätt jobba på honom i samlad form med mkt hjälp av benen och så lite hand som möjligt men självklart så får man ta hjälp av handen och gå på om han kör upp huvudet för att komma undan! Han är jäkligt fin IRL även om jag föredrar köttebullar :D

Tack! :D Du anar inte vad ben man får använda på min lilla gosse... :p

Det var det jag misstänkte, att han var riden ett tag och kommit längre än våra som fortfarande går på dagis. Därför går det också ställa större krav på Sune än på våra bebisar. Ryttaren har rätt i det hon säger om tempot, det går inte jobba en häst som bara springer. Det är mycket jobb med unghästar och ibland undrar man varför man utsätter sig för det och istället inte köpte en färdigskolad häst. Men det är en enorm lycka när man lyckats och kan säga: -Ja, jag har ridit in och utbildat henne/honom själv!:D

:bow:
Dagis, haha :D
Jag har kämpat länge med mitt sto och insåg att vi inte kommer längre.. och hon har sååå bestämda åsikter. Jag hade först tänkt importera en "färdig" barrelhäst, men så hitta jag lilla Sune några mil bort... impulsaffär... :D Men nu får jag uppfostra honom från första början!! :banana:

Pepinic var lite ett impulsköp för jag var med min svägerska som skulle köpa häst och jag hade sålt min gamla för tre månader sedan och skulle vara hästlös under småbarnstiden. men jag blev kär och nu har jag bestämt mig för att behålla henne!

Klart du ska behålla henne!!! :D Min andra häst var också impulsköp, och henne ångrar jag absolut inte, trots hennes humör! Fast idag hade jag inte köpt henne, hahaha... motsägelsefullt!! :D

Ja, ibland förstår man inte hur man resonerar eller tänker:D! Men det brukar ju bli bra ändå.

Jag vågade inte köpa en äldre häst igen då jag haft otur med gamla skador som kommit fram. Tycker det är fantastiskt roligt att forma min egen häst och se vilka framsteg han gör hela tiden. Har haft araber/ korsning och nu quarterkorsning, vilken otrolig skillnad! Underbara men så otroligt olika! Ser fram imot å se hur han blir när han blir färdig. :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar