Westernhäst- på bogarna?

Sv: Westernhäst- på bogarna?

Sen att det finns en hel del som är framtunga, betyder ju inte att det är så det ska vara....

kl

jag säger om jag alltid sagt att jag gillar formen på denna blue roanQH (den stora bilden) MYCKET!

bild-1.jpg

Bra text,men kan vara bra att tänka på att den var skriven år 2000, det vill säga för sju år sedan... Utvecklingen går framåt.

Jo, men jag har inte hittat något nyare.

Vad har det blivit för utveckling? Erkänner att jag inte har hängt med i den utvecklingen.

Det är ju tydligen mina filmer som satt igång allt prat om westernhästar på bogarna. Vore ju kul om någon som inte rider reining kan visa upp någon film som visar hur det ska se ut.

*kl*

Ang. det här med att gå på bogarnas varande eller ickevarande...

En häst - OAVSETT vilken sadel den bär - skall bära sig själv i en för HÄSTEN korrektform. Den ska förflytta ca 20% av vikten bakåt i förhållande till hur den rör sig fritt vid arbete, bogarna skall inte vara varken nertyngda eller låsta.

En liten poängtering som SOM VANLIGT glöms bort - Du rider inte hästen i form baserat på vart den har sitt stackars huvud - du rider en häst i form BAKIFRÅN. Magmuskulaturen späns = höjer ryggen, bakdelen förflyttas in under hästens kropp = aktion bak = stärker ryggen. Har du fått hästens "bakdel" att arbeta korrekt SKALL du kunna flytta hästens huvud - uppåt - neråt - åt sidan utan att den tappar varesig bakbensaktion, bogar eller mage/ryggmuskulatur. Hästen skall med andra ord arbeta i en för hästen NATURLIG samling - BAKIFRÅN.

En häst som knycker på nacken är inte det samma som en samlad häst som arbetar korrekt.

Är en ryttare dålig är den dålig - är en häst framtung - dvs går på bogarna/dumpar bogarna - så är den framtung.. SADELN eller RIDSTILEN har inte ett sk*t med det att göra.

(oh.. nu gick jag igång igen... förlåt om det blev otrevligt..)

Kram

Ja, jag vet, hela westernsverige tycker att jag rider kasst men jag kan inte bättre.

http://www.youtube.com/profile?user=alazzi

*ASG* Alazzi då! Har inte vi kommit fram till att hela westernsverige borde hålla tyst om dom nu inte tänker åka hem till dig och ge dig lite tips och goda råd ist? ;)

Det enda jag kan se är att du behöver komma ner mer i sadeln och hitta högre, "tätare" och lite stabilare händer ^^ Annars tycker jag minsann att leo är superfin Så Det Så.

Och btw - ingen ryttare är Någonsin felfri eller full lärd... Allra minst jag... >.< Vill du komma hit och skrika lite på mig?

Jag litar mer på mina tränare än vad folk som jag inte känner skriver. Folk som jag vet kan rida bra och som själva visat sin egen ridning lyssnar jag mer på:D

Jag litar mer på mina tränare än vad folk som jag inte känner skriver. Folk som jag vet kan rida bra och som själva visat sin egen ridning lyssnar jag mer på:D

Man blir inte bättre än sin tränare.. och man blir bara så bra som man låter sig själv bli ;) Och f.ö. så tycker jag du är duktig, så helt seriöst - packa bilen, ta med Leo och kom hit så jag får någon som kan kicka igång skallen på mig!

Mina tränare heter Roger Kupfer och Anna Limmer. Samt Alfred Tretner..Lätt att googla vidare om man vill. I Sverige red jag mest för Nettan Moritz, Anders Josefsson och Peter Ljungberg.

I den bästa av världar skulle jag vilja rida för instruktör varje vecka, jag behöver det, men nu ser inte verkligheten ut så. Som bäst får jag kanske 1 timme i månaden för instruktör...

Senast ändrad:

Peter har jag jobbat för :D i nästan ett år.. favoriten helt klart..

trodde jag skulle avlida av "hemlängtan" när jag såg honom och Wheeling på Apassionata i söndags.. :cry: jag vill ut och jobba igen, attans skräphänder som inte vill funka..

Nettan har jag aldrig mött, men anders gillade jag :D

den enda instruktör jag rider för just nu är herr Videokamera och Fru Hjärntvätt... Behöver verkligen hitta någon här nere att rida regelbundet för...

Det är ju därför som jag slänger in filmerna för att få lite andra ögon. Språkproblem och glesa träningar gör att jag söker input på nätet.

För mig är det givande att diskutera på detta sätt. Sen är det ju trist att westernridning döms ut pga av mina filmer.

Pah, nu klankar du ner på dig själv igen... Jag har då sett mkt värre filmer på både dressyr och hoppsidan här, så de där halvblods-skutta-rundor-och-krama-sönder-hästen-fjollorna ska bara vara tysta. (jag får skriva så.. jag är ju oxå en sån på deltid ;)) Och det där gäller alla "tuffa Cowboys" där ute med. Pah.

Folk är nötter, och du ska inte bry dig. Du försöker, kämpar och utvecklas, dom stirrar ju bara på sina sporrar och låtsas som om alt är hästens fel. Nej tusan! Nu blev jag upprörd här.

Ridning är inte bara teknik.. ridning är ju hjärta och vilja med och det ska gudarna veta att till och med jag kopplat att du har :D Och jag är ändå något av det trögaste som gått i ett par boots..

*kram*

Nu får du peppa upp dig! Den enda åsikt som är viktig är din hästs, resten av världen kan knipa.. (jag med för den delen...)

Läste lite på gnägg nu Alazzi..

Ärligt talat... Du får inte ta åt dig! Konstruktiv kritik är en sak, men vissa inlägg där är ju bara rena tjafset.

och du... det finns fler hästar där ute som går på bogarna än som inte gör det.. oavsett ridstil. Du är ju iaf smart nog att se dina sk "fel" och "brister" vilkte gör dig till en mkt bättre hästmänniska och i slutändan en mkt bättre ryttare än resterande töntar här i världen.. (mjo, jag är nog en tönt jag med tyvärr..)

usch >.< jag blir lite arg på sånt här.. Kan inte folk bara hjälpa och se glada ut (hah, säger fröken morrhoppa..), måste alla bli sådär attans besserwisserotrevliga "jag kan allt för jag har minsann en siochså sadel och e dittochditt tränare"....

*groufgorouforuofuoruoeruorgtuof* Pah!

Det finns bara EN Alazzi, och det är ta mig f*n världens bästa Alazzi - SÅ DET SÅ.

Lägg ner gnägg och snorungarna nu... Dom är bara avundsjuka.

instämmer!
vist sagt -IGEN :)

förresten, varför rider du inte för Rick L. om du bor i Blekinge, är det för långt att åka? Det är ju närmare än sthlm? han har/ska dessutom fytta längre söderut, hans nya gård ligger söder om hallandsåsen... *tips* :idea:

Läste lite på gnägg nu Alazzi..

Ärligt talat... Du får inte ta åt dig! Konstruktiv kritik är en sak, men vissa inlägg där är ju bara rena tjafset.

och du... det finns fler hästar där ute som går på bogarna än som inte gör det.. oavsett ridstil. Du är ju iaf smart nog att se dina sk "fel" och "brister" vilkte gör dig till en mkt bättre hästmänniska och i slutändan en mkt bättre ryttare än resterande töntar här i världen.. (mjo, jag är nog en tönt jag med tyvärr..)

usch >.< jag blir lite arg på sånt här.. Kan inte folk bara hjälpa och se glada ut (hah, säger fröken morrhoppa..), måste alla bli sådär attans besserwisserotrevliga "jag kan allt för jag har minsann en siochså sadel och e dittochditt tränare"....

*groufgorouforuofuoruoeruorgtuof* Pah!

Det finns bara EN Alazzi, och det är ta mig f*n världens bästa Alazzi - SÅ DET SÅ.

Lägg ner gnägg och snorungarna nu... Dom är bara avundsjuka.

VA gulligt skrivet och så omtänksam..
:love: så skulle alla vara häs på buke!! *tänk om*:bow:

instämmer!
vist sagt -IGEN :)

förresten, varför rider du inte för Rick L. om du bor i Blekinge, är det för långt att åka? Det är ju närmare än sthlm? han har/ska dessutom fytta längre söderut, hans nya gård ligger söder om hallandsåsen... *tips* :idea:

Nje.. eg. inte.. jag är bara.. well... Ärligt talat så har han legat lite för långt bort tidigare, men tänker han flytta söder om Det Obestigliga Berget så är det ju kalasbra :D Annars finns ju alltid Anna, men det är jämt och ständigt kvällstid och min tant är lite sur att lasta 60% av gångerna, inte kul att sitta fast i skåne med ett grinigt sto.. :D

Tack för tipset btw :D Jag är så van vid att "alla" håller sig där uppe kring svenska midjan lixom.. vi här nere hamnar så lätt på efterkälken

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar