Westernhäst- på bogarna?

G

Gatlyktan

När man tittar på w. tävlingar går ju oftast hästarna i en lägre form.

Många dressyrryttare hävdar ju att "hästar som ser ut att tippa framåt och går med huvudet långt ner går på bogarna".

Mina frågor till er är nu;
Hur får man en häst att gå i en bra låg form utan att gå på bogarna?
Hur ser man om en häst i låg form går på bogarna?
Och vad anser ni är att gå på bogarna överhuvutaget?

Tack för hjälpen!
//GatLyktan

Sv: Westernhäst- på bogarna?

Hur får man en häst att gå i en bra låg form utan att gå på bogarna?
Genom att tillse att hästen arbetar med bakdel och rygg, inom dressyren rider man i "uppförsbacke" och det är detsamma här. Huvudet bör placeras med nacken i ryggens linje ungefär eller strax under beroende på hästens anatomi.

Hur ser man om en häst i låg form går på bogarna?
Bl.a. genom att hästen inte trampar under sig med bakbenen och inte bär sig.

Och vad anser ni är att gå på bogarna överhuvutaget?

Inget att sträva efter...:cool:

Det är lätt hänt att hästen hamnar på bogarna i låg form. Men faktum är att när hästen går i låg form belastas frambenen mera. (än om den rids i högre form) Det finns undersökningar gjorda med en massa tekniskt utrustning för att mäta belastning. En udersökning presenterades i Ridsport förra året.

En häst som går på bogarn blir svår att manövrera, en vändning tar mycket längre tid att genomföra, det ser inte balanserat ut, känns väldigt tydligt när man rider. Att se det kan ibland vara svårt men man lär sig av att titta på så många ekipage som möjligt.
Den här instruktionsvideon lär man sig ganska mycket av även om den beskriver vad man vill ser hos en pleasure häst http://www.youtube.com/watch?v=jKCVs8oDAUc(det är flera delar), men gångarterna ska ju hänga med även i de andra ridgrenarna.

Tyvärr är det så att många pga av okunskap rider sina hästar på bogarna oavsett om dom rids i hög eller låg form. Vilket absolut inte är bra.

Själv tycker jag bäst om att rida hästarna i varierad form för att stärka deras svagheter.
En häst som tex naturligt vill gå i hög form försöker jag rida mer i låg form för att stärka ryggmuskelaturen, då den typen av hästar tenderar att bygga underhals bara av att gå ute i hagen.

Även en häst som går mycket bra i låg form, jag kan bara uttrycka det som lång och låg, med aktivitet i bakdelen, höjd lösgjord rygg och mjukt formad hals, lägger väl för mycket vikt på framdelen än vad som kan vara bra i längden.

Hur ser man på det i western pleasure? I dressyr och då speciellt AR som jag halkat in på vill man ju ganska snart gå ifrån den långa låga utgångsformen och börja flytta tillbaka vikt till bakdelen. -För att sedan ha den som kontroll och avslappning nu och då mellan de mer stärkande övningarna.

Jobbar man på ett annat sätt för att bygga upp hästen och skona fremdelen för att sas "lägga ner dom" på tävling, eller jobbar man i den här ganska rejält långa flacka formen mesta delen av tiden?

Jag är intresserad då jag har behandlat några westernhästar och vill lära mig lite om tänket. Har inte sett dom här träna så mycket och det är kul att få höra från anonyma kunniga här hur det funkar.

Det som sker i Pleasure är inget jag strävar efter. De flesta tror ju att hästen ska gå som en "peanut roller" men det är i grunden fel. QH är avlade för att bära mycket med bakdelen och den ska vara aktiv hela tiden men det är inte många som klarar av det. Hela hästtypen rör sig lite mer markbundet och ska inte jämföras med t.ex. varmblodig ridhäst som avlas med gångarterna som mål.

En bra westernhäst är mångsidig (versatile) och ska hålla för det den utsätts för. Själv har jag valt en hästtyp som är lite mer högrest då jag inte fallit för QH alls.

Men, en westernhäst ska hålla för hårt jobb ute i naturen dagligen oavsett ras/typ. Det duger inte att rida sönder dom i fel form för är man ett par dagsritter bort blir det problem....

Det jag har lärt mig är att man tränar -inte- bara låg form, utan man plockar upp hästarna när det är träning.

Våran Quarter rider vi i en högre form i början av träningspassen för att kunna samla upp henne mer och att hon får rygg och bakdelen ordentligt med sig. Tycker inte om att rida henne för lågt hela tiden då hon lätt kommer på bogarna och krullar sig bakom lodplan. Men offtast i slutet av passen lägger vi henne ner lägre men då går hennes nacke plant med manken. Har sett många westernryttare träna och det är inte offta man ser de lägga ner de för lågt då de lätt faller framåt och blir snubbliga och tunga i handen. Men då är det inga pleasure ryttare utan reiners och allrounds ryttare man har sett.

Min kompis stupade för ett par månader för att hästen vad för framtung..gick på bogarna. Man ser det eftersom hästen inte arbetar bakifrån (drivgasen kommer från bakpartier och kliver under sig) och eftersom hästen har sin största tungd på frampartiet, så blir det extra stor belastning på bogarna om hästen också har sänkt huvud (utan att arbeta bakifrån).

Mycket bra artikel. Dadde brukar skriva mycket klokt. Hoppas många ryttare läser hans sidor.

jag har bara en liten sak att komma med. Dressyrhästar går ofta på bogarna. Detta av att de hänger i bettet och inte kan bära upp sig själva. Westernhästar måste bära upp sig själva och på så sätt måste de lyfta upp sig fram. Visst finns de hästar som går i lite väl låg form, men det finns desto fler dressyrhästar som går i för "ihopkrullad" form.

Huvudets och halsens position avgör inte hur mycket vikt hästen lägger på sina framben.
Det är enligt mitt tycke en grov förenkling att sammankoppla form och samling.
Titta bara på cuttinghästarna, som i princip kan ha huvudet i marken och ändå ha all vikt på bakbenen. http://holmescuttinghorses.com/video/Dual_Rey_fromdvd_1_256k.wmv

Men om vi skall snacka osund belastning av bogarna… http://www.smartpakequine.com/images/teamsmartpak/KIMandDanRolex2005.jpg

Det låter som fördomar i mina öron. Jag ser inte att dressyrhästar skulle vara överrepresenterade när det gäller hästar i framvikt. Många fler hopp och westernhästar. Men det är bara vad jag sett och jag tror det finns lika mycket av det oavsett vilken inrktning men tittar på.

Bra text,men kan vara bra att tänka på att den var skriven år 2000, det vill säga för sju år sedan... Utvecklingen går framåt.

¤knapplån¤
En pleasurehäst skall absolut inte vara framtung och gå på bogarna. En pleasurehäst i korrekt form har rundad rygg, rundad hals (även om den hålls låg) och trampar under sig med bakdelen.
Man jobbar ihop och lyfter hästen (bogarna) när man tränar den. Men eftersom vi har ända ner till treåringar i klasserna, kan man ju inte kräva lika mycket samling av alla, styrkan att bära sig måste naturligtvis byggas upp succesivt.
:)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar