*kl* Nu har jag tyvärr inte läst igenom hela tråden.. men i alla fall, here we go.
Det där med att binda hästens huvud åt endera sidan är i grund och botten ett försteg innan tömkörningen så man ska slippa undan att hästen går omkull och fastnar mot sargen. Dvs - hästen får ett problem och skall lösa det på egen hand. Sättet jag lärt mig på är att man börjar från sidan av hästen förklara att ett tygeltag "hitåt" betyder "huvud+korpp" hitåt. Därefter binder man så pass slackt att hästen inte är dubbelvikt (använde ert logiska tänkande här) men så pass hårt att den inte kan bocka eller resa sig för att komma undan. Oftast sätter man även en grimma på hästen med en tygel i sidoringen som binds något hårdare än den i bettet. Tyglarna binds givetvis inte så "hårt" att hästen går med nosen mot sadeln, sunt förnuft är bra har jag hört. Och unghästen får gå sina små cirklar tills huvudet sänks och den är lugn, oftast max fem minuter. Det handlar inte om att den ska snurra till den raglar eller att den någonsin lämns utan överinseende. Givetvis är tyglarna bundna så att du lätt kan ta loss dom och med hakar ist. för knutar mot bettet. "Du" vill ju absolut inte skada hästen, bara förklara. Och det är då inget "universalmedel" på sätt och vis en quick fix som kanske kan hjälpa hästen att förstå, men kan du inte fortsätta förklara för/överbevisa hästen så ska du ta mig f*n inte ha den hästen - om ens någon häst - om du inte är villig att fråga, be, söka hjälp. Och ödmjukt ta emot det som erbjuds - har man problem med någons teknik så tar man det DÄR och DÅ inte bakom ryggen baserat på någons snack på ICA. WTF. Lite vanligt normalt hyfs kanske? Ring upp tränaren och fråga. Och jag tror - stenhårt - att det var ett skämt ang. att gå och fika. Jag Tror att jag vet vilken tränare vi pratar om och isf om mina misstankar stämmer ska ni veta att det är en kunnig person med stort hjärta och mkt erfarenhet.
Den varianten, jag beskrivit, har jag sett både inom problemhästar, westernhästar, klassiskt tränade hästar - men den e då tusan inte mjukgörande - förklarande kanske, men mjukgörande? En säkerhets grej när du får en häst som inte går att styra, den får sitt problem att lösa utan att du riskerar din/ditt rygg/nacke/hälsa/liv.
Men kan man inte så ska man inte. Man ska aldrig göra något man inte förstår eller till fullo klarar av. Kan bara beklaga att ytterligare en tunna skit kastats på westernridningen.
Nu är jag förbannad. >.< Nåväl, nötter och sopprötter finns överallt.
Alexandra, väl skrivet btw.
Och hej allihopa, jag e tebax igen.