J
john doe
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord *LÄS*
det vet jag väl, men jag läste tråden och hade inget att göra
det vet jag väl, men jag läste tråden och hade inget att göra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var det till mig eller tog du bara närmsta knapp?
Hej.
Måste beklaga att ni reagerar så negativt på en mycket bra metod att träna hästar på. Givetvis måste man veta vad man gör, men denna tränare är mycket rutinerad och har stor kunskap om unghästträning. Hästen i detta fallet lydde ej tygeltagen och tryckte upp ryttaren mot sargen då hon försökte svänga hästen. Att inte hästen förstår att man ska följa tygeltaget och gå dit ryttaren styr är ju en stor brist i hästens grundutbildning och detta hjälper då hästen att acceptera tygeltaget och förstå vad ett tygeltag innebär.
Att skämtsamt säga att hästen kan stå så under en fikapaus är givetvis ett skämt. Man övervakar ju alltid hästen så att den förstår övningen. Tygeln är ju bunden så att man snabbt kan lossa ifall något händer. Givetvis ska detta endast utföras av rutinerade tränare och inget för "hemmaryttaren". Detta är inte smärtsamt för hästen på något vis.
Fast mitt inlägg var till Paxinarion
Jo ni detta stämmer finns en ung kille i västragötaland som gör på detta vis.Han är mkt känd inom roping grenarna bäst tror jag faktiskt.
Har även bott i USA och där är det väldigt vanligt.
Men höjden av allt var på Quarter tävlingarna på Grevagården när en tjej tränade sin häst i stora ridhuset på framridningen och han skulle göra slidestopp. Fullfart rätt in i väggen 3ggr. Ingen reagera el säger nått. FYFAN JA IDIOTER.
Vad får man höra när man pratar med folk om det; Ja jag vet en del tränare tränar sina hästar så.
Va fan! Har aldrig sett el hört i USA och bodde där i 7år.
Den stackars hästen3-4år gammal hade ont ska ni veta för han gick inte rakt spår efter åt och skakade på huvudet flera ggr. Han gick jätte långt med huvudet en längre stund oxå. Vad säger ni.
Jag kallar det djurplågeri. Fyfan! Jag älskar westernridning men där går jävlare mig gränsen.
Fy faan! Hoppas att inte folk som såg bara blundade och inte vågade säga till både tjejen och ansvariga på grevagården. En häst som med full fart körs in i väggen kan lätt bryta nacken och detta var ju varken första eller sista gången denna häst fick slå huvudet i väggen. Troligtvis är denna unghäst redan förstörd, jag skulle ha blivit rosenrasande och anmält!!!!!!
Man ska akta sig för att sprida skitsnack när man inte helt tydligt vet vad det är frågan om. Att binda en häst åt sidan är en väl beprövad och human övning. Man låter hästen stretcha halsmusklerna "själv" samt låter hästen lära sig själv att ge efter till bettet samt för tryck. Att en väl känd samt etablerad tränare skulle binda en häst med mulen an mot sadel eller sig själv låter icke troligt. Har du själv sett detta? Kan du med 100% säkerhet säga att det gick till som du beskriver? I annat fall kan du be om ursäkt offentligt samt pm:a mig så kan du förklara dig närmare så vi kan reda ut detta. Du kan även få en förklaring till dina funderingar angående träning. Men du kan sluta upp att smutskasta någon person eller träningsmetod utan att ha korrekt information