Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord *LÄS*
Jag vill förtydliga att jag menar absolut inte amatör i negativ bemärkelse!!! Jag har lång erfarenhet av hästar samt olika utbildningar inom hästbranschen, är uppfödare osv....men jag är amatör, rider inte in mina hästar själv då jag vill ha ett proffsigt jobb gjort....vill slippa problem att lösa sedan
I den bemärkelsen är jag amatör - ja. Jag rider in mina hästar själv, men drar mig inte minsta för att ta hjälp om jag stöter på problem som jag anser att jag inte kan lösa. Jag gör inget jag känner mig osäker i, och har t ex redan en reservplan för att hoppa in nyaste damen om jag känner mig minsta osäker. (jag har inte hoppat speciellt mycket senaste åren).
Sen, en amatör kan göra ett proffsigt jobb, för du har ju den kategori människor som har en gedigen erfarenhet utan att ha papper på utbildningen. Jag varken säger att jag tillhör den kategorin eller inte. Men jag åtar mig inte fall jag är tveksamma om, och de som jag hjälpt med deras hästar har (än så länge) iaf varit nöjda, och inte fått några problem av det de behövt lösa sen iaf.
Men de är ju fullt medvetna om att nej de får inte samma jobb gjort av mig som av ett proffs, om de sen tycker mitt jobb är lika bra/bättre/sämre/tillräckligt/inte tillräckligt är ju något de måste avgöra. Och jag är så snäll att om de inte är nöjda behöver de inte ens betala för uppstallningen, och hitills är det ingen som 'utnyttjat' det.
Men just eftersom jag inte avser att ha det som yrke, jag är inte professionell och det finns ett otal människor som med all säkerhet skulle göra ett snabbare och/eller bättre jobb än mig, så skulle jag aldrig annonsera´eller aktivt leta.
Men det innebär inte att jag gör ett dåligt jobb, för hur man än vänder på det så har jag erfarenhet av och kunskap om både inridning och 'problemlösning'. Sämre än vissa - javisst, bättre än andra - javisst. Men valet är fritt.
Hm, om jag inte har fel så uttryckte du en negativ åsikt om den träningsmetoden och tränaren denna tråd handlar om.....UTAN ATT HA SETT DET????
Men jag har inte först gjort det, och sen kalla alla andra som gör det för rötägg. Vilket du gjorde.
Du är förresten hjärtans gärna välkommen att hälsa på om du vill, och både se hur jag hanterar/arbetar med/utbildar hästar. Du kan få rida egeninridna fyraåringen med om du vill. Och kommer du närmare sommaren kan du få se hur jag kommer arbeta med ponnyn som ska ridas in som kommer då om inget ändras. Så du slipepr vara ett rötägg och uttala dig om saker utan att ha sett det i verkligheten. Bara hör av dig så kan vi bestämma en tid!