Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

skakade på huvudet flera ggr.

Jag vet (engelskridna) hästar som skakar på huvudet eller till och med försöker rycka ur tyglarna ur handen på ryttaren då handen är för hård/bettet skarpt/nosgrimman för hårt åtdragen.

Detta är djurplågeri om nått och pågår på var och varannan ridbana över hela sverige. :devil:

Det handlar inte primärt om att stretcha halsmusklaturen utan om att ba hästen acceptera tygeltaget och följa det.
Dessutom handlar det om att ge hästen ett tydligt val. Han kan välja att kämpa emot och ger sig själv besvär, eller han kan välja att gå med på böjningen och upptäcker därmed att han väljer det mest bekväma alternativet för honom själv. Så fort hästen ger efter och säjer "ok" lösgörs tygeln.

Wild Rein skrev: Att binda en häst åt sidan är en väl beprövad och human övning. Man låter hästen stretcha halsmusklerna "själv" samt låter hästen lära sig själv att ge efter till bettet samt för tryck.

och jag vänder mig mot delen att halsmusklerna p ngot vettigt sätt stretchas. Däremot som jag skrev så kan jag se vad man vill åstadkomma ang lära in ORS etc, men det är inte en metod jag skulle valt för den går stick i stäv mot mina värderingar och filosofi, men jag kan inte uttala mig om den är bra eller dålig då jag inte sett den, däremot fungerar den alldeles säkert tillslut (alltså önskvärt resultat uppnås)

Vad finns det fler för sätt man kan gå tillväga på för att lära in ORS?

Grunden är ju densamma, men jag föredrar att lära dem ge efter för bettets tryck innan jag lär dem ORS (som är en himla nyttig grej, även för icke westernfolk).

Inte ta en häst som inte lärt sig ge efter för bett och tygeltag och 'knyta fast' den (ens milt). När den lärt sig ge efter för 'normala tygeltag' så håll ett mjukt tygeltag och håll kvar tills hästen väljer att ge efter hela vägen och böjer in huvudet till sidan.

metoden tar dock betydligt längre tid, men är som sagt mer i linje med just min filosofi, ta det ett steg i taget, inte mer än hästen klarar av just då, och inget tvång.

Jag gör oxå som du, fast jag började innan han var riden på dvs innan han lärt sig "normalt tygeltag". Och utan att binda fast honom. Känndes skönt att veta att han kunnde detta när man började rida på honom i fall att...
Kan ju hålla med om att tränarens sätt vare lite av den hårda vägen...

knapplån.
Tycker förståss också att man bäst lär in hästens accepterande av bett och tygeltag över tid. Men ibland dyker det upp hästar på kurser som faktsikt inte har med sig denna grundläggande acceptans i tillräckligt hög grad. Det innebär förstås att ridningen blir riskfylld. Då kan det vara på sin plats att ta till denna radikala metod en gång för alla....Givetvis med ledning av kunnig person som ser när målet är uppnått och hästen gjort sitt val. Ytterst tycker jag det handlar om säkerhet.

Jag gör oxå som du, fast jag började innan han var riden på dvs innan han lärt sig "normalt tygeltag". Och utan att binda fast honom. Känndes skönt att veta att han kunnde detta när man började rida på honom i fall att...
Kan ju hålla med om att tränarens sätt vare lite av den hårda vägen...

Nu har jag inte lärt två senaste ORS, men jag har också gjort det från marken innan, man kan ju använda tyglarna ändå. Men gjorde annars exakt som du, lärde in det INNAN jag satt upp första gången, för att veta att det fungerar om det skulle bli ett läge där man måste 'nödstoppa' :angel:

Usch vad hemskt! :eek:

Håller helt med dig där...

Hade en märr som lätt blev väldigt hysterisk och då var ORS väldigt bra, men det kunnde se rätt vild till när man drog runt henne. Men vissa gånger när hon var stressad böjde hon bak huvudet själv - det blev lixom hennes "lugna stund".

jag är dansk och tyvär inte så bra på att skriva svenska. men jag måste svara på detta. Det är tyvär så att många tror att om dom har et ridproblem då hittar man lösningen i ridudrustnings afären, fungerar det inte skickar man HÄSTEN i träning !!!!! Det förventas då en snab lösning på problemet så det inte blir for dyrt.Omträneren vägrar då är det nog en "dårlig tränare" och man hittar en annan.Alla tränare vet att om en häst beter sig på det viset då sitter problemet på ryggen av hästen. Om rytteren inte tycker hon har behov av undervisning, vil problemet givetvis komma tillbaks.Då tjener tränaren flera pengar, men jag tror inte att der finns en enda träner som tycker det är et specielt roligt sätt att tjena pengar

knapplån.
Tycker förståss också att man bäst lär in hästens accepterande av bett och tygeltag över tid. Men ibland dyker det upp hästar på kurser som faktsikt inte har med sig denna grundläggande acceptans i tillräckligt hög grad. Det innebär förstås att ridningen blir riskfylld. Då kan det vara på sin plats att ta till denna radikala metod en gång för alla....Givetvis med ledning av kunnig person som ser när målet är uppnått och hästen gjort sitt val. Ytterst tycker jag det handlar om säkerhet.

Fast vore inte det korrekta i ett sådant läge att förklara lägetf ör ryttaren/hästägaren och attd en då får ägna kursen åt avsuttna övningar, dvs ändå försöka ta det 'rätt väg'?

För har hästen noll respekt finns det ju stora brister i grundhanteringen, och personen kommer ju knappast lösa ev problem på rätt sätt efter det sätt som nämns, utan lösa det med diverse hjälptyglar och liknande, men inte ta itu med GRUNDproblemet som är i GRUNDhanteringen?

knapplån.

Absolut ett av de bästa inläggen i denna diskussion, SÄKERHETEN FRAMFÖR ALLT. Och att lära en häst att ge efter på tygeln och att gå dit man vill(GRUNDLÄGGANDE) genom att sitta på den när den uppenbart är en stor säkerhetsrisk för ryttaren är ej att tänka på om man sätter säkerheten främst. Om hästen har kommit undan med sin ägare och ridningen blivit en fara måste man lösa problemet, detta inte som något "quick fix" som någon uttryckte utan på ett lugnt och säkert sätt!:D

Grunden är ju densamma, men jag föredrar att lära dem ge efter för bettets tryck innan jag lär dem ORS (som är en himla nyttig grej, även för icke westernfolk).

Inte ta en häst som inte lärt sig ge efter för bett och tygeltag och 'knyta fast' den (ens milt). När den lärt sig ge efter för 'normala tygeltag' så håll ett mjukt tygeltag och håll kvar tills hästen väljer att ge efter hela vägen och böjer in huvudet till sidan.

metoden tar dock betydligt längre tid, men är som sagt mer i linje med just min filosofi, ta det ett steg i taget, inte mer än hästen klarar av just då, och inget tvång.

Om hästen har lärt sig (trots en bra grundutbildning i botten) att slita tygeln ur händerna på sin ägare och under den processen försöka att smeta av ryttaren mot väggar o.dyl, vad gör du då? Inser du den direkta livsfaran i situationen? Inser du också att ryttaren försökt med allt inklusive massa andra ryttare och inget har fungerat. För trots en bra grundutbildning är det sista hästen lärt sig att komma undan på sättet som beskrivs ovan. Om du då som kunnig hästmänniska står bredvid och ser det här borde du tänka på ryttarens säkerhet framför allt. Och detta gällde inte en oriden liten vek ponny utan detta gällde en arbetshäst av det mindre slaget, kraftig, stark och fruktansvärt envis. Beskriv gärna för mig hur du skulle försöka lösa problemet för att inte behöva lämna stället med känslan av att STOR risk fanns att något fruktansvärt skulle kunna hända förr eller senare??

Ja, jag har absolut inte något emot westernridningen i sig. Har själv provat i olika former och tagit åt mig en del av tänket. Men det finns (som inom alla dicipliner) folk som utnyttjar det växande intresset i rent komersiellt syfte utan att faktiskt ha den riktiga kunskapen.
I "fallet" som ts tar upp kanske det hade varit smartare att göra en sådan sak utan publik (förutsatt att tränaren verkligen är kunnig) då det alltid som nu kommer att finnas folk som förfasar sig, vilket är BRA då debatten kommer upp till ytan. Bara om folk bryr sig så kan förändringar ske. Det som är dåligt är ju att det dessutom garanterat är någon(förmodligen en "nybörjare") som satt på läktaren som åker hem och gör likadant med sin häst för det funkade ju så bra med hästen på clinicen! Kan inte direkt utala mig om metoden som sådan men det låter faktiskt lite väl drastiskt, ffa som jag skrev, att göra det inför publik.

Vet att jag lite granna säger emot mitt första inlägg då jag rakt av sågade metoden, har efter lite funderande kommit fram till att min kritik framförallt (svårt att utala sig när man inte sett med egna ögon) riktar sig mot att göra en sådan sak i undervisande syfte.

Jag förstår din kritik till att detta skulle inte förmodligen ha skett inför publik, då det ofta blir sådana här grejer. Men skälet var inte avsett som allmän undervisning det var en sista utväg för att försöka lösa ett långvarigt problem, risken för att en olycka skulle kunna hända var överhängande, tränare tog då beslutet att hjälpa flickan trots publik på läktaren. Kanske dumt gjort men flickan blev glad och hästen blev mycket bättre, kontentan blev ett mer harmoniskt ekipage som kan jobba tillsammans med en mindre skaderisk...

låter som du blir trapad på tåna, aj sånt svider.

Nehej du jag blir inte trampad på tårna, det är sporten som sådan som blir trampad på och det gör mig rosenrasande. Det är en relativt ny sport och det finns massor av SK westerntränare som inte har en aning om hur man gör och varför (antagligen misslyckade engelskryttare som söker ny karriär) En certifiering av sveriges westerntränare, fram för det!
Att träna en häst är en sak för sig....att lösa ett problem som kan innebära fara är en helt annan...
Folk förstår inte vad det egentligen innebär att träna en häst eller uppfostra för den delen.
Dom flesta tror att hästen kommer och gnider sitt huvud mot ägaren och nafsar efter fler morötter i fickorna för att hästen älskar sin ägare...HELT FEL, den visar bara sin ägare att den står högst i rang och att den om den vill fullständigt skiter i ryttaren och ryttarens säkerhet....låter som fantastiska hästmänniskor...

Om hästen har lärt sig (trots en bra grundutbildning i botten) att slita tygeln ur händerna på sin ägare och under den processen försöka att smeta av ryttaren mot väggar o.dyl, vad gör du då? Inser du den direkta livsfaran i situationen? Inser du också att ryttaren försökt med allt inklusive massa andra ryttare och inget har fungerat. För trots en bra grundutbildning är det sista hästen lärt sig att komma undan på sättet som beskrivs ovan. Om du då som kunnig hästmänniska står bredvid och ser det här borde du tänka på ryttarens säkerhet framför allt. Och detta gällde inte en oriden liten vek ponny utan detta gällde en arbetshäst av det mindre slaget, kraftig, stark och fruktansvärt envis. Beskriv gärna för mig hur du skulle försöka lösa problemet för att inte behöva lämna stället med känslan av att STOR risk fanns att något fruktansvärt skulle kunna hända förr eller senare??

En häst som beter sig så har INTE fått en gra grundutbildning alt har den INTE hanterats/tränats korrekt efter sin grundutbildning. Den saknar grundläggande respekt, den ger inte efter för tryck etc.

I ett sådant läge hade jag - just pga säkerhetsaspekten -tränat ryttare och häst avsuttet, var för sig, och sen satt ihop ekipaget igen. Jag hade inte oavsett valt den lösning som beskrivits. Jag hade heller inte ansett att det skulle ske uppsuttet arbete förrän det fungerade från marken och alla brister/luckor där var åtgärdade.

Det finns en anledning att jag kallar det du beskriver för en quick fix. Och jag gillar inte sådana. Jag gillar inte symptomlösning helt enkelt.

Jag tar emot 'hästar med problem' ibland, och en av svårigheterna är att jag kan skicka hem det mest välartade lilla djur, men beror problemen som uppstått på brister i hanteringen av matte/husse så kommer det efter X tid vara exakt samma problem igen. Så det gäller att 'träna om' matte/husse också, så det blir en permanent förändring. Då slipper jag också att hästen kommer tillbaka med allt jobb ogjort.

Jag håller med dig! Tycker att det borde finnas andra sätt att verkligen gå till botten med problemet och inte bara bota symptomen... Men så är jag ju inte heller "renodlad" westernryttare!

Skulle tro att denne tränaren tog till detta som ett sista alternativ för att hjälpa den stackars tjejen, detta trots att det var publik närvarande, westernfolk får ju annars försöka att "sköta sig" 300% mer än övriga ryttare i övriga discipliner pga att allt som görs bedöms med oerhört kritiska blickar. Detta trots att vi inte rider med hopsnörda munnar på våra hästar, ej använder gramantyglar, har sporrar som rullar på hästens sida istället för engelsk sporrar som hakar fast skinnet på hästen, vi använder sadlar (obs gäller kvalitetssadlar) som fördelar trycket bättre på hästarna jämförelse med engelsksadlar. Jag kan lova er att hästarna älskar en kunnig westernryttare på sin rygg, inget slitande, dragande, kickande med grova tränsbett som borde anses som rent inhumana då dessa bett klämmer på ett sätt som inte ett stångbett gör...Men vi ska inte glömma att ett bett är aldrig skarpare än handen som håller tygeln, och en duktig hästmänniska ska man dra lärdom av, och förstår man inte och är okunnig, då ska man fråga!!!! För är det inte så att står man bredvid och stillatigande ser på en misshandel, är man inte medbrottsling då om man inte gör något?????
Det finns massor av sk westernryttare och tränare som inte kan ett dyft, det håller jag med om, precis som det finns inom alla discipliner....Varför söker vi inte det positiva istället, svenskarna är ett avundsjukt skitsnackande folk helt enkelt. Fram för gladare miner:D

Bra och dålig ridning finns överallt i alla dicipliner och jag kan räkna upp en massa negativa fördomar mot westernridningen precis som du nyss har gjort mot övriga ridstilar, men avhåller mig från det...

*KL*
Att på en clinic knyta fast tygeln i gjorden för att undvika en farlig (?) situation tycker jag verkar som ett sätt att bara ta bort symptom OM DET INTE FÖLJS UPP EFTERÅT och tydligt förklaras för ryttare och publik vad syftet är! Jag var inte där, kanske var det bara en akut lösning, men generellt tycker jag att det verkar som en tveksam metod, precis som det finns tveksamma metoder inom andra dicipliner! Om det handlar om bristande ledarskap är det bättre att backa några steg för att sedan gå framåt igen!

*kl* Nu har jag tyvärr inte läst igenom hela tråden.. men i alla fall, here we go.

Det där med att binda hästens huvud åt endera sidan är i grund och botten ett försteg innan tömkörningen så man ska slippa undan att hästen går omkull och fastnar mot sargen. Dvs - hästen får ett problem och skall lösa det på egen hand. Sättet jag lärt mig på är att man börjar från sidan av hästen förklara att ett tygeltag "hitåt" betyder "huvud+korpp" hitåt. Därefter binder man så pass slackt att hästen inte är dubbelvikt (använde ert logiska tänkande här) men så pass hårt att den inte kan bocka eller resa sig för att komma undan. Oftast sätter man även en grimma på hästen med en tygel i sidoringen som binds något hårdare än den i bettet. Tyglarna binds givetvis inte så "hårt" att hästen går med nosen mot sadeln, sunt förnuft är bra har jag hört. Och unghästen får gå sina små cirklar tills huvudet sänks och den är lugn, oftast max fem minuter. Det handlar inte om att den ska snurra till den raglar eller att den någonsin lämns utan överinseende. Givetvis är tyglarna bundna så att du lätt kan ta loss dom och med hakar ist. för knutar mot bettet. "Du" vill ju absolut inte skada hästen, bara förklara. Och det är då inget "universalmedel" på sätt och vis en quick fix som kanske kan hjälpa hästen att förstå, men kan du inte fortsätta förklara för/överbevisa hästen så ska du ta mig f*n inte ha den hästen - om ens någon häst - om du inte är villig att fråga, be, söka hjälp. Och ödmjukt ta emot det som erbjuds - har man problem med någons teknik så tar man det DÄR och DÅ inte bakom ryggen baserat på någons snack på ICA. WTF. Lite vanligt normalt hyfs kanske? Ring upp tränaren och fråga. Och jag tror - stenhårt - att det var ett skämt ang. att gå och fika. Jag Tror att jag vet vilken tränare vi pratar om och isf om mina misstankar stämmer ska ni veta att det är en kunnig person med stort hjärta och mkt erfarenhet.

Den varianten, jag beskrivit, har jag sett både inom problemhästar, westernhästar, klassiskt tränade hästar - men den e då tusan inte mjukgörande - förklarande kanske, men mjukgörande? En säkerhets grej när du får en häst som inte går att styra, den får sitt problem att lösa utan att du riskerar din/ditt rygg/nacke/hälsa/liv.

Men kan man inte så ska man inte. Man ska aldrig göra något man inte förstår eller till fullo klarar av. Kan bara beklaga att ytterligare en tunna skit kastats på westernridningen.

Nu är jag förbannad. >.< Nåväl, nötter och sopprötter finns överallt.

Alexandra, väl skrivet btw. :bow:

Och hej allihopa, jag e tebax igen. :rofl:

Liknande trådar

E
Western Berätta lite om er och eran ponny. Mål med träning/tävling. Ras Ålder Mankhöjd Osv Jag har en Exmoorponny 133 cm hög. Mycket...
Svar
9
· Visningar
1 441
Senast: Gerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur