Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

usch va hemskt!! ja skulle aldrig kunna göra nå sånt mot min ponny =/

usch så skulle jag aldrig göra mot min ponny!! =/

Hej.
Måste beklaga att ni reagerar så negativt på en mycket bra metod att träna hästar på. Givetvis måste man veta vad man gör, men denna tränare är mycket rutinerad och har stor kunskap om unghästträning. Hästen i detta fallet lydde ej tygeltagen och tryckte upp ryttaren mot sargen då hon försökte svänga hästen. Att inte hästen förstår att man ska följa tygeltaget och gå dit ryttaren styr är ju en stor brist i hästens grundutbildning och detta hjälper då hästen att acceptera tygeltaget och förstå vad ett tygeltag innebär.
Att skämtsamt säga att hästen kan stå så under en fikapaus är givetvis ett skämt. Man övervakar ju alltid hästen så att den förstår övningen. Tygeln är ju bunden så att man snabbt kan lossa ifall något händer. Givetvis ska detta endast utföras av rutinerade tränare och inget för "hemmaryttaren". Detta är inte smärtsamt för hästen på något vis.

Tror inte att de är många som skulle kunna göra så mott sin ponny.

Sådan här metoder ger fel singnaler till små tjejer/killar.

Jag blir så arg bara jag tänke rpå de =(

Så du var där?? Du såg hur alla blev stumma?? Att inte ge sig och backa av i ett läge när man snärjt in sig själv får dig att framstå som än mer okunnig...
Och att du kallar en mindre typ utav arbetshäst för ponny?? Hur förklarar du det? Din historia håller inte ens så långt, det var ingen ponny...det var en arbetshäst modell mindre men ack så stark och alldeles för egensinnig mot en liten tjej som behövde hjälp och som blev fantastiskt glad när den här övningen faktiskt hjälpte och hon slapp bli insmetad i sargen så fort hon tog ett tygeltag och försökte svänga..Om du ej var där ska du inte sprida skit det borde du väl själv hålla med om?? Eller??
Vad skulle du själv tycka om det spreds fruktansvärda osanningar om dig, det kanske du kommer få vara med om en dag, då är det nog inte lika kul?? :bow:

Jag ska inte säga nått, jag har inte sett de själv men alla på läktaren blev helt stmma och viste inte vad de skulle göra. Dem har tagit upp dett ai styrelsen och övervägt att anmäla tror jag de var.

Om de är någon som gör på hopp på folk så är de du?!?!?!?!?!?!?! :devil:
Vem skulle anmäla vad sa du???? Nej ta du och gör läxorna istället för att sprida anonym skit på nätet

Rötägg finns i alla disipliner. Men det är kul att westernridningen är den snabbast växande ridsportgrenen i Sverige. Synd bara att fler inte blir anmälda när det finns "trovärdiga" vittnen till hästmisshandel, skötsel.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag har absolut inte något emot westernridningen i sig. Har själv provat i olika former och tagit åt mig en del av tänket. Men det finns (som inom alla dicipliner) folk som utnyttjar det växande intresset i rent komersiellt syfte utan att faktiskt ha den riktiga kunskapen.
I "fallet" som ts tar upp kanske det hade varit smartare att göra en sådan sak utan publik (förutsatt att tränaren verkligen är kunnig) då det alltid som nu kommer att finnas folk som förfasar sig, vilket är BRA då debatten kommer upp till ytan. Bara om folk bryr sig så kan förändringar ske. Det som är dåligt är ju att det dessutom garanterat är någon(förmodligen en "nybörjare") som satt på läktaren som åker hem och gör likadant med sin häst för det funkade ju så bra med hästen på clinicen! Kan inte direkt utala mig om metoden som sådan men det låter faktiskt lite väl drastiskt, ffa som jag skrev, att göra det inför publik.

Vet att jag lite granna säger emot mitt första inlägg då jag rakt av sågade metoden, har efter lite funderande kommit fram till att min kritik framförallt (svårt att utala sig när man inte sett med egna ögon) riktar sig mot att göra en sådan sak i undervisande syfte.

Senast ändrad:

Det där bekräftar alla mina fördomar mot western tränare. Vet en tränare som låser in sina(kundernas) hästar i ett skjul utan mat och vatten i ett par dygn innan han börjar att arbeta med dem. Det ska göra att hästarna känner tacksamhet mot honom när de får komma ut och därför är villiga att acceptera honom som ledare...........

:rofl: Ja, så gör alla vi westerntränare, det är det som är så speciellt med western! :smirk:

Man ska akta sig för att sprida skitsnack när man inte helt tydligt vet vad det är frågan om. Att binda en häst åt sidan är en väl beprövad och human övning. Man låter hästen stretcha halsmusklerna "själv" samt låter hästen lära sig själv att ge efter till bettet samt för tryck.

Hur kan man få det till att det är att hästen SJÄLV får stretcha halsmusklerna, när den är bunden till ena sidan och inte har något annat val än att länga ut/tänja ut 'yttersidans' halsmuskler??

För mig, som inte är westernmänniska, men tränat en del trail och INTE känner igen metoderna som beskrivs alls, så är det där ett statiskt fastlåsande av hästens huvud. Vilket aldrig någonsin kan leda till lösgjordhet eller något positivt. Oavsett om det görs med graman inom dressyr/hoppning, eller som beskrivits inom western..

Själva metoden känner jag till, men detta låter lite överdrivet, och man går naturligtvis inte "och fikar" under tiden..

Jag kan böja in huvudet på min häst ibland om han går emot bettet, han vet vad det handlar om och att han får en eftergift om han svarar. Har dock aldrig knytit fast tyglarna, bara använt hornet för att det ska bli stabilt, men fortfarande så har jag själv hållit i tygeln.

Antar att alla metoder kan misstolkas och användas fel, tyvärr...

Hur kan man få det till att det är att hästen SJÄLV får stretcha halsmusklerna, när den är bunden till ena sidan och inte har något annat val än att länga ut/tänja ut 'yttersidans' halsmuskler??

För mig, som inte är westernmänniska, men tränat en del trail och INTE känner igen metoderna som beskrivs alls, så är det där ett statiskt fastlåsande av hästens huvud. Vilket aldrig någonsin kan leda till lösgjordhet eller något positivt. Oavsett om det görs med graman inom dressyr/hoppning, eller som beskrivits inom western..

Du är troligtvis inte en kunnig westernmänniska om du inte känner till metoden att låta hästen jobba/bråka med sig själv för att lära sig ge till bettet, det handlar INTE om att binda fast hästen hårt åt sidan, man fäster tygeln så pass att hästen ej kan rakställa sig, det är inte på något sätt plågsamt för hästen, det är bra mycket mer humant än att en ryttare sliter, drar och bankar för att försöka få styrning på en stark häst som redan tagit över ledarskapet över sin ryttare..:cool:

Ja, jag har absolut inte något emot westernridningen i sig. Har själv provat i olika former och tagit åt mig en del av tänket. Men det finns (som inom alla dicipliner) folk som utnyttjar det växande intresset i rent komersiellt syfte utan att faktiskt ha den riktiga kunskapen.
I "fallet" som ts tar upp kanske det hade varit smartare att göra en sådan sak utan publik (förutsatt att tränaren verkligen är kunnig) då det alltid som nu kommer att finnas folk som förfasar sig, vilket är BRA då debatten kommer upp till ytan. Bara om folk bryr sig så kan förändringar ske. Det som är dåligt är ju att det dessutom garanterat är någon(förmodligen en "nybörjare") som satt på läktaren som åker hem och gör likadant med sin häst för det funkade ju så bra med hästen på clinicen! Kan inte direkt utala mig om metoden som sådan men det låter faktiskt lite väl drastiskt, ffa som jag skrev, att göra det inför publik.

Vet att jag lite granna säger emot mitt första inlägg då jag rakt av sågade metoden, har efter lite funderande kommit fram till att min kritik framförallt (svårt att utala sig när man inte sett med egna ögon) riktar sig mot att göra en sådan sak i undervisande syfte.

Skulle tro att denne tränaren tog till detta som ett sista alternativ för att hjälpa den stackars tjejen, detta trots att det var publik närvarande, westernfolk får ju annars försöka att "sköta sig" 300% mer än övriga ryttare i övriga discipliner pga att allt som görs bedöms med oerhört kritiska blickar. Detta trots att vi inte rider med hopsnörda munnar på våra hästar, ej använder gramantyglar, har sporrar som rullar på hästens sida istället för engelsk sporrar som hakar fast skinnet på hästen, vi använder sadlar (obs gäller kvalitetssadlar) som fördelar trycket bättre på hästarna jämförelse med engelsksadlar. Jag kan lova er att hästarna älskar en kunnig westernryttare på sin rygg, inget slitande, dragande, kickande med grova tränsbett som borde anses som rent inhumana då dessa bett klämmer på ett sätt som inte ett stångbett gör...Men vi ska inte glömma att ett bett är aldrig skarpare än handen som håller tygeln, och en duktig hästmänniska ska man dra lärdom av, och förstår man inte och är okunnig, då ska man fråga!!!! För är det inte så att står man bredvid och stillatigande ser på en misshandel, är man inte medbrottsling då om man inte gör något?????
Det finns massor av sk westernryttare och tränare som inte kan ett dyft, det håller jag med om, precis som det finns inom alla discipliner....Varför söker vi inte det positiva istället, svenskarna är ett avundsjukt skitsnackande folk helt enkelt. Fram för gladare miner:D

Måste bara få påpeka att det finns dåliga tränare i alla grenar, inte bara western. Att dömma ut en gren, tränare eller metod bara för att man inte riktigt förstår är inte rätt. Man måste först lära sig ordentligt och sätta sig in i situationerna och ta reda på om hästen verkligen har ont på något sätt, innan man tittar snett på det. Sen återger du en berättelse som du fått höra av en annan person som har tittat på träningen och så ska din version av din väns version bedömmas på ett rättvist sätt. Hur kan det gå? Då ska vi sitta och läsa historien i tredje led och dömma en tränare vi kanske aldrig har sett (annat hade det varit om hästen hade slagits blodig eller någon liknande). Alla bör se vad som händer och skaffa sig en egen uppfattning på vad som händer baserat på kunskap innan man dömmer någon.

Jag har själv aldrig varken sett eller hört om metoden och skulle inte prova den själv, men jag tänker inte vara varken för eller emot den då jag inte kan något om den.

Du är troligtvis inte en kunnig westernmänniska om du inte känner till metoden att låta hästen jobba/bråka med sig själv för att lära sig ge till bettet, det handlar INTE om att binda fast hästen hårt åt sidan, man fäster tygeln så pass att hästen ej kan rakställa sig, det är inte på något sätt plågsamt för hästen, det är bra mycket mer humant än att en ryttare sliter, drar och bankar för att försöka få styrning på en stark häst som redan tagit över ledarskapet över sin ryttare..:cool:

Jag skrev ju att jag inte är westernmänniska, så nej jag är ingen kunnig westernmänniska.

Men oavsett disciplin, hästens muskler fungerar likadant, och en statisk låsning ger inte att hästen själv stretchar..

Att använda fastbindning för att lära hästen ge efter för bettet har jag inte uttalat mig om. Jag föredrar andra metoder, som inte är lika mkt quick fix, men eftersom jag inte sett aktuell metod utföras kan jag varken säga bä eller bu om den annat än att JAG skulle välja en annan väg (jag är inte mycket förr att de ska lära sig genom att 'slåss och inse', oavsett om det är mot sig själv eller ej. Har det missats i grundutbildningen är det bättre att avsätta mer tid och lägga om grunden än ta snabba lösningar, tycker jag. Dock vet jag att det finns en hel den quick fix som faktiskt fungerar alldeles utmärkt. Det finns dock mer än en väg som är bra/rätt/funktionell/etc så jag menar inte att mitt sätt är varken enda eller bästa sättet, utan enbart det jag valt utefter min filosofi, syn på samspelet med hästen och utefter mitt eget personliga tyckande helt enkelt.

Däremot kvarstår mitt svar ang att hästen skulle 'stretcha själv'.

Jo ni detta stämmer finns en ung kille i västragötaland som gör på detta vis.Han är mkt känd inom roping grenarna bäst tror jag faktiskt.
Har även bott i USA och där är det väldigt vanligt.
Men höjden av allt var på Quarter tävlingarna på Grevagården när en tjej tränade sin häst i stora ridhuset på framridningen och han skulle göra slidestopp. Fullfart rätt in i väggen 3ggr. Ingen reagera el säger nått. FYFAN:devil: J:devil:A IDIOTER.
Vad får man höra när man pratar med folk om det; Ja jag vet en del tränare tränar sina hästar så.
Va fan! Har aldrig sett el hört i USA och bodde där i 7år.
Den stackars hästen3-4år gammal hade ont ska ni veta för han gick inte rakt spår efter åt och skakade på huvudet flera ggr. Han gick jätte långt med huvudet en längre stund oxå. Vad säger ni.
Jag kallar det djurplågeri. Fyfan! Jag älskar westernridning men där går jävlare mig gränsen.:devil:

Så du var där?? Du såg hur alla blev stumma?? Att inte ge sig och backa av i ett läge när man snärjt in sig själv får dig att framstå som än mer okunnig...
Och att du kallar en mindre typ utav arbetshäst för ponny?? Hur förklarar du det? Din historia håller inte ens så långt, det var ingen ponny...det var en arbetshäst modell mindre men ack så stark och alldeles för egensinnig mot en liten tjej som behövde hjälp och som blev fantastiskt glad när den här övningen faktiskt hjälpte och hon slapp bli insmetad i sargen så fort hon tog ett tygeltag och försökte svänga..Om du ej var där ska du inte sprida skit det borde du väl själv hålla med om?? Eller??
Vad skulle du själv tycka om det spreds fruktansvärda osanningar om dig, det kanske du kommer få vara med om en dag, då är det nog inte lika kul?? :bow:
låter som du blir trapad på tåna, aj sånt svider.

1. Gordon! Har du bott i USA i 7 år utan att ha sett fencing ???? Fencing ær en alldeles utmærkt træningsmetod før den HØGT UTBILDADE REININGHÆSTEN. Tyværr har jag sett dåligt utførd fencing och det ser vældigt illa ut - håller med om det.

2. Tigh up ær en vedertagen træningsmetod som fungerar på alla hæstar. Det skall utføras i ett speciellt sammanhang - næmligen nær man lær hæsten release. Tigh up skall inte vara enda øvningen i releasetræningen. Meningen ær att hæsten ALLTID skall ge efter før tryck och ryttarens hjælper. Det blir som ett løpande tema genom hela hæstens utbildning/liv.

3. Att man gjort tigh up på det sættet som beskrivs hær ær onødigt -och felaktigt - enligt mitt sætt att se det. Det skapar dessutom førvirring hos de stackars engelskryttarna. Man skal gjøra det så det blir minst møjligt stress før hæsten; man gjør det successivt så hæsten kan anpassa sig til vilken idè man vill framføra till den. Gjør man det på det sættet så ær det inte speciellt dramatiskt varken før hæst eller publik. OCH det skall utføras endast i ovan næmnda sammanhang - INTE under en kaffepaus, eller ens skoja om det.

4. Att førsøka førklara releasemetoden(och andra "westernprinciper") før de som bedriver "engelskridning" kan vara svårt, då deras tankar om SAMARBETE och inte MOTARBETE vid hæsttræning ær ganska fræmmande. Jag kan skriva en hel bok om onødiga hjælpredskap och metoder som anvænds inom den "engelska" hæstindustrin(jag har sjælv anvænt dom) som - till skillnad från "westernsporten" - ær synnerligen dåligt genomtænkta.

5. Någon skrev hær tidigare att westernsporten ær liten. Det ær inte sant. Det ær den mest anvænda formen av ridning i værldens størsta hæstland. I norden ær det litet. På den europeiska kontinenten ær det stort och væxer explosionsartat. Den s.k. engelskridningen kommer sakta men sækert att førsvinna som træningsmetod då den ær tæmligen otidsenlig och inte anpassad efter hæstens behov. Tyværr så ligger man lite efter(som vanligt) i Norden.

6. Till slut måste jag få sæga det att "westernmetoderna" också ær under utveckling. Man undviker numera stressande metoder vid træningen T.ex. vid inridningen satte man sig førr bara på hæsten så den fick bocka och stegra tills den gav upp("break the horse"). Nu gjør man det successivt(såsom tigh up) så man kan sætta sig på en relativt lugn hæst och utgå från det. Osv, osv. AQHA har lagt ned stort arbete med att resa værlden runt och undervisa i horsemanship(INTE att førvæxla med natural horsemanship)

Det handlar inte primärt om att stretcha halsmusklaturen utan om att ba hästen acceptera tygeltaget och följa det.
Dessutom handlar det om att ge hästen ett tydligt val. Han kan välja att kämpa emot och ger sig själv besvär, eller han kan välja att gå med på böjningen och upptäcker därmed att han väljer det mest bekväma alternativet för honom själv. Så fort hästen ger efter och säjer "ok" lösgörs tygeln.

Jag använder mig av den här metoden. Lär i och för sig in den under en tid så att han ska förstå vad jag vill. Jag får ut två saker av den här träningen. Hästen lär sig att ge efter för bettet och jag har sedan det sk onereinstopet inlärt. Jag tycker att det är en bra övning men man måste vara försiktig när man gör det de första gångerna.

Liknande trådar

E
Western Berätta lite om er och eran ponny. Mål med träning/tävling. Ras Ålder Mankhöjd Osv Jag har en Exmoorponny 133 cm hög. Mycket...
Svar
9
· Visningar
1 441
Senast: Gerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur