I
isaaak_
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord *LÄS*
usch va hemskt!! ja skulle aldrig kunna göra nå sånt mot min ponny =/
usch va hemskt!! ja skulle aldrig kunna göra nå sånt mot min ponny =/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem skulle anmäla vad sa du???? Nej ta du och gör läxorna istället för att sprida anonym skit på nätetJag ska inte säga nått, jag har inte sett de själv men alla på läktaren blev helt stmma och viste inte vad de skulle göra. Dem har tagit upp dett ai styrelsen och övervägt att anmäla tror jag de var.
Om de är någon som gör på hopp på folk så är de du?!?!?!?!?!?!?!
Det där bekräftar alla mina fördomar mot western tränare. Vet en tränare som låser in sina(kundernas) hästar i ett skjul utan mat och vatten i ett par dygn innan han börjar att arbeta med dem. Det ska göra att hästarna känner tacksamhet mot honom när de får komma ut och därför är villiga att acceptera honom som ledare...........
Man ska akta sig för att sprida skitsnack när man inte helt tydligt vet vad det är frågan om. Att binda en häst åt sidan är en väl beprövad och human övning. Man låter hästen stretcha halsmusklerna "själv" samt låter hästen lära sig själv att ge efter till bettet samt för tryck.
Hur kan man få det till att det är att hästen SJÄLV får stretcha halsmusklerna, när den är bunden till ena sidan och inte har något annat val än att länga ut/tänja ut 'yttersidans' halsmuskler??
För mig, som inte är westernmänniska, men tränat en del trail och INTE känner igen metoderna som beskrivs alls, så är det där ett statiskt fastlåsande av hästens huvud. Vilket aldrig någonsin kan leda till lösgjordhet eller något positivt. Oavsett om det görs med graman inom dressyr/hoppning, eller som beskrivits inom western..
Ja, jag har absolut inte något emot westernridningen i sig. Har själv provat i olika former och tagit åt mig en del av tänket. Men det finns (som inom alla dicipliner) folk som utnyttjar det växande intresset i rent komersiellt syfte utan att faktiskt ha den riktiga kunskapen.
I "fallet" som ts tar upp kanske det hade varit smartare att göra en sådan sak utan publik (förutsatt att tränaren verkligen är kunnig) då det alltid som nu kommer att finnas folk som förfasar sig, vilket är BRA då debatten kommer upp till ytan. Bara om folk bryr sig så kan förändringar ske. Det som är dåligt är ju att det dessutom garanterat är någon(förmodligen en "nybörjare") som satt på läktaren som åker hem och gör likadant med sin häst för det funkade ju så bra med hästen på clinicen! Kan inte direkt utala mig om metoden som sådan men det låter faktiskt lite väl drastiskt, ffa som jag skrev, att göra det inför publik.
Vet att jag lite granna säger emot mitt första inlägg då jag rakt av sågade metoden, har efter lite funderande kommit fram till att min kritik framförallt (svårt att utala sig när man inte sett med egna ögon) riktar sig mot att göra en sådan sak i undervisande syfte.
Du är troligtvis inte en kunnig westernmänniska om du inte känner till metoden att låta hästen jobba/bråka med sig själv för att lära sig ge till bettet, det handlar INTE om att binda fast hästen hårt åt sidan, man fäster tygeln så pass att hästen ej kan rakställa sig, det är inte på något sätt plågsamt för hästen, det är bra mycket mer humant än att en ryttare sliter, drar och bankar för att försöka få styrning på en stark häst som redan tagit över ledarskapet över sin ryttare..
låter som du blir trapad på tåna, aj sånt svider.Så du var där?? Du såg hur alla blev stumma?? Att inte ge sig och backa av i ett läge när man snärjt in sig själv får dig att framstå som än mer okunnig...
Och att du kallar en mindre typ utav arbetshäst för ponny?? Hur förklarar du det? Din historia håller inte ens så långt, det var ingen ponny...det var en arbetshäst modell mindre men ack så stark och alldeles för egensinnig mot en liten tjej som behövde hjälp och som blev fantastiskt glad när den här övningen faktiskt hjälpte och hon slapp bli insmetad i sargen så fort hon tog ett tygeltag och försökte svänga..Om du ej var där ska du inte sprida skit det borde du väl själv hålla med om?? Eller??
Vad skulle du själv tycka om det spreds fruktansvärda osanningar om dig, det kanske du kommer få vara med om en dag, då är det nog inte lika kul??