Western ridning i Sverige

J

Jock

Nu kommer en het tråd, men jag kan inte hålla mig längre!
Varför skall det som från början var en kul grej på ranchen förvanskas och försstöras, så att bara ett fåtal äns får vara med????
Jag pratar om regelboken och många klubbar i sverige inriktning, Efter spenderat många år på söndags rodeo i USA, och fått vara med i något som kan liknas till en familje fest, få se vad vi svenskar gjort med detta "FRIA" ,så blir jag jävligt pisst.
Har inte ni som sätter reglerna fattat ett sk..t? Det spelar väl ingen roll om jag har en dyr skjorta eller om jag har en billig, det spelar väl ingen roll om jag har en Quarter eller ett varmblod, det är väl färdigheten som skall mätas i en tävling inte "märket"???
Vi är väl här för att ha roligt och visa våra och hästens färdigheter??
Oavsett ras?
Nä bättring, Vi är så få jämförelsevis i western världen Sverige att jag inte ser hur vi kan ha råd att ha "stängda" tävlingar!
Sluta om med dumheterna, öppna alla tävlinngar för alla raser (om inte en specefik ras skall mätas, typ hings visning osv)
Vi har allt att vinna på detta!!!

Sv: Western ridning i Sverige

Att quarter och paint showerna är stängda för andra raser är ju inget svenskt påfund utan styrs av ett regelverk skapat av de amerikanska huvudförbunden. Och de andra tävlingarna i sverige (WRAS, SRHA/NRHA etc.) är väl öppna för alla raser?

Och nej, det spelar väl ingen roll om skjortan är dyr eller billig, eller har du andra erfarenheter?

Lite fundersam på vad du anser vara så problematiskt? :confused:

öh... jag har en jäääävligt billig skjorta, och en jääääkligt blandrasig kuse, o lika bra går det för det. Är du ute efter att provosera kan du ju skaffa en lunarstorm el motsv. :eek:

*suck*
Jag anatar att du bara skrivit för att provosera. Men jag rekomenderar dig att titta lite närmare på "western sverige" innan du lägger nästa kommentar. Vem vet du kanske får en uppenbarelse och inser att det inte riktigt ser ut som du föreställer dig. För med tanke på vad du skriver har du NOLL koll på hur det ser ut här... :angel:

Provosera nä, nej tvärtom, jag vill att alla skall ha en chans, oavsett märke eller häst-ras. Och du som skrev att jag skall kolla bättre, hur många tävlingar är för qurtaer only och hur många är öppna, det kan ju du berätta som vet så mycket!
Jag har ranch både i USA och Sverige och hållt på i många år i hela south west, så ja, jag kan regelrna hyffsat, och nej det är inte hästras förbunden som ställer reglerna i USA.

Kollade just på WRAS, SQHA och SPHAs hemsida och kunde räkna till ca
50 tävlingar i år som är öppna för alla hästraser
10 tävlingar med klasser enbart för QH (och de va inklusive danmark och norge)
10 tävlingar med klasser som är öppna enbart för paint (inkl danmark och norge)

Detta är vad jag fick fram på mindre än fem minuter genom att kolla dom tre förbundens hemsidor. Av de resultatet så tycker iaf jag att western sverige ger ALLA en chans att tävla min sin häst oavsätt ras.

Vilka regler kan du hyffsat?!!
Och dom reglerna som gäller på QH och panit tävlingar kommer direkt från USA. Det är samma regelbok.. . . . . . . . Sen har WRAS en egen regelbok som är inspererad av QH och paint.

Och vad säger att bara för att du har TVÅ rancher i TVÅ olika världsdelar ska du kunna reglerna?!

återigen ,tanken med att skriva inlägget va inte att provocera, utan att öppna en debatt, visst finns det öppna tävlingar så det räcker, om man drar en radie på 300 mil, korrekt!
Jag tog också bara ett axplock av vad "byreukratin ställer till med, vad jag vill värna om tävlings verksamhet som vänder sig till alla oavsett storlek på plånbok.
Jag har aldrig deltagit i nationella tävlingar i USA, jag har dock besökt/deltagit en mängd sk söndags rodeos, och kommit att älska enkelheten i dem, storleken på dom är som svenska nationella, för att dom har inte förvanskat dom, den svenska regelboken enligt WRAS, är mycket riktigt till stor del en kopia av den Amerikanska, sen är det en hel del "egna". Nu kanske ni tänker, varför jag själv inte anordnar tävlingar då? Jo för ingen skulle komma, då risken är att dom då får sina licenser indragna.
Och skall vi nu följa amerikanska regler, ja då skall vi banne mig utföra sporten på samma sätt (se Calf rooping exvis).

För att utvecla denna debatten, kan vi dra ett annat exempel.
Om det anordnas en hopptävling, vad hade hästsverige sagt om det bara var halvblod som fick starta, inte tex fullblod. Har vi inte missat en grej då? Det var väl hoppning vi skulle utöva, inte rasträff....... Samma med hoppning som med western, har jag ett vbl, som hoppar 140, då kan jag anmälla den till en 140 tävling. Om mitt vbl klarar av att utmana sveriges quarterhästar, varför ska då samma tävlingsmoment bara vara rasindelat? Snackar vi inte om westerridning, samma kriterier för alla? Bara en tanke!

Hur länge, din fråga kanske borde vara, hur många timmar i pinnen eller i sadeln,eller hur många hästar jag fångat och ridit in eller hur många tävlingar jag deltagit i........eller?
Hur många tusen timmar har du i sadeln?.....skall vi fortsätta denna "paj-kastar" tävling?

Ditt varmblod är välkommen att utmana sveriges alla quarterhästar på WRAS (westernridning) och NRHA (reining) tävlingar. Quartershowerna är rastävlingar, till för att meritera quarterhästar inför framtida avel etc, och inte tävlingar i westernridning.

Varför får min quarter inte mäta sig med fullbloden på Täby galopp?

Jag har arbetat många år inom travet och jag kan inte hitta en regel som säger att du måste ha ett vbl för att få kvala!!!
Galoppen kan jag mindre om, men kan din quarter hålla kvalet, kan du tävla vidare inom det oxå...

*suck* Det var Jock jag frågade....så vad har du med det att göra??? :confused:
I övrigt vart ju nivån satt tidigt i tråden och varför är det en pajkastarfråga att vilja veta hur länge en person sysslat med western???
I övrigt så känns det "ny i gamet" kring hela första frågan... ;) så därför kändes det motiverat att fråga, i övrigt så har jag inte räknat timmarna jag suttit på en häst eftersom jag hellre vill ha kvalitet än kvantitet på min ridning. I övrigt så har jag ridit i 29 år....räcker det?? Varav drygt 14 av dessa har varit western.... :angel:

/Carina :eek:

Jag förstog att det var Jock frågan gällde, men jag förstår inte varför det måste bli prestigetvist, bara för att någon eller några anser att regelverket är fel.
Jag räknar inte mina sadeltimmar heller, men någonstans måste man ju ALLTID visa sitt kunnande i Sverige genom att hävda sig. Vad blir då kvalitet eller kvantitet? Gäller det att kunna snacka för sej, ligger jag j-vligt risigt till. De jag snackar bäst med och helst med är hästarna, för de lystnar på kunnande, inte skryt!!!!!!!!!!!!

Känns jag ny i gamet, det tar jag som en komplemang, jag är jätte ny i gamet, i Sverige!
Du måste vara jätte stolt, med så lång erfarenhet? Kanske du kan hjälpa mig, för ibland stöter jag på "patrull" när jag skall rida in ohanterade hästar, och då kan det vara skönt att ha en expert nära till hands?

Skryt????? I det här fallet är det ren fakta om hur länge jag sysslat med hästar inget annat, men vill du ta det som skryt så är det ditt problem inte mitt....förresten så behöver jag inte hävda mig inför någon, jag har bättre självförtroende än så ;)
Jag är också medveten om att ju mer man lär sig om hästar desto mindre kan man... :p
I de flesta fall så brukar man ha lite mer på fötterna när man varit med ett tag och så lät det inte på vännen Jocks resonemang, det var vad jag ville komma fram till. Förstår inte varför en del ska vara så snarstuckna...man behöver inte ta allt som en personlig förolämpning, vet du.... :crazy:

Håhåjaja....okej då, du är jätteduktig på vad du gör "over there" men du kanske inte riktigt har hunnit sätta dig in i att det funkar lite annorlunda här i sverige eftersom det är en sport som plockats över hit från ett annat land och inte utvecklats här från början...
Jag har inom mina 14 år med westernridningen här i sverige sett hur den har utvecklats, i en del fall positivt och i andra fall negativt. Det har varit en hel del barnsjukdomar efter vägen men vi som jobbar inom olika föreningar försöker få till det så bra som möjligt.
I stället för att sitta här och klaga tycker jag att du skulle engagera dig i någon av alla de klubbar som finns för att utveckla westernridningen i den riktning som du tycker att den ska.... :)

Jag har aldrig sagt att du skryter, har jag det? Jag sa att hela "hästsverige" innebär att man måste kunna snacka för sej, annars är man inget!?!
Jag misstror inte ditt kunnande, men jag anser att det du andvände dej av mot Jock, var nervärderande. Jag tycker oxå att det är FÖR mycket rastävlingar, det kanske är geografiskt? Men det är inte kul. Jag kanske har likvärdigt kunnande, kanske bättre, kanske sämre. Oavsett, min plånbok är sämre och eftersom jag inte äger en Quarter, får jag inte delta i en tävling, som min häst är kapabel till, pga hans föräldrar inte var quarter. Är det rättvist? Kanske geografiskt, men jag trivs här!!!!!!!!!

Nja nu utvecklades den inte i Nordamerika utan syd-amerika, en del säger Brasilien, en del Mexico...men men.
Du har helt rätt och jag har börjat ta många kontakter, detta är en av dom, ett forum. Jag har också planer på att starta en klubb, vilken skulle bli som en syster klubb till den Amerikanska jag sedan många år är medlem i.
Jag har också varit i kontakt med WRAS , och erbjdit min hjälp för att kanske hitta bättre lösningar på vissa Sverige unika problem som ex ,att vi kan använda levande kalvar till roopingen, bollen ligger hos WRAS, kanske hör dom av sig???
Tro mig, jag tycker absolut inte att den amerikanska modellen är bäst!
Nu måste jag sluta, time to saddle up!!

Man får inte tävla med andra raser än quarter, paint etc i respektive rastävlingar i USA heller. Jag förstår inte vad problemet är??

Och det är väl fritt fram för quarter och paint att tävla tillsammans med andra raser i öppna klasser eller? (Är ingen expert)

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka