Western jobb - Skola?

R

roping-malin

Hejsan allihoppa...
Jag har fått besluts ångerst. Hoppas få några tips av er här på Buke!

Jag gick 1:an på gymnasiet men hoppade av vid påsklovet i våras för jag klarade inte av det, jag kom efter jätte mycket.
Jag började träna Roping och det är en av det roligaste grejerna jag har gjort i hela mitt liv! Har hållt på med det i 3 månader nu...

Nu så hör dom av sigfrån skolan till mig nästa vecka för att se om jag vill börja eller inte. Jag får börja samma linje igen, media. Det är en liten skola där dom bryr sig om alla elever. En jättebra skola. Men jag vet inte hur jag skall göra! Det hade varit toppen att få arbeta på en westernranch eller liknande jag gillar djur och att röja och greja...

Jag känner inte för att sitta i en varm datasal och arbeta med en bild på datorn eller liknande. Jag mår dåligt bara jag tänker på det men samtidigt så är det lättare att få jobb om man har utbildning...

Någon som känner igen sig, eller som bara kan komma men något tips?? Nu har jag inte berättat allting om mig, skulle ta alldeles för lång tid. :crazy:

MVH Malin Andersson

Sv: Western jobb - Skola?

Jag är ett år yngre än dig, alltså 16 (ska börja ettan nu i höst), Men jag känner faktiskt precis som dig. Jag ska börja estetiska linjen med inriktning på bild och form, eftersom jag är intresserad utav att måla + att jag mår mycket bättre inombords när jag tecknar ner mina känslor, tankar, funderingar osv. på ett papper. Men nu känns det som att jag inte kommer att orka göra det i tre år..

Helst skulle jag vilja umgås med hästar hela dagarna istället för att sitta i en skolbänk och måla och arbeta med kärnämnen... mitt stora intresse är ju hästar och westernridning, så varför inte lägga ner utbildning och tid på det? Så tänker nog de flesta som är hästintresserade, men tyvärr så funkar det ju inte så.

Det är lite dumt att det finns många olika sorters gymnasium för hoppning, dressyr, islandshästridning, fälttävlan osv, men inte ett enda för westernridning!! Då skulle vi som är lite skoltrötta kunna lägga ner tid på något vi tycker är roligt, så att vi får upp lusten att gå till skolan varje dag.

Jag tycker iallafall att du ska gå tillbaka till skolan, få en riktig utbildning och sedan när du går ut ut skolan kanske satsa på något med hästar, tex tränare, uppfödare eller vad du nu vill.

Det finns ju lov, helger, studiedagar mm. som du kan ägna dig åt att vara med din häst, och kasta med lassot ;)

Förresten, roping is the shit :love:

Hej Malin!

Jag tror att jag förstår dig ganska bra, har varit i en liknade situation.. el vad man ska säga..
Jag tycker dock att du ska gå klart skolan, det gäller 3 år.. det går fort ja lovar.. dock så kanske du ska byta inrikning, du kanske inte ska gå media.. välj något annat som du kan tyckas vara intressant..
Jag gick klart mina 3 år, och nu e ja fri, som en fågel.. Dock så sitter jag på ett tråkigt kontor iaf.. men jag kan ändå välja lite, har liksom gjort mitt i skolan, sen är det upp till mig om jag vill vidare utbilda mig.. Men du måste verkligen tänka på din framtid oxå.. jamenar du har hela livet på dig efter skolan att börja jobba på en ranch.. ja lovar... men du ska DEFINITIVT inte gå och må dåligt i skolan...

Hoppas att det hjälpte lite!

//carro

*KL*

Hejsan..

Jag var själv otroligt skoltrött (och är det fortfarande i dagsläget egentligen) under gymnasie tiden.. Bytte linjer fram och tillbaka och valde tillslut "lätta vägen ut".. Fick jobb i ett stall, sen ytterligare ett, sen nästa. Så höll jag på i fyra år (hoppade inte av skolan ordentligt förrän jag var 18.. dumt gjort.) Förra hösten började jag på folkhögskola med textilinriktning för att "mjukstarta" skolgåendet och se om jag fixade det igen.

Jag ångrar absolut inte allt jag sett och lärt mig under dom här åren ute i världen. Man växer otroligt mkt som människa, men priset är ganska högt. Jag fick aldrig något slutbetyg så det får jag traggla igenom komvux för nu, vilket betyder mkt högre studielån i slutändan. >.< Men å andra sidan så är mina betyg bättre nu än vad dom hade varit om jag gått kvar i en skola där jag vantrivdes.

Fundera på Varför ni inte trivs på era skolor - vad har ni för alternativ? Vad fattas er egentligen?

Att bara springa iväg från problem löser inget, och mår man dåligt finns det oftast en anledning om man bara orkar se den.

Det här är eg. inte en fråga om vad som är bäst Skola eller Jobb utan Vart du skulle MÅ bäst. Du kanske bara behöver att sabbatsår för att se världen ett tag? Åldern 16-18 är en ganska stökig tid och vissa behöver göra något annat en tid för att kunna visa vad dom har i skolbänken.

Och kom ihåg - En utbildning inom ett område betyder Absolut Inte att man måste arbeta som det resten av sitt liv.. men det är en bra början...

Om ni vill får ni gärna lägga till mig på msn eller maila.. emeessa_@hotmail.com

/Fia

Jag känner precis som dig, jag ska börja gymnasiet nästa höst. Rider western och vill hålla på med det, och hästar såklart. Känns så onödigt att gå skola när det inte ens finns något westerninriktat. Jag skulle ju kunna gå t.ex. Hästhållning på Naturbruksskola, men där lär de ju ut något jag inte är ett dugg intresserad av, dvs. "vanliga" dressyren. Då sitter jag hellre bakom en skolbänk och väntar tills jag ska börja jobba. Jag har bra betyg, men är så otroligt skoltrött och vet inte hur jag ska klara att gå 4 år till i skola. Men det måste väl gå, det är väldigt viktigt att gå gymnasiet tycker jag.

Hej Malin...
Att vara skoltrött, ja ett ständigt dilemma...tom jag som är urgammal minns det...även om vi inte gick så länge då, som ni skall göra nu...
Vet inte om mitt bidrag till dig hjälper, då du fått en hel del kloka ord här redan...men jag har tonårsbarn, så jag har ju hört dom hur jobbigt det kan va...
Som förälder är man "lite maktlös"...det enda man kan göra är att peppa, samtidigt som det ändå är ni i slutändan som "bestämmer" hur det blir...
Men vår dotter sökte "fel" linje och kom in...
Det blev för jobbigt och ville hoppa av...vi här hemma stöttade hennes beslut, men lärarna "lyckades" att få henne på andra tankar.
Vilket resulterade i att hon hoppade av iaf ett halvår senare och började på en "lättare" linje, bara för o gå nåt...
Nu i sommar började hon o prata om att hoppa av igen och börja på media...:crazy:
Då var vi lite tvungna o blanda oss i....när hon bara har 1år kvar:eek:
Hon "vet" att det inte blir nåt jobb innom det hon nu läser, därför ville hon hoppa...
Vi har nu diskuterat detta, och hon, som hon sa har varit skoltrött (med bra betyg) sen 8an...då vore det väll himla dumt att gå ytterligare 3, när man kan få bra betyg på ett år...lite jävlaranamma detta sista året och sen kan hon ta sabbatsår (fler om hon vill), resa, se sig om i världen och kanske veta om nåt år, vad hon vill bli när hon blir "stor" och ha bra grundbetyg i botten...för att kunna senare läsa vidare...

Ja, detta var en förälders syn på det...ursäkta längden bara:crazy:
Med detta ville jag bara säga att gå färdigt gymnasiet...så har du en grund....och gör vad du vill efter det...även om det är motigt nu...
Hoppas du väljer rätt....vilket jag är övertygad om att du gör:)
Många pepp-kramar från en "svamlig" mamma till en 16 o en 18åring..

Jag har också god lust att hoppa av skolan & har kännt så under en lååång tid...
Har nu bara ett år kvar på gymnsiet men har sån hilma ångest över det. Jag går på Naturbrukslinje Hästhållning där håller vi på med drs,hopp,trav & körning...alltså inget jag vill hålla på med! Jag rent ut av älskar western & NH, sättet man rider & arbetar hästarna på. Inte alls den engelska stilen så därför känns de extra jobbigt att man ska försöka vara "duktig" på det sättet att rida som jag annars inte håller på med. (fast jag höll på med det förr)

På råga på allt så pendlar jag fram & tillbaka till skolan. Tar med första bussen 20min sen byter jag buss (kan ibland ta runt 20min innan nästa buss kommer) nästa buss tar 45-60min sen är jag på skolan. & ni kan ju tänka er hur det känns att sluta halv fyra på efter middagen och inte vara hemma förren..jaa...sent!:eek: Sen när man kommer hem ska man äta & fixa allt i stallet & rida..sen kanske man har läxor..men de brukar eller rättare sagt..det kommer alltid i SISTA hand! ;) om jag gör dem i huvud taget...

Jag vet att många säger att man ska flytta upp till skolan & ja, jag har funderat på det många gånger..men jag har ju bara ett år kvar nu..sen blir det masa problem om man ska ta med hästen, desutom tjänar jag på att bo hemma..i penga väg alltså :angel:

Men som sagt har jag en väääldig ångest att börja igen..bara om ngn vecka...sen att bara tänka på vintern, att stå & vänta på de där bussarna som oftast är extra försenade på vinter & det är kallt & man bara vill hem. Jag ska ju i för sig skaffa körkort nu i höst, men de blir himla dyrt med bensin om man ska flänga fram & tillbaka alla milen varje dag.

Hoppas att det fixar sig för dig & skolan! Tycker att du ska stå ut, försök i alla fall:D Det får jag göra, får så många möjligheter om man har gymnasieutb, speciellt om man vill ut som jag & jobba utomlands efter skolan...Då pyyyser jag bara iväg..läängtar! :banana:

ett år kvar... KÄMPA!

Du kan göra det!

se det som så.. att det året som är kvar är DITT år till att skaffa kontakter om du nu vill utomlands... :D

men ett Väldigt gott och välmenande råd - TA NÅGON MED DIG och åk ALDRIG iväg till någon du inte kollat upp med lupp..

*kl*
Vad snälla ni är! Ni verkar förstå...
Jag har inte bestämt mig ännu. Jag skall kolla runt lite med kompisar hur dom tänker. Fast det är inte det lättaste att prata... Att skriva är lättare...

Jag skulle så gärna vilja läsa Svenska, engelska och matte men inte gå i skolan. Funder på om jag kan byta till något program där man praktiserar några dagar i veckan och bara är lite i skolan... Men då måste jag byta skola. Men om jag trivs och tycker det är roligt så är det värt det.
Jag kan alltid ha ett år till ledigt och börja skolan om ett år igen men då känns det som om jag skjuter upp det.

Det är bra att bolla lite fram och tillbaka, se olika lösningar och se hur andra har det och har gjort.

Ni får gärna fortsätta berätta!! Det känns skönt att man inte är helt ensam om att inte veta!
Kramar i från Malin!

ett år kvar... KÄMPA!

Du kan göra det!

se det som så.. att det året som är kvar är DITT år till att skaffa kontakter om du nu vill utomlands... :D

men ett Väldigt gott och välmenande råd - TA NÅGON MED DIG och åk ALDRIG iväg till någon du inte kollat upp med lupp..

Tack för stöttningen! :D

Hejsan!
Jag har alltid vetat att jag velat jobba med hästar men haft lite svårt när jag var mindre pga ekonomiska skäl...
så när jag började gymnasiet var det självklart att söka naturbruk, men först kom jag inte in o gick omvårdnad en termin, självklart tröttnade jag och hamnade på IV (bästa klassen nånsin=) då hade jag praktik i olika stall 3 terminer, funkade bra, var så himla skoltrött... sen kom jag in på helsingborgs ridgymnasium, det var ok i början men gillade inte hästhållninge, hästhanteringen o ridningen, tröttnade.... sen i 2:an bytte jag till nb närmare hemma, det var bättre än i hgb iallafall, men all denna dressyr o hoppning.... suck..det var verkligen inget för mig... hade vid det här laget förstått att western passade mig perfekt!!
ångrar att jag krånglade så mycket..slutade med att jag gick 5år på gymnasiet o fick studieskulder ett år.....
men är man totalt skoltrött, gå IV om du inte får jobb och ha praktik i ett stall.. lättare att hitta praktik än jobb!

Hade jag varit som du så hade jag försökt traggla mig igenom skolan.
Som du säger är utbildning väldigt viktigt idag och inom media kan det ju inte vara svårt att få jobb om man är utbildad.

Hästarna och roping får komma sen...det är något du har möjlighet till att kunna välja även om du är äldre, det är svårare med skola. Det är också någonting du kan ägna dig åt även NÄR du går i skolan.

Hur roligt det än är med hästar och allt däromkring så är det absolut inte lätt att försörja sig på det, du ska ju leva också.
Det kostar ju också att ha häst och att "ta" sig någonstans inom hästvärlden (om man vill tävla tex.) och då behöver man pengar.

Detta är vad jag skulle ha gjort, var enormt skoltrött och fick tom. tenta upp 4 ämnen för att kunna få gå vidare överhuvudtaget. Idag när jag blivit lite äldre så ångrar jag ingenting.
Idag har jag en stadig inkomst och har råd att äga 2 hästar (eg.är det 3).

Hoppas det löser sig för dig....sänder lyckönskningar hur du än väljer, men lova att tänkt igenom det ordentligt innan du bestämmer dig ;)

Hejsan allihoppa...

Jag gick 1:an på gymnasiet men hoppade av vid påsklovet i våras för jag klarade inte av det, jag kom efter jätte mycket.
Jag började träna Roping och det är en av det roligaste grejerna jag har gjort i hela mitt liv! Har hållt på med det i 3 månader nu...

Nu så hör dom av sigfrån skolan till mig nästa vecka för att se om jag vill börja eller inte. Jag får börja samma linje igen, media. Det är en liten skola där dom bryr sig om alla elever. En jättebra skola. Men jag vet inte hur jag skall göra! Det hade varit toppen att få arbeta på en westernranch eller liknande jag gillar djur och att röja och greja...

Jag känner inte för att sitta i en varm datasal och arbeta med en bild på datorn eller liknande. Jag mår dåligt bara jag tänker på det men samtidigt så är det lättare att få jobb om man har utbildning...

Någon som känner igen sig, eller som bara kan komma men något tips?? Nu har jag inte berättat allting om mig, skulle ta alldeles för lång tid. :crazy:

MVH Malin Andersson

Hej Malin!
Jag förstår vad du menar, har själv varit i nästan samma situation och jag har en kompis som också vart det!
Skolan inkräktar för mycket på "hästtiden"! :mad:
men kan du inte ta ett snack med rektorn och se om du kan läsa bara vissa ämnen, tex matte, svenska och engelska? då har du iaf grundämnena där. Jag läser också media, så jag vet hur mycket det kan vara med photoshop, multimedia och kommunikation hit och dit. Vad går du på för skola?

Mvh/ Malin Kleman

Kämpa NU - och du slipper göra det sen!

Alternativen du har är att gå klart skolan, få en utbildning och ett bra jobb som du kan försörja dig på. I mediabranschen finns ju faktiskt förutsättningen att få ett ganska välbetalt jobb också, vilket innebär att du en dag har råd att köpa och hålla dig med en bra häst.

Alternativet är att hoppa av skolan och sen i bästa fall få jobb på ex.vis. på någon av hamburgerkedjorna. Lönen kommer knappt att räcka till en liten liten bostad.... och absolut ingen hästhållning.

Att jobba på ranch innebär i de allra flesta fall att man jobbar gratis, man får mat och bostad. Man kan se en sån vistelse som ett litet äventyr där man lär sig en massa, en rolig period i sitt liv. Men efter det då?... Då står du där utan utbildning och kommer att ha jättesvårt att få jobb.

Och jag lovar dig, att börja plugga efter flera års uppehåll är mycket jobbigare än att göra det när man är van att studera, som du är nu.

Så mitt råd är du kämpar på. Börja med positivt tänkande, tänk på alla möjligheter du att ha när du är klar med utbildningen. Få ett roligt jobb med trevliga arbetskamrater...

Vore jag du skulle jag plugga klart, se till att få jobb, och sen jobba i några år så att du etablerar dig på arbetsmarknaden. Sen kan du ju faktiskt ta tjänstledig någon tid och sticka iväg och "jobba" på ranch eller dyl.

Nu vet jag att man - i din situation - inte alltid tar till sig såna "kalla fakta" som jag radat upp här ovan... :) Jag gjorde det inte själv i din ålder... och du kan inte ana vad jag ångrat att jag inte utbildade mig klart då... Men håll ut! En morgon vaknar du och tonårens värsta tid är förbi och du är pigg och glad igen! :banana:

Kram och lycka till!

Hej.

Jag kan bara säga kämpa på, min dotter hoppade av gymnasiet och hon säger nu att hon ångrar sig. Visserligen tar hon igen det på komvux, men hon känner att hon förlorat många år. Det finns ju hästgymnasium, kan inte det vara något? Läste just om det i Hästmagazinet. Vet inte om något är westerninspirerat men i alla fall.

Lycka till, Lena

Du, jag har också varit i samma situation och försökte kämpa mig kvar på gymnasiet bara för att alla sa att jag måste, att jag inte hade någon framtid utan gymnasiebetyg osv...
Tyvärr var jag inte stark nog att följa mitt hjärta utan stannade kvar med resultatet att jag var mycket deppad och hatade hela situationen plus att betygen blev skit.
Efter studenten drog jag iväg och levde livet och blev lycklig igen och efter några år så återkom studiemotivationen men då mina betyg var så usla var jag ändå tvungen att läsa om det mesta på komvux för att komma in på den utbildningen jag ville gå. Kontentan av det hela var att jag lika gärna kunde hoppat av direkt och varit lycklig och nöjd med livet. Det du måste tänka på om du hoppar av är att du har en vettig plan som du kan försörja dig på och gärna en eller två reservplaner om den första inte går i lås.
Så mitt råd till dig är: Följ ditt hjärta. Tids nog hamnar du där det är meningen att du ska vara. Lycka till!

Hejsan allihoppa...

MVH Malin Andersson

Jag har varit med om just det du funderar på nu. jag hoppade av gymnasiet och började praktisera på ett företag som hade westernhästar. Gud vad kul det var!!! men efter ett tag så fick jag lite ångest och började skolan igen då de ringde upp och frågade om jag ville... som för dig. Men det höll inte länge utan jag hoppade av gång nr 2... och fortsatte med praktik på samma ställe. Då jag fyllde 18 år så började jag jobba i vården men trivdes inte alls. Köpte en gård med min dåvarande sambo. Separerade bla bla åren rullar på... började komvux vilket är det roligaste jag någonsin gjort:) Gick så bra! Jag fick massor med nya vänner och ett bra betyg!! (är så glad att jag fixade det) men då var jag 23 år. När jag i dag 28 år gammal tänker tebax på åren så önskar jag att jag hade gått gymnasiet. Då hade jag med säkerhet utbildat mig till psykolog i dag. Men att göra det i dag tar alldelens för många år... Så försök stå ut.. det är några år som går grymt fort!!! Så kan du jobba eller ha praktik på något ställe efter du är klar.:)

Kul att tråden kom upp igen! :) Skall berätta hur det har gått för mig hittils!

Hoppade av Media linjen jag gick vid påsken 2007... Har ägnat mig åt hästarna ända till förra måndagen då jag började det Inviduella programet (IV). Jätte kul! Har fått nya vänner och vi gör en massa kul saker, bra schema osv. Skall gå där tills sommaren och läsa upp mina betyg, skall även börja praktisera 2 dagar i veckan men jag sa till dom att jag hellre ville vara i skolan!! Jag känner mjig jätte tagad! Har hittat ett vanligt ridgymnasie jag vill gå på. Och hoppas verkligen jag kommer in! Jag känner mig motiverad att gå till skolan nu, har inte ont i magen varje morgon längre.

Allt känns toppen, bara lite jobbigt att man inte har samma tider längre, rida när det är ljust osv men jag mår mycket bättre!

Vem vet, "en del vaknar senare än andra!"

Roping går rätt bra, har 2 hästar att rida nu som jag kan tävla till sommaren. Är glad att jag har så fina föräldrar som förstår att jag vill satsa på Ropingen, det kostar ju lite att träna... Har utvecklats jätte mycket under tiden jag varit borta från skolan! :d

Jag har några hemliga mål som jag hoppas kunna nå längre fram för att hjälpa andra som har haft det lite jobbigt.

En sak som jag tyckte var jobbig med när jag inte var i skolan är att folk alltid sa " just det du går ju inte i skolan" och trodde att man hade all tid i världen liksom. Det var lite jobbigt för det kändes som om dom inte tog mig på allvar, dom förstod inte att det var jobbigt så. Man visste ju inte riktigt vad som skulle hända osv.

Tack alla som har skrivit :D Ibland kan man behöva se lite hur andra har gjort för att komma vidare själv :)

Kramar Malin Andersson

Jag var också extremt skoltrött från 8:an och resten av skoltiden. När det var dags att söka till gymnasiet valde jag en skola med travinriktning eftersom jag var helt säker på att jag ville jobba med trav. Jag kom in på den skolan, men efter ca 1,5 - 2 år så insåg jag att jag inte alls ville hålla på med trav. Jag blev tröttare och tröttare på både skola och hästar, och sista året funderade jag på att hoppa av och byta skola eftersom jag vantrivdes så. Men jag lyckades faktiskt ta mig igenom hela utbildningen med hysade betyg.

Men fick jag göra om det skulle jag INTE välja ett så pass yrkesinriktat gymnasium. Det har inte gett mig någonting än - förutom hyfsat mycket hästkunskaper. Men det har jag ingen nytta av i verkliga livet, för jag vill inte jobba som travhästskötare (det är det jag är utbildad till)... Det bästa tror jag är att välja en utbildning som man kan ha nytta av i framtiden, vad man än väljer att jobba med. Det är väldigt svårt för mig att söka vanliga jobb med den utbildning jag har... Däremot går det ju att hålla på med hästar ändå, och just nu funderar jag på att söka jobb som hästskötare i något western- eller ridstall.

Vet inte riktigt vad jag ville få fram med mitt inlägg... Men en gymnasieutbildning kan vara bra att ha i alla fall i alla lägen senare i livet! Jag tycker du ska kämpa på, det kommer vara värt det sen! Men byt inriktning till något som känns med intressant (om det finns något). :) Det kanske finns någon skola med mycket praktik, så du kan kombinera skolan med ditt hästintresse?

Kul att tråden kom upp igen! :) Skall berätta hur det har gått för mig hittils!

Hoppade av Media linjen jag gick vid påsken 2007... Har ägnat mig åt hästarna ända till förra måndagen då jag började det Inviduella programet (IV). Jätte kul! Har fått nya vänner och vi gör en massa kul saker, bra schema osv. Skall gå där tills sommaren och läsa upp mina betyg, skall även börja praktisera 2 dagar i veckan men jag sa till dom att jag hellre ville vara i skolan!! Jag känner mjig jätte tagad! Har hittat ett vanligt ridgymnasie jag vill gå på. Och hoppas verkligen jag kommer in! Jag känner mig motiverad att gå till skolan nu, har inte ont i magen varje morgon längre.

Allt känns toppen, bara lite jobbigt att man inte har samma tider längre, rida när det är ljust osv men jag mår mycket bättre!

Vem vet, "en del vaknar senare än andra!"

Roping går rätt bra, har 2 hästar att rida nu som jag kan tävla till sommaren. Är glad att jag har så fina föräldrar som förstår att jag vill satsa på Ropingen, det kostar ju lite att träna... Har utvecklats jätte mycket under tiden jag varit borta från skolan! :d

Jag har några hemliga mål som jag hoppas kunna nå längre fram för att hjälpa andra som har haft det lite jobbigt.

En sak som jag tyckte var jobbig med när jag inte var i skolan är att folk alltid sa " just det du går ju inte i skolan" och trodde att man hade all tid i världen liksom. Det var lite jobbigt för det kändes som om dom inte tog mig på allvar, dom förstod inte att det var jobbigt så. Man visste ju inte riktigt vad som skulle hända osv.

Tack alla som har skrivit :D Ibland kan man behöva se lite hur andra har gjort för att komma vidare själv :)

Kramar Malin Andersson

jag gick IV då jag funderade på vad jag ville bli i livet. Sen hittade jag en linje som jag ville gå och var då mycke mer motiverad. Lycka till!

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar