western intreserad nybörjare

• Western
  • Trådstartare Trådstartare ttl_tobbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 412
T

ttl_tobbe

Hej jag är en grabb på 17 år som har blivit intreserad av western min fästmö rider vanlig dresyr så hon lär mig rida lite smått.

Men jag har lite frågor...

jag har funderat på att köpa en quarter om något år och undrar då om det skulle vara klokt att köpa en valack som har vart på tävlingar och är lite äldre så att den är trygg i sig själv så att jag som en amatör inte förstör utan mer får hjälpav hästen... en så kallad läromästare...???

sen undrar jag också om det är bra att åka iväg på något läger innan jag köper häst för att lära mig rida bättre?

Sv: western intreserad nybörjare

OK jag var inte såker på om det var så man skulle göra så ag ville fråga... men tack

Om du har möjlighet så är det ju bra att åka iväg på ett bra läger. Det går ju alltid lite fortare att bli bättre om man rider mer intensivt.
Det låter som du är väl medveten om vad som är bra och dåligt.
Angående val av häst så låter en läromästare bra, men var försiktig så hästen inte är sönderriden bara. Tyvärr finns det många quarters som har "trasiga" ben. Själv älskar jag rasen så det är inga fördomar. Var noggran i ditt val bara.

Lycka till!
/Sandra

Låter jätte bra men rid gärna för instruktör regelbundet också så att du utvecklar din ridning.

(Tänk om min sambo också ville köpa häst)

Tänk om min sambo ville gå in i ett stall...
:p

Jag fick med min sambo in i stallet en gång, nästa gång höll han sig på utsidan.. Kanske inte så smart att riva upp bädden första gången han var med :angel:

Himla kul att du vill ta upp ridning. Du och din flickvän kommer att ha mycket kul tillsammans. Du gör alldeles rätt i att sikta in dig på en läromästare liksom att delta på något läger. Det finns också väldigt många duktiga tränare som du kan rida för regelbundet. Sen ses vi kanske på tävlingarna :p

(Min gubbe bygger stall, ridbanor och hagar samt håller med utrustning så jag kan köra ut vatten till mina pållar, hämtar foder, hö, strö etc...men rida eller komma nära hästarna...oh no :cool: )

Sen finns det ju andra raser än just quarter som man kan hitta som läromästare. Men vill du tävla så kanske det är roligare med en quarter.

Åk till Jultorp ranch innan du skaffat westernhäst! Väldigt nyttigt och man får lära sig en hel del!

Tack för alla tips... Vi har det jätte roligt med hästarna å jag är med i stallet nästan varje dag lär mig jätte mycket om häst skötsel å sånt... :)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 817
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 888
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 895
Senast: lirco11
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 383
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka