western inte med i globen i år?

Seabaz

Trådstartare
jag hittar inte western på programmet på globen i år? :(

Men tornerspel, shettisar och islänningar kan dom minsann ha varje dag varje år...

Sv: western inte med i globen i år?

Nepp, det skulle ha varit en stor trailfinal där, efter årets kvaltävlingar på AQHa showerna + presentation av gångartsklasserna men eftersom det är islandstema så tog det för mkt plats..

Konstigt planerat tycker jag, globen blir bara tråkigare och sämre för varenda år.

ja western har väl fått vara med 2-3 år nu på rad, enbart reining och sen var det väl 15 min uppvisning nån gång.

Endast en dag av de tre.

Men typ tornerspel är samma samma varje år (var nåt år det inte var med för inte så länge sen tror jag)
Islandshästar är ju med varenda dag varenda år.

Shettisarna har ju varit med JÄMT utom nåt år också inte så länge sen...

Julavslutningen är EXAKT samma varje år...

Jag förstår också att man inte kan ha med allt jämt och göra alla nöjda men western har ju inte fått synas alls nästan.... Och när det väl har gjort det så är det bara en-två grenar...
Väldigt tråkigt.

Det som stör mig är att när western väl visas så är det bara fart och fläkt grenarna och ingen speaker som förklarar va de går ut på, på ett vettigt sätt. Klart att folk får fördomar, inte ens hälften av engelskryttarna vet om att western inte går ut på att springa fort på långa tyglar.

Som när vi satt och kolla på en film från en av mina pleasureklasser jag vart me i så kommer en tjej in och säger "vadå, låter du hästen gå sådär långsamt på framridningen för att den ska ha krafter kvar till att sprunga fort sen?" Då vill man bara skrika.

:rofl:

ja så måste det ju vara :devil:

globen är ju ändå så pass stor att man skulle kunna visa upp tex en WH och en ex. versitile (rättstavat?) samtidigt och med en duktig speaker som förklarar.

I dessa grenar visas ju lite av varje upp, i WH har man ju "pleasureklass" sist och versitile ingår ju både trail och ev ett par volter med slidingstopp om man vill...

Även vore kul att visa hur whästarna på den nivån har sån bra start och stoppknapp. Ena sekunden rygga genom ett L eller sidepassa över bommar och i andra sekunden rejsa och göra stopp för att i tredje stå helt lugnt medan ryttaren förbereder ett lassokast...

Det vore GREJT med lite WH eller liknande!

I år får vi väl hoppas att folk vågar komma fram till oss som står i en av montrarna med sina frågor.

Dom är ju inte så glada i att visa och göra reklam för westerridningen heller. Svenska ridsportsförbundet tex. är rädda för att 'förlora' ryttare över till westernförbunden..

western vore roligt att titta på konstigt att dom inte har det, har det inte på Göteborgs horse show heller :(

jag har skrivit på enkät varje år om vad man vill se mer av på globen och jag har alltid skrivit 1. western 2. ponnydressyr och 3. ridtravare

ponnydressyren är ju debut i år, dock får jag inte se den för jag ska bara gå på fredagen men en ponny som är med är uppfödd av samma uppfödare som min häst, lite kul :)

Vad grundar du det på?

Jag känner folk som är mycket aktiva i förbundet, och det pratas en hel del om det faktiskt. Det anses "smutsigt" med western där, för många.
Jag själv är också medem i både WRAS och svenskaridsportförbundet eftersom att jag ridit engelskt också. Även för mig har jag märkt det. Bla, tex att jag inte får medlems tidningen längre.. trots att jag fortfarande är medlem. Det är bara en princip, men jag vet att det förekommer sånt. (gäller dock inte alla, flera stycken har tyckt att det är en bra grej, och tagit efter horsmanshipen m.m..)

Jag känner folk som är mycket aktiva i förbundet, och det pratas en hel del om det faktiskt. Det anses "smutsigt" med western där, för många.
Jag själv är också medem i både WRAS och svenskaridsportförbundet eftersom att jag ridit engelskt också. Även för mig har jag märkt det. Bla, tex att jag inte får medlems tidningen längre.. trots att jag fortfarande är medlem. Det är bara en princip, men jag vet att det förekommer sånt. (gäller dock inte alla, flera stycken har tyckt att det är en bra grej, och tagit efter horsmanshipen m.m..)

Har träffat flertalet "uppsatta" i sv. ridsportförbundet och de har allihopa rynkat på näsan åt western. Bara för det inte har någon aning på hur det egentligen går till. De tror att det bara är slit och släng, fart och fläkt - Och hur vi förstör quarter med att bromsa den så så att den knappt travar (jogg) .. Att quartern har en extra gångart är det ingen som vill veta.

Har träffat flertalet "uppsatta" i sv. ridsportförbundet och de har allihopa rynkat på näsan åt western. Bara för det inte har någon aning på hur det egentligen går till. De tror att det bara är slit och släng, fart och fläkt - Och hur vi förstör quarter med att bromsa den så så att den knappt travar (jogg) .. Att quartern har en extra gångart är det ingen som vill veta.

Ja jag håller med dig! det är väldigt mycket fördomar. Nu ska vi inte snacka skit, men det är lite tråkigt faktiskt. tex. att slidestopp ska slita så otroligt mycket på hästarna, visst det är en påfrestning. men att hoppa hinder på 1.60 och ständigt landa på frambenen är ju ...

Ja jag håller med dig! det är väldigt mycket fördomar. Nu ska vi inte snacka skit, men det är lite tråkigt faktiskt. tex. att slidestopp ska slita så otroligt mycket på hästarna, visst det är en påfrestning. men att hoppa hinder på 1.60 och ständigt landa på frambenen är ju ...

.. En större påfrestning than ever, ett tryck på över ett ton i hästens främre del.
Men hopptränare/ryttare förklarar att med rätt träning och omvårdnad så sliter det inte och hästarna håller i flera flera år. Och varför skulle inte reiningryttarna göra detsamma med sina hästar?
Då blir de oftast tysta.

Och konfrontera dressyrryttarna som tävlar svårklass dressyr med att en häst kan utföra precis samma saker fast på långa tyglar, om den rids rätt, det är som att påstå för en polis att 150km/h på 50 väg skulle vara lagligt. dvs, omöjligt.

Jag skulle vilja påstå att engelskryttare är mycket mer låsta i sina åsikter,och har svårt att överlag ta in ny info.. Speciellt om de hållit på i flera år.

Som när jag själv fick tillfälle att diskutera häst med en av de större dressyrstjärnorna internationellt så framkom från denne att "Hantering har inget med ridning att göra" ... :smirk:

Och människor med sådana här åsikter sitter i sv. ridsport förbundet, så det är inte konstigt att vi inte syns i globen mer än vi gör.

Tycker det är konstigt då att jag inte träffat på denna rädsla för att förlora medlemmar.

Fördommar finns och kommer alltid finnas och även i denna tråd har väldigt onödiga och tråkiga fördomar visats. Fördommar är dock inte alltid sanningen.

Vilken tidning är det du inte längre får hem?

För övrigt har Svenska Ridsportförbundet inte ensam rätt att bestämma vilka som är med i Stockholm Horse Show.

Arrangörerna bestämmer själva vad de väljer att anordna och vilka de bjuder in.
Islänningarna, som är väldigt populära, lyder inte under SvR och ändå återkommer de år efter år...
Om nu de inte väljer den gren som passar en och de inte tar emot de förslag man kommer med, så ordna en egen show. Eller träna in ett nummer och skicka in som förslag!

Fördommar och gnäll hjälper ju inte till direkt.

Att du inte får tidningen beror sannolikt på att din klubb missat att rapportera in dig som medlem tillförbundet.....

Att utgå från att samarbete inte vill uppnås och smutskasta varandra inom förbunden kommer ALDRIG att leda till någon förbättring!

F ö så är det väl inte Ridsportförbundet som arrangerar Globen-galan, är väl privata aktörer????

Det är en god idé, skulle vara skoj med Freestyle reining!!!!
Var ju faktiskt så Dalakadriljen kom med i fjol, de skickade in en film med sitt nummer och vart utvalda att vara med!!!

För övrigt har Svenska Ridsportförbundet inte ensam rätt att bestämma vilka som är med i Stockholm Horse Show.

Arrangörerna bestämmer själva vad de väljer att anordna och vilka de bjuder in.
Islänningarna, som är väldigt populära, lyder inte under SvR och ändå återkommer de år efter år...
Om nu de inte väljer den gren som passar en och de inte tar emot de förslag man kommer med, så ordna en egen show. Eller träna in ett nummer och skicka in som förslag!

Fördommar och gnäll hjälper ju inte till direkt.

Ja och western hade fått en plats, en trailfinal och ett presentationsnummer av olika grenar, men valdes bort senare pga att islänningarna behövde mer plats! :mad:

SvR är en av tre huvudarrangörer.
De andra är Globen och Internationella Ridsportförbundet FEI.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 134
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka