Weltmeyer - Dobrock - Donnerwetter

Jazzper

Trådstartare
hejhej! jag är inte så haj på det här med avel, men skulle vilja veta mer om mitt stos stam.
e:Weltmeyer Är det nån som har en riktigt bra bild? används han fortfarande i avel? hur gammal är han? osv..
ue: Dobrock Är det nån som vet nåt om denna hingst? bild? allt ni kan komma på!!
uee: Donnerwetter samma frågor som på de andra! gärna bra bilder!

vore jätteglad om ni kan hjälpa mig lite!!:bow:

Sv: Weltmeyer - Dobrock - Donnerwetter

Weltmeyer f.1988 är fortfarande i avel på Celle-stuteriet
http://landgestuetcelle.de/cms/front_content.php?client=1&lang=1&idcat=16&idart=237

Dobrock född 1983 mbr 1.65 Dressyrindex 100, Hoppindex 104.
Skritt 115. Trav 100 Galopp 113 Ridbarhet 94. Inga godkända söner.
I avel i Hann 1987-2003 såldes sen till Thüringen
Bild
Dobrock.jpg

Donnerwetter född 1977 Hannoveraner Svart, Dressyr 128, Hoppning 67. Pappa till den berömde Donnerhall.
bild
Donnerwetter.jpg

Vad har du i tredjeled på din häst? Alltså uue?

Jag red lite hästar efter Dobrock vid mitten av 90-talet. Alla var hopptalanger och mycket trevliga hästar!

tack så mkt!!:D:D roligt att höra att hon har så pass fin stam när man inte vet så mkt om dem själv! jag ska kolla vad hon har som uue o återkommer med det.!

hon har stor skritt men traven o galoppen är väl rätt normal tror jag... hon är bara 6 år men har gått 120 cm i hoppning o hon "lärde" sig hoppa för ca 6 månader sedan så en liten talang är hon kanske!!!:idea:

Kul att hon kan hoppa! Weltmeyer-hästarna är inte direkt kända för att göra det, kommer väl från Dobrock!

du frågade ju så snällt efter tredje led så nu kommer det!:D
uue: Sendbote

hoppas du kan informera om honom med!:)

Sendbote var efter den mkt framgångsrika hingsten Sender. Kan du tyska? Då kan du läsa mer om Sender här:

http://www.horse-gate.com/althengste/

Sender var en mycket snygg hingst som var av väldigt bra typ, inte många hingstar med den typen på 50-talet. Han var far till ca 40 godkända söner, de flesta hopphästar. Sender lämnade även det kända stoet Sendernixe, som var mor till hingstarna World Cup I -III. World Cup I är far till Weltmeyer. Därmed är ditt sto linjeavlat på Senderbloder kan man säga!

Mitt hannoveranersto har Sender i fjärdeled! Även Stakkato (en av Tysklands "hetaste" hopphingstar för tillfället kommer från den linjen.)

Lite mer info om den så kallade S-linjen:

SEMPER IDEM (1946-1959) - SENATOR

The Trakehner stallion Semper Idem came to Germany after World War II. and produced the famous Senator (1954-1973), a remarkable stallion who gave his name to the line. From his first year of breeding, only seven colts were born in 1955, six of whom became stallions in the State Studs- five to Celle and one to Warendorf. His son Sender (1959-1978) had the biggest influence on the breed in recent times as a very good producer of jumping horses. Sender's son Servus standing since 1965. is well known for producing good performance horses, including the famous Slibovitz, and the winnings of his progeny total up to 1.4 million German marks.

The only Servus son in the breeding business is Spartan, now standing in Germany as a private stallion and descending from an interesting mother line - his mother is a Gotthard daughter. Very recently Salvano seems to bring a fresh breeze into the suffering Semper Idem line. The Salem/Synamo son has been on stud since 1988. With his first crops of foals he sired already several class winners at mare shows and the impressive Sherlock Holmes (mother by Akzent I) who was reserve champion in the 1992 stallion performance test at Adelheidsdorf.

Senast ändrad:

ok tack än en gång!:bow:
det verkar som att mitt lilla sto har bra stam då?
men är det mest dressyrblod eller hoppblod?
är verkligen kass på sånt här:angel: men roligt är det:D
om jag skulle betäcka nu eller nästa år (rent teoretiskt då jag inte har möjligheten) vad skulle du rekommendera för hingstar?

Weltmeyer är helt klart dressyrblod, Dobrock och Senator lämnade både och!

Förslag på hingst kan jag fixa utan problem! :D Vad vill du ha för fölunge? Hopp eller dressyr? Med tanke på hennes stam bör du nog välja en dubbeltalang. Hur ser hon ut? Rätt rejäl kanske? Temperament?

hon är ju världen sötaste då såklart!!:love: men det hade du kanske konstaterat redan!:p
nej ok allvar!! hon är inte så stor bara 162-3 så en större avkomma än så vill jag ju ha. hon har rätt kort rygg, är nog en rättså rastypisk hannoveranare med korta, rätt kraftiga ben. rätt nätt tycker jag nog med ett väldigt feminint o fint huvud.
hon har ett väldigt bra psyke för att vara sto har jag ju fått förklarat för mej. något istadig ibland men va fan...:devil:

hon har ju inga supergångarter så dem skulle jag ju vilja förbättra! men den bör ju bli allroundhäst....
vill gärna ha så bra avelsmojsegojs:angel: som möjligt med! avelsindex kanske det heter!?:confused::smirk:

hoppas du hittar nåt passande:D:crazy:

Cyllene!?
hur går det med hingsttipsen egentligen?:angel: har du kommit på nån passande eller finns det inget hopp alls för min pärla?:crazy:

Kul att hon kan hoppa! Weltmeyer-hästarna är inte direkt kända för att göra det, kommer väl från Dobrock!

Visst finns det avkommor till Weltmeyer som hoppar, bla har han lämnat hingsten Wonderland ( Weltmeyer - Lysander) som gick svår hoppning men även dressyr. Tyvärr har han tagits bort då han bröt benet illa.
Han stog på Landgestut Celle, men sedemera såldes till en privat ryttare.

jag har också en häst ue.Dobrock, har inte hittat någon info så det var ju kul att vi fick veta lite nu;)
den hoppar också väldigt fint, rädd om sig och blir sur när hon river!
lite mindre modell, ca 162cm!:p hennes galopp är vägvinnande, skritten är bra, traven är ordinär.

låter ju precis som min!:D
man får hålla i sig rejält när hon river:cool::eek:!

jajamen!!:D:crazy:
har inte haft miin så länge o är ingen direkt hoppryttare så man försöker hålla i sig! hon blir rätt stark o sticker lite efterhiindren med! men vi lär oss:p :D

Undrar lite om mitt stos stam.

e: Don Marcello
u: Dieraska
ee:Donnerhall
eu: St. Pr. Hauptstutbuch Merrci
ue: Dobrock
uu:Hauptstutbuch Minette 2
eee: Donnerwetter
eeu: Hauptstutbuch Ninette
eue: Matcho AA
euu: Hauptstutbuch Fiorella
uee: Don Carlos
ueu: St. Pr. hauptstutbuch Die Helebsche
uue: Mistral 2
uuu: Stutbuch Georietta 2

orkar inte skriva mer nu.

Någon som känner till något om hennes släkt så vore det toppen.
gärna bilder och liknande.

MVH Julia

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 331
Senast: Gunnar
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31