M

Maskros

:bump: Hej på er alla! Tyckte att det var dags att registrera mig nu efter att ha gästat er länge. Min fundering för dagen är vilka linjer inom welsh och welsh cob aveln ni föredrar och varför? Vad är utmärkande för det olika stora stuteriernas ponnyer/cobbar? Ser fram emot härliga blodslinjediskussioner, jag vet att ni welshfantaster finns därute...

Sv: Welshavel

Hejsan och välkommen! :)

Jag ska lite försiktigt börja med att säga att jag gillar skarpt Örnäs-ponnyerna - och det för att de härstammar från Coed Coch-stuteriet.
Och jag kan ärligt säga att det helt beror på att den Örnäs-ponny stallet ägde var min typ av ponny (att gosa med, jag red honom aldrig).
Hade ponnyn varit tjurig och allmänt besvärlig skulle jag nog aldrig ha fastnat för just den blodslinjen/de stuterierna. ;)

För min del är det bara ett stamtavleintresse, jag omsätter inte intresset i praktiken om man säger så.

Hoppas du förstod vad jag menade. :D

Hej och tack! Visst är det så att man fastnar för goa hästar. Det kan räcka med en blick och sen är man såld.. och allt man minns är den där fantastiska ponnyn... Men avelsfreak som jag är vill jag att blicken ska kombineras med bra exteriör, hållbarhet mm och mycket går ju i arv genom generationerna. Alla uppfödare har ju sin favorittyp... och jag tycker att det är lärorikt att diskutera...

Jag har fastnat för den lite högställda och ädla Welshen sek B som Simbergs Spinner Downland hingstarna eller Linksbury Royalist, men när man sitter på riksutställningen nere i Holland och ser alla Welshar kan man nästan ta vilken som helst av sek B + några sek A :love: . Jag kan föreställa mig att Royal Welsh show är en riktig höjdare jag har utvecklade planer att styra en semester tur dit! :cool: Jag gillar också väldigt mycket Simberg hingsten som blev godkänd nu senast

Flertalet av Simbergshästarna har en väldigt trevlig rastyp.
Jag har ett sto undan Simberg Sandy, vilket är ett kanonsto rent stammässigt, och fått 10 på rastyp, detta sto vi har fick iår som 3 åring 9 på huvud, hals och bål, samt 9 på rastyp.

Sen tycker jag flertalet av Kulltorpsponnyerna har en trevlig rastyp.

Jag vill gärna se sekt B (och övriga) med "goddag" framtoning, alltså med lång nacke. Stark, inte alltför lång rygg och runt kors. Sen gillar jag när hästarna har lite knä i gången... ej så populärt bland B, men jag är ju mest cobbfantast. Merar du S. HipHop?? Läcker, som visar sig på tävlingsbanan och ger fina föl! Gillar oxå Downland, bara de inte blir för gracila... Gillar ni Nebo-cobbar?

Jap det är han jag gillar! Jätteläcker.
Jag gillar cobbar att titta på många är mycket läckra men en del är för tunga enligt mig, men det ska dom väl vara.
Det var en snygging som blev BIS på Welsh Riks. Men jag håller på med Welsh B och Ridponnyer då helst NWR;s ridponnyer som är ädla.
Jag har en welsh som har lång nacke elegant och högrest samt han har en kort och stark överlinje som jag tycker är viktigt, han är världens snällaste också.

Oh!
äntligen en tråd att lägga energi på!! :love: :banana:

fast det var ju faktiskt en sektion C och inte D som blev BIS i år, ;) tyvärr längesedan en riktig cob blev BIS, nu för tiden kallar man ju även sina sektion C-pållar för cobbar vilket ju egentligen är termologiskt fel.. :smirk:

säger jag som månar starkt om de "riktiga cobbarna" :devil:

Årets Bis på Riks
Tyreos Storm Buster

för övrigt håller jag på med sektion D som några vet. mina tankar däromkring kan väl rundas med att förr i tiden var det bara Derwen-blod som existerade och som gick hem på utställningar, gamle hingsten Derwen Tennessee Express var den som sopade banan ren på konkurrenter och satte sina spår i aveln med 3 godkända söner och en hoper dimpolston samt övrigt många guldbelönade avkommor.

dog ju tyvär i tidig ålder pga cancer. men frågan är om inte den "nygamla" Leyeswick Dai kommer att skörda större framgångar än Tennessee avkommemässigt. själv är han mkt sparsamt visad i sverige, endast ett fåtal ggr, inte alltid med smickrande resultat, men avkommorna talar för sig själva.
3 år i rad har Fölchampionatet på Riks gått till en Dai-avkomma
Armani´s Shooting Star (skall visas på premiering nästa vecka :d )
Armanis Chanel Ingen jättebra bild tyvärr, unghästar gör inte alltid som man vill...
och i år Himlabackens Bikini

med sina betäckningssiffror på mellan 15-20 ston varje år blir det ju också ett större utslag. de äldre hingstarna i sverige får inte så många ston men behöver ju inte vara sämre för det.
Sen finns det ju hingstar som vinner allt på utställning men som hittills inte gett något speciellt efter sig.

själv tycker jag om det äldre Derwen blodet men vill gärna att det blandas in lite nytt. det är väl tajt att bygga upp en avel i ett land med en så smal avelsbas som vi har idag tyvärr. själv bidrar jag inte heller till det med derwenhästar på gårdsplan.
Derwen-sto
Derwen-hingst
fast en ny är på G och den kommer ifrån Menai vilket är ett bra komplement till mina något smala och grunda cobbar.
Menai-sto

har en åring som är Derwen/Nebo och den ser mycket bra ut hittills, får hoppas att det fortsätter så!

mera blodsdiskussioner tack! :angel: :d

Jag har tyvärr inget att tillföra i cob disskutionen men vem är det som du har på din inloggningsbild?
Många av de Hollänska cobbar jag sett främst på hingstpremiering är ibland jättar med otroliga rullande gångarter, man får hålla i sig på läktaren mycket långa i ryggen med dålig överlinje, andra är korta med bra överlinje, vilket föredrar man?

När man sedan sitter nere i Holland och ser alla hingstar t.ex sek B finns det inga skimmlar alls, därimot ibland stona ser man en del.
jag måste säga att man har kommit en bra bit längre i sin welsh B avel i Holland, hingstarna är urläckra med en mycket stöddig uppsyn.

bilden är den riktiga Haly-Bailey
Tyrrestrup´s Highlight RWD 19

något lång i sin rygg tyvärr, därför jag skaffat mig ett Menaisto. på korten (både användarbilden och länken) i lite lågt hull. fick fång i blrjan av sommaren och har sen inte riktigt gått upp i vikt igen. så tänk dig en häst med mer nacke och buk, så blir ryggen aningen kortare och hållingen bättre.

sektion B är jag inte insatt i så värst, men har ju ideal även där. För 10-15år sedan såg de flesta B-hingstarna ut som små araber och inte welshar, idag har trenden gjort de mera ridponnybetonade tycker jag, men mitt ideal är de aningen större hingstarna med korta ryggar och massa, welshiga huvuden och små öron. typ wärnanäs peng eller camargue, även Bostorp Bells är jag lite förtjust i.

de andra är mycket snygga, men ser inte ut som 100% welshar.

Jag såg den hingsten Tyrrestrup Highlight på hingst premieringen är den din? jag gillade honom men han är ju också lite lättare i typen.

ja det är min.
han gjorde en "usel" visning där. vi stod hos veterinären när de skriker att vi skulle in, hade ingen tid att trigga honom alls, fick en minut vid ringside typ. :mad:

föruttagningen var mycket bättre, välplanerad, allt flöt i tidsordning, hade ingenting att klaga på. då fick han ju 9a oxå.
såg att Anna-Lena visade eran, trodde den skulle gå igenom, vi satt på läktaren och dömde såklart :D och blev förvånade.

min granne skall visa sin sektion C nästa vecka, efter en EU-hingst. självklart går den inte igenom av principskäl :devil: men det skall bli spännande att se vad domarna har för svepskäl...hästen fick en mycket bra bedömnig på riks, men silver för att den var lite för stor.

Jag har varit på rikswelsh de senaste åren och har sett de L. Dai avkommor du nämne... (även honom själv på premiering) Verkligen trevliga i typ och kommer nog att bli mkt fina i gången när de växt ut... Om jag inte minns fel ligger Nebo Daniel bakom L. Dai... en favorit för sin welshighet och gång, framförallt som morfarshingst (& farfar). Såg T. Highlight på riks samt på premiering och föruttagning. He-he! Tyckte att har helt klart visade sig bäst riden, Jättetrevlig. Fått många ston till honom? Såg gulingen på riks med, men missade tyvärr visingen...
Jag kommer in som en utböling med cobbar med Nebo blod (varav en äkta Nebo, lite "burkig" i typen men otroligt bra i huvudet, 145cm) samt Llanarth blod i en. Och om sanningen ska fram finns lite Derwen i 2 oxå... Men hur dessa linjer går att kombinera återtår att se...

Många utlänska cobbar är hårt "trimmade" inför showerna, liknar mest elssprutande drakar... svårt att se vad som är riktig gång och vad som bara är spänning och "imponertrav".. tycker i alla fall lilla jag. Har svårt att tänka mig en del under ryttare...

Är inte sektC-hingsten blandad med B? (jag kan ha tagit fel) Läste på wpcs hemsida att de from -06 inte skulle registrera C & D med B blod.. förlorar i typ menar de. Ska åka till både Örebro och Värnamo med videokameran i högsta hugg och titta på en bror till mitt ena cobsto.
Vilken Menaistam har du på din nya stjärna? Trevlig uppsyn på henne!

Gillar sekt B som förenar elegans med massa om ni vet vad jag menar. I stället för att avla dem för lätta i modellen så tycker jag att partbred avel är bra. Gillar även stora part-bred...

Jag talade med dig där, kommer du ihåg det? jag gick fram och sa att din hingst var så fin, jag brukar inte kunna hålla mig när jag ser fina hästar och din är verkligen fin. :d
Min "plutt" är mycket finare nu, han hade gått igenom ett trauma under sommaren och var inte i riktigt bra skick, sedan var han bara riden i två månader.... men skam den som ger sig han är min lilla kelgris snäll som ett lamm. :love:
Ja domarna vågar man ju inte sätta sin sista krona på dom dömer som dom gör, inte alltid så man förstår :confused:

Okej! Har du tid att åka land och rike runt för att titta på vackra hästar? lyckost dig...Då kan jag ge dig i uppdrag att spana in de cobbar som visas nästa vecka. Shooting Star har jag inte sett sedan förra sommaren, Ekvalls Iceman vet jag bara är U: F Isabella om jag inte minns fel. har aldrig sett den. Gladstone träffar jag titt som tätt. Y Brenin Rhodri har jag bara sett på gamla kort, vet ej hur han utvecklats. Red Dragon såg jag knappt alls i Gislaved, han var före mig och då ser man som bekant ingenting, är fullt upptagen med sitt eget race. :o (nackdelen med eget deltagande, man missar allt!) sen åkte ju dom så fort.

sen var det nog ingen mer. Sektion C träffade jag häromdagen, stod i trädgården... :mad: När äfaren kom för att hämta honom och han sprätte iväg berömde hon hans vackra gång och bad oss titta noga. jag såg bara en totalt upptrampad gräsmatta. :crazy: By the way, han har cob-pappa och mountain-mamma, inget sek B i honom.
du har sett mina på Riks säger du. i år eller? då var gulingen den som var Derwen/Nebo (Dai-Tennessee)dom ropade in oss på ring, vi springer in i bra visningstrav, då går domaren på fikarast.... :mad: fast ingen meddelade oss, jag trodde bara han skulle på toa eller nåt, så jag stannade kvar i ringen, lagom till att domaren kom tillbaka så stod min häst och vilade på ett bakben, sov och sopade undan flugor typ, kul. silver såklart.. fick guld tidigare i sommar.

vad har du själv? om du hintar lite så har jag säkert sett dina nägonstan, brukar ha koll på de flestas hästar, som Randi säger " du som vet, vilka hade jag med mig till Rättvik, någon undrade och jag har glömt..." :D
alltid rtevligt med nya bekantskaper ;) :bow:

just ja, stammen på delight.
pinsamt värre, har ju inte fått hem henne ännu, behöver röja en box ännu, me har sett stamtavlan en gång. försökte fotografera den med blicken, litegrann fastnade (smuts på linsen)
hon är efter en hingst vid namn G....... Deio, har bara stått på Menai i några år, men hingstledet därefter är ju Menai Sparkling Magick - Brynymore Welsh Magic osv.
Stosidan är Menai så långt ögat (papperet) når, går ner på ett gammalt stamsto; Menai Models Pride, går att söka på henne på ABP.
håller på med en hemsida och alla uppgifter kommer finnas där framöver! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Aha! :idea:
din identitet är röjd!! :D (fast jag visst ju sedan tidigare vad du har för hästar, men nu har jag ett ansikte på dig också!!
det var väl du som kom fram på slutet i mörk jacka? har dig på film :rofl:

jag har alltid tyckt om Jaguar, skall du visa honom någonting nästa år eller skall han tävla eller liknande? jag skall inte visa Highlight något det närmaste, tydligen går det inte att rida dom och visa samtidigt, får då får man ju nöja sig med sistaplaceringar och silver, och det roar mig inte så mycket.
Så nu rider jag istället! :cool: Stoägarna får ha vett att se fördelarna ändå utan utställningsresultat :p

Aha!
Menaistoet är e. Geler Cymro Du...(e. Derwen Desert Express) Har en 4 årshingst e honom, ej avelsvärderad. Mkt bra skritt och galopp, rund ok trav. Mkt bra "i skallen". Jo jag så dina i år i Bjärsjölagård. Försöker åka runt och kika när det fins möjlighet, blir totalt hemmablind annars. Annars 2st 3årsston en visad på riks förra året (Neboburken ha-ha).
Tog nog fel på C-hingsten och en annan, aj-aj. Vad det denna som var på Riks i Lerum men som av känd anledning inte visades...??
Vad tycker du är utmärkande för Derwencobbar?

Ni med B; vilka linjer /typer skulle ni inte blanda? och varför... Jaguar såg fin ut fast jag tror han har mer än han visade på premieringen...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka