Welsh sekt b hingst?

...fasen, visste att det var något. Kulltorp skulle bara ha skimmelhingsten tillgänglig till avel nästa år, och den tycker jag är lite liten.
 
jag har inte mer att komma med, mer än frågan om du har tittat på Bjärbys Picasso än? Det är lika långt dit som till Kulltorp...

Och ja, till rätt hingst skulle jag åka i många timmar, ffa om stoet inte har föl vid sidan. Jag har haft några ston nere i södra skåne på betäckning, ca 4 timmar bort.
 
jag har inte mer att komma med, mer än frågan om du har tittat på Bjärbys Picasso än? Det är lika långt dit som till Kulltorp...

Honom hade jag missat, han verkar ju passa mina krav väldigt bra! Får byta ut Kulltorps-hingsten som inte kommer vara i avel till honom då på min lilla lista ;)
..ägaren verkar dock inte ha skrivit ut någon mail, när kan man ringa en okänd människa sådär bara?
 
Honom hade jag missat, han verkar ju passa mina krav väldigt bra! Får byta ut Kulltorps-hingsten som inte kommer vara i avel till honom då på min lilla lista ;)
..ägaren verkar dock inte ha skrivit ut någon mail, när kan man ringa en okänd människa sådär bara?

När man vill betäcka med dennes hingst eller veta mer om dennes hingst ;)

Fast du kan ju ta det efter helgerna kanske ;)
 
..för övrigt, åker man och kollar på hingstar eller är man konstig då?

Det är inget konstigt alls i det!
Om man gör det eller ej är ju valfritt. Men jag tex var och tittade på hingstar innan betäckning och ingen tyckte det var konstigt. Tvärtom när man ringde oxh pratade så tyckte de att "vill du komma och titta går det jättebra". Ofta får man då avkommor efter hingsten visade med.

Sen slutade det med att jag i sista stund var tvungen att på fem min byta hingst. Och då blev det en Flyingehingst på semin. Som jag bara sett på kort ;) (men hade koll på nedärvning och så ändå)
 
Det är inget konstigt alls i det!
Om man gör det eller ej är ju valfritt. Men jag tex var och tittade på hingstar innan betäckning och ingen tyckte det var konstigt. Tvärtom när man ringde oxh pratade så tyckte de att "vill du komma och titta går det jättebra". Ofta får man då avkommor efter hingsten visade med.

Är ju mycket lättare att få någon slags uppfattning om människorna när man är där (...ska ta med en opartisk kompis också, haha ;)). Ska jag lämna min lilla ponny borta en hel sommar vill jag att hon ska ha det bra. Kan ju vara bra att se hästarna live också, även om jag, helt ärligt, inte är så jättebra på rörelser och sånt. Däremot kan man ju alltid lära sig :D
 
Är ju mycket lättare att få någon slags uppfattning om människorna när man är där (...ska ta med en opartisk kompis också, haha ;)). Ska jag lämna min lilla ponny borta en hel sommar vill jag att hon ska ha det bra. Kan ju vara bra att se hästarna live också, även om jag, helt ärligt, inte är så jättebra på rörelser och sånt. Däremot kan man ju alltid lära sig :D

Framförallt får du se temperamentet!

Jag var bla och tittade på Szkopul (en halvblodshingst) och var ganska såld redan "på pappret". Men få stoet var vasst ville jag lägga extra omsorg på temperamentsdelen.
Szkopul själv var en trevlig, vänlig herre. Men såld blev jag när jag gick i den stora unghäst och stoflocken omgiven av sociala, tillgängliga men försynta Szkopulungar i alla åldrar. Dessutom präglade han dem ganska väl exteriört.

Gångarter är till syvende och sist inte det viktigaste för oss glada hobbyryttare. Även om man såklart ska försöka förbättra. För en ponny som ska hanteras av barn osv är inte heller gång det viktigaste. Utan temperament och ridbarhet :)
 
Gångarter är till syvende och sist inte det viktigaste för oss glada hobbyryttare. Även om man såklart ska försöka förbättra. För en ponny som ska hanteras av barn osv är inte heller gång det viktigaste. Utan temperament och ridbarhet :)

Så sant. Min ponny är bombsäker, bokstavligt talat, och vill så klart inte förstöra hennes otroliga temperament och vänlighet. Allt utan att vara tråkig. Mattes lilla hjärta :love:
 
...utanför Kalmar? Det är jättelångt :(
Nackdelen med ponny. Hur långt är det egentligen värt att åka? Vilket kanske är en retorisk fråga :o
Skulle ni åka fem-sex timmar till hingst?

Jag åkte från Stockholm till Rättvik, det tog nog i allafall 4-5 timmar. Och det var värt det :love:
 
..för övrigt, åker man och kollar på hingstar eller är man konstig då?

Jag tycker inte att man är ett dugg konstig, jag tycker att man är noggrann. Själv skulle jag aldrig använda en hingst som jag inte sett. När jag seminerade mitt sto första gången hängde jag över sargen i ridhuset på hingstvisningen bara för att försäkra mig om att hingsten hade korrektare benställning än mitt sto.
 
Nu kom Moflos Zmirnof och ställde till det i mitt huvud. Verkar riktigt fin, dessutom stor (142 cm). Far till Moflos Zelmerlöf och således har han stort bakom sig. Zelmerlöf finns ju i närheten av mig... Men kanske borde man åka direkt till källan?
 
Känner visst ett sto efter Linksburys Royalist, riktigt fin individ som har gått bra i hoppning (Skånsk mästare om jag inte minns fel), tävlad typ l:a dressyr och ponnygalopp. Vad tror ni om åldern (född 1989), något att bry sig om?
 
Honom hade jag missat, han verkar ju passa mina krav väldigt bra! Får byta ut Kulltorps-hingsten som inte kommer vara i avel till honom då på min lilla lista ;)
..ägaren verkar dock inte ha skrivit ut någon mail, när kan man ringa en okänd människa sådär bara?
Man ringer "normala tider på dygnet". Picassos ägare är enkel att prata med, hon bits inte... ;)
(jag red hos dem som barn, skulle gärna använt Picasso själv om det inte vore för att mitt welshsto är väldigt närbesläktad och redan linjeavlad på just de linjerna...)
 
Känner visst ett sto efter Linksburys Royalist, riktigt fin individ som har gått bra i hoppning (Skånsk mästare om jag inte minns fel), tävlad typ l:a dressyr och ponnygalopp. Vad tror ni om åldern (född 1989), något att bry sig om?

Linksbury Royalist är jättefin och har lämnat många bra ponnyer, dock är han ju till åren kommen. Jag har fått för mig av någon anledning att han inte varit i avel på några år, men av ägarnas hemsida att döma verkar det ju dock som att han skall stå i avel 2015, så jag kan ha drömt det. Dock bekräftar betäckningsstatisktiken på SWF's hemsida att han varken betäckt 2011, 2013 eller 2014.
2012 betäcktes ett sto vilket resulterade i ett föl. Jag personligen skulle nog kanske inte åkt så långt för en så pass gammal hingst som inte knappt betäckt de senaste åren, svårt att säga hur fertiliteten är.
 
@Martenix Tack för hjälpen med statistik, det är ju intressant. Han hade helt klart varit mer aktuell om han betäckt senaste åren med föl som resultat.
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Robina
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp