Welsh sekt b hingst?

Vet du vad RW står för? Vad hade du för sto och vilken storlek fick du på avkomman? :)

För övrigt verkar han ju ha meriter så det räcker och blir över i alla fall! :up:

RW har de godkända welshingstarna.

Mitt sto som jag betäckte var maxad D med okänd stam(hon hoppade såinihelvete bra) tyvärr blev det bara ett föl. Ungen är maxad C, eventuellt liten D numera. Ungen fick dubbeldiplom med 49+52 poäng så jag är mer än nöjd.
 
Annars skulle jag leta upp Rimskij RW 104 och se om han ska vara i avel. Jag har själv en avkomma efter honom som jag är grymt nöjd med.

Rimskij var en av hingstarna jag saknade på SWF's hemsida, tror inte han fanns med där alls nu när de gjort en ny hemsida? Eller så är jag bara blind. Annars håller jag med om det förslaget, trevlig hingst! Dessutom har han väl, i alla fall tidigare, stått inom ett inte allt för långt avstånd från Uppsala. :)
 
Jag får ut på Rimskij-jakt! :)
Hur funkar det för övrigt, hur tidigt måste man vara ute och bestämma sig? Folk mailar hingsthållare eller hur funkar det?
 
Moflos Zelmerlöw är en hingst jag kikat lite på, någon welsh-kunnig som vet något om denne? Eventuellt blir den lite liten, han ska vara 131 cm hög. Svårt det här när jag inte vet alls vad stoet kan tänkas lämna.. Hade en vän som la på b-ponny på sin d-ponny och ändå alltid fick stora d, tillexempel..
 
OM jag har fattat saken rätt så är det bara hingstar vars ägare är medlemmar i SWF som finns med på deras hemsida. Därför är det nog väldigt många som saknas.

Jag personligen är kär i Bjärbys Picasso (finns på Öland) och är lite ledsen över att jag inte kan använda honom till mitt eget sto, då det skulle bli väldigt mycket inavel då.
 
@ameo De verkar ha många fina hingstar där på Öland, det är väl samma som har Diablo (?), vet inte om det är lite långt att åka bara..
Men kanske inte ska utesluta dem ändå då :)
 
Nej, det är inte samma som har Diablo, men de bor väl inte jättelångt från varandra. Picasso bor hos sin uppfödare. Där i närheten finns även ett par Bostorp-hingstar, men jag minns inte vilka.
 
OM jag har fattat saken rätt så är det bara hingstar vars ägare är medlemmar i SWF som finns med på deras hemsida. Därför är det nog väldigt många som saknas.

Även dessa hingstar finns med, dock bara med namn samt tillägget att ägaren inte är med i SWF. Hingstar vars ägare är medlemmar har, förutom namnet då, oftast en bild till samt stam, exteriörbetyg och kontaktuppgifter med i hingstlistan. :)
 
Även dessa hingstar finns med, dock bara med namn samt tillägget att ägaren inte är med i SWF. Hingstar vars ägare är medlemmar har, förutom namnet då, oftast en bild till samt stam, exteriörbetyg och kontaktuppgifter med i hingstlistan. :)

OM jag har fattat saken rätt så är det bara hingstar vars ägare är medlemmar i SWF som finns med på deras hemsida. Därför är det nog väldigt många som saknas.

Spelar det någon roll om hingstägaren är med i SWF eller inte? Eller blir de bara "svårare" att hitta? :confused:
Vågar man chansa att lägga på en lite mindre hingst? Känner mig väldigt osäker, jag vill absolut inte ha en liten storhäst men vill kunna rida in den och rida till den ibland själv. Blir det en mindre ponny så att ridning varje dag inte känns ok så kan jag mycket väl tänka mig en körhäst också :D
 
Linksbury Royalist - 137 cm, avelsvärderad Elit utbildad FEI dressyr. Lät ju käckt? Något lång resa bara kanske..

Eller Brantsviken Our Bellmondo KWB 146, 130 cm. Dock står det att den är något tåvid fram..?
 
Nej, det spelar ingen som helst roll så länge hingstägaren rapporterar in allt som skall rapporteras, och det gör väl de allra flesta. Annars är det mest att du kanske får göra lite mer bakgrundsarbete om hingsten själv. :)

Söker du på hingstarnas namn här på buke kan du i vissa fall få fram ganska bra trådar, för några år sedan fanns det flera duktiga och insatta användare och de skrev ganska mycket intressant i ett par långa trådar. Den informationen är ju visserligen lite inaktuell i vissa fall nu, men många blodslinjer, och hingstar, finns ju kvar idag.
 
Jag får ut på Rimskij-jakt! :)
Hur funkar det för övrigt, hur tidigt måste man vara ute och bestämma sig? Folk mailar hingsthållare eller hur funkar det?

Min jag fick ta bort i somras var en kraftigt övervuxen sekt B. Mätte 145+ i mankhöjd. Dvs långt över de tillåtna 137.. Hursom, han var E: Joelsbo Coulthard U: Nattens Canrdah UE: Rimskij. Så det kan bli stort ändå fast det ser litet ut på papper. Är ju svårt att säga varifrån min herres storlek kom. Extremt bra psyke, enorm ridbarhet och arbetsvilja. Exteriört korrekt, snygg att se på, rörde sig fint. Tyvärr ingen vidare hållbarhet men det kan ju bero på många saker. Men får jag någonsin en häst igen med i närheten av det psyket, temperamentet och ridbarheten så kommer jag skatta mig lycklig...

Har en WPB fölis E: Downland Wild Fowler (U: Liten halvblodmamma med 50% fullblod, UE Cardento). Snygg att se på och trevlig att ha att göra med men mer går ju inte säga. Stannar uppskattningsvis på maxad D/liten stor häst.

Synd du inte kan tänka dig en liten... Du har ju Stendyssens Diablo i trakten. Liten, men där talar vi fantastiskt psyke, och en mycket trevlig herre på alla sätt och vis. Men då är ju risken du får en liten avkomma. (Även om det där är lotteri. Man kan ha hela släkten liten och poff kommer en stor, och omvänt)
 
@Alexandra_W jag vet! Storlekar är ett gissel! Mitt "problem" är att jag vill kunna rida in själv - annars försvinner lite poängen för mig. Behöver inte rida varje dag som jag gjorde med min c-ponny utan kan mycket väl tänka mig att bli kusk istället och bara rida ibland ;)
Det är ju det med att chansa bara..
Har mailat till ägarna till Bostorps Té Behag (stor) och funderar på Moflos Zelmerlöw (liten). Vet du om det finns någon hemsida till Diablo/var han står nu? Downland har jag också dregglat över, var var han? :)
 
@Alexandra_W jag vet! Storlekar är ett gissel! Mitt "problem" är att jag vill kunna rida in själv - annars försvinner lite poängen för mig. Behöver inte rida varje dag som jag gjorde med min c-ponny utan kan mycket väl tänka mig att bli kusk istället och bara rida ibland ;)
Det är ju det med att chansa bara..
Har mailat till ägarna till Bostorps Té Behag (stor) och funderar på Moflos Zelmerlöw (liten). Vet du om det finns någon hemsida till Diablo/var han står nu? Downland har jag också dregglat över, var var han? :)

Menar du Stendyssens Diablo? (Lite förvirrande när det finns flera, sen är ju han WM och inte sekt B iofs). I så fall så ja det finns hemsida. Blir reklam om jag lägger ut här men sök på stall A Lot Of Horses. Han står i Alunda utanför Uppsala.

Wild Fowler står väl neråt landet, men vet inte säkert. Kan ta reda på det om du vill? (Är ju bara fråga uppfödaren till min lille. Men hon bor i Tidaholm så gissar han finns neråt landet)
 
@Alexandra_W ja, Stendyssens :) så han är i Alunda, intressant! Vet att jag var inne på det stället när jag letade häst men inte nu när jag letat hingst. Wild Fowler är ju ruskigt snygg (kär i fuxar), men vettekatten om jag orkar åka alldeles för långt. Då måste man ju vara helt säker på att ponnyskrutt tas väl omhand, behöver ju säkert lämna henne en stund.
 
...utanför Kalmar? Det är jättelångt :(
Nackdelen med ponny. Hur långt är det egentligen värt att åka? Vilket kanske är en retorisk fråga :o
Skulle ni åka fem-sex timmar till hingst?

Jag ser det såhär. Att 5-6 h transport någonstans, och sen hem igen efter X veckor. Det är egentligen ingenting. Jag åker glatt 5 h i släp till en kurs liksom.

Om det är värt att åka det till hingst - det beror ju helt på om det är den hingsten jag helst vill ha. Jag ser ingen anledning åka för åkandets skull, men jag ser heller ingen anledning att INTE ta den hingst jag allra helst vill ha. Jag menar en resa mot förhoppningsvis ett helt liv tillsammans med en häst.

Så ja, ville jag ha hingsten och helst den skulle jag åka utan att blinka. Däremot skulle jag inte göra det för en hingst jag kände att "den är väl okej den med".
 
@Alexandra_W Väl talat! Jag har ju (tyvärr) knappt åkt eller kört någonstans med min häst, blev bara en tävling och red till och från mina träningar = inget att jämföra med.
Tror jag är nere på typ fyra kandidater, två nära och två längre bort. Nu gäller det att försöka få någon känsla för ägaren/hingsthållaren och leta avkommor/resultat. Annat att tänka på i mitt sållande? @Springsteen, @ameo, @Martenix kanske har något bra att komma med (eller någon annan, såklart!) :)
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Robina
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp