Welsh sekt b hingst?

tolksele

Trådstartare
Hej!
Jag letar efter en welsh i sekt b för en eventuell betäckning av min ponny till våren/sommaren.
Ponnyn är en större c-ponny, efter maxad d-ponny hingst och okänd mamma. Jag vill helst inte ha ett föl som blir mindre än stor c-ponny och tänkte därför inte chansa med att lägga på en b-ponny hingst..

Så, några tips? :)

/tolksele
 
Så en welsh sek. B som är C-ponny? Några fler kriterier gällande tävlingsmeriter, kvalitetsbokförd, benställning eller annat? De allra, allra flesta welshhingstar står på naturlig betäckning så ameo's fråga är också viktig, hur långt kan du tänka dig att åka? :)
 
@ameo och @Martenix Jag bor ju i Uppland så helst inte Skåne eller Norrland ;) Annars beredd att köra en bit, ofta kan man ju lämna stoet på bete och eventuell ombetäckning och då blir ju avståndet mindre viktigt. Semin hade jag inte ens på kartan :idea:
Annars har jag faktiskt inte så många andra krav, nej, Schysst skalle, såklart godkänd.. Tänkte mest sondera terrängen och sen välja bästa möjliga :D
Min ponny är ingen stjärna på något men har ett fint temperament och ruskigt bra psyke. Avkomman är till mig själv.

wp_002807_537c4a0c2a6b22524e353072.jpg


Mitt sto. Har väl en tendens att vara något hög i bak, annars ser jag inga exteriöra katastrofer. Hovarna är skeva men det är efter trauma och inte ärftligt.
 
På SWF's hemsida finns alla welshhingstar listade, ofta med en del information om dem också. Såg dock att vissa hingstar verkar saknas. Sedan är det ju så att en sektion B enligt rasstandard inte skall vara över 137 cm i mankhöjd, så de flesta hingstar är ganska små C-ponnyer om de inte är B-ponnyer. :)

Ett par förslag är dock följande:
I Ljungbyholm finns Downland Wild Fowler, kvalitetsbokförd med 40 poäng. 136 cm enligt SWF's hemsida och har gett många fina avkommor som både presterat bra på tävling och och utställning.

I Krylbo (Avesta) finns Bostorps Te'Behag, godkänd med 41 poäng och 136 i mankhöjd. Vet inte riktigt vad han lämnat men har trevlig stam som lämnat fina tävlingsponnyer.
 
@Martenix Tack för hjälpen! Jag vet att det är svårt att hitta större kat b men känner att en cob blir lite väl stort/grovt.. Finns det några andra welsh-alternativ? Har varit inne på SWFs sida men liksom inte fått någon ordning på det hela med storlekar och sånt :)
 
@Martenix Tack för hjälpen! Jag vet att det är svårt att hitta större kat b men känner att en cob blir lite väl stort/grovt.. Finns det några andra welsh-alternativ? Har varit inne på SWFs sida men liksom inte fått någon ordning på det hela med storlekar och sånt :)

Du kan inte tänka dig en ridponnyhingst då?
 
Pondus är 136 cm
Verona's Gerswin är 142 cm
Gasque är 133 cm
Brännornas Rigoletto är 136 cm
Brännornas Don Giovanni är 139.5 cm

Verkar finnas gott om mindre ridponnyhingstar.

 
Många ridponnyhingstar innehåller welshblod, och så länge avkomman har 12.5 % welshblod (tror det är 12,5%) så kan du registrera den som welsh partbreed, även om hingsten du betäcker med inte är registrerad som WPB. Det finns några få godkända WPB-hingstar på SWF's hemsida, dock är nästan alla maxade D-ponnyer. Sedan finns det fina welsh- och WPBhingstar som inte är kvalitetsbokförda av olika anledningar, men som ändå är av hög kvalité, dessa skulle inte jag tveka att använda om de passar stoet i övrigt. :)
Bland annat finns det många fina tyska ponnyhingstar från FS-stuteriet i Tyskland som ger avkommor som kan reggas som WPB, dessa verkar dock genom semin. Tror det var en sådan hingst som @Springsteen betäckte med för några år sedan?
 
@Martenix Tack för hjälpen! Jag vet att det är svårt att hitta större kat b men känner att en cob blir lite väl stort/grovt.. Finns det några andra welsh-alternativ? Har varit inne på SWFs sida men liksom inte fått någon ordning på det hela med storlekar och sånt :)

Welsh sek. A får max vara 122, så de är ju lite väl små kanske.

Welsh sek. B skall enligt rasstandarden hålla sig under 137, även om överhöjdare inte är helt ovanligt. Tror dock inte det är några hingstar i avel just nu som är över.

Welsh av cobtyp, sek C har också en maxhöjd på 137 tror jag, dessa är ju grövre än sek. B men kan kanske vara värt att kika på i alla fall? Har tyvärr ingen koll alls på hingstar där då det är sek. B mitt hjärta klappar för. ;)

Welshcobben har väl ingen maxgräns för mankhöjd, men blir nog lite väl grova som du säger.

Welsh Partbreed kan egentligen se ut lite hur som helst och ändå registreras som WPB, dock är väl den vanligaste typen lite ädlare. Som sagt, tror det är 12,5 % welshblod som är nedre gränsen för att registreras som WPB så det öppnar ju upp för fler ridponnyhingstar.

Vilken hingst är ditt sto efter, har den känd stam? :)
 
Kom och tänka på Arhults Cornelius, en ung WPB-hingst som kom in i kvalitetsboken som treåring med 42 poäng, 141 cm i mankhöjd. På samma stuteri finns hingsten Arhults Waldermar som är welsh sek B, 133 cm i mankhöjd och vars avkommor börjar visa fina resultat. Tror dessa båda finns i Kalmartrakten? :)
 
Självklart har du rätt @Martenix och sorry @Springsteen (skyller på tillfällig idioti) - det går lika bra med en ridponnyhingst om den är godkänd och har minst 25 % welsh i sig :)
Vill dock ha en nättare häst så cobbarna går bort direkt.

Vilken hingst är ditt sto efter, har den känd stam? :)
Hon är undan en imp. Irland (vet som sagt inte storlek) och e. Power Boy (dock ej reggad avkomma p.g.a att uppfödaren inte betalade alla avgifter, dock bekräftat till mig från Flyinge)
 
Det finns för övrigt en del grupper på facebook som handlar om welshar, bland annat en som heter Svenska Welshponnyn, där handlar det väl inte alltid jättemycket om hingstar men det finns många kunniga människor där och mycket bilder på olika welshar vilket kanske kan ge en fingervisning om vilken hingst du skulle vilja ha en avkomma efter? Jag tror också att om du gör en efterlysning där kan det hända att du får tips på fler hingstar i närheten av dig, folk brukar ha rätt bra koll på vart hingstar stationeras, SWF's hemsida kan ofta vara ganska dåligt uppdaterad då många hingstägare inte rapporterar in ändringar.
 
Nej... Då får jag en "korsningsponny" som avkomma, svensk ridponny har väl stängt stamboken? Med en welsh får jag welsh part breed :)

Du får en WPB även med en ridponny. De flesta har tillräckligt med welshblod för det. Om du använder en licensierad ridponny kan jag inte tänka mig att du är utesluten från aktiviteter. Min ponny reggades som ridponny med 93 i början trots okänd stam på mamman och hon är fullt visningsberättigad - då var pappan ändå inte en ridponny - se nedan

Annars skulle jag leta upp Rimskij RW 104 och se om han ska vara i avel. Jag har själv en avkomma efter honom som jag är grymt nöjd med.
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Robina
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp