Welsh Mountain..bra linjer

Wild Rein

Trådstartare
Vill ha massa info om bra, trevliga, exteriört korrekta avelslinjer Welsh Mountain...
Är inte så insatt i rasen...men vill veta så mycket som möjligt om ridbarhet, temperament osv...
TACK till de som kan bidra med bra info...:)

Sv: Welsh Mountain..bra linjer

Jag skulle också vilja veta lite mer :p

Jag äger iof en Welsh mountain.

Alla jag har träffad har haft lugnt temprament o varit nyfikna. Helt undebara nybörjarponnier, och alla har hoppas om gudar :D

Jag är superdålig på att bedöma linjer mm. Men jag tror att min är ganska fin, iaf enligt mig, och hon är diplomsto enligt förra ägaren.
Men jag ska börja ställa ut henne, och då kommer jag förhoppnigsvis lära mig massa mer, så då kan jag uppdatera tråden med bättre info :angel:

Vill ha massa info om bra, trevliga, exteriört korrekta avelslinjer Welsh Mountain...
Är inte så insatt i rasen...men vill veta så mycket som möjligt om ridbarhet, temperament osv...
TACK till de som kan bidra med bra info...:)

Det är en underbar liten ras. Väldigt många har just fin exteriör. Vad man sedan väljer beror ju på vad man skall använda den till. När det gäller ridning till ett litet barn är det förstås väldigt viktigt med tempramentet. Själv föredrar jag en arbetsvillig ponny hellre än en (för) lugn och absulot ingen nervös eller osäker ponny. Kanske kan ett barn rida bättre på en lite lättare ponny med "normala" gångarter men det beror nog mer på utbildning och temprament.

Fint förstås om den är inkörd och kan jobbas av vuxen ibland.

Skall man avla är det förstås väldigt viktigt med BÅDE exteriör och temprament. För enkelhetens skull är ett bedömt sto det bästa. Det finns många högt bedömda WM så man får titta på föräldrar, syskon ev avkommor också.

Personligen är jag förtjust i Ekbäckens WM. Tycker de förenar utstrålning och toppexteriör med bra temprament. I flera generationer har de haft toppstammar och bara avlat på det bästa.

Lycka till!

Tror att vi har för få betäckningar i Sverige för att man skall kunna ta fram vissa linjer som är bättre än andra. Vi hade ca 69% födda föl 2007 vilket skulle innebära att det skulle födas ca. 72st welsh mountainföl nästa år.
Man får nog snegla mot GB om man skall få fram vissa linjer och sen se om vi har dessa i Sverige.
Ekbäckens hingst Heniarth Mr Milligans pappa är en hingst som har lämnat många bra ponnisar i ridklasser i GB.
Burhult använder sina welsh mountain ston i ridskoleverksamhet, det borde ju innebära att de har bra temp. och en stor ridbarhet.
De allra flesta WM har ett mycket bra temp. som väl lämpar sej för barn.
Läs SWF:s hemsida och studera resultat från utställningar och ridklasser. Åk och titta på utställningar och på stuterier, de flesta visar gärna upp sina ponnyer.
Titta också efter premieringsresultat där ser du ju hur korrekta stona är och kan ju välja avkommer efter dessa.

Tyvärr finns det ju ingen som helst statistik att tillgå på SWF´s hemsida. Inte så lätt att hitta rätt bland fadershingstar och lämpliga blodslinjer då :(

Nej det är inte lätt att hitta det man vill veta, man får vara detektiv. Se under resultat där finns årets utställningsresultat.
På avelskonferencen var det några som tyckte att viss statistik skulle finnas tillgängligt på hingstsidorna, men det fick inte gehör hela vägen så jag tror inte det blir något av det.
Titta på härstammningar på sidan allbreed och ring till de hingstägare som har intressanta blodslinjer.
Ställ frågor här på bukefalos, och hoppas att hingstägare svarar.
Är det någon speciell blodslinje du vill veta mer om ?

Nej det är inte lätt att hitta det man vill veta, man får vara detektiv. Se under resultat där finns årets utställningsresultat.
På avelskonferencen var det några som tyckte att viss statistik skulle finnas tillgängligt på hingstsidorna, men det fick inte gehör hela vägen så jag tror inte det blir något av det.
Titta på härstammningar på sidan allbreed och ring till de hingstägare som har intressanta blodslinjer.
Ställ frågor här på bukefalos, och hoppas att hingstägare svarar.
Är det någon speciell blodslinje du vill veta mer om ?

Där ser man. Det är mycket synd att inte föreningen för welsh har oberoende statistik som det finns för Connemara och New Forest. Det blir så mycket lättare för de som vill börja avla. Självklart skall man gå efter egen smak och ta kontakt med hingstägare, se hingsten och gärna avkommor. Men det tar ju jättelång tid...

Du har ju även stamböcker och kvalitetsboken att läsa, och inte att glömma WPN, föreningens egen tidning. Där finns alltid massor av intressant läsning. Är själv nybörjare på welsh mountain så jag har massor av intressant läsning kvar, tycker en del av tjusningen är att söka den information jag vill ha, och än har inte jag dykt på någon som inte villigt delar med sej av sitt kunnande, så det är bara att söka, att avla tar tid.

Kul att fler är intresserade av welsh mountain. Jag köpte min första i maj -07 och är väldigt nöjd. Tycker att det är en toppenponny på alla sätt. Det var tänkt att jag skulle ha honom som sällskap till min arabvalack, och även köra honom när han blir äldre.
Men nu är jag även lite sugen på att ställa ut honom, skulle vara kul att få en bedömning iallafall.

Kul att fler är intresserade av welsh mountain. Jag köpte min första i maj -07 och är väldigt nöjd. Tycker att det är en toppenponny på alla sätt. Det var tänkt att jag skulle ha honom som sällskap till min arabvalack, och även köra honom när han blir äldre.
Men nu är jag även lite sugen på att ställa ut honom, skulle vara kul att få en bedömning iallafall.

Roligt att du hittat en toppenponny! Vilken härstamning har han?

Tyvärr finns det ju ingen som helst statistik att tillgå på SWF´s hemsida. Inte så lätt att hitta rätt bland fadershingstar och lämpliga blodslinjer då :(

Det är svårt att ha en liknande statistik på welsh Mountain som man har på nF och connemara då avkommorna inte tävlas i samma utsträckning som de större ponnyer.

En hingst vars avkommor som man ser mkt ute på tävlingsbanorna är MOlstabergs Action Man. De avkommor jag sett (renrasiga och halvblodskorsningar) har varit lite mer "heta" och otroligt duktiga på att hoppa. Vill man ha mer körponny så har jag sett att Stuifakker´s Chicko RWM 36 har lämnat många fina körponnyer.

Heniarth Mr Dollar har hitills lämnat avkommor som gått bra i ringen, de är inte så gamla ännu så vad de kommer att åstakomma i tävlingsvärlden är ännu ett oskrivet kort. Deras gamla hingst Twyford My Man lämnade en hel del tävlingsponnyer. (bla Molstabergs Action man som tävlat framgångsrikt)

Burhultshingstarna är oehört vackra men jag vet inte vad de lämnar då vi sällan ser Burhultsavkommor här uppe.

Ekbäckens Savoy lämnar vackra och trevliga avkommor som även har visats framhovarna på tävlingsbanorna.

Köper vi någonsin en WM till så ska det vara e S.Chicko alt M.Action Man. Ett sto som jag sedan kan avla på och använda V Santos på :love:

Sekt C o D har inte hingstarna tillräckligt med avkommor för att kunna genomföra någon statistik på. Sekt B borde man kunna göra en på.
Många använder sig av Jenny Staafs hingstsida när de vill veta mer om tävlande och utställda avkommor till en viss hingst. http://web.telia.com/~u62203247/

Det är svårt att ha en liknande statistik på welsh Mountain som man har på nF och connemara då avkommorna inte tävlas i samma utsträckning som de större ponnyer.

En hingst vars avkommor som man ser mkt ute på tävlingsbanorna är MOlstabergs Action Man. De avkommor jag sett (renrasiga och halvblodskorsningar) har varit lite mer "heta" och otroligt duktiga på att hoppa. Vill man ha mer körponny så har jag sett att Stuifakker´s Chicko RWM 36 har lämnat många fina körponnyer.

Heniarth Mr Dollar har hitills lämnat avkommor som gått bra i ringen, de är inte så gamla ännu så vad de kommer att åstakomma i tävlingsvärlden är ännu ett oskrivet kort. Deras gamla hingst Twyford My Man lämnade en hel del tävlingsponnyer. (bla Molstabergs Action man som tävlat framgångsrikt)

Burhultshingstarna är oehört vackra men jag vet inte vad de lämnar då vi sällan ser Burhultsavkommor här uppe.

Ekbäckens Savoy lämnar vackra och trevliga avkommor som även har visats framhovarna på tävlingsbanorna.

Köper vi någonsin en WM till så ska det vara e S.Chicko alt M.Action Man. Ett sto som jag sedan kan avla på och använda V Santos på :love:

Sekt C o D har inte hingstarna tillräckligt med avkommor för att kunna genomföra någon statistik på. Sekt B borde man kunna göra en på.
Många använder sig av Jenny Staafs hingstsida när de vill veta mer om tävlande och utställda avkommor till en viss hingst. http://web.telia.com/~u62203247/

Vore kul med exteriörstatistik på sekt A hingstarnas avkommor även sekt C och D även om de inte är så många. Säkerheten blir bättre med fler avkommor men det kan man ju upplysa om. Bättre med NÅGON statistik än ingen alls. För sekt B borde det kunna göras både exteriör- och tävlingsstatistik.

Har en arbetskamrat från Burhult på ridskolan. Han är lite vek och ingen stjärna för tävling men väldigt snäll och en alldeles underbar barnponny. Alla våra welshar (vi har alla sekt utom C) är väldigt sociala och SNÄLLA. Aldrig ett öra bakåt vilket värderas högt. Sekt B welsharna är dessutom mycket kapabla prestationsmässigt.

Exteriört så har du underlag för statistik för exteriörpretstaion på Jennys sida. Hon brukar vara duktig på att fylla i vilka som blivit guldbelönade, diplom, stambokförda osv.

Vill du ha det gjort på något speciellt sätt kan jag kanske ställa upp med det. Bara någon säger hur dom vill att statistiken ska se ut så har jag inga som helst problem med att sammanställa den.

*Till Welsh och andra med koll*

Ser att det finns mycket unghästar till salu på andra sidan sundet. Det verkar inte helt ovanligt där att ta hem nytt blod ifrån Wales heller.
Betonar att jag kan inget om detta, men är bra sugen på en liten nån gång :). Vilken kvalitet håller aveln i Danmark? Generellt, om det går att säga så. Eller väldigt stor spridning? Verkar ju vara en del stora lösdrifter med många fölningar årligen.

Jag föder själv upp Welsh Mountains och jag tycker personligen att det är väldigt liten procent av sveriges svenskfödda welsh Mountains som verkligen ser rastypiskaut. Många ser mera ut som welshar, längre ben, elegantare mm

Nerwyn Cadno är ett utmärkt exempel på hur en mountain ska vara (enliget mig)- Liten, kompakt, mycket massa, ädelt huvud med stora ögon och små öron, lite grövre välrest hals och korta skenor, traven ska ha bra påskjut och knälyft (inget överdrivet). Idag sverige skiljer dom sig inte från mängden bland andra ponnyer, i sverige har vi alla bra egenskaper utom typen. Litegran som att jämnföra Nordsvenskar - Travarna och brukstypen.

Här är en länk till en bild på Nerwyn Cadno som är från det enligt mig det bästa Welsh Mountain-blodet du kan få, Coed Coch. En mychet vacker hingst i mina ögon. Twyford-blodet ät också en mycket god linje.

http://www.nerwynponies.co.uk/cadno.html

Min hingst är e: Lanners Blackberry, mamman heter Bengad Coral Flower. Jag har inte sett så många avkommor efter Blackberry, men min häst har ett väldigt fint temperament.

Welsh Mountain - sektion A
A x A = A
Höjd: Maximalt: 121,9 cm (12 h.h.)
Färg: Alla färger utom skäck är tillåtna.
Typ: Kompakt, väl sluten, full av liv och utpräglad ponnykaraktär.
Huvud: Väl ansatt, litet, fint mejslat, bred flat panna som smalnar av mot mulen, något konkav nosrygg, kraftiga välmarkerade men ej grova ganascher. Näsborrar markerade och öppna.
Ögonen stora, mörka och uttrycksfulla. Blå ögon kan förekomma.
Öronen små, tättsittande och högt ansatta.
Framparti: Förhållandevis lång, väl ansatt och väl buren hals. Hos hingstar tendens till kraftig utfylld mankam. Nacken förhållandevis lång,
vilket ger den en käck hållning, såväl stillastående som i rörelse.
Mer eller mindre välutvecklad men aldrig skarp manke.
Långa sluttande bogar. Relativt upprätt överarm så att inte
frambenen kommer för långt in under kroppen.
Bål: Ryggen önskas kort och stark. Väl sluten i flanken och med kraftig
och muskelfylld länd. Djup i bröstet med välvda revben.
Extremiteter: Lång och kraftig underarm, markerat knä, korta breda skenor. Välmusklad skank som övergår i en bred och välvinklad has.
Kotor av normal längd, bredd och lutning. Runda hovar med god hornkvalitet. En viss mängd hovskägg är tillåtet.
Bakparti: Korset önskas långt, välformat och av normal bredd och lutning.
Högt ansatt och välburen svans.
Rörelser: Livlig och energisk gång där frambenens rörelser skall komma från bogen och bakbenen arbeta med väl underställda hasor.
Tendens till viss knäaktion finns.
Karaktär: Pigg, godlynt och lättlärd. Uthållig stark och tålig. Säker på foten
och god hoppförmåga. Idealisk förstaponny.

Kul ! är han fux ? Såg en liten fux hos hingsthållaren som var undan Coral Flower för 2år sedan ( tror det var 2 år, tiden går så fort). Har en efter Lanners Blackberry han är svart med bläs och tre vita strumpor och har ett underbart temperament. Vi håller på att köra in honom och han är totalt okomlicerad. Han blir tre nu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
691
Senast: grodan21
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 084
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 182
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 342
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?