Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill ha massa info om bra, trevliga, exteriört korrekta avelslinjer Welsh Mountain...
Är inte så insatt i rasen...men vill veta så mycket som möjligt om ridbarhet, temperament osv...
TACK till de som kan bidra med bra info...
Nej det är inte lätt att hitta det man vill veta, man får vara detektiv. Se under resultat där finns årets utställningsresultat.
På avelskonferencen var det några som tyckte att viss statistik skulle finnas tillgängligt på hingstsidorna, men det fick inte gehör hela vägen så jag tror inte det blir något av det.
Titta på härstammningar på sidan allbreed och ring till de hingstägare som har intressanta blodslinjer.
Ställ frågor här på bukefalos, och hoppas att hingstägare svarar.
Är det någon speciell blodslinje du vill veta mer om ?
Kul att fler är intresserade av welsh mountain. Jag köpte min första i maj -07 och är väldigt nöjd. Tycker att det är en toppenponny på alla sätt. Det var tänkt att jag skulle ha honom som sällskap till min arabvalack, och även köra honom när han blir äldre.
Men nu är jag även lite sugen på att ställa ut honom, skulle vara kul att få en bedömning iallafall.
Tyvärr finns det ju ingen som helst statistik att tillgå på SWF´s hemsida. Inte så lätt att hitta rätt bland fadershingstar och lämpliga blodslinjer då
Det är svårt att ha en liknande statistik på welsh Mountain som man har på nF och connemara då avkommorna inte tävlas i samma utsträckning som de större ponnyer.
En hingst vars avkommor som man ser mkt ute på tävlingsbanorna är MOlstabergs Action Man. De avkommor jag sett (renrasiga och halvblodskorsningar) har varit lite mer "heta" och otroligt duktiga på att hoppa. Vill man ha mer körponny så har jag sett att Stuifakker´s Chicko RWM 36 har lämnat många fina körponnyer.
Heniarth Mr Dollar har hitills lämnat avkommor som gått bra i ringen, de är inte så gamla ännu så vad de kommer att åstakomma i tävlingsvärlden är ännu ett oskrivet kort. Deras gamla hingst Twyford My Man lämnade en hel del tävlingsponnyer. (bla Molstabergs Action man som tävlat framgångsrikt)
Burhultshingstarna är oehört vackra men jag vet inte vad de lämnar då vi sällan ser Burhultsavkommor här uppe.
Ekbäckens Savoy lämnar vackra och trevliga avkommor som även har visats framhovarna på tävlingsbanorna.
Köper vi någonsin en WM till så ska det vara e S.Chicko alt M.Action Man. Ett sto som jag sedan kan avla på och använda V Santos på
Sekt C o D har inte hingstarna tillräckligt med avkommor för att kunna genomföra någon statistik på. Sekt B borde man kunna göra en på.
Många använder sig av Jenny Staafs hingstsida när de vill veta mer om tävlande och utställda avkommor till en viss hingst. http://web.telia.com/~u62203247/
Tyvärr så tycker jag att många många har för mycket sänkt rygg.Det är en underbar liten ras. Väldigt många har just fin exteriör. !