Welsh el RP? vart ska jag reg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare U-Two
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 5 114
Sv: Welsh el RP? vart ska jag reg?

Hmmm det är nog så att dom tävlar men kanske föreningen missar i att synliggöra det hela.

B. Aarden tävlas nu i helgen i Falserbo i femårschampionatet för halvblod (150 cm)

Jarno har startast nat. i dressyr utom tävlan i FEI klass och hde högsta procenten. (sex år får ej starta inom tävlan, ungponny)

Verdi, Valdo bägge kvalade till ponnychampionatet i både hoppning och dressyr på reg nivå med flera vinst/plac upp i LA med ponnyryttare (vinster i hoppning LA).

Casio, var på NM med framgång bland D- ponny är C- ponny. (var ivarjefall 2:a i den klass jag såg vet ej sluresultatet men säker är jag på lagguld. Han har även int plac i år och gick A- final i somras på EM. Nu såld till Danmark och förstås i Landslag.

M. Dancer har tävlats av sin utbildare upp till Msv B4 med plac. mot hästar (147 cm)Han är uttagen i A- landslagstrupp i Norge där ägaren bor--flyttar.

Fenome tävlas i både hoppning och dressyr
Dressyr passar hans ´nuvarande ryttare--startat nat i mästeskapsprogram, vinst på reg tävling.

peråke

det är vad jag kommer på på raken..
Men nu är det samma sak igen, denna eviga dressyr,
var är hopphingstarna? ASRP missar jättemkt på att inte försöka få fram mer hopp-ponnies. Jag tror att den största anledningen till splittringen inom ridponnyvärlden är att asrp satsat på dressyren och glömt bort hoppningen. Sen verkar det som hingstägarna är intresserade av samma sak, dressyr, dressyr, dressyr, självklart blir det då att vissa stoägare söker sig till andra hingstar/föreningar då.
Sen så fort den saken kommer upp så kommer alltid det där om det fantastiska svenska bruksprovet upp, men det är faktiskt skillnad på att genomföra ett bruksprov , och att under många år tävla framgångsrikt.
Men ,men, förhoppningsvis har asrp fått upp ögon lite numera när det finns en konkurrerande förening. Jag hade gärna fortsatt regga mina ponies i asrp om jag känt mig välkommen och reglerna inte varit så fyrkantiga, men priset togs när en stamboksförd ponny i en förening blir en korsningsponny i asrp! :banana::banana::banana:

Glöm inte en sak--det är du och jag som visar hingstar i ASRP.

Föreningen kan inte styra vem som visar vad--föreningen bedömer de hingstar som kommer fram.

Tänk på det, föreningen har inte önskat sig någon typ av hingstar.

Däremot kan det vara så att det krävs så mycket grundutbildning för att gå bruksprov så att ridponnyhingstarna blir så välutbildade att de direkt i ung ålder kan konkurrera nat/int i dressyr.

Det är en omöjlighet för dessa hingstar som är fyra--sex år att kunna konkurrera nat. i hoppning vid den åldern..dom får nöja sig med vinster i LA hoppning.

Med tiden vet vi inte vad dessa hingstars ryttare får för intressen.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Det finns väl en hingst som varit i avel i 8år, har han utvärderats? Han fick väl elit fast han inte haft en startande avkomma i hoppning?
Men kära nån då, här förenklar vi visst lite? Visst avses Power Boy? Har inte han haft en startande avkomma i hoppning? Visst det är inte många i högre klasser med tanke på hur mycket ston han har betäckt men i medelsvår hoppning har han i alla fall minst dessa:

Cornelia plac HMB
Power Mist plac HMB
Nodrog plac HMB
Prokie plac HMB
och så förstås då också några stycken i lätt klass

Snälla frisera inte sanningen! Det finns folk som läser här och tror på saker som skrivs...

Ska man avla hoppning idag föreslår jag dock att man skiter i raskoder och annat och vilken stambok man hamnar i och åker till Poetic Justice innan han faller från, han är ju inte purung längre. Han hade i 2006 års tävlingsstatistik 25 poängtagande avkommor varav 15 startade medelsvår hoppning, av dessa var 8 placerade i Msv A. Poetic Justice är 19 år i år, må han leva länge och få många ston!

Eftersom Cordo är uppe på tapeten igen så lägger jag ut min sammanställning som jag gjorde vid ett tidigare tillfälle (tror det var i den mkt intressanta "buskavelstråden" som försvann i någon bukekrasch tyvärr). Här är i alla fall Cordos tävlingsavkommor:

Albin valack född 1995 u Fredrika e Orchis Cham x, placerad lätt B hoppning

Aniara brunt sto född 1994 u Anisett e Orchis Cham x, placerad Msv B hoppning, startad Msv A

Bianca msbl sto född 1995 u Corrina e Orchis Cham x, placerad FEI dressyr, lätt B hoppning

Cashmir val född 1994 u Carmencita e Orchis Cham x, nollad unghästavd lätt B hoppning

Figaro brun valack född 1996 u Caribia e Orchis Cham x, placerad lätt A hoppning, startad msv B, placerad lätt fälttävlan och lätt A dressyr

Isabelle mbr sto född 1995 u Samona e Kilroy Crest xx, placerad Msv A hoppning

Kim fux sto född 1995 u Carmencita e Orchis Cham x, placerad lätt A hoppning, startad Msv B

Kurant brun valack u Carmencita e Orchis Cham x, placerad Msv B hoppning

Laros brun valack född 1996 u Sabina e Flobere xx, placerad lätt A hoppning

Miss Eila brsk sto född 1996 u Sangria e Master, placerad Msv B hoppning

Petronella brun sto född 1996 u Petra e Carito, placerad Msv B hoppning, startad Msv A

Santiago brun valack född 1996 u Cimona e Flobere xx, placerad Msv A hoppning

Santola mbr sto född 1995 u Cimona e Flobere xx, placerad Msv A hoppning

Totalt 13 avkommor med poäng på tävling. Jag har här tagit med den högsta klass som de är placerade i i respektive gren. (Avser åren 2001-2006)

Eftersom Cordo är uppe på tapeten igen så lägger jag ut min sammanställning som jag gjorde vid ett tidigare tillfälle (tror det var i den mkt intressanta "buskavelstråden" som försvann i någon bukekrasch tyvärr). Här är i alla fall Cordos tävlingsavkommor:

Albin valack född 1995 u Fredrika e Orchis Cham x, placerad lätt B hoppning

Aniara brunt sto född 1994 u Anisett e Orchis Cham x, placerad Msv B hoppning, startad Msv A

Bianca msbl sto född 1995 u Corrina e Orchis Cham x, placerad FEI dressyr, lätt B hoppning

Cashmir val född 1994 u Carmencita e Orchis Cham x, nollad unghästavd lätt B hoppning

Figaro brun valack född 1996 u Caribia e Orchis Cham x, placerad lätt A hoppning, startad msv B, placerad lätt fälttävlan och lätt A dressyr

Isabelle mbr sto född 1995 u Samona e Kilroy Crest xx, placerad Msv A hoppning

Kim fux sto född 1995 u Carmencita e Orchis Cham x, placerad lätt A hoppning, startad Msv B

Kurant brun valack u Carmencita e Orchis Cham x, placerad Msv B hoppning

Laros brun valack född 1996 u Sabina e Flobere xx, placerad lätt A hoppning

Miss Eila brsk sto född 1996 u Sangria e Master, placerad Msv B hoppning

Petronella brun sto född 1996 u Petra e Carito, placerad Msv B hoppning, startad Msv A

Santiago brun valack född 1996 u Cimona e Flobere xx, placerad Msv A hoppning

Santola mbr sto född 1995 u Cimona e Flobere xx, placerad Msv A hoppning

Totalt 13 avkommor med poäng på tävling. Jag har här tagit med den högsta klass som de är placerade i i respektive gren. (Avser åren 2001-2006)

Får starta en ny buskavelstråd..Blev mycket intressant information om ponnyer där.
Vet du något om hur många avkommor Cordo fått totalt, eftersom han utmärker sig på hopptävlingar med en hel del avkommor.
Har svårt att tro att han skulle ha betäckt många varje år, då han stått relativt isolerat på gotland.
Eller han kanske har verkat på andra håll också?

När det diskuteras hoppning borde Aydin ox RP 121 framhävas lite. Han lämnar t.o.m avkommor inom stamboken men används otroligt lite av ridponnyavlare. Tyvärr är det så att Araber och Newforest har dåligt rykte inom rp-aveln. Det finns även dokumenterat bra hoppförärvare bland newforesthingstarna (Smedhults Cavatsönerna) som hade varit användbara inom rp-aveln.

När det diskuteras hoppning borde Aydin ox RP 121 framhävas lite. Han lämnar t.o.m avkommor inom stamboken men används otroligt lite av ridponnyavlare. Tyvärr är det så att Araber och Newforest har dåligt rykte inom rp-aveln. Det finns även dokumenterat bra hoppförärvare bland newforesthingstarna (Smedhults Cavatsönerna) som hade varit användbara inom rp-aveln.

Jag kan bara hålla med dig!

Några av de bästa hopp-ponnyerna vi hade under vår ponnytid var faktiskt korsningar arab/new forest.
När jag parade mitt welshsto med Haydn så "apploderade" folk och tyckte det var en spännande kombination(welsh/sv halvblod), men när jag pratade om att ev använda samma hingst på mitt new forest sto så mer eller mindre idiotförklarades jag i samma kretsar:mad:
mkt märkligt!

Olika avelsföreningar för ridponnyer i Europa har olika "typer" av ridponnyavel.

Typ 1. welsh är den enda erända ponnyrasen och fullbloden som förädlare

Typ 2 Alla ponnyraser erkända -- men skall undanträngningsavlas med welsh/fullblod. (halvblod brukar ingå i rasstandarden)
Du kan börja med ex. NF/Conn/ osv men du skall sedan via generationerna minska ner NF/conn inslaget för varje generation till förmån för welsh/fullblod.

Typ 3 NF grundras och då oftast med en hel del Arabblod i komb med eng fullblod.

ASRP har i sina Plan och riktlinjer Typ 2 avel.

Följande skrivning finns.
För svensk ridponnyavel godkända raser
Ponnyblod:
I första hand redan konsoliderade ridponny och welsh ponny sektion A och B – övriga godkända ponnyraser bör betraktas som råmaterial (welsh sek C, D, Connemara, New forest, Russ, Exmoor och Dartmoor.)
Förädlare:
Engelskt, Angloarabiskt och Arabiskt fullblod samt små ädla halvblod.

Så när du höjs till skyarna så är det för att betäckningen kan ge en hingst med avelsvärde.
När du "sänks" är det med tanke på att en hingst i princip inte skall föra typ. NF blod allt för nära i härstamningen. (en hingst med NF inslag i första andra led går ju knappast att undanträngningsavla med).

Vi har en hingst som för NF blod, han uppvägde sin något olämpliga härstamning med att vara en MYCKET god individ.

peråke /som bara förklarar och är inte skyldig till skrivningen.

Jag är mkt medveten om det du skriver, och tycker själv att new forestponnyerna är en av de raser som verkligen lyckats i sin avelsstrategi och får i dagsläget fram mkt bra ponnyer!

MEN i mitt tidigare nämda fall så pratar vi ju om Haydn-som visserligen är registrat halvblod men med MKT hög fullblods% - men det hjälpte tydligen inte ibland "innefolket" i ridponnyaveln:devil:

MEN i mitt tidigare nämda fall så pratar vi ju om Haydn-som visserligen är registrat halvblod men med MKT hög fullblods% - men det hjälpte tydligen inte ibland "innefolket" i ridponnyaveln:devil:
Då tycker jag att du helt enkelt ska sk--a i innefolket i ridponnyaveln :smirk:
Det finns så många självutnämnda experter där som tror dom vet allt, det är bara att importera ett sto, och sen vips så är man erfaren uppfödare.
Kör ditt race, vi får väl se vem som vinner i längden......:banana::banana::banana:

:rofl:det har jag alltid gjort-sk*tit i självutnämda experter alltså.

Nu betäckte jag ändå(för att JAG valde) med en new foresthingst.
Men jag är fortfarande säker på att det hade blivit en bra kombination mellan haydn och det stoet...

Men det är ju inte för sent ännu:angel:

Hej!

Jag har läst i både welsh- och ridponnytrådar om det här med "innefolket" i de olika rasföreningarna. Just ordet "innefolk" är inte det som alltid använts, men vad jag förstått syftar det på samma sak.

Det jag är nyfiken på är vad det är som betecknar dessa "innefolk"? Är de självutnämnda, är det något allmänt som bestämts i grupp, eller är det något som existerar i huvudet på var och en (dvs det kan finnas olika "innefolk" beroende på vem du frågar)?

Jag förstår att man inte kan lägga ut namnen här på vilka som räknas som "innefolk", men kan man få en liten hint om vart det lutar: Hingstägare? Importörer? Seminörer? Uppfödare? Tävlingsryttare? Tävlingsryttarnas föräldrar? Tränare? Förmedlare? Flitiga användare på Bukefalos? Eller någon helt annan kategori?

Jag bor väl alldeles för långt bort för att hänga med på vad som räknas med som inne.. :smirk:

mvh
Jenny

Dom är till stor del helt klart självutnämda:devil:

De har missuppfattat en hel del, bla att det inte är samma sak att ha en MASSA hästar och att ha en massa kunskap:mad::devil:

Sådana finns det ju i de flesta föreningar, men i SPAF saknas ju dom gamla, kunniga uppfödarna, som i 40-50 år hållt på avekl inom samma ras...DÄRFÖR TROR JAG att det finns så många självutnämda världsmästare just inom den föreningen...

MEN det är mina åsikter, och förmodligen bordde jag ducka och springa fort nu:angel::rofl:

:rofl:det har jag alltid gjort-sk*tit i självutnämda experter alltså.

Nu betäckte jag ändå(för att JAG valde) med en new foresthingst.
Men jag är fortfarande säker på att det hade blivit en bra kombination mellan haydn och det stoet...

Men det är ju inte för sent ännu:angel:

Prova Aydin till ditt NF sto innan det är för sent. Jag är väldigt nöjd med min lille. Uttalandena från rp folket att NF inte passar tyder i mina ögon på okunskap om hur renrasaveln har utvecklats de sista tio åren. Jag har personligen väldigt svårt att förstå varför ett stort och kraftigt welschsto skulle passa bättre i ridponnyaveln än någon annan ras.

Generalfelet som ASRP har gjort tycker jag är att man pratar om ingående raser och inte vilken typ avelsmaterialet skall ha. Det finns ju grövre och ädlare typer av alla ponnyraserna inklusive NF. Jag tycker att upplägget på Brittisk Ridponny är betydligt trevligare eftersom man där pratar om en fullblodslik ponny baserad på de brittiska ponnyraserna.
Jag kan inte hålla med om att en NF korsning inte skulle kunna vara en förädlare. Tyvärr har många ridponnyuppfödare förutfattade meningar om NF.
Det finns faktiskt en del hingstägare som hävdar att man skall ha NF blod i hoppridponnyerna och har betäckt NF ston för egen del.
Vi får väl se om några år vilka ponnyer som går bäst på tävling för där är det inte rastillhörighet som gäller.

Prova Aydin till ditt NF sto innan det är för sent. Jag är väldigt nöjd med min lille. Uttalandena från rp folket att NF inte passar tyder i mina ögon på okunskap om hur renrasaveln har utvecklats de sista tio åren. Jag har personligen väldigt svårt att förstå varför ett stort och kraftigt welschsto skulle passa bättre i ridponnyaveln än någon annan ras.

Generalfelet som ASRP har gjort tycker jag är att man pratar om ingående raser och inte vilken typ avelsmaterialet skall ha. Det finns ju grövre och ädlare typer av alla ponnyraserna inklusive NF. Jag tycker att upplägget på Brittisk Ridponny är betydligt trevligare eftersom man där pratar om en fullblodslik ponny baserad på de brittiska ponnyraserna.
Jag kan inte hålla med om att en NF korsning inte skulle kunna vara en förädlare. Tyvärr har många ridponnyuppfödare förutfattade meningar om NF.
Det finns faktiskt en del hingstägare som hävdar att man skall ha NF blod i hoppridponnyerna och har betäckt NF ston för egen del.
Vi får väl se om några år vilka ponnyer som går bäst på tävling för där är det inte rastillhörighet som gäller.

Jag har inte så jättestor erfarenhet av New Forest, men dom 3 st som funnits i vår familj har varit av mkt skilda typer, en valack som var 147cm e Deeracres Mayking som såg ut som en liten nordsvensk, ett sto e Claestorp Master Mariner som var 136cm hög och var av ädel elegant ridponnymodell, hennes dotter e. ???(glömt namnet,men var en godkänd new forest) blev 139cm och hade platsat på vilken ridponnyutställning som helst. Dom 2 stona hade passat alldeles utmärkt i ridponnyaveln, ädla, eleganta och hoppade bra, vad mer kan man begära?
Det talas hela tiden om welsh och fullblod, och dom fantastiska NWR-ponnierna i Holland, men faktum är att den andra föreningen NPRS (arabkorsningar, ofta med new forest) ligger överlägset mkt högre i tävlingsstatistiken, min holländska är dålig,men jag tror att peråke skrivit om detta tidigare i nån tråd.
Och ingen kan väl förneka att dom holländska New Forestponnierna är oerhört framgångsrika i tävlingsvärlden i hoppning. :banana::banana::banana:

Hmm jag har också märkt att det ses "ner" på NF i Rp aveln. Det är synd tycker jag.
Själv började jag med NF avel i liten skala & har nu 50% resp 25 % NF blod i mina Ridponnyer & Welsh Partbred.
Jag har ju hopp"blod" i dessa ponnyer som man tycker skulle vara utav intresse utav ASRP.
Men jag kämpar på ändå för det jag tror på & mitt mål är att få fram en frisk, sund barn ponny & exteriört korrekt individ som kan hävda sig på tävlingsbanorna.

Nu när det ändå pratas om hingstar...
Paddock Camargue??? Vad vet ni om hans avkommor o tävling?
Han fick ju sitt elit förra året så något måste de ju gjort.

Olika avelsföreningar för ridponnyer i Europa har olika "typer" av ridponnyavel.

Typ 1. welsh är den enda erända ponnyrasen och fullbloden som förädlare

Typ 2 Alla ponnyraser erkända -- men skall undanträngningsavlas med welsh/fullblod. (halvblod brukar ingå i rasstandarden)
Du kan börja med ex. NF/Conn/ osv men du skall sedan via generationerna minska ner NF/conn inslaget för varje generation till förmån för welsh/fullblod.

Typ 3 NF grundras och då oftast med en hel del Arabblod i komb med eng fullblod.

ASRP har i sina Plan och riktlinjer Typ 2 avel.

Följande skrivning finns.
För svensk ridponnyavel godkända raser
Ponnyblod:
I första hand redan konsoliderade ridponny och welsh ponny sektion A och B – övriga godkända ponnyraser bör betraktas som råmaterial (welsh sek C, D, Connemara, New forest, Russ, Exmoor och Dartmoor.)
Förädlare:
Engelskt, Angloarabiskt och Arabiskt fullblod samt små ädla halvblod.

Så när du höjs till skyarna så är det för att betäckningen kan ge en hingst med avelsvärde.
När du "sänks" är det med tanke på att en hingst i princip inte skall föra typ. NF blod allt för nära i härstamningen. (en hingst med NF inslag i första andra led går ju knappast att undanträngningsavla med).

Vi har en hingst som för NF blod, han uppvägde sin något olämpliga härstamning med att vara en MYCKET god individ.

peråke /som bara förklarar och är inte skyldig till skrivningen.

Är det Lotus?

"Men nu är det samma sak igen, denna eviga dressyr,
var är hopphingstarna? ASRP missar jättemkt på att inte försöka få fram mer hopp-ponnies. Jag tror att den största anledningen till splittringen inom ridponnyvärlden är att asrp satsat på dressyren och glömt bort hoppningen"
poloplayer

Jo så kan det nog vara, själv har jag sett flera av de Tyska ridponnyer som nu går hopp EM som ungponnyer visas under ryttare i gångarter på Bundeschampionat som unga och viss kan man tolka det som om dom enbart går att rida dressyr på.
Därtill har jag sett dessa Tyska ridponnyhingstar som nu tävlas i EM hoppning visas på hingstshower i som Poloplayer kallar DRESSYR--deras fäder och morfäder också om vi skall vara korrekta.

Det här att ridponnyn bara för att hingstarna genomgår avelsvärdering och väljs i första rundan för att de har godtagbar exteriör--i andra rundan bruksprov som förstås kräver god grundutbildning för att klara av---utesluter inte att de kan hoppa.

Ridponnyer handlar i mångt om mycket ponnyer med goda grundkvaliteer, gott temperament och hög ridbarhet. Förmågorna är nedärvda och som i sin tur förhoppningsvis skall ha hög arvbarhet.

Korerekt Poloplayer dom DOMINERAR totalt dressyren på EM nästa ALLA startande är Tyska ridponnyer och med i princip SAMMA hingstlinjer , men går du över till hopparenan på detta EM så blir du förvånad för där finns SAMMA hingstlinjer representerade .

Det finns många representanter, här är två hingstar som har dressyrbetonade härstamningar. och också tävlat mycket dressyr.

(I år betäcker jag i min "dressyr" avel med FS Golden Moonlight som f.ö är farfar till Magic, Dancer--hingsten harr en avkommor med på i hoppningen på Ponny EM)

Nightfever 20.0038.83218 Night-Star III x Domingo13 y. DR B Stallion

Dundee 60*4.0037.08094 Dressman I x Nalet ox 11 y. DR B Stallion

peråke..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·
I
  • Låst
Avel Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för hingst till mitt Rp sto nästa år. Mitt sto är 50 % engelsk fullblod & 50% New... 10 11 12
Svar
238
· Visningar
21 150
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I...
Svar
9
· Visningar
1 229
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 730
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka