Welsh el RP? vart ska jag reg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare U-Two
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 5 114
Sv: Welsh el RP? vart ska jag reg?

Vilka två ASRP hingstar har gått till sporten?

Vilka två ASRP hingstar har gått till sporten?
Det är Vermont och Lotus, båda efter halvblodshingst och tävlar i dressyr.Hopphingstar finns inte nån som gått till tävlingsryttare, eller finns väl ingen hingst som tävlat nån gång i hoppning förutom Guns firecracker men han togs väl ur avel.

Det är Vermont och Lotus, båda efter halvblodshingst och tävlar i dressyr.Hopphingstar finns inte nån som gått till tävlingsryttare, eller finns väl ingen hingst som tävlat nån gång i hoppning förutom Guns firecracker men han togs väl ur avel.

Minotaurus tävlar hoppning.

Minotaurus tävlar hoppning.
Jag räknar inte Mintauros som ridponnyhingst, han är ett rent halvblod med halvblodstam på båda sidor, men jag gillar honom mkt efter att sett honom på tävlingar, tycker det är en toppenhingst som borde användas mer. Ingen av dom fina importerade hingstarna finns i nåra resultatlistor i hoppning, bland domm svenskfödda har väl L Komet och Micis Napoleon placeringar. Det visar bara vilket jättegap det är mellan uppfödare och sporten, uppfödarna använder dom fina importhingstarna och tävlingsryttarna har inte en susning om va det är för stam, dom vet bara att Poetic Justice och Fredriksbergs-hingstarna ger bra hoppare, och köper såna istället.

Men vad tror du händer om "dom fina importhingstarna´s " avkommor när dom når "sportålder" slår den här typen av ponnyer som går bäst i sporten just nu. ????

Då blir väl det dom som ponnyryttarna helst vill ha ??? eller tror du att man fortsätter att köpa det man är van vid.

peråke

Men borde de inte uppnåt åldern att de skulle synas på tävlingsbanorna nu.
Va på hopptävling idag och endast 10 % av ponnyerna hade stam, resten var okända.
En hingst som jag tycker mig se en hel del avkommor till vid hopptävlingar är Cordo. Vet att jag frågat om honom förut och kommer nu inte ihåg stammen på honom, men har är väl inte godkänd.

Ja och nej ASRP hade mycket få betäckta ston under 90 talet.

I början av 90 talet föddes ca 30--45 föl om året och sakta stegring mot ca 70 föl 1999.
Betäckningarna satte ordentlig fart året BoGi började betäcka och hans första fölomgång är nu fem år och då handlade det om ca 150 föl/år och framåt.

Dom lite större fölomgångarna är nu fem år och yngre.

Så vi får vänta lite till och se vad som händer..

Men om man tittar på en häst som Cordo så kan ju inte han ha haft speciellt många avkommor, men ändå så utmärker han sig genom att man ser avkommor till honom på tävlingsbanorna.

vad jag förstått så var aveln med honom rätt omfattande.

Han betäckte på gotland och visserligen utanför stamboken men med bra avel och bra ston.

Jag träffade Cordo förra året och han har tävlat dressyr de sista åren i karriären, han var tydligen rätt het att hoppa... han var nu C ponny och Valack.

När jag såg honom så var tyckte jag att han hade fin ridponnytyp och korrekt exteriör--han var ju väldigt "exelent" avlad.

Helt övertygad om att han "gått igenom" om han visats.

Senast ändrad av en moderator:

När jag läser vad många skriver när det gäller Ridponnyhingstar så måste den allmänna uppfattningen vara att hingstägare till Importerade Ridponnyhingstar är ett ovanligt korkat släkte!!!
Man köper en söt och fin liten hingst utan någon som helst prestation som ger avkommor som kan sträcka sig att vinna en utställning på sin exteriör!
Om vi tar Power Boy så är ju han en Importerad Ridponny hingst, han har en del riktigt bra avkommor i Sverige, men mestadels har han betäckt ston som varit ur verkligt varierat ursprung och slag!
När Veronas Bo-Gi kom in till Sverige var det som Per Åke sa, då som aveln tog fart.
Han äldsta avkommor i Sverige är 5 år och dom har haft framgångar och kommer förmodligen att ha fler framgångar.
Ta nästa Import hingst Leuns Velds Elegant, hur kan han i Sverige visa vad han går för när ingen använder honom, trots att hans föl har varit NAT fölchampions etc har han endast fram till 2006 haft ett 10 tal ston!
Han som har två avkommor högt placerade i EM dressyr i A-final.
Vad gör sportmänniskorna för att hitta guldkornen, här talas det hela tiden om korkade uppfödare som inte utbildar och plockar fram sina avkommor och hingstar.
Men vad gör sportmänniskorna? Hur letar ni framgångsrika avkommor hur studerar ni Internationella resultatlistor.
Vi har i Sverige en annan hingst som har över 30 avkommor i INT/NAT klass i både hoppning och dressyr.
En hingst lovordad i flera Europeiska länder för sina fantastiska avkommor. Använder vi honom för att utöka vår sportponny avel?

Vi har Ridponnyhingstar som har avkommor i Europaeliten men vi orkar inte ens ta reda på vilka och hur, utan man sitter och klagar på att det inte finns någon substans i de "fina Importhingstarnas" avkommor.

Vi kan vända på frågan istället vad gör folk i sporten för att se sportponny hingstarna?
Varför blir vissa hingstars avelsvärde höjda och andras inte?

När vi hade en av våra ponnyer nere i Holland och tränade för Hollands Landslags tränare för ponnyer ville dom köpa..... men vi tog vår ponny med oss hem igen, men hur länge kommer ägare till begåvade hingstar/ponnyer att vänta på att sportmänniskorna ska lära sig hitta guldkornen?
Dom ridponnyhingstar som borde ha avkommor som uppnått åldern för att tävla , kan man fråga sig varför dom i Asrp inte gör avkommebedömning? Man ska när man varit i avel i 8 år ha minst 15 bedömningsbara avkommor, resultatet av dessa ska redovisas och sedan tas beslut hurvida hingst ska avelsvärdehöjas eller sänkas!

Detta görs hela tiden på halvblodssidan, det är p.g.a detta som vissa hingstar sänks till C eller till V andra höjs till A eller Elit!

Så här blir det lätt när ingen inom ridponny riktigt förstår det här med avel.

Som vi har just nu, welshhingsten Dito med flera avkommor som tävlas nat i hoppning.

Nu är det värsta riv efter att använda honom till sitt sto, han är död sen många år och efter ett långt liv.

När han var ung betäckte han mycket sparsamt och i princip alla avkommor var bra i sporten men någon populär hingst var han inte han betäckte förstås welshston men även allt möjligt-dåligt temperamentsrykte hade han också.

För ca 9-10 år sedan var det en ridponnyuppfödare som hade sett det här hur bra avkommorna var och lånade honom på ålderns höst och betäckte allt hon hade under ett par år och dom utomstående ston som ville--intresset från gästston var minimalt och därefter dog han.

När man letar hingst som förvärver sig måste man ju dels obsevera hingstens härstamning, egen utveckling i sporten/förmågor om han är ung och titta på avkommorna och i den ålder dom är så man hinner använda hingsten innan han går till sporten/försvinner ur landet eller dör.

Här sitter man och väntar tills avkommorna når högsta eliten och då vill man göra en likadan---avel går dessutom framåt så även om hingsten lever i dag och kan användas så finns det säkert någon ung hingst tillgänglig som kommer att lämna ännu bättre avkommor när dom blir tillräckligt gamla för att visa sin förmåga.

För varje år blir sporten mer avancerad och allt mer avancerade ponnyer med inte bara hoppförmåga utan även hög ridbarhet kommer att krävas i framtida hoppsport.

Dom som föds i dag kommer ju att vara i toppsport om tio år...och inte nu.

Här avlar vi ju kroniskt tio--tjugo år efter, i länder som avlar mycket sportponnyer avlas med snabba generationsskiften på de unga hingstarna som har de sportponnyförvärvare som finns i toppsport i dag som farfar/farfarsfar /farsfarsfarfar...

Eftersom ridponnyavel är färsk här i Sverige och inte riktigt fungerat så har vi ju inga egenuppfödda sådana hingstar utan vi har ju fått hit andra länders framavlade sådana hingstar--och vi har svårt att förstå sådant som vi bara får läsa om och inte sett.

Hade Svensk ridponnyavel funkat som den gör i andra ridponnyländer -- så hade Cordos far ..då Gimmic som har RP nummer--haft sonen Cordo (cordo godkänd) som då hade haft en ung son efter några år--Cordo son och han hade haft kanske en ung godkänd son Cordo sonson som ung och i avel i dag.

Gimmic--Cordo--Cordo son--Cordosonson--osv.

Då hade vi förvaltat hoppgenerna och förstärkt med gott avelsarbete och hade haft en framavlad hoppförvärvare som stoägarna trott på fast han var ung..

Vad får vi göra i dag när aveln inte har fungerat...jio stona efter de här förvärvningssäkra hingstarna finns och vi skall avla på Dito ston, Cordo ston osv fast vi får nog finna oss i att det till stor utsträckning är "fina importerade" RP hingstar och deras Svenskfödda söner som måste vara fäder.

Den bästa unga hopponny jag sett i år är efter BoGi, han har en Dito mor..

peråke

När jag läser vad många skriver när det gäller Ridponnyhingstar så måste den allmänna uppfattningen vara att hingstägare till Importerade Ridponnyhingstar är ett ovanligt korkat släkte!!!
Man köper en söt och fin liten hingst utan någon som helst prestation som ger avkommor som kan sträcka sig att vinna en utställning på sin exteriör!
Om vi tar Power Boy så är ju han en Importerad Ridponny hingst, han har en del riktigt bra avkommor i Sverige, men mestadels har han betäckt ston som varit ur verkligt varierat ursprung och slag!
När Veronas Bo-Gi kom in till Sverige var det som Per Åke sa, då som aveln tog fart.
Han äldsta avkommor i Sverige är 5 år och dom har haft framgångar och kommer förmodligen att ha fler framgångar.
Ta nästa Import hingst Leuns Velds Elegant, hur kan han i Sverige visa vad han går för när ingen använder honom, trots att hans föl har varit NAT fölchampions etc har han endast fram till 2006 haft ett 10 tal ston!
Han som har två avkommor högt placerade i EM dressyr i A-final.
Vad gör sportmänniskorna för att hitta guldkornen, här talas det hela tiden om korkade uppfödare som inte utbildar och plockar fram sina avkommor och hingstar.
Men vad gör sportmänniskorna? Hur letar ni framgångsrika avkommor hur studerar ni Internationella resultatlistor.
Vi har i Sverige en annan hingst som har över 30 avkommor i INT/NAT klass i både hoppning och dressyr.
En hingst lovordad i flera Europeiska länder för sina fantastiska avkommor. Använder vi honom för att utöka vår sportponny avel?

Vi har Ridponnyhingstar som har avkommor i Europaeliten men vi orkar inte ens ta reda på vilka och hur, utan man sitter och klagar på att det inte finns någon substans i de "fina Importhingstarnas" avkommor.

Vi kan vända på frågan istället vad gör folk i sporten för att se sportponny hingstarna?
Varför blir vissa hingstars avelsvärde höjda och andras inte?

När vi hade en av våra ponnyer nere i Holland och tränade för Hollands Landslags tränare för ponnyer ville dom köpa..... men vi tog vår ponny med oss hem igen, men hur länge kommer ägare till begåvade hingstar/ponnyer att vänta på att sportmänniskorna ska lära sig hitta guldkornen?
Dom ridponnyhingstar som borde ha avkommor som uppnått åldern för att tävla , kan man fråga sig varför dom i Asrp inte gör avkommebedömning? Man ska när man varit i avel i 8 år ha minst 15 bedömningsbara avkommor, resultatet av dessa ska redovisas och sedan tas beslut hurvida hingst ska avelsvärdehöjas eller sänkas!

Detta görs hela tiden på halvblodssidan, det är p.g.a detta som vissa hingstar sänks till C eller till V andra höjs till A eller Elit!
Det här verkar va ett känsligt ämne. Men varför ser man aldrig nån hingst på tävlingsbanan, det är ju det som ger god reklam, kanske är ponnyföräldrarna dumma som inte fattar att det finns bra ridponnys födda i sverige, men om dom alrig visas hur ska nån hitta dom då?
Det finns väl en hingst som varit i avel i 8år, har han utvärderats? Han fick väl elit fast han inte haft en startande avkomma i hoppning?
Inget fel att satsa på dressyr, men 80% av alla starter gör i hoppning, avla för den marknaden istället för att det viktigaste ska va gångarter och utställningar så kommer nog köparna stå i kö.

vad jag förstått så var aveln med honom rätt omfattande.

Han betäckte på gotland och visserligen utanför stamboken men med bra avel och bra ston.

Jag träffade Cordo förra året och han har tävlat dressyr de sista åren i karriären, han var tydligen rätt het att hoppa... han var nu C ponny och Valack.

När jag såg honom så var tyckte jag att han hade fin ridponnytyp och korrekt exteriör--han var ju väldigt "exelent" avlad.

Helt övertygad om att han "gått igenom" om han visats.
Ändrade regler?
Halvblodsfar, ej godkänd arab morfar, och mormor russto?
Hade han visats så hade han väl åkt ut snabbt som bara den.

Cordos far Gimmic har RP nummer och är godkänd för ridponnyavel.

Cordos morfar--Ali Pru är en hingst som inte hade Arablic. och därför var icke erkänd--men han tillhör en grupp av några få hingstar som "erkändes" för ridponnyavel för sina avkommors kvalite.

Att ha en mormor som är russ är helt erkännt.

Cordo avlades fram på Klinteby och han visades aldrig och stambokfördes--men ALLA klintebystona som då har ungefär samma härstamningar som Cordo är i dag stambokförda för ASRP och alltså AVELSSTON, det handlar om ca tio stycken.
När Klintebystona avelsvärderades visade det sig att de var av mycket god kvalite--dom bedömdes på guldnivå i princip hele bunten och fick höga avkommebokstäver A och Elit.

I princip alla Svenskfödda ridponnyhingstar har någon form av disp. för att dom hade ej godkända hingstar i sin härstamning typ Ali Pru..dit hör bl.a Vermont, Jameson m.fl.---så hans härstamning hade inte stoppat honom.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Personligen så tycker jag att de är intressantare med svensk uppfödning i flera led.
Som i Cordos fall så är det ju verkligen att han lyckas bygga upp en helt svensk ridponny i sverige.
Och som det sägs om stona därifrån också att det är bra material.
Men jag kan väl tänka mig vad som sagts om denna avel tidigare.
Tyckte mig se det bland Asrp folk, tendensen att se ner på människor som tror på sin egen avel och se ner på dessa med sin sk buskavel.

Personligen så tycker jag att de är intressantare med svensk uppfödning i flera led.
Som i Cordos fall så är det ju verkligen att han lyckas bygga upp en helt svensk ridponny i sverige.
Och som det sägs om stona därifrån också att det är bra material.
Men jag kan väl tänka mig vad som sagts om denna avel tidigare.
Tyckte mig se det bland Asrp folk, tendensen att se ner på människor som tror på sin egen avel och se ner på dessa med sin sk buskavel.

Nu befinner vi oss i en annan tidsålder nu finns en ridponnystambok och vill vi bedriva ridponnyavel med generationsskiften och föra bra genetiskt blod vidare så är det en nödvändighet att hålla oss inom "skaklarna" --annars så blir det tvärstopp.

Det hela hanlar mer om att få ett bra system och ha tillit till systemet (stamboken), litar inte uppfödarna på systemet med stambok och avlar vid sidan blir det enskilda "soloinsatser" som ingen annan har nytta av.

Motsatt råder goda uppfödare som avlar fram bra avelsmaterial inom stamboken kan på detta sätt "dela" med sig till ALLA stoägare som får möjlighet att använda en stark avelshingstt.

Man måste alltid titta till misstag som begåtts och förstå varför något blev som det blev och jobba framåt utan "mentala" skador och dra nytta av misstagen.

Detta med att Klintebyaveln delvis hamnade utanför stamboken har "försökts" repareras på stosidan, men förstås omöjligt på hingsidan.

Bara att gå vidare och peppa varandra att visa bra unga Svenskfödda hingstar, förhoppningsvis få dom godkända och sedan tro på dem och använda dem--dom är ju framtiden.

peråke

Det finns väl en hingst som varit i avel i 8år, har han utvärderats? Han fick väl elit fast han inte haft en startande avkomma i hoppning?
Inget fel att satsa på dressyr, men 80% av alla starter gör i hoppning, avla för den marknaden istället för att det viktigaste ska va gångarter och utställningar så kommer nog köparna stå i kö.

Intressant det där med P.B, en hingst som i Sverige inte har några hoppande avkommor men i Tyskland har lika många poängtagande avkommor i hoppning som dressyr, därtill förvärvt en av Tysklands starkaste hopponnylinjer via sonen Folklore..

Jag tror att det beror på att hans första år i Sverige betäckte han urusla ston och rätt få egentligen, aveln med honom och lite bättre ston och många avkommor började i princip år 2000 då först blev det stora årgångar.
Så för P.B skall vi nog vänta och se lite innan vi summerar.

Titar man på treårstest och kvalitetsbedömningar som genomförts av avkommor födda ifrån 2000 och framåt så ligger han högt i index i både gångarter och hoppförmåga.

Inte länge sedan P.B avkomma vann riks för treåriga hopponnyer.

När vi ser på resultatet av Svensk Ridponnyavel så skall man inte dera för snabba slutsatser, få avkommor överhuvudtaget på 90-talet och väldigt många dåliga (olämpliga) ston som mäödrar.

Ridponnyavel på 2000 talet har varit många betäckta ston och ston med mycket högre kvalite´.

Dom köpare som förstår att det är hög kvalite på unga ridponnyer och köper av anledning av INDIVIDENS kvalite och inte att ridponnyerna är så framträdande i toppsport i dag--blir nog inte missnöjda.

peråke

Det här verkar va ett känsligt ämne. Men varför ser man aldrig nån hingst på tävlingsbanan, det är ju det som ger god reklam, kanske är ponnyföräldrarna dumma som inte fattar att det finns bra ridponnys födda i sverige, men om dom alrig visas hur ska nån hitta dom då?

De blir ju kastrerade så egentligen är det ju bra att de ej blir tävlingsponnyer. Ägarna är då inte intresserade av avel uatn av tävling och vill ej ha hingst. F ö så startade Pondus, Coelenhages Prince Thatch och Magic Dancer H på ponnyhopptävling förra helgen. Det kanske kommer fler hingstar på tävlingsbanorna således men hoppas de får förbli hingstar...

De blir ju kastrerade så egentligen är det ju bra att de ej blir tävlingsponnyer. Ägarna är då inte intresserade av avel uatn av tävling och vill ej ha hingst. F ö så startade Pondus, Coelenhages Prince Thatch och Magic Dancer H på ponnyhopptävling förra helgen. Det kanske kommer fler hingstar på tävlingsbanorna således men hoppas de får förbli hingstar...

Det var trevligt att höra!
Jag tror att tävlande hingstar är bästa tänkbara reklam för svensk ridponny. För som någon skrev tidigare, syns inte hingstarna ute i svängen så är det väldigt få som vet om att dom finns. Tyvärr är ju många ponnyföräldrar totalt ointresserade/okunniga om härstamningar och betalar hellre massor för en irländsk import än för kanske en bättre välstammad ridponny. Börjar svenska ridponnierna att synas och placerar sig på tävlingar så ökar självklart intresset, men tyvärr verkar det nu som om det är nåt för dom närmast sörjande. :banana::banana::banana:

Hmmm det är nog så att dom tävlar men kanske föreningen missar i att synliggöra det hela.

B. Aarden tävlas nu i helgen i Falserbo i femårschampionatet för halvblod (150 cm)

Jarno har startast nat. i dressyr utom tävlan i FEI klass och hde högsta procenten. (sex år får ej starta inom tävlan, ungponny)

Verdi, Valdo bägge kvalade till ponnychampionatet i både hoppning och dressyr på reg nivå med flera vinst/plac upp i LA med ponnyryttare (vinster i hoppning LA).

Casio, var på NM med framgång bland D- ponny är C- ponny. (var ivarjefall 2:a i den klass jag såg vet ej sluresultatet men säker är jag på lagguld. Han har även int plac i år och gick A- final i somras på EM. Nu såld till Danmark och förstås i Landslag.

M. Dancer har tävlats av sin utbildare upp till Msv B4 med plac. mot hästar (147 cm)Han är uttagen i A- landslagstrupp i Norge där ägaren bor--flyttar.

Fenome tävlas i både hoppning och dressyr
Dressyr passar hans ´nuvarande ryttare--startat nat i mästeskapsprogram, vinst på reg tävling.

peråke

det är vad jag kommer på på raken..

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·
I
  • Låst
Avel Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för hingst till mitt Rp sto nästa år. Mitt sto är 50 % engelsk fullblod & 50% New... 10 11 12
Svar
238
· Visningar
21 150
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I...
Svar
9
· Visningar
1 229
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 730
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka