P
pezon
Sv: Welsh el RP? vart ska jag reg?
Vilka två ASRP hingstar har gått till sporten?
Vilka två ASRP hingstar har gått till sporten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är Vermont och Lotus, båda efter halvblodshingst och tävlar i dressyr.Hopphingstar finns inte nån som gått till tävlingsryttare, eller finns väl ingen hingst som tävlat nån gång i hoppning förutom Guns firecracker men han togs väl ur avel.Vilka två ASRP hingstar har gått till sporten?
Det är Vermont och Lotus, båda efter halvblodshingst och tävlar i dressyr.Hopphingstar finns inte nån som gått till tävlingsryttare, eller finns väl ingen hingst som tävlat nån gång i hoppning förutom Guns firecracker men han togs väl ur avel.
Jag räknar inte Mintauros som ridponnyhingst, han är ett rent halvblod med halvblodstam på båda sidor, men jag gillar honom mkt efter att sett honom på tävlingar, tycker det är en toppenhingst som borde användas mer. Ingen av dom fina importerade hingstarna finns i nåra resultatlistor i hoppning, bland domm svenskfödda har väl L Komet och Micis Napoleon placeringar. Det visar bara vilket jättegap det är mellan uppfödare och sporten, uppfödarna använder dom fina importhingstarna och tävlingsryttarna har inte en susning om va det är för stam, dom vet bara att Poetic Justice och Fredriksbergs-hingstarna ger bra hoppare, och köper såna istället.Minotaurus tävlar hoppning.
Det här verkar va ett känsligt ämne. Men varför ser man aldrig nån hingst på tävlingsbanan, det är ju det som ger god reklam, kanske är ponnyföräldrarna dumma som inte fattar att det finns bra ridponnys födda i sverige, men om dom alrig visas hur ska nån hitta dom då?När jag läser vad många skriver när det gäller Ridponnyhingstar så måste den allmänna uppfattningen vara att hingstägare till Importerade Ridponnyhingstar är ett ovanligt korkat släkte!!!
Man köper en söt och fin liten hingst utan någon som helst prestation som ger avkommor som kan sträcka sig att vinna en utställning på sin exteriör!
Om vi tar Power Boy så är ju han en Importerad Ridponny hingst, han har en del riktigt bra avkommor i Sverige, men mestadels har han betäckt ston som varit ur verkligt varierat ursprung och slag!
När Veronas Bo-Gi kom in till Sverige var det som Per Åke sa, då som aveln tog fart.
Han äldsta avkommor i Sverige är 5 år och dom har haft framgångar och kommer förmodligen att ha fler framgångar.
Ta nästa Import hingst Leuns Velds Elegant, hur kan han i Sverige visa vad han går för när ingen använder honom, trots att hans föl har varit NAT fölchampions etc har han endast fram till 2006 haft ett 10 tal ston!
Han som har två avkommor högt placerade i EM dressyr i A-final.
Vad gör sportmänniskorna för att hitta guldkornen, här talas det hela tiden om korkade uppfödare som inte utbildar och plockar fram sina avkommor och hingstar.
Men vad gör sportmänniskorna? Hur letar ni framgångsrika avkommor hur studerar ni Internationella resultatlistor.
Vi har i Sverige en annan hingst som har över 30 avkommor i INT/NAT klass i både hoppning och dressyr.
En hingst lovordad i flera Europeiska länder för sina fantastiska avkommor. Använder vi honom för att utöka vår sportponny avel?
Vi har Ridponnyhingstar som har avkommor i Europaeliten men vi orkar inte ens ta reda på vilka och hur, utan man sitter och klagar på att det inte finns någon substans i de "fina Importhingstarnas" avkommor.
Vi kan vända på frågan istället vad gör folk i sporten för att se sportponny hingstarna?
Varför blir vissa hingstars avelsvärde höjda och andras inte?
När vi hade en av våra ponnyer nere i Holland och tränade för Hollands Landslags tränare för ponnyer ville dom köpa..... men vi tog vår ponny med oss hem igen, men hur länge kommer ägare till begåvade hingstar/ponnyer att vänta på att sportmänniskorna ska lära sig hitta guldkornen?
Dom ridponnyhingstar som borde ha avkommor som uppnått åldern för att tävla , kan man fråga sig varför dom i Asrp inte gör avkommebedömning? Man ska när man varit i avel i 8 år ha minst 15 bedömningsbara avkommor, resultatet av dessa ska redovisas och sedan tas beslut hurvida hingst ska avelsvärdehöjas eller sänkas!
Detta görs hela tiden på halvblodssidan, det är p.g.a detta som vissa hingstar sänks till C eller till V andra höjs till A eller Elit!
Ändrade regler?vad jag förstått så var aveln med honom rätt omfattande.
Han betäckte på gotland och visserligen utanför stamboken men med bra avel och bra ston.
Jag träffade Cordo förra året och han har tävlat dressyr de sista åren i karriären, han var tydligen rätt het att hoppa... han var nu C ponny och Valack.
När jag såg honom så var tyckte jag att han hade fin ridponnytyp och korrekt exteriör--han var ju väldigt "exelent" avlad.
Helt övertygad om att han "gått igenom" om han visats.
Personligen så tycker jag att de är intressantare med svensk uppfödning i flera led.
Som i Cordos fall så är det ju verkligen att han lyckas bygga upp en helt svensk ridponny i sverige.
Och som det sägs om stona därifrån också att det är bra material.
Men jag kan väl tänka mig vad som sagts om denna avel tidigare.
Tyckte mig se det bland Asrp folk, tendensen att se ner på människor som tror på sin egen avel och se ner på dessa med sin sk buskavel.
Det finns väl en hingst som varit i avel i 8år, har han utvärderats? Han fick väl elit fast han inte haft en startande avkomma i hoppning?
Inget fel att satsa på dressyr, men 80% av alla starter gör i hoppning, avla för den marknaden istället för att det viktigaste ska va gångarter och utställningar så kommer nog köparna stå i kö.
Det här verkar va ett känsligt ämne. Men varför ser man aldrig nån hingst på tävlingsbanan, det är ju det som ger god reklam, kanske är ponnyföräldrarna dumma som inte fattar att det finns bra ridponnys födda i sverige, men om dom alrig visas hur ska nån hitta dom då?
De blir ju kastrerade så egentligen är det ju bra att de ej blir tävlingsponnyer. Ägarna är då inte intresserade av avel uatn av tävling och vill ej ha hingst. F ö så startade Pondus, Coelenhages Prince Thatch och Magic Dancer H på ponnyhopptävling förra helgen. Det kanske kommer fler hingstar på tävlingsbanorna således men hoppas de får förbli hingstar...