Sv: Welsh corgi
Åh så fina hundar!! Jag har funderat mycket på corgi nu senaste tiden och har väl någonstans kommit fram till att det kanske blir en sådan den dagen jag kan ha hund igen... Må det inte dröja för många år tills dess
Jag var först inne på cattledog men tror nog att dom kräver ännu mer än vad jag redan tänkt. Visst är corgin något mindre energisk?
Jag vill ha en hund som tilltalar mig utseendemässigt och med egenskaper att den ska tycka det är roligt att vara med på allt från vanliga promenader till att vara med ute hela dagar i skog och natur. oavsett om det är sommar eller vinter. Även båtliv förekommer. Så storleken spelar roll, den får inte vara för stor för den ska vara smidig att få med sig i båten eller ev. på en snöskoter.
Den ska kunna vara lös utan problem och hålla sig nära så något jakt i sig vill jag inte ha.
Spår och lydnad är något jag själv tycker om att göra. Men hunden får inte vara sådan så att den börjar stressa om man känner för att ligga på sofflocket en dag ibland. (Mina kusiner hade en border collie förut som visserligen var en omplacering som inte haft det så bra tidigare men den var väldigt energisk och vallade allt från människor till flygande maskroser... den kunde aldrig slappna av...)
Tror ni en corgi skulle passa?
Den enda nackdelen jag funderar på är om benen är fööör korta?
Ibland (ofta) är jag ute i väldigt snårig terräng och lite träskliknande blir det emellanåt... Tar dom sig fram?
Blir dom jätteskitiga under magen om man går i stan en blöt vårdag? (Mer än normalt alltså, måste man duscha av dom efter varje promenad typ....?)
Väldigt fina att se på är dom i alla fall tycker jag!