Z

Zeena

Skulle vilja veta mer om hur denna raser är. Hur är de i lynnet, att rida. Är de klena eller tåliga etc...
Hoppar de i allmänhet bra, och hur är det med dem inom dressyren. Vill veta mer eftersom en vän till mig funderar på att köpa en...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Welsh Cob

En welsh cob går i döden för dig...Det säger mycket :love:
otroligt arbetsglad, hoppar bättre än många välstammade halvblod, sprattlar dressyr lika bra, bara att läsa ponnystatistiken. Hel och sund, en underbar kompis att tävla lite högre med, och ännu perfektare åt barn. Cobben är internationellt beskriven som "the best riding and driving pony in the world", inte helt utan anledning. :banana:

Vad ska din kamrat ha för något?

Kan intyga att de hoppar bra ;) lättlärda, lättfödda, viktbärande, kan ha lite nerv men utan att bli hispiga. (min Ida däremot har inga nerver.....) utstrålning! :love:
MEN det finns en del cobbar som har svårt med galoppen då de är lite högre bak än fram ibland. Det ska vi inte sticka under stol med. Om man inte rider dem rätt så är de vansinningt starka. Mina cobbar rids av både barn och vuxna små som stora nybörjare som vana.
Ta mitt ena sto.
Som 3 åring diplom. Inkörd och tränar dressyr körning.
4 åring hoppdiplom 9,28p kvaliten(bästa hoppresultaten på Strömsholm den helgen! äv bland halvbloden), BIS, startade ungponnyklasser i hopp/dressyr med bra resultat.
5 åring startade en L:A dressyr med placering. Har sedan dess hamnat i avelsboxen.
Nog allt kan de! :p

Senast ändrad:

Om man söker en lite större häst, dvs inte en ponny utan 155-165 cm... Kan cobbarna bli så stora, och behåller de sina trevliga gångarter och hoppförmågan då, eller ska man korsa!? Var ska man leta för att hitta den perfekta hästen till ett humant pris?

Drömmer om en härligt röd sak med vit man och svans samt fyra helstrumpor och bläs... :love:

Det finns cobbar i den storleken men jag ryser när jag ser dem :crazy: En cob med all sin massa blir gigantisk i den storleken. Oftast så brukar även en vuxen kunna rida en cob runt 150 utan att det ser konstigt ut. De är så breda över ryggen och har så mkt buk att långa ben förvinner. Inte att förväxlas med ett halvblod på 150......
Hur som helst så har de stora jag sett haft gången hoppningen vet jag inte.
Burhults Junior på Gotland har lämnat stora avkommor som inte varit så tunga i typen.

Vad jag letar efter är en maffig häst som ändå ger ett ädelt intryck. Härliga rörelser och personlighet står också högt på önskelistan. Jag är egentligen inte ute efter en tävlingshäst, men det vore kul att kunna ställa upp i några klasser ändå, om andan faller på...
Jag vill ha en allroundhäst som kan showa i dressyr, hoppa en bana på 1-1.10, dundra fram i skogen och hoppa stockar, gosa i stallet och pryda sin plats i hagen...

Vad jag INTE vill ha är en överbyggd häst med lång rygg och korta ben. Gillar inte heller lågt ansatta halsar och magar som släpar i backen även då hästen är i trim...

Vad tror du - ska jag fortsätta titta efter cobbar eller har du någon idé om något som skulle passamig bättre!?

En cob på 150 - är den viktbärande?
Jag är "bara" 164 cm, men väger en del...

Dessa är vackra, tycker jag:
dragon1.JPG
IMG_0747.jpg
welsh.jpg
braint2.jpg

lånat bilderna från internet

4 vita helstrumpor... :love:

Måste bara lägga mig i lite...

Dregel, dregel, dregel :love: :love: :love:

Var kan man köpa såna??

Den nedersta är nog favoriten... man kan ju drömma i alla fall...

Zeena: Förlåt för trådstölden... ;)

Vad tror du om denna skönhet? Idag 2 år, fortfarande hingst.
+- 150 cm. i mankhöjd. Ur läcker! :love: :love:

:mad: Hmmm.... inget kort kom med, får skaffa hjälp till kvällen med det. :confused:

Den skönheten Mouschan beskriver kan vara något för dig! Om du bara är runt 160 själv så behöver du inte en så stor cob. Du skulle kunna rida vårt sekt C sto utan problem. Hon är bara 134 cm hög tyvärr med taxben :smirk:
Sikta in dig på en cob på 150 med massa så klarar du dig bra. En skönhet som ovanstående har dessutom bra blod på mödernet :D har ju mormor i mitt stall :D utstrålning lagom med massa och en flaschig färg! Pappan har lämnat hoppavkommor (hade en halvsyster som gärna hoppade ur min hage 1.10 högt staket)och en mamma som kvalitets finalist i gångarter :d Enda felet är nog färgen......isabell.......
En cob som liknade den översta fuxen i färgen gick för 70 000 för någon månad sedan :angel:
En cob på 150 är lika viktbärande som en cob på 155, det hänger inte på benen utan ryggen!
Självklart du ska ha en cob :banana: :banana:

Senast ändrad:

Fiona på din hemsida var söt minsann... men ALLA ben ska vara vita - avla fram en sån kille (mörkfux eller svart) som blir 150 så köpar jag! :love: (Ska bara råna banken först... :angel: )

Vill se bilder på moschans kuse nu!

Jag vet inte vilken härstamning det är på den. Det är en valack som är 6 år 148. Fux med bred bläs och 3 vita strumpor.
Skall kolla på den på måndag.

Vad får man betala för en sådan häst tror ni? Det har ridits av tonåring och vuxen. Varit ute och tävlat lite hoppning 80-90 cm.

Då får du vänta länge :D JAG har inte som avelsmål att få fram så stora hästar. Nästa år kommer det ett helsyskon till Fiona. Idag är hon runt 135 och ser gigantisk ut :crazy: Jag tycker att det är ganska stort för att bara vara 1 år och det syns att hon blir större då rumpan tyvärr fortfarande är några cm högre. (utställning på måndag :smirk: ) Hennes pappa är ju en B-ponny.
Gå in på HalyBailys sida så får du se den flashiga unghingsten :idea:
Han har ett drinknamn.......

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 782
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 691
Senast: Acto
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat