Welsh cob som Westernhäst?

Sv: Welsh cob som Westernhäst?

reppan.jpg

Mumma!:d:d:love::love:
en sån snygging!

min är iförsig en blandras... men 50% welsh cob å 50% paint...
nu 4år..

när hon var liten tillsammans med sin WC mamma...Magic Treasure

MAGIC TREASURE STÅR I DET STALLET JAG RIDER!
Hon är dessvärre halt men har ett jättefint cobföl vid sin sida!

MT är född nästgårds till mig ;)

*kl*
Hur höga brukar WC bli?
Är väldigt sugen på en sån som framtida westernhäst men
jag är ändå 175 lång med långa ben så vill ju inte ha en för liten häst

Jag är 174 cm i strumplästen...hästen mättes i höstas till 146,5. Hon är 3,5 och växer lite till. Gissar på ett slutmått runt 148 - 150 cm.

*kl*
Hur höga brukar WC bli?
Är väldigt sugen på en sån som framtida westernhäst men
jag är ändå 175 lång med långa ben så vill ju inte ha en för liten häst
Du ska inte jämnföra en cob med ett klenbent halvblod. En cob "sväljer" en betydligt långbentare ryttare än ett halvblod i samma storlek då cobben har större bukomfång. MItt cobsto på 1,48 kan stora karlar rida utan att det ser konstigt ut. LÅÅÅÅÅnga Görel red vårt sekt C sto på 1.33 och benen släpade inte i backen.;)

Det är iof sant.
Men blir det inte svårt att komma åt med skänklarna ordentligt?

Det här fotot är taget med en dålig mobilkamera...Hästen har breddat sig ytterligare nu. Men, jag har bra kontakt med skänkeln...
Lilly070909_3.jpg

Det är iof sant.
Men blir det inte svårt att komma åt med skänklarna ordentligt?

På vilket sätt skulle det vara svår att komma åt med skäklarna? Benen ligger ju längs sidan på hästens mage och sätet har du under dig:) Det är ju inte så att dina ben kommer att sticka rakt ut bara för att hästen har lite massa.

Skulle vilja säga tvärtom nästan. Har du långa ben kan det absolut bli knepigare att rida cob. Speciellt om den inte är jättedjup. Att den är bred påverkar ju inte "vart magen slutar" om du förstår vad jag menar.
Jag har cobbar som inte är speciellt heffaklumpiga och där kan jag med långa ben ibland få svårt med kontakten. Man måste då skola om sig till att rida mer med sina lår och övre delen på sadeln, utan att knipa med knäna.
Jag rider oftast med sporrar för att kunna låta benen hänga ner så långt som möjligt. Fungerar jättebra när jag då bara behöver tänka ett kommando så lyder hästen. Men tar jag av sporrarna och förlorar den lilla impulsen så har jag mycket svårare att kommunicera då jag bara kan använda vader och lår. Dom allra flesta rider ju trots allt med hälarna och fördelen med att rida cob som långbent är att man lär sig rida så som man borde göra :o dvs ner med benen och inverka med sätet! (utan att låta viktig...)

Slusumma: Det kan fungera jättebra att rida cob som långbent, men lika svårt kan det vara om man inte har hundra koll på dressyren.

Skulle vilja säga tvärtom nästan. Har du långa ben kan det absolut bli knepigare att rida cob. Speciellt om den inte är jättedjup. Att den är bred påverkar ju inte "vart magen slutar" om du förstår vad jag menar.
Jag har cobbar som inte är speciellt heffaklumpiga och där kan jag med långa ben ibland få svårt med kontakten. Man måste då skola om sig till att rida mer med sina lår och övre delen på sadeln, utan att knipa med knäna.
Jag rider oftast med sporrar för att kunna låta benen hänga ner så långt som möjligt. Fungerar jättebra när jag då bara behöver tänka ett kommando så lyder hästen. Men tar jag av sporrarna och förlorar den lilla impulsen så har jag mycket svårare att kommunicera då jag bara kan använda vader och lår. Dom allra flesta rider ju trots allt med hälarna och fördelen med att rida cob som långbent är att man lär sig rida så som man borde göra :o dvs ner med benen och inverka med sätet! (utan att låta viktig...)

Slusumma: Det kan fungera jättebra att rida cob som långbent, men lika svårt kan det vara om man inte har hundra koll på dressyren.
På vilket sätt skulle det vara svår att komma åt med skäklarna? Benen ligger ju längs sidan på hästens mage och sätet har du under dig Det är ju inte så att dina ben kommer att sticka rakt ut bara för att hästen har lite massa.
Precis! med sätet och övre skänkeln rider man lättast oavsett vilken häst man en väljer att rida.:p Oavsett om man rider Pelleplutt på 1.14 el Pommen på 1.75

Nja jämför nog med connemaran jag red förut på 155
där jag hade fötterna under magen. Iof ska man ju då skänkla med vaderna men tyckte ändå jag hade svårt att komma åt honom

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 227
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka