Welsh Cob/Frieser?

linnsan

Trådstartare
Någon som har eller har sett den här korsningen? Hur är den? Funderar på att betäcka mitt Cob sto med en frieser. De är ju rätt lika och har liknande bakgrund. Vad tror ni om det?

Sv: Welsh Cob/Frieser?

Tanken med denna avkomman är iallafall att få en lite större och resligare avkomma. Något mittemellan coben och friesern. Främst till tävling men den ska vara lugn och trygg men med mycket motor. Om avkomman blir ett sto som kommer hon med 99 % säkerhet att behållas och om det blir en hingst så är det 50/50. Tror ni denna avkomman är ngt för marknaden? Färgen är garanterad svart om det har betydelse?

Ingen lyckad kombination.Eftersom du har två tunga hästraser som kombineras så kan du med otur få en extremt tung häst med de karaktäristiska egenskaper hos båda raserna som är minst önskvärda. Det är det troligaste senariot. Tyvärr är det ofta så i avel att mindre önskvärda egenskaper blir dominanta i korsningsavel. Men man kan också ha tur och få en lätt häst. Ska man nödvändigtvis ha en korsning så bör man satsa på en tung/lätt kombination. Varför avlar du inte fram en renrasig Cob? Det är en bra allroundras med många användnings områden och skulle jag tänka mej mer attraktivt att köpa än en korsning. Har haft ett cobspann i körning som var toppenkul och bra att köra och dessutom en bra ridhäst./ Gunilla

Är det verkligen stor risk att den blir tung? Jag menar bägge raserna är ju lätta i steget och ingen av dem är ju direkt tung i kroppen. Det jag vill få fram är en lätt högrest och lite större avkomma. Visst finns det större cobar. Men tycker att korsningen var intressant. Då bägge har liknande steg och avelssyfte/mål? så verkade det inte helt konstigt att korsa dessa två. Vad är det för dåliga egenskaper som dessa har som man inte ville få med i avkomman menar du?

Jag förstår inte vad en frieser kan bidra med i den typen av korsning? Vill du få fram en större avkomma är det väl bättre att betäcka med ett halvblod?

Tycker det låter som en mkt intressant kombination. Som du säger så är de faktiskt rätt lika de båda raserna, friesern är mer högrest. Risken att avkomman blir tung bör vara lika stor som om du betäckt med en vanlig Cob-hingst. Så är målet en högre o lite mer högrest avkomma så tror jag kombinationen kan löpa ut väl!

Varken friesern eller cobben är lätta raser. Föder själv upp frieserhästar så jag borde nog veta. Friesern har ett rymligt högt steg men deffinitivt inte det lätta steg som tex. en arab har. Och en cob som är en ponny ras och en frieser som räknas till ett varmblod har inte mycket gemensamt än ibland den svarta färgen.Har bott 12 år i Holland och där undviker man som sjutton att avla på tung/tung kombination. De egenskaper som jag främst syftar på är just tyngden. Du kan få en häst som ser mer ut som en nordsvensk bruks i typ. Cobben har inte frieserns höga knälyft och det kommer du kanske inte heller att få fram utan får en häst som hasar fram. Friesern har en vertikal hals och cobben en horisontal. Så den högresta svanhalsen som du kanske är ute efter blir kanske för tung och ännu mer horisontal. dessutom spelar man väldigt med avel när man använder sig av en ej avelsgodkänd hingst. det finns nämligen inga godkända frieserhingstar från KFPS i Sverige. Bara 3 från den tyska föreningen. Med en ej godkänd hingst har du ingen som helst koll på vad som finns ärftligt bakåt. Kanske hans mor gav vattenskallar eller bär på anlagen? Eller så finns det dvärgväxt i anlagen. Dessa hingstar sorteras ut direkt i KFPS och kommer inte ens med i hingstpremeringen.
Vill man ha fram en ädlare högrest häst så kanske en Morgan eller en trakener något som skulle passa bättre. Det är lätta varmblods raser. Och gå då för guds skull på en godkänd hingst och inte till första bästa för det är inte avel utan reproduktion./ Gunilla

Ena anledningen att jag inte vill ha halvblod som far är för att jag vill ha en lite mer högrest avkomma och med rörelserna som en frieser/cob har. Även deras psyke. Andra anledningen är att jag tycker att halvblodsaveln har gått rent åt h*lvete på vissa håll på senare tid och de går sönder tidigare och tidigare osv. Vet dock inte om det är avelsrelaterat eller har med deras uppväxt att göra. Men vad är det för fel på Friesern?

Vem har sagt att jag ska använda mig av en ickegodkänd hingst?!?:confused:

Självklart kommer jag ta en godkänd hingst. Finns det inga hingstar i Sverige? Man kan inte heller "köpa" importsperma? Hur får man då fram frieser i Sverige? Använder sig alla uppfödare av ickegodkända hingstar? Gör du det?

Varför skulle avkomman bli så tung som en nsv? Sen tycker jag ju att nsv är snygga de med. Även fast jag är ute efter en lättare avkomma.

Sen bros det ju på vad man menar med tung. Med tung menar jag att hästen är "klumpig" (typ nordsvensk, ardenner). Men det kanske friesern är? Coben är ju inte tung, grov ja men den rör sig lätt och smidigt. Det trodde jag Friesern gjorde också?

Jag tror inte på den kombon, precis som nillabjorn sagt innan finns det risk att det blir en tung häst. Har sätt endel korsningar tyngre ponny/friser och alla har varit modell köttbulle.
Varför inte lägga på en PRE kanske? Ska du ha hästen till dressyr så tror jag det kan vara något om du inte vill lägga på halvblod. Dessutom är dessa raser mer lika i kroppen.

Har själv welsh cob och känner inte alls igen din beskrivning av rasen. Han har def ingen horisontell eller "tung" hals, han är långlinjerad men högrest och smäcker OCH höga knälyft. Fick frågan i ridhuset häromveckan om det var en frieser...så SÅ olika är de inte. Det finns två väldigt olika typer av welsh cobs, en tyngre och kortare och så de som ser ut som min; lätta, långlinjerade med rätt stora rörelser.

Sen är jag ingen anhängare av att korsa raser ö h t utan jag tycker man ska satsa på renrasigt, förbättra genom att avla på bra individer med goda egenskaper. Gillar man welsh cob men vill ha en större modell av häst så finns det ju såna också, inom rasen.

Friesern har ett rymligt högt steg men deffinitivt inte det lätta steg som tex. en arab har. Och en cob som är en ponny ras och en frieser som räknas till ett varmblod har inte mycket gemensamt än ibland den svarta färgen.
Cobben har inte frieserns höga knälyft och det kommer du kanske inte heller att få fram utan får en häst som hasar fram.

Är det möjligen en Irish Cob du tänker på? :confused:

Welsh Cob räknas som varmblod och inte som ponny.
Enligt rasstandarden ska en Welsh Cob röra sig så här:

Rörelser: Fria och kraftfulla. I travet ska knäet vara böjt och hela frambenet ska sträckas ut från bogen och så långt fram som möjligt. Hasarna ska böjas in under kroppen och steget ska hämtas rakt och kraftfullt.

Det innebär alltså att de ska ha knälyft men även ett vägvinnande steg, vilket kanske skiljer sig från Frieserns mer "symaskinsliknande" trav som även är tyngre. Bakbensaktiviteten är det inget fel på hos en Welsh Cob så om en eventuell avkomma efter en Welsh Cob/Frieser skulle bli en häst som "hasar fram", kommer gången troligen inte från coben i alla fall.

Jag förstår inte vad en frieser kan bidra med i den typen av korsning?

Friesern kan bidra med en lång, svag rygg vilket är ett vanligt fel hos rasen. Den kan även bidra med ett stort och grovt huvud, stupande kors, för korta framben i förhållande till bakbenen samt att avkomman blir alldeles för högrest med hjorthals och en för liggande bog (körhästtyp).
Om det är en dressyrhäst man vill ha så är dessa egenskaper inget att sträva efter. ;)

Friesern kan bidra med en lång, svag rygg vilket är ett vanligt fel hos rasen. Den kan även bidra med ett stort och grovt huvud, stupande kors, för korta framben i förhållande till bakbenen samt att avkomman blir alldeles för högrest med hjorthals och en för liggande bog (körhästtyp).
Om det är en dressyrhäst man vill ha så är dessa egenskaper inget att sträva efter. ;)

:idea:
:bow::bow::bow:

Ena anledningen att jag inte vill ha halvblod som far är för att jag vill ha en lite mer högrest avkomma och med rörelserna som en frieser/cob har. Även deras psyke. Andra anledningen är att jag tycker att halvblodsaveln har gått rent åt h*lvete på vissa håll på senare tid och de går sönder tidigare och tidigare osv. Vet dock inte om det är avelsrelaterat eller har med deras uppväxt att göra. Men vad är det för fel på Friesern?

Om du är kunnig väljer du förstås en hingst som passar stoet. Tror att det finns mer att välja på bland halvblodshingstarna om du är ute efter ridbarhet.

Rörelser med mycket knän och hårt nedslag i backen är inget jag förknippar med en hållbar häst.

Avkomman ska användas för tävling - i vad och på vilken nivå?

Stammen på stoet? Stoets prestationer (hon måste ju vara nästan det du vill åstadkomma och komma ur nästan det du vill åstadkomma för att det ska vara idé)

Marknaden - hur då? Det beror ju på svaret på fråga 1. Och det beror på om du själv hade tänkt behålla och träna hästen och sälja färdigt eller att sälja som föl. Du kan ju alltid få ett par tusen för en gullig häst - men frågan är om du är beredd att sponsra den typen av människor som köper gulliga hästar billigt.

Hur kan man skapa en tråd och be om råd utan att öht tala om vad man vill åstadkomma:confused:

PS jag börjar tro att Buke blivit en trollskog. Varför ska alla börja med ogenomtänkta korsningar? Har man tänkt kan man väl åtminstone skriva ut vad hästen ska tävla i?

Senast ändrad:

PS jag börjar tro att Buke blivit en trollskog. Varför ska alla börja med ogenomtänkta korsningar? Har man tänkt kan man väl åtminstone skriva ut vad hästen ska tävla i?

Håller helt med! Alla dessa mysteriska korsningar som börjar dyka upp nu.

Ska sj dock betäcka ett fint ridponnysto med PRE för att få fram en liten stor häst för skogsridning och AR. Men den korsningen är mkt genomtänkt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka