Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Friesern har ett rymligt högt steg men deffinitivt inte det lätta steg som tex. en arab har. Och en cob som är en ponny ras och en frieser som räknas till ett varmblod har inte mycket gemensamt än ibland den svarta färgen.
Cobben har inte frieserns höga knälyft och det kommer du kanske inte heller att få fram utan får en häst som hasar fram.
Rörelser: Fria och kraftfulla. I travet ska knäet vara böjt och hela frambenet ska sträckas ut från bogen och så långt fram som möjligt. Hasarna ska böjas in under kroppen och steget ska hämtas rakt och kraftfullt.
Jag förstår inte vad en frieser kan bidra med i den typen av korsning?
Friesern kan bidra med en lång, svag rygg vilket är ett vanligt fel hos rasen. Den kan även bidra med ett stort och grovt huvud, stupande kors, för korta framben i förhållande till bakbenen samt att avkomman blir alldeles för högrest med hjorthals och en för liggande bog (körhästtyp).
Om det är en dressyrhäst man vill ha så är dessa egenskaper inget att sträva efter.
Ena anledningen att jag inte vill ha halvblod som far är för att jag vill ha en lite mer högrest avkomma och med rörelserna som en frieser/cob har. Även deras psyke. Andra anledningen är att jag tycker att halvblodsaveln har gått rent åt h*lvete på vissa håll på senare tid och de går sönder tidigare och tidigare osv. Vet dock inte om det är avelsrelaterat eller har med deras uppväxt att göra. Men vad är det för fel på Friesern?
PS jag börjar tro att Buke blivit en trollskog. Varför ska alla börja med ogenomtänkta korsningar? Har man tänkt kan man väl åtminstone skriva ut vad hästen ska tävla i?