Welsh Cob. Alla med gulgener

Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har Menai Cardi Maid :)

köpte henne i somras och hon är nu 2½ år gammal. Är överlycklig över denna lilla häst som jag gissar kommer hamna på runt 155.

Mina förhoppningar är att hon ska få föl i framtiden men just nu koncentrerar vi oss på att förbereda inför inridningen. Hon är en vänlig men envis dam och det ska bli spännande att se hur hon utvecklas! :love:

Här är några bilder från sommarbetet.

Cardi.jpg


cardi3-1.jpg
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har delat stall med Vallas Ida och kan inte annat än hålla med. Hon ser ju mörkbrun ut. Och jag har sett alla hennes avkommor och inget har fått något gulanlag från henne.

Kan berätta att jag precis fått veta av säker källa att Vallas Ida är testad för gulanlag och hon bär på de. Hon är enligt DNA gulbrun :)
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Vi har ju Balnecroft King of Gold. Han är född 2010 och det är tänkt att han ska bli tävlingshäst så småningom. Det tar nog ett tag till innan han har växt klart... :)

Han är hingst och får vara det så länge det fungerar bra. Om han används i avel återstår att se. Han har dock ett väldigt stabilt psyke och trevlig exteriör.

Här är han som 1-åring i somras tillsammans med sin kompis Crusse (Lynbrie Welsh Crusader).

Crusse_Kingen.jpg

JAG ÄR FÖRÄLSKAD!

Kommer du att använda honom i avel?
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Det var ju intressant, var har hon fått det ifrån eftersom ingen av föräldrarna är gul?

Hennes tidigare ägare är här ibland, får se om hon hittar tråden.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Kan berätta att jag precis fått veta av säker källa att Vallas Ida är testad för gulanlag och hon bär på de. Hon är enligt DNA gulbrun :)

Jag kan garantera dig att Ida INTE är testad för gulanlag, däremöt är hon DNA testad mot sina föräldrar. Detta satte SWF som krav när vi skulle ändra hennes pass från isabell (vilket hon enl sitt första pass är född som) till gulbrun. Att Ida blev inskriven som gulbrun i sitt andra pass beror på att vi hade 3 olika id kontrollanter som ansåg att hon var gulbrun, vi fick då åka till Strömsholm och ta DNA typning på föräldrarna (valla hade nämligen en gulbrun NF hingst på station det året Ida blev till) och så fick Dan Axel säja sitt, han ansåg att hon kunde vara gulbrun så det fick bli gulbrunt i passet.

Efter 9 år med Ida o 7 avkommor kan jag garanter att Ida INTE är gulbrun! Hon har som mariaauto skriver, en väldigt vacker o udda gulbrun nyans med apelkastning o skunksvans. Hon är inte stickelhårig men har nedärvt sin skunksvans (dvs hon har som en skunk vitt i svansen på var sin sida av det svarta).
Du kan dessutom räkna bort Nattens Anastasia från din lista då hon är såld till Finland.
Mvh
Marie Kurtson / Vallas Idas tidigare ägare (såld 2010)
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Det var ju intressant, var har hon fått det ifrån eftersom ingen av föräldrarna är gul?

Hennes tidigare ägare är här ibland, får se om hon hittar tråden.

Jag har sett tråden men tidigare valt att inte skriva ngt då jag fullkomligt HATAR all form av färgavel. Jag älskar den gulbruna färgen och önskat att Anastasia fått sin fars vackra gulbruna färg (Broghton Replica) men jag skulle aldrig använda mig av en hingst som inte har den exteriör o kvaliteer som jag vill se, bara för att han har en läcker färg.

Jag tycker att det är synd att det finns så många cobhingstar i avel idag som inte har där att göra bara för att de har en läcker färg. Många gånger är de inte visade alt visade med klass II.
Om jag någonsin upptar min cobavel igen (möjligen om jag köper tillbaka Ida alt en av hennes döttrar) så skulle jag använda mig av Broughton Replica igen, han har allt en cob ska ha enl mig samt visad med 45p! hans läckra färg är bara ett plus i kanten.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

*devis kl*

Jag är nog den enda här som inte tycker att gult är särskilt snyggt. Jag hade snarare önskat att vår gule herre hade varit svart istället, så visst kan man säga att det förekommer en viss färgavel här - men då inte på gult, utan svart :p
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

+1

Tycker dessutom att många isabeller o cremello ser ut som fan.. Jag tycker att man ska avla på typ och prestation med allt vad det innebär. hittar man en hingst som uppfyller sina kriterium som dessutom har en fin färg så är det bara o säga grattis! Speciellt då också om man har ett sto värt att avla på.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag kan garantera dig att Ida INTE är testad för gulanlag, däremöt är hon DNA testad mot sina föräldrar. Detta satte SWF som krav när vi skulle ändra hennes pass från isabell (vilket hon enl sitt första pass är född som) till gulbrun. Att Ida blev inskriven som gulbrun i sitt andra pass beror på att vi hade 3 olika id kontrollanter som ansåg att hon var gulbrun, vi fick då åka till Strömsholm och ta DNA typning på föräldrarna (valla hade nämligen en gulbrun NF hingst på station det året Ida blev till) och så fick Dan Axel säja sitt, han ansåg att hon kunde vara gulbrun så det fick bli gulbrunt i passet.

Efter 9 år med Ida o 7 avkommor kan jag garanter att Ida INTE är gulbrun! Hon har som mariaauto skriver, en väldigt vacker o udda gulbrun nyans med apelkastning o skunksvans. Hon är inte stickelhårig men har nedärvt sin skunksvans (dvs hon har som en skunk vitt i svansen på var sin sida av det svarta).
Du kan dessutom räkna bort Nattens Anastasia från din lista då hon är såld till Finland.
Mvh
Marie Kurtson / Vallas Idas tidigare ägare (såld 2010)

Ber så hemskt mycket om ursäkt. Blandade ihop de lite. Skulle vara att hon är typad mot föräldrarna.
Varför inte DNA testa och kolla efter gult anlag? Är de inte bättre att få hästen registrerad i passet med rätt färg?

Är mycket medveten om att Anastasia är såld till finland men hon finns med i SWF nätstambok och kom därmed med i listan.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har sett tråden men tidigare valt att inte skriva ngt då jag fullkomligt HATAR all form av färgavel. Jag älskar den gulbruna färgen och önskat att Anastasia fått sin fars vackra gulbruna färg (Broghton Replica) men jag skulle aldrig använda mig av en hingst som inte har den exteriör o kvaliteer som jag vill se, bara för att han har en läcker färg.

Jag tycker att det är synd att det finns så många cobhingstar i avel idag som inte har där att göra bara för att de har en läcker färg. Många gånger är de inte visade alt visade med klass II.
Om jag någonsin upptar min cobavel igen (möjligen om jag köper tillbaka Ida alt en av hennes döttrar) så skulle jag använda mig av Broughton Replica igen, han har allt en cob ska ha enl mig samt visad med 45p! hans läckra färg är bara ett plus i kanten.

Vilka cobhingstar syftar du då på?
När de gäller gula hingstar så är Broughton Replica den enda i avel idag som är kvalitetsbokförd.
Och Dwyfor Topaz och Janton Statesman har licens. "Toby" används dessutom inte alls i allmän avel.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Instämmer!

Skulle aldrig falla mig in att välja hingst efter färgen, möjligen om jag i slutändan hade svårt att välja mellan två kan jag välja den med en färg som tilltalar mig mest.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Ber så hemskt mycket om ursäkt. Blandade ihop de lite. Skulle vara att hon är typad mot föräldrarna.
Varför inte DNA testa och kolla efter gult anlag? Är de inte bättre att få hästen registrerad i passet med rätt färg?

Är mycket medveten om att Anastasia är såld till finland men hon finns med i SWF nätstambok och kom därmed med i listan.

Varifrån skulle hon ha fått gult anlag när hennes föräldrar inte har det?
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Vet inte alls vilka hästar du menar Maria när du säger att de ser förjävliga ut. Tycker du drar alla över en kam när du skriver så. Att folk avlar på hästar utan prestationer är inget nytt och de förekommer inom alla raser, oavsett om vi pratar om färgavel eller ej!

De är upp till var och en ifall de vill avla på skräp eller inte och om de skall tas som seriösa uppfödare.

Äger själv två st cobhingstar på listan, de är snart 4 år båda två och ingen av dem har hittills betäckt eller innehar licens.
Jag personligen vill avla med hästar som har korrekt exteriör och egna prestationer.
Har köpt dem unga just för att jag skall kunna matcha dem med med mål som passar mina krav då det dagsläget inte finns någon cobhingst som duger för mig. Är inte intresserad av utställningar eller poäng därifrån utan att ta fram tävlingsponnyer med bra temprament och hållbarhet.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Tycker det är onödigt att ha en häst reggad med fel färg om de nu är uppenbart att hon har en annan färg.
Menade att de är bättre att dna testa och sen registrera rätt.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag tror Impressa menar att då skulle de kunna utesluta att hon är gulbrun och föra in rätt färg i stamboken.

Edit: Impressa hann före... :D
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Syftet med tråden var inte att klancka ner på folk som väljer att avla på gula hästar oavsett om de har utställningspoäng eller ej utan att föra oss samman i en tråd där vi kan visa bilder på dessa vackra färger med många varianter!

Alla som har gulingar har inte hemsidor, bloggar eller pixbox osv...
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

en del hästar med gulanlag är fantastiskt vackra, som den hästen som postades nyss i tråden. Men det finns även dem som verkligen inte är fina... De kan ju se ut hur som helst, grisrosa pigment, med svarta prickar runt ögonen tillhör t ex inte mina favoriter. Jag skulle helt inte ta chansen o avla fram en gulbrun häst, bättre o köpa en som man tycker ser fin ut :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp