Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener
Åh vad läcker!! Gul OCH med bukfläck och höga strumpor *kär*
Åh vad läcker!! Gul OCH med bukfläck och höga strumpor *kär*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har delat stall med Vallas Ida och kan inte annat än hålla med. Hon ser ju mörkbrun ut. Och jag har sett alla hennes avkommor och inget har fått något gulanlag från henne.
Vi har ju Balnecroft King of Gold. Han är född 2010 och det är tänkt att han ska bli tävlingshäst så småningom. Det tar nog ett tag till innan han har växt klart...
Han är hingst och får vara det så länge det fungerar bra. Om han används i avel återstår att se. Han har dock ett väldigt stabilt psyke och trevlig exteriör.
Här är han som 1-åring i somras tillsammans med sin kompis Crusse (Lynbrie Welsh Crusader).
Kan berätta att jag precis fått veta av säker källa att Vallas Ida är testad för gulanlag och hon bär på de. Hon är enligt DNA gulbrun
Det var ju intressant, var har hon fått det ifrån eftersom ingen av föräldrarna är gul?
Hennes tidigare ägare är här ibland, får se om hon hittar tråden.
Jag kan garantera dig att Ida INTE är testad för gulanlag, däremöt är hon DNA testad mot sina föräldrar. Detta satte SWF som krav när vi skulle ändra hennes pass från isabell (vilket hon enl sitt första pass är född som) till gulbrun. Att Ida blev inskriven som gulbrun i sitt andra pass beror på att vi hade 3 olika id kontrollanter som ansåg att hon var gulbrun, vi fick då åka till Strömsholm och ta DNA typning på föräldrarna (valla hade nämligen en gulbrun NF hingst på station det året Ida blev till) och så fick Dan Axel säja sitt, han ansåg att hon kunde vara gulbrun så det fick bli gulbrunt i passet.
Efter 9 år med Ida o 7 avkommor kan jag garanter att Ida INTE är gulbrun! Hon har som mariaauto skriver, en väldigt vacker o udda gulbrun nyans med apelkastning o skunksvans. Hon är inte stickelhårig men har nedärvt sin skunksvans (dvs hon har som en skunk vitt i svansen på var sin sida av det svarta).
Du kan dessutom räkna bort Nattens Anastasia från din lista då hon är såld till Finland.
Mvh
Marie Kurtson / Vallas Idas tidigare ägare (såld 2010)
Jag har sett tråden men tidigare valt att inte skriva ngt då jag fullkomligt HATAR all form av färgavel. Jag älskar den gulbruna färgen och önskat att Anastasia fått sin fars vackra gulbruna färg (Broghton Replica) men jag skulle aldrig använda mig av en hingst som inte har den exteriör o kvaliteer som jag vill se, bara för att han har en läcker färg.
Jag tycker att det är synd att det finns så många cobhingstar i avel idag som inte har där att göra bara för att de har en läcker färg. Många gånger är de inte visade alt visade med klass II.
Om jag någonsin upptar min cobavel igen (möjligen om jag köper tillbaka Ida alt en av hennes döttrar) så skulle jag använda mig av Broughton Replica igen, han har allt en cob ska ha enl mig samt visad med 45p! hans läckra färg är bara ett plus i kanten.
Ber så hemskt mycket om ursäkt. Blandade ihop de lite. Skulle vara att hon är typad mot föräldrarna.
Varför inte DNA testa och kolla efter gult anlag? Är de inte bättre att få hästen registrerad i passet med rätt färg?
Är mycket medveten om att Anastasia är såld till finland men hon finns med i SWF nätstambok och kom därmed med i listan.
Jag tror Impressa menar att då skulle de kunna utesluta att hon är gulbrun och föra in rätt färg i stamboken.
Edit: Impressa hann före...