Welsh Cob. Alla med gulgener

Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Om de är dubbla gulanlag du är rädd för att få fram är de inte svårare än att låta bli att avla med två hästar som bär gulanlag. Dock förstår jag inte alls vad de är för svarta prickar runt ögonen du pratar om, dubbelgula har ju inget svart alls? Menar du så som vissa tigrerade hästar har eller?
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag tycker dock det finns mängder av fula hästar som är bruna, svarta, skimmlar och så vidare. Men du kanske talar Welsh Cob nu?

Inom ridponnyer finns det mängder med gula som är uppe i toppen.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

*kl*

Min drömhäst är helt klart en gul Welsh cob. Börjar dock mer och mer gilla cremellon också, den Yttik visade ser ju ut som en sagohäst tror smutsfäckar:D!

Vad det gäller färgavel är jag kluven. Jag tycker faktiskt inte att det är helt dåligt. MEN då måste den in i "finrummet" så det inte buskavlas på färgen enbart. Det viktigaste ska fortfarande vara sunda individer med korrekt exteriör.

Tyskarnas ridponnyavel borde vara ett föredömme egentligen. Det finns massor av ursnygga, fantastiska gula ponnier som vinner medaljer på mästerskapen. Kan aldrig tänka mig annat än detta är resultatet av en otroligt lyckad färgavel.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

så kan det vara, är inte så haj på färger, kan bara grunderna. Men om en häst har rosa hud, o har svarta fläckar här o var, som då syns t ex runt ögon, eller som små prickar på mulen så tycker jag det är fult. Jag tycker det är fint med "rena" täcken, alltså en fint tecknad skäck tycker jag alla gånger är finare än tex den färg som apaloosa ofta har, brunskimlar typ med vitt över rumpan. Många tycker om dessa lite udda färger, men jag uppskattar mest de vanliga.

Ironwill: Jupp, det finns alltid fula hästar, fux är också en sån färg som kan bli riktigt ful, eftersom det finns så många variationer på det. Visst har vi alla våra favoritfärger, jag är kär i skimlar så länge de inte har de små prickarna, apelkastat är absolut finast. Vi har en buckskin (quarter) i stallet som har väldigt fin färg, har en till quarter som är gul, hennes färg är ganska jämn, lite apelkastad på magen men då är själva apelkastningen ljusare och då ser hon inte smutsig ut. Dock är jag inte så förtjust i hennes huvudform då den är så himla bred och kort, så det ser ut som en tjur som kommer :P Med den kroppsformen o den mer bulliga muskulaturen så kan hon faktiskt se lite skrämmande ut, speciellt eftersom hon inte är den muntraste av hästar ;)

Nu har jag skojat till bilden lite för o skrämma matte.. Hästen är alltså inte färgad ;)

390917_10150429321685748_747485747_8625282_473887278_n.jpg
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Tycker det är onödigt att ha en häst reggad med fel färg om de nu är uppenbart att hon har en annan färg.
Menade att de är bättre att dna testa och sen registrera rätt.

Vad spelar det för roll vilken färg hästen är reggad som? Hon ser gulbrun ut o är reggad som det. Sen att hon inte har gulgenen är det ju bara ägaren till henne som har med att göra. Hon är ju inte en hingst som används av andra hästägare utan just ett sto som verkar i privat avel där ägaren vet vad hon lämnar o inte lämnar. Jag skulle aldrig lägga ut pengar på att gulgentesta o regga om en så pass gammal häst. Det drabbar ju ingen annan än just ägaren att hon är reggad i fel färg. Det har hitills inte stört någon annan att hon är reggad som hon är, kollar du i gamla stamböcker så är hon registrerad som isabell........
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

kl
Vilka fina Wcobbar!
Till ämnet färg så tycker jag det är upp till var och en. Avlar man på godkända individer som passar varandra så tycker jag att det är helt ok.
Varför skulle man inte kunna få avla på en färg man vill ha?

Har sett Welshhingstar, ej gula, som inte heller håller kvalitetsboksstandard som används i avel så det är nog inte unikt för just de med gulanlag..
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

KL

Jag har nog inte hängt med i svängarna riktigt, men när förvandlades tråden från att vara en med gula cobbar, till att bli en som handlade om att bara gula korsades med varandra? Det hade väl verkligen inte med saken att göra.:confused:

Men ska man vara krass så får man ofta bättre betalt för gula, så jag förstår att det lockar att använda gult i sin avel - jag gör ju det själv - men däremot inte sagt att man just användet gul+gul. TS, har jag förstått dig rätt eller fel?

Bidrar med bild på en gulsvart.
nyr-2010-428_127240086.jpg
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Får man verkligen bättre betalt bara för att hästen är gul? Trodde nog att det hade mer med kvalitet och användningsområde att göra.
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Nja, skitjobbiga att borsta, allt damm syns oavsett hur länge du ryktar. Bleks på sommaren så att de blir bruna.
Blir grå när man klipper dom på vintern så man får aldrig njuta av att dom är svarta.


;)

Är dom gula får man mer betalt vid försäljning och ofta så gillas gula ponnyer i ponnydressyren. (Jag vet
4-5 domare som är förtjusta i ponnyer som är gula eller fuxar med vit man och som gärna är litet extra frikostiga med poängen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Gult överlag är folk mycket förtjusta i. Hästen behöver väl inte vara av sämre kvalitet för det. Och jag menar överlag, inte bara i sverige vi är ett för litet land för att kunna bygga prisstatistik på. Men jo, den häst jag personligen fått allra bäst betalt för var, just det, gul ;)
Utomlands är det tokrusning efter allt som är gult, se bara på auktionerna... Spelar ingen roll om hästen är bra eller inte. :grin:
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

KL

Jag har nog inte hängt med i svängarna riktigt, men när förvandlades tråden från att vara en med gula cobbar, till att bli en som handlade om att bara gula korsades med varandra? Det hade väl verkligen inte med saken att göra.:confused:

Men ska man vara krass så får man ofta bättre betalt för gula, så jag förstår att det lockar att använda gult i sin avel - jag gör ju det själv - men däremot inte sagt att man just användet gul+gul. TS, har jag förstått dig rätt eller fel?

Bidrar med bild på en gulsvart.
nyr-2010-428_127240086.jpg

Du har förstått mig helt rätt!
Tråden handlar om cobbar som är gula. Inte om vem som tycker de är rätt eller fel att avla gult + gult ... Det är upp till var och en att besluta själv vad de väljer att avla på. Finns ju tre gula färger som går att få fram med bara en gul förälder.

Tycker din gulsvarta är helt fantastiskt vacker! Är de inte den som är född lite knasigt på året oxå?
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Jag har ju just två svenskfödda gulingar hemma. Anser att de låg ganska normalt i priset om man jämför andra cobbar i samma ålder men icke gula som va tillsalu samtidigt.

Sen vet jag ju inte vad andra betalat för sina hästar, men de flesta med gulingar som jag vet har importerat sina och då har de varit billigare ink transporten än de svenskfödda jag köpt, men för mig är de en säkerhet med svensk födda ponnyer enligt mig. De gynnar ju även den svenska cob aveln vilket behövs, för finns de inga köpare till de hästar vi föder upp i sverige, varför avla överhuvudtaget?
Tror att de anses vara lite finare att ha en importerad cob än en svenskfödd :/
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Nä det är storasyster Gwylfah du tänker på, som är född på Alla Helgona i november. Hon är iofs också DNA-testad fast utan gult så hon är bara svart. Är fortfarande i vår ägo och dräktig just nu så vi inväntar med spänning sommaren. Hon har hunnit bli fem år sen det begav sig :)

Detta är lillasyster Gazette. På henne misstänkte vi tidigt att hon bar på gult och visst var det så. Mamma dräktig igen med samma hingst. Jag väntar troget på ett gulbrunt stoföl eller en svart hingst :D
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Ah det fölvaket minns jag! Var ju en lång tråd här på buke där vi var många som följde troget:). Detta är iofs en gultråd-men kan du inte visa en bild på henne ändå?
 
Sv: Welsh Cob. Alla med gulgener

Tycker det är onödigt att ha en häst reggad med fel färg om de nu är uppenbart att hon har en annan färg.
Menade att de är bättre att dna testa och sen registrera rätt.

Fast spelar det verkligen någon roll? Om hästen ser ut att vara gulbrun så ser hon ju ut att vara det?

Jag har en fölunge här hemma som är dna-testad med rätt färg men ser verkligen inte ut som det och anledningen att jag valde att dna-testa honom är ju för att jag har haft 3 olika id-kontrollanter som gett honom 3 olika färger och det sista de ville 'kalla honom' var ju svart.
Vi har inte heller kunna utesluta ngn färg eftersom hans mamma är svart sabino och pappan är skimmel, mer än så vet vi inte, vet inte ens pappans grundfärg. Och eftersom detta är en hingstunge som sparas för just ev. avel så kände jag att jag ville ha rätt färg, som just nu fortfarande känns som 'fel färg' :crazy:

Född korpsvart med silverben och var så här mörk i 3-4 veckor.
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/aDorableMii/IMG_6751.jpg

Och senare på sommaren, visserligen lite solblekt men mina andra svart-skäckar eller svarta hästar har inte belkts i närheten av detta.
http://i1109.photobucket.com/albums/h429/gypsyinharmony/BusarSept2011/IMG_1394.jpg

Och nu, i slutet av december, ser han fortfarande mörkt mörkt röd ut, jag och flera med mig ser inte det svarta i honom och det ser jätteudda ut när hans kompis som är lika gammal och är svartskäck verkligen är svart i sin päls. :o
Jag har dessutom haft att jämföra med bilder på min 3-årshingst som är svart (med rött anlag) och de är inte i närheten av varandra i färgen.

Han är färgtestad på svart/röd/agouti, silver, gul och skimmel och det kostade strax över 500 kr hos Animal genetics i Usa och han är homozygot svart.
Så för mig är det tvärtom, hans korrekta genetiska färg är skriven i hans papper men visuellt är han inte i 'rätt färg' och när jag tittar på Iglatjärns gulsvarta så är det ju så min ser ut men är som sagt, homozygot svart.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp