Welaraponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare carinah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 860

carinah

Trådstartare
Hamnade på en sida om Welaraponnyer. Som tydligen ska registrerats som ras från och med 1981 i USA.
Ursprunget ska vara Welsh och Arab, och grundaren är Lady Wentworth på Crabbet, som började denna avel med Arabhingsten Skowronek.
Någon som vet mer om denna ras? Har aldrig tidigare hört om denna. Googlade och hamnade på amerikanska sidor med några länkar till uppfödare, men hittade inga bilder på hingstar eller så.

Sv: Welaraponny

Jag har aldrig hört talas om "Welaraponnyer" (welshpartbred?) förut men eftersom jag gillar både araber och framförallt welshar + känner till namnet Lady Wentworth så vore det mkt intressant med mer info om "rasen". Går det att registrera ponnyerna som en ren ras borde det ju också finnas en rasförening. Vi får leta vidare!

Jag såg också detta på wikipedia. Det verkar vara i USA som den registrerats som ras.
Det går även att googla på Welaraponny, man kommer då till någon rasförening där det finns länkar till 4-5 uppfödare.
Men jag hittar inga bilder på godkända hingstar.

Har kikat på föreningens hemsida och även klickat mig runt lite på de olika länkarna.

De inom USA verkar endast vara antingen welsh eller arab uppfödare.
Kunde iaf inte hitta någon welaraponny.

Men på de utländska länkarna kunde man hitta några welsh-arab korsningar iaf.

Jätte intressant förening, då jag själv har ett föl i år arab/welsh ponny av cobtyp som jag är jättenöjd med :love:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 133
Avel Nej, det är ju genetiskt omöjligt. I min ras har det uppdagats att en hingst, som finns med i stamtavlan på närmare 500 hästar...
2
Svar
34
· Visningar
4 081
Senast: dee79
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 816
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka