fux + fux =brun?

Sv: fux + fux =brun?

Fast det stämmer inte riktigt, mutationer kan innebära bara genskador också vilket inte alls behöver vara slumpvisa och har man då två föräldraindivider med ett liknande genom så ökar risken för att samma genskador kommer att finnas hos avkomman.
Dock så är det nog inte aktuellt i det här fallet.

nej, en mutation är slumpmässig när den uppstår, självklart kan den nedärvas till nästa generation, men mutationen i sig är INTE systematisk på något sätt.
att en mutation förekommer har inte ett jota med inavel att göra. visst, liknande genom hos de båda föräldrarna ökar risken/chansen att avkomman ska få homozygota alleler, men det har inget att göra med hur mutationen uppstod från första början.

i detta fallet har inaveln inte ett smack att göra med om en mutation skulle ha uppstått som ändrat färg hos avkomman från röd till svart. den mutationen har lika stor sannolikhet att uppstå oavsett om föräldrarna är närbesläktade eller helt obesläktade.

efter att ha funderat vidare lite gör jag en liten reservation :)
möjligen skulle det kunna finnas en recessiv gen som påverkar bildandet av melaninet, utöver de rent "färg-givande"-generna, och om en mutation skett där, så skulle det rent teoretiskt kunna vara så att "färg-felet" nedärvts från föräldrarna (dvs att inaveln spelar roll) trots att de uppenbart är röda, och att fölet är genetiskt röd men uttrycks som svart.... känns inte helt sannolikt, men i teorin så... :)

min åsikt i fallet som tråden gäller är att hästen har en annan pappa än den som är registrerad, men det är alltid kul att spekulera i teorier :)

Alla mutationer är INTE slumpmässiga. Det är inte alls samma sak som att påstå att de är riktade. Exempelvis kan virus orsaka specifika mutationer, de är inte slumpmässiga.

sant, förträngde glatt den delen av dna-modifiering iom att temat här var färg :)

se slutklämmen i mitt inlägg nr 23 :) jo, självklart är det mest troliga att det är en annan pappa, men det är roligt att spekulera ibland ;)

Nä de där forskningsbevisen får de allt ta och presentera, det finns inga rimliga förklaringar till varför två klart fuxfärgade (eller mörkt isabellfärgade men sak samma i detta fallet) föräldrar ska få en klart brun avkomma. Om man nu misstänker mutation är det faktiskt inte så svårt att färgtesta, då borde man väl se om det är ett okänt anlag som ger färgen?

Det var väl inte en omöjlighet utan troligen ett minimalt skäckanlag på travaren? Ovan är ju lite mer spännande!
I min kattras, finns långt tillbaka en korthårig avkomma efter 2 långhåriga. Även det genetiskt omöjligt egentligen.

På travaren är det troligtvis inget dolt skäckanlag då de skäckanlag som skulle kunna ge det mönster han har antingen inte finns i rasen eller borde ha synts under någon av de tidigare generationerna.
Däremot tror man att det rör sig om en spontan mutation av Dominantvit - ett samlingsnamn på en typ av förändring i generna som resulterar i ett ungefär likadant utséende. Det finns flera kända olika mutationer av den typen, och han stämmer väldigt väl in på beskrivningen.

Dock ligger mutationerna för dominantvit i ett område som relativt ofta verkar få olika typer av förändringar (eller snarare så syns förändringarna väldigt tydligt på hästens pigmentering).
Det som nämnes i tråden om att det här kan bero på någon form av mutation är jag däremot lite mer tveksam till. Genetiken bakom Rött/Svart och sedan agouti är väldigt väl befäst, och jag har svårt att tänka mig att det dykt upp något form av nytt anlag som kunnat antingen döjla svart hos en fuxförälder eller få en fuxavkomma att se svart ut men som enbart överförts till denna häst.
Jag tror mer på teorin kring felregistrering då någon häst sett ut som något den inte var (av tex creme-anlag, sooty, ect. Det vore definitivt inte första gången.) eller helt enkelt att där slunkit in någon annan som förälder. Utan att ha sett ordentliga bilder på många av hästarna bakom den bruna hästen så ger jag mig inte in på att försöka klura på det där något vidare:P

*KL*

Har bråttom, så det här blir ett snabbt inlägg:

Jag tycker att den mest troliga förklaringen är att fadern är en annan, precis som TS menar. Men när jag googlade medan jag åt frukost insåg jag att det faktiskt kan finnas en annan förklaring.

Läste i en tråd på Avelsgnägg (som handlade om welsh cob med gulanlag) att silver (Z) är belagt hos welsh sedan 2007. Dock ej hos welsh cob, men långt tillbaka går ju många stamtavlor ihop. Således är det inte osannolikt att det finns hos welsh cob. Här är en site som handlar om silver och några exempel på silverfärgade welsh ponynyer.

Tyvärr är ju fotot på stoet svart/vitt, men möjligen kan man se en skuggning över has och framknä. Om man leker med tanken att stoet ifråga inte är flaxfux utan silverbrun - så ställs saken i en annan dager. Frågan är om det finns några indikationer bland hennes övriga avkommor?

Att hingsfadern skulle vara sensationsfuxen som kan lämna svart däremot... som sagt, då får de hosta upp forskningsresultat.

Mamman har lämnat 5 fuxar och 2 bruna med svart hingst (samma för alla) och en fux med fuxhingst. Inget stort urval att titta på, men jag tror inte att silvergenen har kunnat bekräftas hos någon cob hittills, däremot på welsh mountain och welsh sektion B. Rent teoretiskt kan det ju finnas, men jag ser det som högst osannolikt.

Liknande trådar

S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Baddy96
·
Avel Alla ni som är duktiga på färger och härstamningar. Jag betäckte mitt väldigt bruna sto (svarta ben, samt svart man och svans, endast...
2
Svar
32
· Visningar
2 914
Senast: Cyllene
·
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Islandssmurfen
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 774
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka