Jag önskade brun, det blev fux...

Sv: Jag önskade brun, det blev fux...

jag ville ha en fux men mitt sto fick en brun fölunge.
kanske vi kan byta? *ha ha ha*

Jag antar att det inte är så många som är insatta i den irländska fullblodsstammen, så det kan bli svårt att få veta var i mammans stam det ligger.
De är ju engelska fullblod så det finns säkert någon. Dessutom importeras och exporteras det fullblod kors och tvärs över hela världen, så jag skulle inte kalla det för "den irländska fullblodsstammen". Många av fulbloden är födda på Irland, skickade till Dubai som åringar och kommer tillbaka och race:ar som 3-4-åringar.

Det här väldigt bruna stoet:

PICT1884.jpg

Fick också ett fuxföl med Hip Hop i år.. som dessutom hade en stoor bläs och höga strumpor :love: Tvärr dött :(

Vi har beställt en likadan (fast levande..) i år :D

Hon är förresten också ett irlänskt fullblodssto :angel:
e. Bigstone - Be My Chief (som jag vet har ett fuxanlag iaf)

Jag har hört så många gånger av folk, vi fick en fux, och sen en lång suck. Jag är mycket sällan på trav, men håll med om att ser man en fux där så syns den bland alla bruna. Jag brukar alltid sätta en slant på fuxen.

För att inte nämna dessa röda fullblod som glänser som koppar.

Det där med färg är lurigt . Jag fick en liten kolsvart fölis efter en skimmelhingst. Hon är lika svart nu som när hon var nyfödd. Var tvärsäker på att hon skulle bli skimmel hon med, eftersom svarta/mörkbruna föl brukar vara lite musbruna i fölpälsen. Lika spännande varje gång att se vad som kommer ut:)

Jag skrev den irländska fullblodsstammen, för att benämna dem på nåt sätt, då jag är urusel på de flesta stammar, men särskilt de som har "ursprung" i andra länder, och då jag vet att mitt stos mamma importerades från just Irland. Så, det var inte min mening att generalisera.

Senast ändrad:

Ditt sto påminner om mitt, färgmässigt.
Vad tråkigt att fölet dog! Jag hoppas att det går bättre nästa år!

Japp, det blev en fux :love: Med stooor skjuten stjärn och öhh nästan halvstrumpor båda bak. Sen kommer jag inte ihåg mer.
Har ju inte sett honom sedan han var nyfödd... Haha vore ju nåt att ringa till H-borg om. -Du veterinären, vilka tecken har min fölunge? :D

Gira :banana:

Vårt Robin Z sto går till Hip Hop i år och ska bli intressant att se vad som kommer ut då. Hon har lämnat brun, fux och skimmel tidigare. Själv är hon vanligt brun, bläs och 4 vita ff

Har seminerat båda mina ston med Hip Hop i år. Skimmel och mfux. Båda ska kollas nästa söndag, så jag vet ej om det har tagit sig än.

Hoppas på två friska o fina stoföl, färgen så klart oväsentlig men visst vore det kul med en brun med lite tecken...

Verkar som om Hip Hop är glad i att överföra sin fuxgen. :D Ska kanske vara glad att mitt föl blev brunt.

Om mamman bär fuxgen och att det överhuvudtaget skulle vara möjligt vet jag ju dock inte. Hennes pappa och bakåt tror jag inte att det finns fux vad jag hittat. Hennes farmorsmor har dock lämnat några fuxavkommor men har inte visad fux så långt bakåt jag hittat. Farmor har dock inte lämnat fux alls. Ett gäng skimmlar bakåt i leden finns ju förstås... Tänkte inte på att de kan vara fuxar. :angel:

Ska nog snoka in i arabtrådarna för att få lite svar. :)

Av intresse, vet du vilka det är som inte har några fuxanlag alls?
Jag vet att Marwin inte har några fuxanlag, men han är ju å andra sidan inte brun, utan svart.

Men mitt sto är e. As de Thurin - Marwin - Anart
Mamman är mörkbrun men hon måste ju ha fuxanlag ändå, vad hade Anart för färg?

Jag ska iaf betäcka med Jaguar Mail nu, kommer nog med stor sannolikhet bli en fux :smirk:

Herzensdieb lämnar inga fuxar. Något som är väldigt attraktivt i Tyskland där W-hingstarna satt sina spår och vartannat sto är fux...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka