W i andra led - vad vill ni ha i första?

majola

Trådstartare
En liten spin off på golden crosses-tråden:

Vad väljer ni för hingst/blodslinje till ett sto med en W-hingst (Weltmeyer m fl) i första led?

Sv: W i andra led - vad vill ni ha i första?

Något exempel på denna kombination?

Själv har jag tagit två Sandro Hit-avkommor till mitt Warsteiner-sto.

Hon har föl e. San Remo (Sandro Hit - Donnerhall) vid sidan och är seminerad med Samba Hit I (Sandro Hit - Brentano II). Jag skulle dock vilja ha in lite mer R-blod i nästa föl tror jag.

En av de läckraste hästar jag har träffat är efter Hohenstein-Weltmeyer. Trevlig, rör sig snyggt och väldigt vacker.

/K

Mitt sto är efter Wonderland (Weltmeyer - Lysander), och jag har använt mig utav Channon 1082 ( Rubignon - Mazarin).
Hingstfölet Welt Wunder, fick 50 p på fölvisningen med 10 för traven.

Men jag hade använt mig utav Belettmeister som Flyinge har på frusen, som är efter Brentano II, om jag hade fått välja fritt.

Eller en hingst direkt efter Rubinstein I.

Tack för alla svar!

Spännande att jämföra!

Mitt sto är efter Wonderland (Weltmeyer - Lysander), och jag har använt mig utav Channon 1082 ( Rubignon - Mazarin).
Hingstfölet Welt Wunder, fick 50 p på fölvisningen med 10 för traven.

Men jag hade använt mig utav Belettmeister som Flyinge har på frusen, som är efter Brentano II, om jag hade fått välja fritt.

Eller en hingst direkt efter Rubinstein I.

Lite nyfiken på hur en 10 poängartrav ser ut på ett föl, har du film? Har nämligen aldrig sett det..
U

Något exempel på denna kombination?

Själv har jag tagit två Sandro Hit-avkommor till mitt Warsteiner-sto.

Hon har föl e. San Remo (Sandro Hit - Donnerhall) vid sidan och är seminerad med Samba Hit I (Sandro Hit - Brentano II). Jag skulle dock vilja ha in lite mer R-blod i nästa föl tror jag.

Några fler exempel: Blue Hors Lodestar e Lauries Crusador xx-Weltmeyer, Londonderry e LC-Warkant, Loredes e LC-World Cup I.

Lite nyfiken på hur en 10 poängartrav ser ut på ett föl, har du film? Har nämligen aldrig sett det..
U

Har tyvärr ingen film men det skrivtliga omdömet låter följande;
¤ Lätt, luftig, rytmisk, mkt god bog frihet och bakbens aktivitet.
Det var Karl-Erik Heimdahl som dömde. Han fick även en 8 på skritten och en 9 på galoppen.

Jag hade pricis som Rebus valt florestan-blod. :love:

De är riktigt ridbara med bra temprament som kan vara bra att balansera upp det ibland skarpa W-blodet med.

Jag hade inte blandat in Sandro Hit om inte stoet har ett supertemprament. Avkommorna är ofta jättefina men generellt lite åt det skarpare hållet.

På jobbet har vi ett sto e welcome, ee weltmeyer, uue donnerhall. Hon betäcks med Florestan 1 i år. Det ska bli väldigt roligt att se vad som tittar ut i vår!

Förstahandsvalet var att lägga på San Amour på mitt Weltmeyer sto. Hon tog sig inte, hade ett ägg på G och vi var tvungna att välja fort som attans. Det fick bli Rolex TP (Ron William). Från början var vi ute med att lägga på R på henne, hittade dock ingen svensk hingst vi ville ha men blev kära i San Amour men som sagt är hon nu dräktig med Rolex. Hade vi fått fram sperma från Herzendieb i tid hade det blivit honom...

Apropå stoet så hade jag absolut inte varit rädd att lägga San Amour på henne för hon är så otroligt ridbar och samarbetsvillig (ett litet tillägg)

Senast ändrad:

Har tyvärr ingen film men det skrivtliga omdömet låter följande;
¤ Lätt, luftig, rytmisk, mkt god bog frihet och bakbens aktivitet.
Det var Karl-Erik Heimdahl som dömde. Han fick även en 8 på skritten och en 9 på galoppen.

Trist, men jag tackar för beskrivningen :)
/U

San Amour var mitt förstahandsval i år, men jag blev avrådd från att ta honom då han var extremt fullbokad och de inte kunde lova att de kunde skicka varje dag (stona som står hos Schockemöhle har prio 1, sedan skickar de som blev över).

Sandro Hit - Warsteiner? Det låter som mycket nerv!;)

Tja, fast jag är inte "rädd" för temperament. Stoet är visserligen lite egensinnigt men hon är inte omöjlig av sig. Dessutom är mina föl till salu och Sandro Hit-blod är ju väldigt populärt trots allt. Men även om det vore hästar jag skulle behålla (blir det ett stoföl kanske jag gör det) så känns det ok.

(Trakhener och Accord II-hästar har jag dock bara sett halv- eller helknäppa varianter av, så det aktar jag mig för! :D)

Men hingstfölet efter San Remo är tämligen kavat av sig, det måste man säga. San Remo rekommenderas annars till svåra ston på grund av sitt utmärkta temperament.

Vi körde på fryst, 2 ggr. Fy vilket dåligt semin. Hade ändå en av Sveriges duktigaste vet. på fryst:crazy:. Skulle gärna ta honom om det hade funnits en möjlighet att få färskt.

Går det inte att få honom nästa år heller kör jag nog på Herzendieb tror jag, om inget annat spännande dyker upp!

Har ett sto med W och R-blod i första led.

När det är dax för ev. betäckning om två år så blir det nog med Florestan-blod.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
354
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 415
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka