Vuxna ponnyryttare!

Fiorano: Åå det är så kul att följa er! Inte lika kul med Juno dessvärre.. Han är en liten favorit för mig. Håller alla tummar att ni ska få ordning på hältan så att man kan få läsa lite positiva uppdateringar om honom igen :)

Här går det trögt som hejsan. Jag är mer sjuk än frisk, feber/förkyld om vart annat. Ridningen går också sådär, nu har två andra ryttare utan problem galopperat honom i högervarv men så fort jag sitter upp så går det bara inte! Galopperar gör han men bara i fel... Såg fram imot att våran tränare skulle komma hit så vi kan lösa problemet. Kom så långt att vi fick förslag på tider och nu har hon gått upp i rök så vet inte hur det blir nu :( och tiden rinner iväg. Nu är snart sommaren här och då kommer jag dra skorna. Zacke är ju så extremt insektskänslig så på sommaren är det bara att lägga ner ridningen :(

Fiorano: Åå det är så kul att följa er! Inte lika kul med Juno dessvärre.. Han är en liten favorit för mig. Håller alla tummar att ni ska få ordning på hältan så att man kan få läsa lite positiva uppdateringar om honom igen :)

Här går det trögt som hejsan. Jag är mer sjuk än frisk, feber/förkyld om vart annat. Ridningen går också sådär, nu har två andra ryttare utan problem galopperat honom i högervarv men så fort jag sitter upp så går det bara inte! Galopperar gör han men bara i fel... Såg fram imot att våran tränare skulle komma hit så vi kan lösa problemet. Kom så långt att vi fick förslag på tider och nu har hon gått upp i rök så vet inte hur det blir nu :( och tiden rinner iväg. Nu är snart sommaren här och då kommer jag dra skorna. Zacke är ju så extremt insektskänslig så på sommaren är det bara att lägga ner ridningen :(

Kan du inte rida tidig morgon/sen kväll och med insektstäcke?

Vi körde första uppsuttna galoppen häromdagen, jag och treåringen

10350409_610033662425944_3845724720383190643_n.jpg

Grymt va söt han är alltså! Gick det bra med galoppen? Har du tränat in muntligt kommando så det sitter? Hade du draghjälp av nån före? Jag är grymt sugen på första galoppen med Cosan oxå men behöver mer framåtbjudning först.

Grymt va söt han är alltså! Gick det bra med galoppen? Har du tränat in muntligt kommando så det sitter? Hade du draghjälp av nån före? Jag är grymt sugen på första galoppen med Cosan oxå men behöver mer framåtbjudning först.

Jag rider in mina själv. Så aldrig draghjälp (eller ens människa som går bredvid och leder). Det gick utmärkt med galoppen. Jag brukar låta dem rulla över i galopp när jag tycker de känns redo för det. Ibland föreslår de tidigare än jag tycker det är läge och då bara ser jag till att minska traven lite. Men sen den dag jag tycker det är läge så låter jag dem om de erbjuder det falla över i galopp. Ingen har någonsin reagerat negativt - antagligen just för de själv känt att det är okej (och ja lite för jag läst dem rätt kanske - jag går enormt mycket på 'känsla' under inridningen).

Så ja det gick jättebra =)

Då jag rider in ute i skogen - det blir ingen ridbana eller böjda spår förrän de är rida i alla tre gångarter ute och det är befäst och stabilt - så är framåtbjudningen inga problem =) Eller, disclaimer - det har aldrig varit problem med någon hittills (av *tänka* 4 egna och 3 som jag ridit in åt andra).

Rider du ut på din? Är det ingen bra framåtbjudning riktigt då heller? I så fall kan det ju vara en sån sort kanske, eller så har hon inte riktigt förstått poängen än? Då är ju draghjälp super!

Jag rider in mina själv. Så aldrig draghjälp (eller ens människa som går bredvid och leder). Det gick utmärkt med galoppen. Jag brukar låta dem rulla över i galopp när jag tycker de känns redo för det. Ibland föreslår de tidigare än jag tycker det är läge och då bara ser jag till att minska traven lite. Men sen den dag jag tycker det är läge så låter jag dem om de erbjuder det falla över i galopp. Ingen har någonsin reagerat negativt - antagligen just för de själv känt att det är okej (och ja lite för jag läst dem rätt kanske - jag går enormt mycket på 'känsla' under inridningen).

Så ja det gick jättebra =)

Då jag rider in ute i skogen - det blir ingen ridbana eller böjda spår förrän de är rida i alla tre gångarter ute och det är befäst och stabilt - så är framåtbjudningen inga problem =) Eller, disclaimer - det har aldrig varit problem med någon hittills (av *tänka* 4 egna och 3 som jag ridit in åt andra).

Rider du ut på din? Är det ingen bra framåtbjudning riktigt då heller? I så fall kan det ju vara en sån sort kanske, eller så har hon inte riktigt förstått poängen än? Då är ju draghjälp super!

Jo jag rider bara ut, har en liten plan jag styr runt på ibland bara men ingen ridbana. Jag uttryckte mig nog lite dumt, hon har ganska bra framåtbjudning men vi behöver lite mer stabilitet innan jag vågar släppa iväg henne i en fart som kan bli galopp :-P

Jag har inget sällskap heller så jag tar saker väldigt lugnt så det ska kännas säkert :-)

@Pinkilly har du några backar i närheten? De flesta vill slå över i galopp uppför, så det behövs ingen "fart" - och är man rädd det ska bli livat så uppför minskar ju både fart och ork tillslut ;)

Extrem otur, han sprang under ett träd och fick en gren rakt in i huvudet. Vi är helt chockade, kan inte förstå.

Extrem otur, han sprang under ett träd och fick en gren rakt in i huvudet. Vi är helt chockade, kan inte förstå.

Men jisses. Det måste ju vara sån extrem otur att det är närmast osannolikt. Förstår ni är chockade. Det är ju sånt som "inte händer", och ändå hände det..
Beklagar verkligen ;(

Här har ni en vuxen ponnyryttare till!
Jag köpte som 20-åring en estnisk häst på 137cm, dvs C-ponny. Han är fortfarande kvar och tränades aktivt till för lite över ett år sedan då han fick en senskada och väldigt dålig prognos av veterinären. Nu verkar han trots allt bli frisk och kommer att sättas igång igen. Själv är jag 28 idag, väger 52kg och är 157cm lång. Här är en gammal bild från för några år sedan då vi var som aktivast.

Image2-1.jpg

Vi var iväg och red en liten LC:2 igår, har ridit tre dressyrpass sedan i oktober och det senaste var bara pannkaka men vi gjorde en chansning och åkte ändå, tänkte att eftersom han är så fin i skogen så kanske det går när han kommer till en annan plats och får lite omväxling :) Pålle var jättefin på framridningen men sedan drog han i handbromsen när vi väl skulle rida programmet, lite synd att han inte kunde fortsätta vara lika fin men är ändå nöjd, vi åkte bara iväg för att ha lite kul så :)

Snygga knästrumpor va? Blir så fint när hästen fäller.. Han var iallafall den sötaste hästen på tävlingsplatsen, kan man inte vara bäst får man iallafall vara finast :D

10354490_1451261035119649_1063228910_n.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama