Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Ja jag känner mig lång ibland. Men det är min långa överkropp som spökar, hade längden varit omfördelad med längre ben hade det varit bättre både i känslan och visuellt. Man vänjer sig helt klart! Känner storleksskillnaden mellan mina ponnier också och då skiljer ändå bara fem cm:p.

Här håller jag inte med, om du har längre ben kommer du se längre ut då skänkeln hamnar längre under magen.
Folk tittar bara på vart man har skänkeln när de avgör om man är för lång eller inte för en häst! Dinglar de under magen är man för lång tycks de oftast=)

Hade jag haft 1 dm kortare ben men 1 dm längre rygg hade jag sett kort ut på min som är 138 cm hög. Jag är 175 cm lång

Det håller jag med om :) jag har långa ben i förhållande till min kropp och jag vill gärna korta lädren lite väl mycket för att jag är nojig för att benen ska hänga för långt ner :o

Jag känner mig mer lagom på min Welsh Cob som är 148 cm än vad jag gör på paintkorsningen som är 155 (minst). Jag är 174 cm i strumplästen. Det jag hade lite jobbigt med var att welshen är kortare men det gick över. Hennes stora rörelser kompenserar det mesta. Jag väger mellan. 75-80 kg.

Håller inte alls med. Kollar jag på bilder på mig ockh Barbie och hugger av överkroppen ser jag helt lagom ut med skänkeln, tom lite kort skänkel. Däremot är överkroppen lång och det ser inte lika estetiskt ut som en lång skänkel.

Håller med Fiorano, jag kolla på överkroppen! Jag har ganska långa ben och föredrar helt klart att benen hamnar nedanför magen (det kan de göra om hästen är 165 och smal men inte på min 151 men breda), tycker helt klart att överkroppen syns mer om den är lång än benen :)

Kan ju vara så att det beror på vad man har för häst :) zacke fyller inte ut mina ben så mycket men han har ganska lång rygg så det ska nog mer till för att överkroppen ska se lång ut :) tycker mina skänklar hamnar långt ner.

Senast ändrad:

Tackar för alla svar :) känns som att jag komemr vänja mig. Får som sagt försöka stjäla en liten ponny för en ridtur ;)

Håller dessutom med Fiorano och mily att jag tycker överkroppen är den som påverkar hur lång någon ser ut. Sen kan det givetvis variera men det är oftast det jag ser först.

Som det ser ut nu tänker jag skaffa mig en ponny under nästa år, blir väl inte fören till hösten men det känns roligt. Har som sagt alltid drömt om en dressyrstammad New Forest :love:

Ja jag känner mig lång ibland. Men det är min långa överkropp som spökar, hade längden varit omfördelad med längre ben hade det varit bättre både i känslan och visuellt. Man vänjer sig helt klart! Känner storleksskillnaden mellan mina ponnier också och då skiljer ändå bara fem cm:p.

Jag ser typ ut som dig i kroppen. Lång överkropp. När jag ser dina bilder stör jag mig inte alls! Men jag när jag ser mig på bilder blir jag halvdeppig! :wtf: Jag sällar mig också till dem som kollar på överkroppen!

Jag tror inte du skulle se kort ut på din om du hade haft längre överkropp och kortare ben, då din överkropp på de bilder du har lagt ut är ganska lång förhållande till hästen.

Jag håller med om att kort överkropp och långa ben ger bäst estetiskt intryck.
På vissa C-ponnyer på 136-138 cm så ser jag lagom ut, trots att jag är 170 cm.
Men jag har relativt kort överkropp/långa ben.

Jag tycker även att ponnyns "brädd" gör mycket för intrycket av hur lång ryttaren ser ut. en nätt finlämmad ponny gör att ryttaren ser större ut än på en grövre. långa ben syns nog oxå mer på en nätt ponny medans lång överkropp syns mer på en ponny som inte är så högrest i halsen.. Blev kanske lite rörig beskrivning :P

Jag gick från vbl på 1,70 till min ponny på 1,40 kändes han inte alls liten utan bara smidig. Man får med bakkärran när man svänger på ponnyn :P När jag sen fick min isis på då ca 1,30 kändes han jätteliten! kortare hals och inte alls lika högrest som min ponny. Nu har han växt till sig och jag vant mig så inga problem:) (själv är jag 1,60/55)

*kl*

Håller med om att långa ben ser mer proportionerligt ut än lång överkropp. Upplever själv att jag har lång överkropp och hade väl hellre haft långa ben och kort överkropp egentligen om jag hade fått välja. ;)

Bjuder på en dagsfärsk bild på den runda smutsgrisen till ponny som jag hämtade in från hagen idag. Efter en veckas vila var det en del krut, men sådana roliga bilder har jag aldrig att dela med mig av för jag är nästan alltid själv i stallet. ;) Fick en bild efter avslutat pass idag i alla fall. Jag är 168cm, väger 50kg och den lille grå är 138cm i mankhöjd. Rufus som han kallas är född 2007 och är e. Power Boy rp112, u. shettis/welshkorsning. Mödernet förklarar till viss del att han ser ut som han gör, han är mor sin upp i dagen! Fast högre. :)

2zhia02.jpg

Samma häst med mindre lurv ;)
2z9hah0.jpg

Jag sällar mig till skaran som tycker att en lång överkropp ser större ut än långa ben. Ser man det ur hästens synvinkel blir det förmodligen ännu tydligare, det blir bra mkt mer obalanserat och vingligt med en lång överkropp än att benen hänger lite under magen.

Jag tror inte du skulle se kort ut på din om du hade haft längre överkropp och kortare ben, då din överkropp på de bilder du har lagt ut är ganska lång förhållande till hästen.

Nu tycker inte jag att jag ser lång ut överhuvudtaget på min isis utan är alldeles lagom för henne.:p

Men håller inte med dig här. Jag tycker de ser bättre ut med korta ben och lång överkropp.
Men hej... tur att folk kan få tycka olika eller hur:D

Men vad man kan läsa sig till här inne på detta forum säger folk till ryttarna att de är för långa när benen dinglar under hästens mage och inte när halsen är 3 dm för lång=)

Dessa bilderna illustrerar lite hur jag tänker.

I hoppsadel blir det ännu tydligare hur lång min överkropp är:
1157678_10201154702341569_1003165032_n.jpg

1392856_10201466970628081_1154458405_n.jpg

I dressyrsadel ser jag dock mer proportionerlig ut, även om jag ser lång ut fortfarande:
1044561_10200769581193781_1023023548_n.jpg

1378592_10201506941067317_1396291242_n.jpg

Senast ändrad:

Sådär ser jag också ut i kroppen! Bra exempel!

Hade verkligen gärna gett mina ben lite av längden från överkroppen:angel:

*kl*

Hej på er! Här kommer en ny ponnyryttare, snart iaf :-) Jag har ett fint welsh partbreed sto född 2008 som är köpt främst för körning men jag tänker även rida in henne och hoppas innerligt att vi kan bli ett ridekipage som fungerar oxå storleksmässigt för det vore så kul. Jag är en ryttare som för tre år sen la om och började med körning och då blev jag helkär i att hålla på med ponnysar och det vore jättekul att även kunna rida :-)

Min ponny heter Cosa Bella och är e: Likstahöjdens Komet och u: Ollies Carisma. Hon är i nuläget ungefär 138cm.

Jag är 165 cm lång men ska ner 10 kg för att vi ska kunna se bra ut tillsammans. Jag har påbörjat inridningen med miljöträning och att hänga och sitta på henne, inga problem.

Jag blir så inspirerad av att se och höra om era ponnyer, tycker ni är så fina ekipage!

Här är min pärla :love:

Oxå en liten film på när vi "bolltränar" :-)
http://www.youtube.com/watch?v=-ZfIJsV_HYA&list=UUfMpmDpVT9rO6_TW2lRAtrA&feature=c4-overview

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama