Vuxen omplacering miljöträning och rumsrenhet

Perrito

Trådstartare
Så.
Efter ett antal månaders planering och förberedelser har jag tagit hem en 2-årig papillontik! Ja, jag beslutade mig för att byta ras efter noggrant övervägande men det är inte riktigt relevant för sammanhanget.

Den här lilla fröken har bott i kennelmiljö på landet i hela sitt liv. Jag bor mitt i stan, och det märks att allt nytt är jobbigt för henne. Jag räknade egentligen inte med något annat; det är ju helt förståeligt och kommer ta sin tid. Dock sätter det käppar i hjulet för rumsrenhetstränlngen eftersom hon har svårt att känna sig tillräckligt avslappnad för att göra ifrån sig ute. Hon har gjort det ett par gånger på ungefär samma ställe och jag trodde då att hon hade hittat en bra och trygg "toa" ute. Men nu vill hon inte göra något där längre, och ingen annanstans heller. Hon håller sig även om vi är ute länge, och till slut måste jag ju gå in, och ja... då sätter hon sig vartsomhelst (golvet, mattor, min säng, sin egen säng...).

Jag tog hem henne i onsdags kväll bör tilläggas så hela situationen är väldigt färsk. Jag förstår ju att det (förhoppningsvis) blir lättare med tiden. Men jag vet inte hur jag ska gå vidare riktigt. Det känns som att hon bara blir mer stressad ju längre vi är ute och att det därför är kontraproduktivt att vänta ut henne. Det jag undrar är väl egentligen hurpass mycket jag bör utsätta henne för nya miljöer (för att hon ska bli bekväm nog att kissa/bajsa ute)? Det känns inte bra att gå för hårt fram men samtidigt måste hon ju vänja sig eftersom hon ska bo här nu.

Jag skulle vara väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Vi har ju svärmors tik här tillfälligt sen i julas. Det tog två månader innan hon inte kissade inne nästan varje dag, ytterligare två månader innan hon helt slutade kissa inne. Hon är fem år och har varit rumsren sen valpålder. Bajsandet var också något vi fick jobba med. Minsta störning på promenaderna så kunde hon inte sätta sig och vi fick gå en sväng till. En del individer tar tid på sig att bli trygga.

Usch vad jobbigt med osäkra hundar :(

Men ja, det är nog bara tid, massa beröm och trygghet så kommer det nog gå framåt. Kanske hitta på ngt extra roligt ute? Tar hon godis eller leksak? Kanske kan göra ngt lätt roligt trick för att få henne att slappna av? Leka lite? Bara ha mysstund?

Tack för era svar! Det låter som att det är tid som gäller, alltså. @linnsan , hon tycker om godis och leker gärna med leksaker inne. Jag får helt enkelt ta och testa ute också, om hon är mottaglig för det där.

Saken är också den att hon i princip inte nosar något när vi är ute; hon är liksom på alerten, ska titta sig omkring precis hela tiden och går bara framåt utan att direkt visa intresse för något :( Jag har ju en chihuahuahane sen tidigare, och eftersom hon kommer från en stor flock kan jag tycka att hon borde vara intresserad av vad han gör. Men nej, inte ett dugg. När vi stannar ställer hon sig och krafsar på mina ben för att hon vill upp i famnen. Jag har slutat lyfta upp henne nu för att hon ska vänja sig vid promenaderna och inte vara en plåsterlapp på mig hela tiden. Tänker jag rätt nu? :confused:

Idag har hon bara kissat. En gång, inne. Detta var runt 7-8 på morgonen. Vi har varit ute flera gånger sen dess och jag ser till att hålla koll på henne inne för att kunna ta ut henne om hon är på väg att sätta sig någonstans. Men hon gör ingen ansats till något trots att hon borde vara väldigt nödig? Det är som att hon håller sig ännu mer för att hon vet att jag har koll på henne. Men det kan ju inte vara bra att hon håller sig så länge? Ska jag fortsätta den hårda övervakningen till varje pris verkligen eller ska jag "låta" henne göra ifrån sig inne när jag vänder ryggen till så att hon får det ur sig?

Ursäkta min wall of text. Jag har ingen att prata med irl om detta och känner mig ensam och rådvill :(

Hon läser dig nog som orolig för något och din övervakning märker hon definitivt. Om du slappnar av så gör nog hon det också. Lek ute och lägg dig på en filt i skuggan o slappa efteråt om så bara en liten stund. När du sen går hem så försök att fokusera på något kul. Kasta godisar framför er så hon OCH du glömmer bort att vänta på kiss.

Hon läser dig nog som orolig för något och din övervakning märker hon definitivt. Om du slappnar av så gör nog hon det också. Lek ute och lägg dig på en filt i skuggan o slappa efteråt om så bara en liten stund. När du sen går hem så försök att fokusera på något kul. Kasta godisar framför er så hon OCH du glömmer bort att vänta på kiss.

Ah, det förvånar mig inte om så är fallet! Jag har märkt själv att jag går och spänner mig. På något sätt måste jag försöka släppa det där med kiss/bajs helt och bara ta det som det kommer, antar jag?
Jag var ute med henne en runda alldeles nyss och försökte "leka" lite genom att placera godisar här och där under vägens gång... det var väldigt svårt att fånga hennes uppmärksamhet. Hon liksom stannar och bara stirrar på saker ibland och är då inte kontaktbar. Jag får hålla godisen precis framför näsan på henne för att hon ska reagera. Hur ska man få henne att rikta uppmärksamhet mot mig och inte... allt annat?

Om hon är kennelhund så är hon inte van att rastas i koppel,det brukar vara det som hindrar,har du möjlighet att släppa henne lös på ett säkert sätt?

Jo precis, jag blev informerad om att hon inte är koppelvan i samband med att jag köpte henne. Det kan alltså vara så att kopplet
hindrar henne att göra ifrån sig för att det är så ovant? Så långt tänkte jag inte.
Tyvärr är det svårt att hitta någonstans där det är helt säkert att släppa henne, iaf inom rimligt avstånd.

Jo precis, jag blev informerad om att hon inte är koppelvan i samband med att jag köpte henne. Det kan alltså vara så att kopplet
hindrar henne att göra ifrån sig för att det är så ovant? Så långt tänkte jag inte.
Tyvärr är det svårt att hitta någonstans där det är helt säkert att släppa henne, iaf inom rimligt avstånd.
Jag har ofta importhundar som tidigare varit kennelhundar,det är alltid problem,nu bor jag tack o lov i hus så problemet är lätt löst,men det kan ta månader innan någon gör det på en promenad om alls.

Gräsplätt (samma hela tiden, gärna en nära boendet och lite undanskymd), flexikoppel och tålamod.

Jag har ofta importhundar som tidigare varit kennelhundar,det är alltid problem,nu bor jag tack o lov i hus så problemet är lätt löst,men det kan ta månader innan någon gör det på en promenad om alls.

Åh nej :( På din beskrivning låter det som att jag kommer få stora problem framöver, speciellt eftersom jag bor som jag gör utan möjlighet att släppa henne i närheten...

Gräsplätt (samma hela tiden, gärna en nära boendet och lite undanskymd), flexikoppel och tålamod.

Det är väldigt svårt bara att hitta en sån gräsplätt. Den jag hade hittat som hon faktiskt gjorde ifrån sig på ett par gånger vill hon nu inte veta av. Antagligen har jag skapat negativa associationer genom att gå där för mycket och överföra min stress på henne. Jag har försökt vänta ut henne vid tillfällen när jag vet att hon är nödig, men idag har jag förstått att hon kan knipa väldigt, väldigt länge :crazy: Det är uppenbarligen inte rimligt att spendera 7-8 timmar i sträck på samma gräsplätt. Kanske skulle hon till slut göra något om vi var ute dygnet runt men det går ju liksom inte. Hon har fortfarande inte bajsat idag trots två mål mat och otaliga promenader/rastningar O_o

Åh nej :( På din beskrivning låter det som att jag kommer få stora problem framöver, speciellt eftersom jag bor som jag gör utan möjlighet att släppa henne i närheten...

Det är väldigt svårt bara att hitta en sån gräsplätt. Den jag hade hittat som hon faktiskt gjorde ifrån sig på ett par gånger vill hon nu inte veta av. Antagligen har jag skapat negativa associationer genom att gå där för mycket och överföra min stress på henne. Jag har försökt vänta ut henne vid tillfällen när jag vet att hon är nödig, men idag har jag förstått att hon kan knipa väldigt, väldigt länge :crazy: Det är uppenbarligen inte rimligt att spendera 7-8 timmar i sträck på samma gräsplätt. Kanske skulle hon till slut göra något om vi var ute dygnet runt men det går ju liksom inte. Hon har fortfarande inte bajsat idag trots två mål mat och otaliga promenader/rastningar O_o
Finns det ingen rastgård eller kompis med inhägnad tomt du kan åka/gå till?
Eller har hon så pass med lydnad att du skulle våga släppa henne tex i en park,fotbollsplan,grönområde?

Finns det ingen rastgård eller kompis med inhägnad tomt du kan åka/gå till?
Eller har hon så pass med lydnad att du skulle våga släppa henne tex i en park,fotbollsplan,grönområde?

Det finns nog faktiskt varken rastgård här i stan eller någon jag känner som har inhägnad tomt :crazy:
Hon håller sig väldigt nära mig hela tiden både ute och inne, har alltid koll på var jag är och lyssnar bra på sitt namn. Jag har svårt att tro att hon skulle sticka iväg alltför långt ifrån mig, men med tanke på att den här miljön är helt ny för henne finns det ju en del oberäkneliga faktorer med i bilden. Jag ska fundera på var det kan finnas något lämpligt ställe.

Det finns nog faktiskt varken rastgård här i stan eller någon jag känner som har inhägnad tomt :crazy:
Hon håller sig väldigt nära mig hela tiden både ute och inne, har alltid koll på var jag är och lyssnar bra på sitt namn. Jag har svårt att tro att hon skulle sticka iväg alltför långt ifrån mig, men med tanke på att den här miljön är helt ny för henne finns det ju en del oberäkneliga faktorer med i bilden. Jag ska fundera på var det kan finnas något lämpligt ställe.
Eller i värsta fall dagis,dom brukar vara inhägnade och ha gräs,medtag påse.

Kan du inte testa att ta en långlina på henne? Det finns långlinor till katt som typ inte väger någonting, men ett sånt kanske hon känner sig tillräckligt fri för att kunna uträtta sina behov?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 505
Senast: Dopy
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka