Vräka någon?

T

Thelmis

Hej!

Undrar om det finns någon här som är duktig på stallkontrakt?
Om det finns en person som betalar i tid och oftast sköter sina göromål i stallet, finns det något kryphål som gör att man kan vräka denna person ändå?
Säga upp alla för att sen skriva nya kontrakt med vissa?
Säga att man ska bygga om och "den" boxen ska bort?

Ett helt stall mår dåligt pga en person, alla vill att denna person ska bort, inklusive stallägaren.
Och skriv inte att man ska prata med personen först, för det har gjorts flera gånger under flera år.

Tacksam för hjälp!

Sv: Vräka någon?

Det måste väl gå, man har ju oftast ngn uppsägningstid från båda parter, och då måste det ju kunna gå att säga upp.
Dock så kanske det är lite olika beroende på vad som står i kontraktet?
Med förevändning om att ombygge ska ske borde det ju gå. Men jag är väldigt okunnig om juridik och avtal så jag väntar nyfiket på svar i denna tråd :)
Annars borde väl stallägaren kunna ringa upp och rådfråga någon person som kan om detta?

Jag är stallägare och behöver ingen anledning att säga upp hyresgästerna, det finns en uppsägningstid så det är bara att säga upp och vänta ut den tiden.

Det är bara om personen bryter mot stallregler eller begår någon brottslig handling i mitt stall som jag kan säga upp med omedelbar verkan, detta står klart och tydligt i det överrenskomna kontraktet.

Har man inget kontrakt eller uttalad uppsägningstid så tror jag att det finns praxis på hur lång uppsägningstid man ska tillämpa men det vet säkert Bukes jurister bättre.

knapplån

Intressant. Jag undrar hur man ska klassificera ett avtal om hyra av stallplats juridiskt. Om det är avtal om hyra av lokal, så är det inte alldeles enkelt att säga upp hyresgästen. Det behövs iofs ingen anlending, men det kan kosta att säga upp hyresgästen utan godtagbart skäl.

Vad skulle man annars kunna tänka sig att det är för avtal? Paralleller till avtal om förvaring av lös egendom kanske? Då kan man säga upp avtalet utan skäl.

Det är nog som jag kan se nu bara om avtalet är utformat på ett sådant sätt att det ska bedömas som ett lokalhyresavtal som man inte kan säga upp utan skäl. Och den bedömningen kan man svårligen göra utan att få samtliga omständigheter utredda. Inte alldeles snutet ut näsan.

Nu blev jag positivt överraskad faktiskt! Det var verkligen bra avtal för en gångs skull. De mallar jag har sett tidigare har jag inte varit alls lika bra.

Jag vet inte hur det gäller när en privatperson hyr ut en del av lokal till en annan privatperson för förvaring av levande djur...men personligen så brukar jag skriva egna, mycket detaljerade avtal, och resonerar väl också som så att inte många ger sig in i några rättsliga, dyra, tvister för att få stanna kvar med sin häst där man inte är önskad längre.

Man ska inte krångla till det i onödan känner jag. Skulle någon få för sig att stanna kvar trots uppsägning i just mitt så har de en jobbig tid framför sig:devil:

Vill TS vara helt juridisk korrekt så får de nog anlita en jurist, om de tycker att det är värt pengarna eller tror att hyresgästen tänker bestrida en ev uppsägning.

Så himla enkelt är det att säga upp någon om man har hamnat i hyreslagstiftningen.
Så har som stallägare hyrt ut en viss bestämd box till en person så kommer det att bli likvärdigt med att man hyr ett visst lagringsutrymme på ett lager. Man hamnar då inom hyreslagstiftningen. Om den som hyrt boxen haft den en längre tid kommer personen att få besittningsrätt på boxen. D v s det hjälper inte att man t ex vill bygga om eller säljer stallet, personen har rätt att ha boxen kvar.
Sedan blir uppsägningstiden också reglerad och kan bli så lång som nio månader om man hyrt platsen en längre tid.
Det är till och med så att om personen som hyr är med i hyresrättsföreningen går det att få hjälp därifrån vid konflikt.

Mnja... Jag håller med i princip, men måste såklart märka lite ord. Det är ju så roligt! Det blir nog indirekt besittningsskydd i det här fallet, eller vad tror du? Det kan ju knappast klassas som bostad, utan måste falla under lokalhyra.

M a o menar du att ingen kan egentligen skriva ett avtal där man avtalar bort det du säger. Jag har t ex skrivit in att om personen kvarstannar efter uppsägningstidens slut debiterar jag 1000kr/dag och box. Detta är då inte heller giltigt eller?
Eller om att det är omedelbar uppsägning om man bryter mot gällande stallregler alt begår brottslig handling, t ex stjäl saker från sadelkammaren m m - inte heller giltigt? Inte betalar hyran? Inte heller giltigt?

Lite märkligt låter det - vi har ju ingått avtal privatperson/privatperson, dvs jag bedriver inget företag som hyr ut boxar utan det är ren hobbyverksamhet som tas upp som sådan. Är du säker på att samma skulle gälla här?

Tycker inte att man ska krångla till det alltför mycket eller skrämma upp folk i onödan. Det finns en lagstiftning, lagar men sen hur de tillämpas kan väl variera och att notera är väl att ALLA ger sig inte in i en rättslig tvist i första taget heller.

Läs på länken jag skickade innan.

Om du hyr ut boxplats inklusive viss skötsel så räknas det inte som lokalhyra och då kan du lättare säga upp en hyresgäst.

Viss skötsel; räknas utfodring plus in och utsläpp som detta tro?

Ska absolut göra det, när jag orkar...:smirk: Tyckte det var lättare att du förklarade eftersom du visste hur det låg till bara...

Jag har i o f sig inga problem med vräkningar f n men det är intressant att följa olika åsikter i frågan och vad som anses gälla - för det skiljer VÄLDIGT mycket beroende på vem som svarar.

Att man får olika svar från olika håll beror sannolikt på att man kan bedöma detta på olika sätt beroende på vilka omständigheter som gäller i det enskilda fallet.

Ska absolut göra det, när jag orkar...:smirk: Tyckte det var lättare att du förklarade eftersom du visste hur det låg till bara...

Jag har i o f sig inga problem med vräkningar f n men det är intressant att följa olika åsikter i frågan och vad som anses gälla - för det skiljer VÄLDIGT mycket beroende på vem som svarar.

Jag tror bara du får ett mer korrekt och uttömmande svar om du läser där. Det är därför jag inte "vill" svara mer.

Juridik och avtal är svårt därför tycker jag inte man skall förutsätta att man klarar sig utan eller med enbart avtal man skrivit själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar