Sv: VM- Tråd

kl

Synd att det inte gick lika bra för dem som vi hoppats på.

Att vattnet var färgat och efter ett antal ryttare såg ut som lervatten igen, gör det ju inte helt rättvist för de som startade tidigt kan jag tycka.

SvT har nog (ofrivilligt?) kommenterat det på ett roligt sätt:
"Först att tvingas bryta av svenskarna var Linda Algotsson på Bullen, eller Stand By Me. Bullen, 20 år gammal, har sett det mesta på all världens terrängbanor och har kunnat anpassa sig till det mesta.
Men färgen på vattnet i hindren i Kentucky knäckte honom"

"Av någon anledning hamnade Norling fel, kom till höger på muren där man inte skulle hoppa och Pandora trampade av."
"Häst och ryttare hamnade i en hög på andra sidan muren."

"Niklas Lindbäck ledde hela VM när han nådde två små amerikanska lador som skulle hoppas över. Nej, sade Mister Pooh och så försvann tätplatsen." :D

Knapplån

Vad var det för vit platta en del hästar hade över nedre delen av nosryggen i terrängprovet, något sorts skydd för nosbenet (uhm, känns inte som helt rätt namn på benet :angel:)? Borde det inte störa och trycka på näsborrarna när hästarna blir tungandade?

Tvärtom, det är en sorts nostejp som man sätter på för att hästarna ska ha lättare att andas ;)

Om/hur det fungerar vet jag däremot inte riktigt :angel:

"Niklas Lindbäck ledde hela VM när han nådde två små amerikanska lador som skulle hoppas över. Nej, sade Mister Pooh och så försvann tätplatsen."

Fast det var orättvist mot hästen det var väl ryttaren som begärde lite mycket:o Jag tänkte när jag såg hur han kom mot att det såg tveksamt ut men det är ju alltid svårt med pespektivet på tv så ja, ja..... Men hästen var ju klok och jag tror NL hade sagt nåt om att de kom tokigt också, hästen kunde inte hoppa ur det. Klok häst, som sagt!

*kl*

Smyger omkring här lite i kulisserna -tillfälligt rymt från western.

Mådde kass igår o gick o lade mig innan 21 och missade tydligen all den värsta dramatiken :crazy:

Skönt att det gick relativt bra för hästar och ryttare!

Läser ikapp rapporterna och tycker det är roligt att Niklas och Malin är så glada över sina hästar och deras prestationer! :bow:

Men lite tråkigt att laget inte kunde hålla i placeringen.... Ni som har koll är det någon svensk som har rimlig chans till medalj fortfarande?

Knapplån

Vad var det för vit platta en del hästar hade över nedre delen av nosryggen i terrängprovet, något sorts skydd för nosbenet (uhm, känns inte som helt rätt namn på benet :angel:)? Borde det inte störa och trycka på näsborrarna när hästarna blir tungandade?

Förstår din undran.
Vad som är intressant är att det i vårat "präktiga" lilla land, "som alltid vet bäst" tagit beslut att förbjuda denna geniala produkt.:crazy:

http://useventing.com/archives.php?id=981

Jag tycker det här var ganska roligt skrivet som en annan tidning skrev;

"En annan for fram som om alla hinder var två decimeter höga.

Terrängprovet för svenska fälttävlanslaget i ryttar-VM bjöd på skiftande inslag.

Bullen, eller Stand By Me som han egentligen heter, gav sig ut på sin femtioelfte terrängrunda i livet med Linda Algotsson. Och visade en helt ny sida av sig själv.

-Han gick så fint i början,sade Algotsson om sin 20-årige kompis.

Då kom första vattenhindret och arrangörerna hade färgsatt vattnet. Det gillade inte Bullen. Han tvärnitade. Inte bara en gång utan tre.

Då var VM slut.

-Han ville inte ens gå ner i vattnet, sade Algotsson. Än mindre hoppa.
-Så har han aldrig gjort förr."

Förbudet finns väl inte inom ridsporten :confused:
Vet att det inte var/är tillåtet inom galoppen

Jo,från säker källa,som de säger;)

Känns inte helt genomtänkt...
:confused:

Om något vet varför det inte skall godkännas så berätta.
Inte bara ;Vi kommer inte att godkänna det,utan en rimlig förklaring är önskvärt.

Vi bor i ett land Norröver,inte Österut:grin:
Jo,räknat från USA förstås;)

Badminton vinnaren Inonothing riden av Paul Tapner fick en fraktur på bakknäet, han avbröt ritten vid hinder 13 han var felfri innan.
Prognosen rapporteras vara god.

Lucky Accord är svenskfödd och gick hoppning som unghäst innan Sanna köpte honom i Sverige, hon jobbade några år hos Piia och Fredde.
Inte säker på om hon köpte honom direkt från uppfödarna eller om någon red honom emellan, men hon har själv utbildat honom upp i klasserna i fälttävlan iaf :laugh:

Någon som vet vad som hände, varför hon blev utesluten?

Sanna fick ett stopp på hinder 8 (där Katrin gick omkull) och red sen fel väg när hon skulle rida alternativet. Men det kom inte hinderdomarna på förrän lite senare - Sanna blev stoppad först vid hinder 17/18.

Sanna fick ett stopp på hinder 8 (där Katrin gick omkull) och red sen fel väg när hon skulle rida alternativet. Men det kom inte hinderdomarna på förrän lite senare - Sanna blev stoppad först vid hinder 17/18.

Tur i oturen då. Då fick hon chansen att fylla på med fler språng,
i "Ryggsäcken ämnad till erfarenheter";):laugh:

men gud, det är väl ingen hemlighet att fälttävlan är den gren inom ridsporten med flest dödsfall. nu var det väl bra att jag hade fel denna gången.

Det spelar ingen roll i det här fallet. Bara för att en tävling blåses av så innebär det inte per automatik dödsfall. Mycket viktigt att inte skriva saker som man inte vet, eller ens har minsta belägg för. Särskilt när det gäller något så allvarligt som ett dödsfall, oavsett om det är på en häst eller en människa.

Liknande trådar

Tävling Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs...
2
Svar
20
· Visningar
2 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka