Sv: VM- Tråd

Jag måste säga att jag har hellre en riktig sportjournalist/reporter utan ridsportkunskaper som kommentator än en hästmänniska som inte har utbildning.

De professionella sportreportrarna läser in sig på den sport de ska kommentera och har sen (förhoppningsvis) ett naturligt flyt i sändningen medan det är mycket svårare för en hästmänniska att lära sig kommentera på ett naturligt sätt.

Det finns väl anledningar till att journalistutbildningen är x antal år. ;)

kl

Den hästen som blev utesluten fransmannen K Laghouaghs häst i fälttävlans dressyren var det pga att den blödde i munnen eller pga otillåten betsling?

Fast mycket felfritt kan jag väl tycka är en visuell beskrivning av en häst som hoppar väldigt bra, dvs med mkt luft. Knappt felfritt är ju motsatsen dvs en häst som ligger i hindren.

Mja fast man kan inte vara mycket felfri. Antingen så är man felfri eller så är man knappt felfri men ingen kan var mer felfri än någon annan.

Tung i hovarna är väl inte så konstigt heller man brukar ju säga tung i benen om människor som är lite trötta :D

Ja tung i benen kan man ju säga även om hästar, men man säger ju sällan tung i fötterna ;) utan trött i fötterna. Så då borde han sagt trött i hovarna då :D

Jag vet jag vet jag är nog lite petig :angel:

Tack.

Den eminente kommentatorn på eurosport sa, under fälttävlans banhoppning att FEI-stewards kontrollerar hästens utrustning efter varje ritt och en av fälttävlans ekipagen blev utesluten efter dressyren pga felaktig betsling. Kommentatorn sa ingenting om att hästen blödde i munnen redan under ritten något som jag såg på tv-skärmen plus att om jag såg rätt vad det en domare som påpekade att hästen blödde inte någon steward.

Och ryttarna på denna nivå har väl bra koll på vad som är tillåtet och inte? Och ännu noggrannare är man väl inför ett VM? Därför blev jag mäkta förvånad efter den kommentaren. Och då är det tur att buke finns :laugh:

Senast ändrad:

Jag måste säga att jag har hellre en riktig sportjournalist/reporter utan ridsportkunskaper som kommentator än en hästmänniska som inte har utbildning.

Mja nu har jag inte varit med så länge men en som jag tycker slår både Svanlund och eurosports är faktiskt Helena Persson. En sommar sände TV-sport nations cup, tre år sedan kanske fyra? Och de första två sändningarna var förvisso lite trevande men sen var hon riktigt duktig, kunnig, insatt rättade till eventuella fel omedelbart och kom med insiktfulla kommentarer. Jag vet inte vad hon har för utbildning i grund och botten i och för sig men jag tyckte hon var bra som ridsportskommentator, nu var det ju bara hoppning som sändes men henne hade jag mer än gärna lyssnat på under detta VM

*kl*

Har ju inte med fälttävlan att göra men om ni tycker att Eurosport kommenteringen på fälttävlan var usel så skulle ni varit med på reiningen :grin:

Kommentarer som "oj han fyller ut skjortan" och "han har druckit för många coca cola" och "Anky rider på en RIKTIG quarterhäst" (med chockad röst) -det var vad som kommenterades. :cool:

Haha! Jag hörde också det..! :D Mm, T Sjöstedt har bevisat fler ggr än denna att hon inte går av för hackor, hon och Svanlund har en helt egen liga :crazy:

En kombination som jag tyckte var bra var Skövde vs Borås -2003. = Christer Ulfbåge och Victoria Carlerbäck som kommenterade EM i Punchestown. DET var grejer det! Kanske hade varit lagom även här med en påläst journalist o en aktiv som kan guida lite..?

En kombination som jag tyckte var bra var Skövde vs Borås -2003. = Christer Ulfbåge och Victoria Carlerbäck som kommenterade EM i Punchestown. DET var grejer det! Kanske hade varit lagom även här med en påläst journalist o en aktiv som kan guida lite..?

Det är absolut det bästa - en professionell kommentator och en expertdito. Eurosport har väl tyvärr inte de resurserna.

F ö håller jag helt med om att de var väldigt bra och det överraskade mig själv för jag är vanligtvis inget Ostbågefan men han var väldigt bra där. :)

Hej alla!....det var längesen jag var här ;) !

Jag bänkade mig glad i hågen i lördags för att heja fram de gulblåa....attans vad besviken jag blev på kommentatorn! Har en sambo som inte kan särskilt mycket om hästar men när t o m han tycker det var bedrövligt dåligt då är det nog så!

Vi satt och filosoferade och jämförde med rapporteringen från Tour de France och drömde om att Roberto Vacchi och Anders Adamsson skulle ta över-tror banne mig att de skulle gjort det bättre och mer intressant!:love: Tror i allafall att de skulle ha försökt vara lite mer pålästa.....

Det vi fick lära oss var i alla fall att det inte fanns några regler för hindrens längd i fälttävlan, höjden låg på ca 120-130 cm........

Mmmm, undrar just vad icke-insatta tror och tänker om sporten med sådana kommentatorer?
Fast det var ju lika illa på OS... Hoppade massa grodor ur de munnarna då också...
Favorit: (kommer inte ihåg vilken ryttare det gällde)
".... och där gick han omkull! Vad synd, så tidigt på banan- nu får han ju svårt att klara tiden...!"
Tja... vad säger man...?:confused:

Jag har 2 till ... Jan Svanlund under senaste OS som skall förklara förvänd galopp , " Det är när man rider i den ena galoppen med frambenen och den andra galoppen med bakbenen" och när en häst sprang förbi ett hinder och så visade dom reprisen "åååh nej!! Han gjorde det igen!! "

Dock gillar jag Svanlund, man får tänka på att det nog inte hade varit så mkt ridsport i Tv utan honom :)

Jag har 2 till ... Jan Svanlund under senaste OS som skall förklara förvänd galopp , " Det är när man rider i den ena galoppen med frambenen och den andra galoppen med bakbenen" och när en häst sprang förbi ett hinder och så visade dom reprisen "åååh nej!! Han gjorde det igen!! "

Dock gillar jag Svanlund, man får tänka på att det nog inte hade varit så mkt ridsport i Tv utan honom :)

:rofl::rofl::rofl:

Å denna avanserade rörelse ingår alltså i LA dressyr- som ju VM tydligen motsvarar...?:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs...
2
Svar
20
· Visningar
2 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka